Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 08:50:27 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Betaling uitzendbureau: 25% op geblokkeerde rekening, 75% op de andere  (Read 5056 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« on: August 28, 2012, 03:56:28 pm »

Is het mogelijk om betalingen aan uitzendbureau's voor 25% op een geblokkeerd (in te geven) rekeningnummer te voldoen en de overige 75% op een ander rekeningnummer?

Reden is het verhaal hieronder (van de belastingdienst, zie ook
http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/dl/actueel/20120626_inleen.pdf).
Zijn er klanten die hier ook mee te maken hebben cq dit gemeldt hebben?

Quote
Vrijwaring van aansprakelijkheid voor inleners van arbeidskrachten
Leent u weleens arbeidskrachten in van een uitzendbureau? Dan loopt kunt u als inlener van
arbeidskrachten het risico aansprakelijk te worden gesteld voor de loonheffingen en omzetbelasting die
het uitzendbureau waarvan u de arbeidskrachten heeft ingeleend, niet heeft betaald. De financiële
gevolgen van een aansprakelijkstelling kunnen worden beperkt door een deel van het factuurbedrag te
storten op de g-rekening van de uitlener. Ondanks die storting kunt u toch nog aansprakelijk worden
gesteld als achteraf blijkt dat meer loonheffingen of omzetbelasting verschuldigd is dan het bedrag dat u
op de g-rekening van de uitlener heeft gestort.

Wijziging per 1 juli 2012
Per 1 juli 2012 zijn de voorwaarden waaronder u als inlener aansprakelijk kunt worden gesteld gewijzigd.
Als u aan deze gewijzigde voorwaarden voldoet, kunt u een beroep doen op de zogenoemde “ disculpatie
regeling” inlenersaansprakelijkheid. U wordt dan niet aansprakelijk gesteld, ook niet als achteraf blijkt dat
de uitlener te weinig loonheffingen of omzetbelasting heeft afgedragen. De voorwaarden waaraan u moet
voldoen zijn:
1. De uitzendonderneming waarvan u arbeidskrachten inleent voldoet aan de NEN 4400-1 of de NEN
4400-2 norm en is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA);
2. U stort 25% van het factuurbedrag (inclusief omzetbelasting) op de g-rekening van de in het SNAregister
opgenomen uitzendonderneming.
Als op de omzetbelasting de verleggingsregeling van
toepassing stort u 20% van het factuurbedrag;
3. De betaling op de g-rekening voldoet aan de volgende voorwaarden:
o De factuur van de uitlener voldoet aan de eisen die de Wet op de omzetbelasting daaraan
stelt;
o Het nummer of het kenmerk van de overeenkomst waarop de factuur betrekking heeft wordt
vermeld;
o Het tijdvak of tijdvakken waarop de gefactureerde prestatie betrekking heeft wordt vermeld;
o De benaming of kenmerk van het werk wordt vermeld;
4. Bij betaling vermeldt u het factuurnummer en voor zover van toepassing, ook de andere
identificatiegegevens van de factuur;
5. Uw administratie moet zodanig zijn ingericht dat daarin de gegevens met betrekking tot de inlening, de
manurenadministratie en de betalingen direct kunnen worden teruggevonden;
6. U moet de identiteit van de ingeleende werknemer kunnen aantonen;
7. Voor zover van toepassing moet u kunnen aantonen dat de ingeleende werknemer over een geldige
verblijfs- of tewerkstellingsvergunning beschikt.
Overigens zijn niet alle voorwaarden nieuw. Aan de voorwaarden genoemd in de punten 3 t/m 5 moest u
als inlener ook voor 1 juli 2012 voldoen. Aan de voorwaarden vermeld onder de punten 6 en 7 moet u
voldoen bij een beroep op de matiging van het anoniementarief.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: August 29, 2012, 08:24:31 am »

Niet via bijv. "automatische betalingen".

