Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:39:56 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Productie met grondstoffen / halffabrikaten uit 2 bedrijven  (Read 2963 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: February 16, 2012, 01:07:42 pm »

Ik zit met de volgende uitdaging
We hebben een nieuw (eind)artikel in het bedrijf MEEL, echter deze wordt gemaakt bij collegabedrijf LACO. Het bestaat uit 2 grondstoffen en een halffabrikaat. Grondstof 1 wordt door Meel ingekocht, Grondstof 2 wordt door Laco ingekocht. (deze grondstoffen worden reeds ook gebruikt als input voor andere recepten bij genoemde bedrijven). Daarnaast is er nog een Halffabrikaat 3 wat Meel naar Laco "toebrengt".

Hoe moet je dit in Heart nu administratief het handigste inrichten?

Moet nu Meel eerst grondstof 1 en halffabrikaat 3 verkopen aan Laco, zodat Laco deze kan inkopen en verwerken in de productieorder? (waarna de output weer verkocht wordt aan Meel)

Of moet Laco gewoon een tarief in rekening brengen voor de productiekosten, en grondstof 2 verkopen aan Meel, waarna Meel grondstof 1, 2 en halffabrikaat 3 afboekt in een productieorder in het bedrijf Meel?

Was zoiets als intercompany hiervoor bedoeld? Of zijn er mogelijk andere handigheidjes die ik hiervoor kan benutten?


* mix_laco_meel.PNG (47.89 KB, 946x616 - viewed 173 times.)
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: February 16, 2012, 01:31:11 pm »

Je hebt een nieuw eind artikel in MEEL. Deze wordt gemaakt bij LACO. AH... Dus, voor MEEL is dit een Koop-artikel.

Dus, MEEL verkoopt 100 stuks aan diverse klanten, draait een Behoefterun, en die bepaalt dat er bijv. 250 (EOQ, Bestelniveau) moet worden ingekocht bij LACO. LACO heeft daarmee een Verkooporder naar MEEL.

LACO produceert dit Artikel op basis van 3 grondstoffen, G1, G2 en G3.
Dus, als LACO een P.O. toevoegt heeft ze behoefte aan G1, G2 en G3.
De hoeveelheid G1, G2 en G3 die nodig is, zal weer afhangen van hoeveel voorraad er nog staat bij LACO, danwel wederom Bestelniveau en EOQ. Kortom, de Behoefterun zal voor LACO moeten bepalen hoeveel er ingekocht moet worden.

G2 mag door LACO zelf worden ingekocht (ik lees even : bij de leverancier), maar G1 en G3 moeten natuurlijk ook op voorraad komen. Als LACO dit niet zelf produceert, zal ze dit moeten inkopen. Je voorbeeld "wordt door MEEL ingekocht" lees ik dan ook als "wordt door MEEL bij de leverancier ingekocht". LACO zal dit produkt toch ook moeten inkopen, en dient dat bij MEEL te doen. MEEL heeft daarmee een Verkooporder naar LACO.

Vervolgens kan MEEL meerdere behoeftes aan G1 en G2 hebben. Deels omdat ze het zelf nodig heeft, deels omdat LACO en mogelijk andere IC bedrijven dit bij MEEL inkopen. Op basis van de totaal benodigde hoeveelheid zal MEEL een behoefterun moeten draaien, en bepalen hoeveel er bij de echte leverancier moet worden ingekocht.

De echte leverancier (producent) van G1 en G3 levert aan MEEL.
MEEL kan daarna de Verkooporders van G1 en G3 aan LACO leveren.
Daarna heeft LACO de voorraad en kan LACO produceren.
Nadat e.e.a. geproduceerd is, kan LACO het geproduceerde produkt leveren aan MEEL.
MEEL heeft daarna voorraad om het produkt aan de klant te leveren.

De module Profit-Intercompany zal veel handelingen uit je handen nemen. Zo zal een Inkooporder in het ene bedrijf automatisch leiden tot een Verkooporder in het andere bedrijf (en andersom), en geldt dat als de een de voorraad levert, de ander het op voorraad heeft staan en kan gebruiken. Maar... als je een konstruktie als deze gaat verzinnen... ontkom je toch niet aan een heleboel handelingen die je zelf moet verrichten, én ook nog eens in de juiste volgorde ! immers, LACO weet pas wat te produceren als MEEL het produkt bij LACO heeft ingekocht. En MEEL weet pas wat kwa G1,G3 in te kopen als LACO dat bij MEEL heeft ingekocht.

