Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:12:23 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Artikel in Keuring  (Read 2939 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« on: April 04, 2012, 03:09:14 pm »

Beste,

Twee zaken
Een ik wil graag een artikel gekeurd hebben alvorens het op voorraad kan worden gelegd. Echter alleen bij een bepaalde verschijningsvorm. Dit is mogelijk en als ik een inkoop order maak van het artikel met twee verschillende verschijning zie je dat tijdens het toevoegen van de regel keuringen veranderd in J.
Dat werkt dus.
Maar het artikel wordt bij ontvangst gewoon op voorraad gelegd met de status K. OP zich niets mis mee. Maar dan hebben we het al in huis en niemand die er dan nog aandacht aan geeft.

Twee. Produceren we een product met een grondstof die op voorraad staat, dan kan deze gewoon worden afgeboekt onder dat het artikel van status is veranderd van K naar N

Dus ik wil graag weten of het op voorraad leggen tegen gehouden kan worden omdat er een keuring opstaat.
en twee dat een grondstof niet gebruikt mag worden zolang deze niet is goed gekeurd

groet

DJ
Logged

Dirk-Jan
ma
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: April 04, 2012, 03:27:30 pm »

Beste,
Een ik wil graag een artikel gekeurd hebben alvorens het op voorraad kan worden gelegd. Echter alleen bij een bepaalde verschijningsvorm. Dit is mogelijk en als ik een inkoop order maak van het artikel met twee verschillende verschijning zie je dat tijdens het toevoegen van de regel keuringen veranderd in J.
Dat werkt dus.
Maar het artikel wordt bij ontvangst gewoon op voorraad gelegd met de status K. OP zich niets mis mee. Maar dan hebben we het al in huis en niemand die er dan nog aandacht aan geeft.

Ben bijna bang dat je geen alternatief hebt  Sad

Dus, nu lost een vrachtwagen zijn goederen, vrachtwagen maakt rechtsomkeert.
Omdat de goederen nog niet gekeurd zijn, boek jij ze niet binnen.
Daardoor kan het systeem geen charge toekennen, weet jij niet op basis van welke charge je je keuringen moet registreren, kun je de partij niet terugsturen etc.

Je hebt de goederen ontvangen en dus staan ze op voorraad. Daar mankeert toch niets aan ? Als je brandweer je gevaarlijke stoffen komt kontroleren, zul je ook hieraan moeten voldoen. En, het neemt ook nog palletplaatsen in gebruik. Kortom. gewoon wel op voorraad boeken.

Niemand die er aandacht aan geeft ?
Wel, systeemtechnisch zou de partij geblokkeerd moeten zijn voor gebruik, en als de gebruiker op de werkvloer daar niet tegen kan (omdat ze niet in het systeem kijkt), plak desnoods een grote rode sticker op het vat, of zet het op een speciale lokatie neer. Daar kun je vast wel procedureel iets op verzinnen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #2 on: April 04, 2012, 03:32:54 pm »

Wel, systeemtechnisch zou de partij geblokkeerd moeten zijn voor gebruik, en als de gebruiker op de werkvloer daar niet tegen kan (omdat ze niet in het systeem kijkt), plak desnoods een grote rode sticker op het vat, of zet het op een speciale lokatie neer. Daar kun je vast wel procedureel iets op verzinnen.

Oke dat dacht ik ook maar ik kon de grondstof gewoon afboeken in een productie order terwijl de status van het artikel toch echt K was.
Daarom ontstond automatisch mijn tweede vraag.
Want wat doe ik dan fout????????

Jouw verhaal lezen zie ik de logica wel in dat een artikel op voorraad moet liggen ook al heeft het de status K
Logged

Dirk-Jan
ma
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: April 04, 2012, 03:34:20 pm »

Twee. Produceren we een product met een grondstof die op voorraad staat, dan kan deze gewoon worden afgeboekt onder dat het artikel van status is veranderd van K naar N

Dus ik wil graag weten of het op voorraad leggen tegen gehouden kan worden omdat er een keuring opstaat.
en twee dat een grondstof niet gebruikt mag worden zolang deze niet is goed gekeurd

Een item wat met Chargesoort "K" op voorraad ligt, zou geblokkeerd moeten zijn voor gebruik in produktie; ik meen dat we daar alleen "normale charges" kunnen afboeken. Tenzij je in de Produktieorder aangeeft dat een specifieke partij gebruikt moet worden ! maar ja, dan zeg je ook wel bewust dat je dat wilt.

Maar, de koding bekijkend, en wetende dat er enige tijd geleden een aanpassing is gedaan die de Validaties van alle schermvelden nogmaals uitvoert, denk ik dat het er wel eens op neer kan zijn gekomen dat deze kontrole niet juist meer werkt! Gaan we naar kijken.