Je kunt natuurlijk altijd een Faktuur als 'betaald' registreren zonder vanuit Profit de betaling naar de bank te verrichten. Handmatig kun je dan wel 2 deelbetalingen doen (75% en 25%) die je dan handmatig in je bankpakket overmaakt naar 2 verschillende rekeningen.

Als je dit automatisch wilt, heb ik het gevoel dat dit niet bij deze regeling blijft. Ik bedoel, in de meest simpele situatie stellen we met een J/N rubriek dat deze regeling aan de orde is, vragen we om 2 setjes rekeningnummers, en dwingt de koding 75% en 25% af, maar, zo simpel zal het w.s. niet zijn. Om te beginnen hebben we nu nog even én een normaal bankrekeningnummer én een IBAN variant, maar, straks betreft het een e.o.a. Pool, moet er naar het buitenland worden overgemaakt, heb je ook BIC codes etc. nodig. In theorie kunnen ook de percentages wijzigen c.q. zou er ooit een derde partij aan de orde kunen zijn. Opzetten als 1:n situatie met per n een percentage, rekeningnummer, IBAN, BIC etc. ?

Als je dan vervolgens kijkt naar de regels:

o Het nummer of het kenmerk van de overeenkomst waarop de factuur betrekking heeft wordt
vermeld;
o Het tijdvak of tijdvakken waarop de gefactureerde prestatie betrekking heeft wordt vermeld;
o De benaming of kenmerk van het werk wordt vermeld;

Dan kun je je afvragen hoe je daar automatisch bij de betaling voor gaat zorgdragen.

Misschien begint het verhaal dus al formeler door bij de Ingekomen Faktuur reeds aan te geven dat zoiets aan de orde is, en aldaar aanvullende informatie op te kunnen geven t.b.v. de betaling...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #2 on: August 29, 2012, 09:25:04 am »

o Het nummer of het kenmerk van de overeenkomst waarop de factuur betrekking heeft wordt
vermeld;
o Het tijdvak of tijdvakken waarop de gefactureerde prestatie betrekking heeft wordt vermeld;
o De benaming of kenmerk van het werk wordt vermeld;

Dan kun je je afvragen hoe je daar automatisch bij de betaling voor gaat zorgdragen.

Misschien begint het verhaal dus al formeler door bij de Ingekomen Faktuur reeds aan te geven dat zoiets aan de orde is, en aldaar aanvullende informatie op te kunnen geven t.b.v. de betaling...
Deze gegevens staan in ons geval al op de fakturen (in ons geval gaat het om fakturen van uitzendbureau's).

Wanneer ik je goed begrijp kun je straks per crediteur aangeven welke bankrekeningnummers er gebruikt moeten worden (evt een 2e en als het moet ook nog een 3e) en kun je opgeven welke percentages gehanteerd moeten worden voor welke rekeningnummers?
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: August 29, 2012, 09:44:37 am »

Deze gegevens staan in ons geval al op de fakturen (in ons geval gaat het om fakturen van uitzendbureau's).

Dat het op de faktuur zal staan geloof ik wel, maar het gaat erom dat ze in de betaling moeten staan.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: August 29, 2012, 09:50:09 am »

Wanneer ik je goed begrijp kun je straks per crediteur aangeven welke bankrekeningnummers er gebruikt moeten worden (evt een 2e en als het moet ook nog een 3e) en kun je opgeven welke percentages gehanteerd moeten worden voor welke rekeningnummers?

Zolang niemand een opdracht geeft dit te maken, kun je straks nog niets.

Maar, inderdaad, dat zou een mogelijkheid zijn.

En, wellicht moet e.e.a. ook nog verder worden uitgewerkt, want als straks al niet iemand dat je bijv. een creditnota voor maar 75% mag verrekenen, zal in ieder geval gelden dat als je een creditnota hebt die terugbetaald wordt, dit door 2 partijen (rekeningnummers) terugbetaald gaat worden. Zie dan verder de problematiek in je topic met afletteren van je bankafschriften <> het rekeningnummer waarvandaan betaald wordt.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #5 on: August 30, 2012, 11:14:49 am »

Deze gegevens staan in ons geval al op de fakturen (in ons geval gaat het om fakturen van uitzendbureau's).