Handig ? Nee. Lijkt me niet.

Nb: Merk overigens op dat de ellende nog minder te overzien wordt als MEEL en LACO beide op gescheiden lokaties zitten, bijv. 100 km uit elkaar, immers, dan is er geen sprake van dat hetgeen door de een geleverd wordt, meteen door de ander gebruikt kan worden; het zal eerst vervoerd moeten worden. Kortom, een vrachtwagen zal G1 en G3 naar LACO moeten brengen, en op een later moment zal het eindprodukt weer met een vrachtwagen terug moeten.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #2 on: February 20, 2012, 10:46:43 am »

ja, voor Meel zou het mogelijk een Koop (Resale)  artikel moeten zijn.

Als ik je verdere verhaal dan goed begrijp, dan komt het plaatje er zo uit te zien als dat ik nu aan deze post toevoeg. Uiteraard voorzien van de nodige voorraadmutaties. Groen = laco, geeloranje-achtig = Meel

Verder geen fratsen met andere modules of oplossingen.

Het idee is alleen dan erg vreemd, want eerst verkoopt Laco 250 stuks, (door Meel ingekocht), welke later nog eens worden verkocht door Meel. Dan heeft de groep (laco + meel) in totaal 500 verkocht. Dat is even wennen dat idee.

Maar ja, daar zal wel een oplossing voor komen.



* zo.PNG (112.91 KB, 702x465 - viewed 174 times.)
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: February 20, 2012, 03:05:53 pm »

Quote
Het idee is alleen dan erg vreemd, want eerst verkoopt Laco 250 stuks, (door Meel ingekocht), welke later nog eens worden verkocht door Meel. Dan heeft de groep (laco + meel) in totaal 500 verkocht. Dat is even wennen dat idee.

Sleutelwoord : Eliminaties.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #4 on: February 28, 2012, 12:26:26 pm »

We hebben dit even overlegd hier. De oplossing wordt dat we alleen de grondstoffen inkopen bij Laco, en de administratie van de Productie in Meel vastleggen. Laco voegt uitsluitend verkooporders toe voor de benodigde grondstoffen. Het produceren in bedrijf Laco en dergelijke (zoals dit formeel zou horen) wordt te bewerkelijk geacht.

Vraagje: Kan ik bij het toevoegen van een Productieorder (in Meel), ook automatisch Inkooporders voor de benodigde producten genereren? Een beetje vergelijkbaar met het automatisch genereren van Productieorders van benodigde halffabricaten. (wijzigen receptregel, blad 2, Gen. Prodorder J/n/a). Mogelijk ligt de oplossing in de hoek van het besteladvies.


* oplossing.PNG (46.7 KB, 795x677 - viewed 152 times.)
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #5 on: February 28, 2012, 01:05:00 pm »

Antwoord : Ja.
Maat ik heb het vermoeden dat je dat al wel wist (of genereer je nooit Inkooporders uit het Besteladvies (c.q. uit de Behoefterun) ?).

Dus, is je vraag misschien anders ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #6 on: February 28, 2012, 01:10:14 pm »

het hele besteladvies wordt hier nog nooit gebruikt, hooguit een enkele keer getest.
Vanuit het besteladvies ken ik het wel, dit even genoemd om even voor de hand liggende antwoorden te voorkomen.

maar ik bedoelde eigenlijk: automatisch bij het toevoegen van een productieorder. Dit gelijk aan de werking van genereren Productieorders halffabrikaat, alleen dan nu een Inkooporder omdat het een grondstof is.



Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #7 on: February 28, 2012, 01:27:08 pm »

Automatisch ? Nee.
Wel kan je dus na het (op welke wijze ook) ontstaan van een Produktieorder de Behoefterun draaien, en daar komt dan o.a. een Inkoopbehoefte uit. Die kan je automatisch omzetten naar Inkooporders.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.019 seconds with 20 queries.