Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 09:29:32 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: factuur 1177953: Factuurregel deelt zichzelf door 5?  (Read 3197 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: March 26, 2012, 10:19:21 am »

In het bedrijf Meel, Productiebestanden, wordt 12495 kilogram gefactureerd op factuurnr 1177953. we werken met prijzen per Faktuureenheid KH, 1 KH = 100 kilogram. Daar zijn al duizenden factuurregels mee gemaakt.

Bij deze order wordt echter, wordt vreemd genoeg de berekening "geleverd gewicht /5" uitgevoerd ((12495 / 5)= 2499), daarna wordt de Factuureenheid KH er op losgelaten, zodat je 24,990 over houdt. Daarmee wordt het factuurregel bedrag bepaalt. Zo heb je dus maar 20% van het bedoelde factuurbedrag. Order staat wel op F (niet op deels gefactureerd oid). Mogelijk steekt de berekening iets anders in elkaar, maar in alle gevallen wordt maar 20% van de beoogde hoeveelheid gefactureerd.

Waarom deelt zich dit door 5? Iemand enige suggesties hoe we dit voorkomen.

Nu nog even bedenken hoe we de resterende 80% zullen innen. Bij voorkeur wordt deze wel gekoppeld aan deze order en factuurdatum. Hoe doe je dit het handigste?


* 1177953.png (10.52 KB, 579x391 - viewed 149 times.)
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: March 26, 2012, 10:47:07 am »

Als je eerst schrijft:

Daar zijn al duizenden factuurregels mee gemaakt.

en daarmee impliceert dat het normaal altijd goed gaat...

én :

Bij deze order wordt echter

waarmee je impliceert dat het alleen bij deze order fout gaat...

én vervolgens blijkt dat die order maar 1 regel heeft...

Wat bedoel je dan met "in alle gevallen" ???

maar in alle gevallen wordt maar 20% van de beoogde hoeveelheid gefactureerd.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #2 on: March 26, 2012, 10:53:24 am »


Wat bedoel je dan met "in alle gevallen" ???

maar in alle gevallen wordt maar 20% van de beoogde hoeveelheid gefactureerd.

Dit is Friesisme, en dus een taalfout, het Fries "Yn elts gefal ...." is een krom vertaald. Excuses.

Even wat correcter (en in het Nederlands) Maar in dit geval wordt 20% van de beoogde hoeveelheid gefactureerd.
Kortom: ik mis 80% omzet op deze factuurregel. Normaal gesproken wordt de berekening naar Factuureenheden wel goed uitgevoerd, en ontstaat daardoor ook een correcte berekening van factuureenheden * Prijs per factuureenheid.
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: March 26, 2012, 10:57:49 am »

Dat de faktuur die faktor hanteert zal komen omdat die faktor al op de verkooporderregel staat.
Hoe je dát voor elkaar hebt gekregen zul je zelf even moeten uitvlooien, immers, als ik een nieuwe Vo regel voor deze klant toevoeg, voor 12.500 Kg, staat deze gewoon op 125 KH. Wellicht heeft iemand iets gedaan met die order waardoor die hoeveelheid overschreven is (wat op zich weer te maken kan hebben met het feit dat ik een heleboel met DynScreen dichtgespijkerde rubrieken tegen kom).

Ik zal de Faktuur laten vervallen, de faktor bij de Verkooporder aanpassen, en daarna een nieuwe faktuur genereren. Die moet daarna juist zijn.

Voor de klant: die zal de oude faktuur moeten verwijderen, en hij dient van jullie een nieuwe te ontvangen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: March 26, 2012, 11:01:50 am »

Nieuwe faktuurnummer eindigt op 118.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #5 on: March 26, 2012, 11:46:18 am »

hartelijk dank voor de acties, de Klant had de factuur nog niet uitgepakt, hij zal 'm er uit halen.

Dat de faktuur die faktor hanteert zal komen omdat die faktor al op de verkooporderregel staat.
Hoe je dát voor elkaar hebt gekregen zul je zelf even moeten uitvlooien,

Nog even een vraagje over die "factor"; waar kun je die aanpassen? Ik probeer dat inderdaad uit te vlooien, maar zie nergens die factor staan. Heb al wat geprobeerd met halve verschijningen en dergelijke, maar dat gaat allemaal prima.
Of wordt de factor mogelijk bij het leveren bepaald?



* faktor.jpg (71.67 KB, 831x587 - viewed 130 times.)
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #6 on: March 26, 2012, 11:53:26 am »

Nog even een vraagje over die "factor"; waar kun je die aanpassen?

Die kun je niet aanpassen op de Verkooporderregel, maar, als je een VO regel toevoegt voor 12.500 Kg voor deze Artikel-/Verschijning, zie je vanzelf dat dit wordt omgerekend naar 125 KH.

Na de F1 wordt de kombinatie 12.500 Kg (Voorraadeenheden) en 125 KH (Bestel-/Faktuureenheden) bewaard.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #7 on: March 27, 2012, 10:49:30 am »

Een nieuw voorbeeld, factuurdatum 15-3-2012. meel productie bestanden. Bij dit voorbeeld kan ik zo 1-2-3 niet een logische hoeveelheid / aandeel bepalen.

Moet er mogelijk een controle komen, die voor het factureren controleert / waarschuwt of de factoren wel goed staan? Ik heb namelijk nog geen idee waarom die factor wordt aangepast.


* 11775777.png (19.5 KB, 580x423 - viewed 134 times.)
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #8 on: March 27, 2012, 11:37:01 am »

ik had hier een lijstje neer gezet, met meer vreemde gevallen, maar sorry, ze kloppen niet allemaal, ik zoek nog even welke wel of niet kloppen
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #9 on: March 27, 2012, 11:49:15 am »

ik heb de relevante voorbeelden op de mail naar wouter gestuurd.
Logged

KM
Richard Masseling
Moneymaker
****
Offline Offline

Posts: 1316


View Profile
« Reply #10 on: March 27, 2012, 03:14:38 pm »

Johan,

Probleem is opgelost en staat inmiddels bij je op het systeem.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.112 seconds with 19 queries.