Dat het op de faktuur zal staan geloof ik wel, maar het gaat erom dat ze in de betaling moeten staan.
Het staat er niet erg duidelijk. Maar zoals ik het lees hebben die 3 punten betrekking op de faktuur en de regel eronder op de betaling.
Ik kan het voor de zekerheid navragen.

Heb je al een idee wat de aanpassing zou moeten kosten? Ergens in de orde van grootte. Want wanneer het 40 uur kost is dit wel een heel bedrag voor ons.



* betaling 2 crediteuren g-rekening.png (39.1 KB, 874x330 - viewed 412 times.)
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #6 on: August 30, 2012, 11:58:45 am »

Ik lees:

3. De betaling op de g-rekening voldoet aan de volgende voorwaarden:

o Het nummer of het kenmerk van de overeenkomst waarop de factuur betrekking heeft wordt
vermeld;
o Het tijdvak of tijdvakken waarop de gefactureerde prestatie betrekking heeft wordt vermeld;
o De benaming of kenmerk van het werk wordt vermeld;

De betaling op de g-rekening moet dus aan die voorwaarden (vermelding van...) voldoen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #7 on: August 30, 2012, 12:10:52 pm »

Heb je al een idee wat de aanpassing zou moeten kosten? Ergens in de orde van grootte. Want wanneer het 40 uur kost is dit wel een heel bedrag voor ons.

Als 40 uur te duur is, heeft het misschien ook weinig zin dit verder uit te werken; dit konden we wel eens gaan halen.
Ervanuitgaande dat het mooi dynamisch als een 1:n situatie wordt opgezet, ben je dus al 1x Raadplegen, Toevoegen, Wijzigen, Verwijderen (= 22 uur) verder, en dan "de rest" nog (waarvan we nog niet weten wat dat allemaal moet zijn).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #8 on: August 30, 2012, 12:27:45 pm »

Ok, dan laten we het voorlopig hierbij.
Bedankt voor de info, mochten we op een later tijdstip toch iets willen dan hebben we een idee van wat er moet gebeuren.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #9 on: August 30, 2012, 03:24:22 pm »

Mocht het ooit nog een keer uitgewerkt worden, dan bij deze nog een situatie die me zo even te binnen schiet:

We hebben een faktuur van EUR 1.000,-, en zodra deze betaald wordt genereren we 2 betalingen van te weten EUR 750,- en EUR 250,-.

Nu wordt 1 van de 2 betalingen niet verwerkt. Verzin maar een reden. Te weinig saldo op je rekening, naam-/nummer kontrole voldoet niet, maakt even niet uit. Het kán voorkomen dat bijv. de EUR 750,- wel wordt overgemaakt en de EUR 250,- niet (of andersom).

Normale procedure: verwijder de betaling, en doe deze opnieuw.

Maar, de ene helft van de betaling is wel verwerkt, en alleen het niet verwerkte deel moet verwijderd worden. Geen probleem.

Maar betaal vervolgens het resterende openstaande bedrag opnieuw, en het systeem zal weer automatisch willen splitsen naar 75% en 25%.

Dit splitsen zal dus wel eens alleen mogen als de Faktuur nog niet gedeeldelijk betaald is (ofwel voor 100% open staat).
Daaruit volgt ook dat als ze wel gedeeltelijk betaald is, je uiteraard de rest nog moet kunnen betalen, maar zal moeten kunnen aangeven "naar wie".

Goh, maar wat dan als we écht met Deelbetalingen willen werken en 2 weken x EUR 500,- willen betalen?

't Zal de benodigde aandacht vergen dit 'consistent' te houden.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #10 on: August 31, 2012, 09:15:28 am »

Zullen we nu even ophouden met deze onzin. Doe gewoon handmatig.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.053 seconds with 20 queries.