Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:32:52 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Verzamelfacturen per maand icm factureren per Vrachtbrief  (Read 3227 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: November 08, 2012, 11:25:43 am »

Bij het bedrijf Laco willen we bij een bepaalde debiteur aan Maandfacturatie gaan doen. Deze debiteur kent 2 afleveradressen.
We willen bij deze debiteur per afleveradres per maand 1 verzamelfactuur maken.

Daartoe heb ik de rubriek Verzamelfacturen aangevinkt, en 1 factuur per M ingericht bij de debiteur.

We genereren de uitgaande facturen op basis van vrachtbrief.

Nu lees ik in de helptekst
Quote
"De Faktuurrun biedt de mogelijkheid fakturen te genereren op basis   
van een Verkooporder, doch ook op basis van een Vrachtbrief. Indien   
er een Faktuur gegenereerd wordt op basis van een Vrachtbrief dan     
zullen meerdere Verkooporders (die aan die Vrachtbrief zijn           
gekoppeld)
ineens worden gefaktureerd. Er wordt a.h.w. een zending   
gefaktuureerd, terwijl de zending een samenraapsel van meerdere       
orders kan bevatten.                                                  "

Dat is dus 1 vrachtbrief --> meerdere verkooporders, dat wordt 1 verzameling. Mijn vraag is nu: Wat gebeurd er als de debiteur (per debiteur / afleveradres) 2 of meer vrachtbrieven heeft gehad in 1 maand: Hoe moet ik dan er voor zorgen dat deze 2 vrachtbrieven op 1 verzamelfactuur terecht komen?

Als ik uigaande facturen genereer op basis van verkooporder, dan wordt daar wél rekening mee gehouden, doe ik dit op vrachtbriefnummer, dan worden er alsnog 2 seperate facturen gegenereerd.

Nu heb ik er bij een verzamelfactuur geen moeite mee dat er gefactureerd wordt op basis van Verkooporder, maar ja, het is maar 1 klant. Dan zou ik specifiek daarvoor bji die ene klant op order moeten factureren, en de rest in de run van de vrachtbrieven. Tja, dat gaat niet goedkomen.
Bij Laco willen we bij alle overige klanten gewoon obv vrachtbrief blijven factureren. Welke parameters moet je daartoe nog verder inregelen?


* verzamelfacturen per maand.png (19.19 KB, 683x523 - viewed 163 times.)

* loufgn.PNG (22.65 KB, 687x496 - viewed 157 times.)
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: November 08, 2012, 11:43:07 am »

Voor zover ik weet hebben we geen funktionaliteit om een faktuur te verzamelen "per Afleveradres".
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #2 on: November 08, 2012, 11:46:30 am »

OK, dan wordt dat per debiteur. Ik zal dat overleggen hier.
Het verzamelen van meerdere vrachtbrieven op 1 factuur igv factureren obv vrachtbrief, is dat wel mogelijk?
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: November 08, 2012, 12:51:09 pm »

Niet dat ik weet; ik heb het nooit eerder toegepast. Ik tref in de koding wel zaken aan m.b.t. "week-/maandfakturatie", maar dat zou net zo goed erin kunnen zitten "omdat het faktureren o.b.v. een vrachtbrief in de basis gekopieerd is van het faktureren op basis van een order".

Maar, wellicht dat iemand die hier ervaring mee heeft even van zich laat horen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #4 on: November 08, 2012, 03:16:03 pm »

Na telefonisch overleg : Als je gewoon faktureert op Verkooporder en bij de verschillende Afleveradressen bij de ene "Konditie" bijvoorbeeld een puntje ergens in de tekst zet en bij de andere niet, dan werkt alles precies zoals je wilt. Een ingang "Vrachtbrieven" doet wat ons betreft ook niets als je Maandfakturering doet (er komt vanzelf wel iets uit (maand voorbij), of juist niet (maand nog niet voorbij).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #5 on: November 08, 2012, 08:49:59 pm »

Een ingang "Vrachtbrieven" doet wat ons betreft ook niets als je Maandfakturering doet (er komt vanzelf wel iets uit (maand voorbij), of juist niet (maand nog niet voorbij).

??

Als je op vrachtbrief factureert, trekt LOUFGN Genereren uitgaande facturen zich niets aan van enige vorm van verzamelfacturen voor meerdere vrachtbrieven tezamen (wel voor meerdere VO's op 1 vrachtbrief). Of de maand nu wel of niet voorbij is: er komt dan gewoon altijd per vrahtbrief iets uit. (er van uitgaande dat de kostprijs bekend is)

Zou een opmerking van deze strekking ook een plaatsje kunnen krijgen in de helptekst? (bij oa lordwy blad 6 ergens, en wat mij betreft ook in loufgn bij de vrachtbriefrubrieken) Dan kunnen we dat bij een volgend verzoek daar ook terug lezen.

We hebben bij de klant nu eerst aangegeven dat we dit systeemtechnisch nu niet aan kunnen, en wachten eerst hun reactie af.
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: November 09, 2012, 09:11:53 am »

???

Als je nou eerst eens gaat proberen wat ik voorstel, dan hoef je een klant niet op voorhand te zeggen dat er iets niet kan.

Je moet dus helemaal niet op Vrachtbrief faktureren want dat wil je ook niet (zie telefoon). Dus, gewoon op de eerste (e.d.) van de maand de hele bende faktureren op Verkooporder en dan krijg je vanzelf de Verzamelfakuren eruit (voor die klant waar je dat hebt aangegeven), en nog gesplitst per Aleveradres ook (als je de Kondities ongelijk maakt voor de Adressen).

