Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 11:50:43 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: potentiele prijs respecteerd prijsaanpassing factuur niet.  (Read 1628 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« on: October 09, 2012, 02:38:07 pm »

Stel ik maak een fout in een inkooporder en boek als gevolg daarcvan iets binnen met € 8 ipv € 0.8 / kg.
Dan als ik de factuur boek kan ik de voorraad herwaarderen naar die € 0.8 om zorg te dragen dat de fysieke ontvangst en de factuur sluiten.

Nu voeden we vanuit de ontvangsten bij ons ook de potentiele kostprijs.
En die wordt dus wel gevuld met € 8 maar niet geherwaardeerd naar € 0.80
En als ik dan op basis van de ontvangsten de prijzen ga effectueren als de nieuwe effectieve prijs klopt die waarde dus niet.

Is er een optie te verzinnen om dit tegelijkertijd recht te trekken, dus bv een vraag "Potentiele kostprijs ook corrigeren J/N? erbij als je die inkoop factuur boekt?

Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: October 09, 2012, 02:51:31 pm »

Wat gaat het helpen?

Ik plaats een Inkooporder voor EUR 8,- per Kg voor een produkt wat EUR 0,80 per Kg waard is.
Ik ontvang de goederen, die komen voor EUR 8,- op voorraad, en, je zorgt ervoor dat je Potentiele Kostprijs EUR 8,- wordt.

Om te beginnen gaat het al fout dat je nooit pas tegen het moment dat je de faktuur ontvangt een stukje voorraad kunt gaan herwaarderen, immers, die voorraad heb je mogelijk al niet meer, en zal, indien geleverd, dus ook voor EUR 8,- per Kg de deur uit zijn gegaan. Daardoor zijn de leveringen ook tegen een verkeerde kostprijs.

De partij kan ook in produktieorders zijn ingestoken, en dus zijn nu andere eindprodukten ook te duur. En, zo het in een halffabrikaat is ingestoken, zijn er mogelijk meerdere eindprodukten te duur.

Speciaal voor bovenstaande situatie hebben wij gepoogd een "Doorrekenen Gewijzigde Inkoopprijs" te maken, die probeert te achterhalen wat er allemaal met de voorraad gebeurd is, en overal de kostprijs probeert aan te passen. Je zegt dus achteraf dat de prijs EUR 0,80 had moeten zijn, en het systeem maakt alle korrekties. Overigens is dit een stukje funktionaliteit waarvan wij op voorhand stellen dat deze de job niet altijd zal kunnen doen, en ze werkt "as is". Op zich zijn er al zoveel zaken in ondervangen dat het mogelijk een kwestie van inrichten is, maar, ondersteunt ze jouw situiatie niet, dan zul je dit op nacalc. basis moeten laten aanpassen (of de boel handmatig aanpassen).

Calculatieprijzen is weer een heel ander verhaal, immers, niets zegt ons dat iemand ondertussen niet een "Massaal Herberekenen Kostprijzen" heeft opgestart, danwel gewoon puur een calculatie van één specifiek artikel heeft gemaakt waar dit ene produkt bij in zit. Immers, zodra dat gebeurt is, zal de potentiele kostprijs van dát produkt (of die produkten) ook verkeerd zijn.

Resumer: als je een dergelijke prijs ook (automatisch) opneemt als Potentiële Kostprijs, kunnen we in theorie best wel iets maken waarmee we die potentiële kostprijs weer herstellen, maar de doorrekening naar alle andere artikelen waar dat inmiddels in verwerkt wordt is een totaal ander verhaal. Zolang je het 2e niet hebt opgelost, hoef je m.i. aan het 1e ook niets te doen.

En dan hebben we het nog niet eens over de situatie dat iemand "Potentiële Kostprijzen" geëffektureerd heeft, en je voorraad al geherwaardeerd is tegen de verkeerde prijs...

Als je dus vaker verkeerde prijzen hebt in Inkooporders, kun je je afvragen of je die prijzen wel automatisch bepalend wilt laten zijn voor je Potentiële Kostprijs.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #2 on: October 10, 2012, 08:23:13 am »

Wouter, ik denk dat je verhaal te lang is. Vraagt Marco ook niet naar m.i.;

Als de Potentiële Kostprijs verkeerd is, is dat verkeerd v.w.b. diverse aspekten, en ze is er niet voor niets natuurlijk.

Ik zal ongetwijfeld iets over het hoofd zien, maar ik zou niet weten waarom je de Potentiële Kostprijs niet gewoon wijzigbaar kan maken - als dat al niet zo is.
Als dat nu nog niet kan lijkt het me tevens dat het dummy inkopen tegen de goede prijs de P.K. weer goed maakt.


Dat er verder intussen van alles verkeerd is is een ander verhaal (waar je zojuist over hebt uitgewijd).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: October 10, 2012, 08:59:15 am »

De potentiële kostprijs ís gewoon wijzigbaar bij de artikelgegevens.

Er zijn diverse toepassingen waarmee deze prijs gevuld kunnen worden;
goederen ontvangst is er een van (ontwikkeld voor de situatie dat er een schip met grondstoffen binnenkomt, en de waarde van die partij dan voorlopig écht wel even als nieuwe kostprijs gehanteerd mag worden).

Als we niet denken aan de overige ellende die mogelijk geschied is, dan kunnen we bij de Faktuurkontrole (bij regel boeken) een rubriek opnemen "Opnemen in Potentiële Kostprijs J/N". Daarmee vul je dan de Potentiële Kostprijs met de prijs die daadwerkelijk in rekening werd gebracht, en wordt feitelijk de prijs waarmee je calculeert niet bepaald door de laatste goederen ontvangst, maar door de laatst ontvangen faktuur.

Kosten: 1,5 uur.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.037 seconds with 20 queries.