Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:42:42 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: inkooporder open zetten  (Read 2488 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« on: October 12, 2012, 12:29:13 pm »

Hallo

Kan iemand deze inkooporder(regel) even open zetten

IS fout gegaan met ontvangst.

IPV 1 tank met 22 ton zijn er 22000 tanks met 22 ton ontvangen dat heeft men geprobeerd te corrigeren maar dat is niet gelukt

groet DJ


* INKOOP.JPG (42.69 KB, 579x455 - viewed 161 times.)
Logged

Dirk-Jan
ma
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: October 12, 2012, 12:30:54 pm »

dat heeft men geprobeerd te corrigeren maar dat is niet gelukt

Ik neem aan dat je doelt op "verwijderen goederen ontvangst"?

Zo ja, waarom is dat niet gelukt?
Zo nee, verwijder de ontvangst.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #2 on: October 12, 2012, 02:54:55 pm »

Beste Wouter,

Het betrof zoals je wel begrepen had een bulk ontvangst en er was al wat gebruikt van het ontvangen product.
Vervolgens is zojuist financiën bij mij geweest en die hadden een probleem omdat er niets ontvangen was.
Ik wilde als de order weer op open staat zorgen dat de voorraad klopt met de inkooporder dan de ontvangst terug draaien.

Maar als ik jouw commentaar lees doe ik dat niet helemaal slim.

DJ
Logged

Dirk-Jan
ma
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: October 15, 2012, 10:04:28 am »

Het betrof zoals je wel begrepen had een bulk ontvangst en er was al wat gebruikt van het ontvangen product.

Ah, er is dus al voorraad ontvangen, maar, je kunt ook een deel van de ontvangst verwijderen...

Vervolgens is zojuist financiën bij mij geweest en die hadden een probleem omdat er niets ontvangen was.

Huh? Was toch ontvangen zei je ?

Ik wilde als de order weer op open staat zorgen dat de voorraad klopt met de inkooporder dan de ontvangst terug draaien.

Maar eens een klein stukje uitleg:

Ik maak een inkooporder voor 1 vat.
Ik boek er abusievelijk 100 binnen.
Als ik nu de ontvangst verwijder, dan worden de 100 vaten weer van voorraad afgeboekt, en zal de Inkooporder weer open worden gezet.
Daarna staat alles weer terug zoals het stond, en kun je de ontvangst opnieuw boeken (maar dan goed).

Let op: om van voorraad te kunnen verwijderen, moet die voorraad er nog wel zijn !

Dus, je kunt er geen 100 verwijderen als je inmiddels die 100 al aan een klant hebt geleverd;
aan de andere kant, het was een administratieve fout, dus, in werkelijkheid had je er maar 1 ontvangen, en dus zou er maar 1 geleverd kunnen zijn.

In theorie zou het bij bulk hetzelfde moeten zijn, maar, ik kan me voorstellen dat als voorraad wordt ontvangen "in een silo" met 1 item op een Voorraadlokatie, er alsnog dingen zijn die daar niet werken, maar, daar hoor ik niets over, dus ik neem aan dat dit gewoon moet werken.

Antwoord op de vraag hoé je het probeert hebt te korrigeren en wát het is wat niet lukte heb je nog niet gegeven. Sad

Nb: Overigens, het is mijn doel dat je zélf dit soort dingen weet je korrigeren, dan hoef je nl. niet op ons te wachten.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: October 15, 2012, 10:38:14 am »

Het verhaal gaat al mogelijk eerder fout, nl. bij het maken van de Inkooporder.

Als je het over bulk hebt, zou je 1 partij moeten inkopen van 22000 Kg.
In plaats daarvan is er 22000 x 1 Kg ingekocht (lees: 22000 blikjes van 1 Kg); dat is wel veel, maar verre van "bulk".

Nb: Hiermee lok je al uit dat iemand bij goederen ontvangst een volledige ontvangst doet (22000 Verschijningen), maar nog wel even de inhoud aanpast (naar 22 TN).

Overigens, als ik naar Raadplegen Ontvangsten van een Leverancier ga kijken, zie ik dat jullie dit niet op een consistente wijze afhandelen; de ene keer ontvang je 1 x 22 TN, de volgende keer 22000 x 1 Kg. Dit kris kras door elkaar, dus ook niet iets waarvan je op enig moment "een procedure hebt gewijzigd".



De Inkooporderregel toont dat er 0 Vrs / 0 Kg ontvangen is; Ontvangstrecords zie ik ook niet staan; Leveringen op Inkooporderregel toont niets.



Uit de Voorraadmutaties blijkt dat op 02-10-2012 / 14:14 de partij is ontvangen door JB;
Dit moet een hoeveelheid zijn geweest van 22000 Vrs  x 21980,000.

Vervolgens zijn er een aantal partijen in produktie verwerkt.

Op 05-10-2012 is de Ontvangst gedeeltelijk is verwijderd door gebruiker RP;
dit zal een aantal zijn geweest van 21998 x 21980,000.
waardoor er per saldo nog 2 partijen van 21980 ontvangen zijn.

1 partij van 21980 is vervolgens op een Verkooporder geleverd,
de andere partij is in Produktieorders verbruikt.



Resumer; order open zetten heeft weinig zin meer,
verwijderen ontvangst kan ook niet meer, want de voorraad is er niet meer.

Ik heb de Inkooporderregelstatus nu zodanig aangepast dat deze toont dat er 2x 21980 is ontvangen;
dit, conform de voorraadmutaties.

Dat is natuurlijk nog steeds niet goed, maar wel "consistent".

Je kunt natuurlijk niet 2x 21980 al verbruikt hebben als je dat niet echt ontvangen hebt;
zou je er voor zorgen dat er weer 1x 21980 op voorraad komt te liggen van deze partij (desnoods door de VO waarop e.e.a. geleverd zou zijn terug te draaien), dan kun je daarna weer 1x 21980 verwijderen op de ontvangsten van deze order, zodat de order 1x 21980 als ontvangen toont.

Hoop dat je er zo verder uit komt.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.038 seconds with 19 queries.