Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 09:17:00 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Verkooporderregel Leveren wijzigen in Afhalen: prijs wordt aangepast  (Read 1764 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« on: August 23, 2012, 12:39:49 pm »

Ik maak een verkooporder en bij de verkooporderregel vul ik zelf een prijs in (Prijs per eenh. in EUR).
Doe ik vervolgens Wijzigen verkooporderregel en ik wijzig Leveren in Afhalen (bv omdat een klant belt dattie het toch af komt halen en we niet hoeven te bezorgen), dan krijg je een melding dat de prijs wordt aangepast.
Dit gebeurt ook wanneer de regel op Afhalen stond en je maakt er Leveren van.

Waarom is dit zo? Dus dat je een melding krijgt en de prijs automatisch aangepast wordt?
Wanneer de levering plots afgehaald wordt ipv geleverd hoeft de artikelprijs wat ons betreft niet aangepast te worden.

Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: August 23, 2012, 01:12:22 pm »

Veel rubrieken (kunnen) worden gebruikt in de Verkoopprijsbepaling.

Zo kan een produkt duurder worden omdat het geleverd moet worden (transportkosten) c.q. goedkoper worden omdat de klant het zelf afhaalt.
Pas een bestelling aan, en er kan een andere Staffel worden getriggerd.
Pas de Leverdatum aan, en mogelijk geldt er per de nieuwe datum een andere prijs.

Al dat soort wijzigingen triggeren een nieuwe Verkoopprijsbepaling.

Zo te zien wordt er niet geanticipeerd op "maar als je zelf expliciet een prijs met de klant hebt afgesproken, en de prijs die door het systeem werd berekend handmatig overschrijft", na wijzigen er niet opnieuw een prijs wordt berekend, maar alsnog de door jou overschreven prijs gehanteerd wordt.

Kan me voorstellen dat dit handig is, maar ook juist dat het fouten in de hand kan werken. W.s. is er derhalve voor gekozen om een duidelijk zichtbare melding weer te geven dát de prijs gewijzigd is.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #2 on: August 23, 2012, 01:18:26 pm »

Hmm.. Nog even in de koding kijkend, kom ik tegen dat de prijs weliswaar standaard opnieuw berekend wordt, maar, dit al bij ingang van Wijzigen Verkooporderregel.

Vervolgens stelt dit kommentaar dat als de berekende Verkoopprijs gelijk is aan de Prijs in de Verkooporderregel, de prijs dús automatisch berekend zal zijn, en dús bij een wijziging ook opnieuw berekend mag worden.

Wijkt de berekende prijs af van de prijs in de Verkooporderregel, dan zal deze overschreven moeten zijn, en zal de prijs niet automatisch opnieuw worden berekend (nb: merk op dat er ook wel een andere prijs berekend zal worden als achteraf de prijzen in de prijslijst gewijzigd worden).

Als dit klopt, dan zou Leveren-/Afhalen ook niet de prijs mogen beïnvloeden.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: August 23, 2012, 01:30:05 pm »

Helaas... in de koding staat ook een opmerking uit 2002 (intern: LOVRIAVF) dat bij het wijzigen van de Leveren-/Afhaal indikator, de prijs altijd opnieuw moet worden bepaald. Dit, omwille van de toeslagen die kunnen gelden i.g.v. Leveren danwel de Kortingen i.g.v. Afhalen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #4 on: August 27, 2012, 11:22:13 am »

... En dit is wat mij betreft voor jullie gemaakt. Zie overigens ook je DKK's (- Tarieven) die anders zijn voor Leveren/Afhalen.

Quote
Wanneer de levering plots afgehaald wordt ipv geleverd hoeft de artikelprijs wat ons betreft niet aangepast te worden.

Ik denk dat je dit zelf ook wel wist (zie emphasis), maar het gaat natuurlijk te ver om het systeem een "plots" te laten herkennen;
Kan je wel e.o.a. indikatortje erbij laten maken die de "plots" impliceert, maar je kan ook bedenken dat het niet helemaal eerlijk is.
Zie 'm ook maar zo :

"Wanneer de levering plots geleverd wordt ipv afgehaald hoeft de artikelprijs wat ons betreft niet aangepast te worden."

Nee ?
Wink
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.052 seconds with 20 queries.