Logged

Heart-Profit company ID : HA
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #4 on: April 04, 2012, 03:52:35 pm »


Een item wat met Chargesoort "K" op voorraad ligt, zou geblokkeerd moeten zijn voor gebruik in produktie; ik meen dat we daar alleen "normale charges" kunnen afboeken. Tenzij je in de Produktieorder aangeeft dat een specifieke partij gebruikt moet worden ! maar ja, dan zeg je ook wel bewust dat je dat wilt.
Dit laatste vind ik raar want de status K is er niet voor niets. Want als je gewend bent om handmatig af te boeken via F4 en vervolgens middels F5 voorraad raadplegen kom je automatisch bij het product uit. het toevoegen van een product wat in de K status staat lijkt me niet logisch. Op zijn minst zou een melding toch op zijn plaats zijn.

Al vast bedankt voor de info
Logged

Dirk-Jan
ma
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #5 on: April 04, 2012, 04:07:45 pm »

Je bent me net voor met je reaktie.

Ik zou denken dat die aanpassing van januari 2012 was, en zie dat jullie sinds oktober 2011 geen upgrade gehad hebben.

Nb: Normaliter moet voorraad ook op de Produktievloer aanwezig zijn om gebruikt te kunnen worden, dus, het begint er dan al mee dat je grondstoffen die in Keuring zijn gewoon naar de Produktievloer overboekt (tsja... of ergens hebt ingesteld dat alle voorraad, ongeacht waar deze in het bedrijf ligt, automatisch mag worden afgeboekt, en dat hoort sowieso natuurlijk niet, zeker niet als je met partijen en keuringen werkt).

Maar... F5 Raadplegen V-items..

Ah...

Je maakt daarmee een zijstap naar een normale Raadpleegfunktie, en de gegevens die je daar selekteert, worden ook teruggenomen naar de aanroepende funktie. Heb je 2 partijen, dan kun je nog de juiste partij selekteren, heb je 1 partij, en druk je op escape, dan heb je toch kans dat je daarmee een partij geselekteerd hebt. En, partij geselekteerd = geen verdere kontrole.

Tsja... zoiets lijkt me dan sinds jaar en dag al fout te kunnen gaan.

Waarom is dat nooit opgevallen ?

Wel... is het normaal dat jij F5 nodig hebt om je partij te zoeken?
Moet de gebruiker niet opschrijven welke partij ze gebruikt heeft?
En verder... als er geen écht goede partij te selekteren valt, op basis van welke grondstof heeft de gebruiker dan überhaupt kunnen produceren ????

Kortom, het kon er wel eens op neer komen dat je werkwijze niet echt logisch is.

Nb: Neemt misschien wel niet weg dat als je F5 hebt gedaan en een partij in keuring hebt geselekteerd, dat er bij terugkomst een melding mag volgen.

Logged

Heart-Profit company ID : HA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #6 on: April 04, 2012, 04:17:31 pm »

DJ
Volgens mij heeft dit nog nooit gewerkt aan de inkoop zijde
wel aan de verkoopkant (geparametriseerd via bedrijfsparameters).

Maar productie heeft zover ik weet altijd al de mogelijkheid gehad om status K af te boeken.
is ook geen bedrijfsparameter of zo voor, voorzover ik weet

PS wij kijken ook bij handmatig opboeken even in de voorraad via de zijstap

Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #7 on: April 05, 2012, 08:51:31 am »

Ik zou maar oppassen met het niet meer toestaan van het gebruik van in keuring zijnd produkt;
Ik weet 99% zeker dat dit expres zo is gemaakt. Geen idee waar dat te zoeken of terug te vinden, maar er is iets van "in keuring, mooi, maar wie zegt dat het wordt afgekeurd ?" en dan verder : als je dit gedrag zou omdraaien heb je geen voorraad.
Zoiets.

Niet aanpassen !!
(nog)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #8 on: April 05, 2012, 11:30:03 am »

Maar, de koding bekijkend, en wetende dat er enige tijd geleden een aanpassing is gedaan die de Validaties van alle schermvelden nogmaals uitvoert, denk ik dat het er wel eens op neer kan zijn gekomen dat deze kontrole niet juist meer werkt! Gaan we naar kijken.

Verderop in het topic is al gebleken dat de oorzaak bij jullie door iets anders werd veroorzaakt, desalniettemin is toch even gekontroleerd of de aanpassing van januari 2012 roet in het eten kon gooien hier. Dat blijkt niet het geval te zijn.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.109 seconds with 20 queries.