!!!
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #7 on: November 09, 2012, 03:53:10 pm »

Johan,

Helaas, in twee regels lukt het niet, maar hopelijk kom je toch een stuk verder als ik wat uitgebreider reageer.

Genereren Fakturen op Vrachtbrief doet niets m.b.t. Verzamelfakturen (waarmee ik niet zeg dat dat niet gemaakt kan worden).

De koding die ik aantrof m.b.t. Maandfakturatie is dan ook niet bedoeld om "te verzamelen", maar bedoeld om te stellen "de faktuur o.b.v. de Vrachtbrief mag er niet eerder uit komen dan per de 1e van volgende maand". Ofwel, op 1 november kunnen de fakturen van de vrachtbrieven van oktober gegenereerd worden.

Faktureren op Verkooporder verzamelt wel, maar, daar wil jij niet aan, omdat je van t/m vrachtbrief wilt faktureren.

Nb: Merk op dat of je nou een Verzamelfaktuur (maand) op Verkooporderniveau zou genereren of op Vrachtbriefniveau voor het totaal te faktureren bedrag niet zou moeten uitmaken. In beide gevallen zouden nl. alle leveringen van de vorige maand op 1 faktuur moeten komen te staan. Toch zal er een verschil zijn, omdat faktureren op Verkooporder alles verzamelt op volgorde van ordernummer, en verzamelen op vrachtbrief zou e.e.a. per levering verzamelen. Jij hebt telefonisch aangegeven dat dit jou niets uitmaakt, en dus moet je je kunnen redden met Verzamelen op orderniveau.

Het voorstel van Peter kan werken, mits je daar wel iets meer voor inricht.

Als jij domweg naar 3-3-3 gaat en fakturen gaat genereren op Verkooporder, ja, i.d.d., dan zal hij de fakturen van jouw "maandfaktuur" debiteur best salderen op 1 faktuur, maar... ook alle andere Verkooporders in de opgegeven range zullen worden gefaktureerd, en dat wil je natuurlijk niet.

Hoe kan het m.i. wel werken?

a. je zet jouw Debiteur op Maandfakturatie

b. geef bij de Debiteur aan dat je Verzamelfakturen mag versturen

c. maakt een Relatie-Rubriek aan die je "Maand-Fakturatie-Debiteuren" noemt, en neemt alle Debiteuren die je op Maandfakturatie hebt staan daar in op


Dagelijks mag je nu gewoon een Faktuurrun o.b.v. Vrachtbrieven opstarten; de wijze zoals je nu faktureert, en waarmee je per zending een faktuur krijgt.

Maar... let op... zodra de 1e van een nieuwe maand bereikt is (of de 1e dag van een nieuwe week als je dit i.c.m. weekfakturatie zou willen toepassen) moet je als eerste een Faktuurrun opstarten op Verkoopordernummer en daarbij moet je Rubriek "Alléén Relatie Rubriek" vullen met de in c. genoemde "Maand Fakturatie Debiteuren". Die faktuurrun zal vervolgens alle orders in de opgegeven range doorlopen, slaat a.g.v. de kontrole op Relatie-Rubriek vanzelf de Debiteuren die niet op maandfakturatie staan over (maar niet omdat ze niet op Maandfakturatie staan, maar omdat jij die niet in de Relatie-Rubriek hebt opgenomen) en verwerkt dus alleen de Debiteuren die jij wilt. En... aangezien bij die Debiteuren Verzamelfakturatie (b.) aan staat, zullen deze verzameld mogen worden.

Belangrijk is dus wel dat je dit bij de 1e van de nieuwe maand (of week) als eerste doet, immers, als je als eerste alsnog op Vrachtbrief gaat faktureren, dan komen alsnog de fakturen er op vrachtbrief uit (immers, die mogen dan daar verwerkt worden want de maand waarin e.e.a. geleverd is is voorbij).

Als laatste nog een kleine uitleg v.w.b. de genoemde Konditie:
Orders kunnen alleen op dezelfde Faktuur worden verzamelt indien de "Betalingskondities" gelijk zijn (en bijv. Valutakode en nog zo wat gegevens).  Ofwel, als de ene order zegt "betalen binnen 7 dagen" en de ander zegt "betalen binnen 30 dagen", dan wordt dit niet op 1 faktuur gesaldeerd. Dit niet samenvoegen gebeurt ook al "als de tekst van de konditie" afwijkt, dus wat dat betreft... vul bij de orders van het ene afleveradres een andere konditie in dan bij de orders van het andere afleveradres, en je zou het nu al zonder enig maatwerk voor elkaar moeten kunnen krijgen om 100% te doen wat jij wilt.

Praktijk zal hier m.i. toch net even wat anders zijn, want een Betalingskonditie wordt vanuit de Debiteur naar de order gekopieerd (die liggen niet vast op Afleveradres) en dus zou je dit iedere keer "handmatig" moeten doen. Mocht je daartoe bereid zijn, dan werkt het dus wel. Middels aanvullend maatwerk zouden we er ook voor kunnen zorgen dat niet 2 Afleveradressen met elkaar op 1 Faktuur gesaldeerd mogen worden (net als dat we nu niet 2 kondities samenvoegen op dezelfde faktuur).

Als je ook al tevreden bent met totalisering op Debiteur (zoals je eerder in het topic noemde) dan is er sowieso geen probleem, en kun je nu al aan de slag.

Succes  smile
« Last Edit: November 09, 2012, 04:09:57 pm by Wouter Rijnbende » Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.037 seconds with 20 queries.