Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:17:38 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Waarschuwing bij invullen Faktuurdebiteur: landkode  (Read 1283 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: March 19, 2012, 03:26:22 pm »

Bij Blad 6 wijzigen debiteur, heb ik de rubriek "Faktuur naar Groep" ingevuld. Daarbij komt de waarshuwing in beeld, dat de Landkode van de debiteur niet overeenkomt met de landkode van de groepsdebiteur. Dat klopt ook wel, want de (aflever)debiteur zit in Nederland, de Faktuur gaat naar een (groeps)debiteur die in Zwitserland is gevestigd. (Richard M kent 'm inmiddels wel ;) )

Zijn hier nog zaken waar ik aan moet denken / voor op moet passen?  Ik bedoel: Die waarschuwing zal er vast niet voor niets staan. Welke parameters duidt deze waarschuwing op?
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: March 19, 2012, 03:57:56 pm »

Beetje lastig te bepalen. Zo te zien is schijnbaar reeds in 1999 gesteld dat dit geen blokkade meer hoeft te zijn, maar een waarschuwing betreft.

Ik zou problemen verwachten in de volgende hoeken:

a. btw; waarbij de partij naar wie de faktuur verstuurd wordt (zwitserland) feitelijk geen partij is; Het feit dat je je faktuur naar een ander land stuurt, zal in ieder geval niet inhouden dat de btw daardoor ineens anders wordt.

b. vrijstelling van btw; zie de situatie voor je dat jij levert aan een duitse klant van jouw franse klant, maar de faktuur van jouw franse klant naar zwitserland moet worden gestuurd. Zwitserland is hierbij geen partij voor bijv. het vrijstellen van btw omwille van een ICL levering. Je kunt je afvragen wiens btw nummer je op de faktuur moet vermelden.

c. BTW andere landen, waarbij het ook nog eens zo zal zijn dat afhankelijk van de landkode er een Faktuurnummer volgens een andere nummering kan worden gegenereerd; moet er nu genummerd worden volgens NL danwel volgens Zwitserland.

d. CBS-/BTW-/ICT aangiftes

e. Valuta <> Journalisering. De nederlandse klant dwingt af dat er gefaktureerd wordt in EUR, maar de zwitserse groepsdebiteur staat enkel toe dat er in zwitserse franc op die rekening gejournaliseerd mag worden.

Tsja... wat er echt fout zal gaat staat nergens beschreven, feit is wel dat het voorheen een blokkade is geweest, welke in 1999 is gewijzigd in een waarschuwing. Ook dat zal vast wel geweest zijn "omdat iemand dat zo wilde", en mogelijk is het nu een waarschuwing op basis van "afhankelijk van je inrichting zijn er situaties mogelijk waarbij het geen problemen oplevert, op die gronden is het toegestaan".

Alvorens dit in gebruik te nemen, en tegen de waarschuwingen in te gaan, zou ik e.e.a. eerst eens uitvoerig testen in de testbestanden; dit, opdat je straks niet achteraf gekonfronteerd wordt met een heleboel extra maatwerk om diverse problemen op te lossen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.012 seconds with 19 queries.