Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 09:17:47 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Variabele layout Opdrachtbevestiging: onderscheid Leveren/afhalen aangeven  (Read 4110 times)
0 Members and 4 Guests are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: December 05, 2011, 11:39:40 am »

We gaan nu ook de Opdrachtbevestigingen per mail versturen. Daarbij loop ik tegen de volgende uitdaging aan:
Hoe maak ik op de variabele layout van een Opdrachtbevestiging kenbaar, dat er sprake is van een leverorder, danwel een afhaalorder? Per verkooporderregel kun je aangeven of deze Afgehaald, danwel Geleverd moet worden.

er is een variabele
Verkooporderregel; Afhalen/Leveren        HH:AFHLIND     
maar die zal wel bij de variabele layout Verkooporder horen  (ipv Opdrachtbevestiging)

Dan zit ik dus ook met zaken als: "Datum in huis", moet dan zijn "Datum Afhalen", met in het engels misschien nog een iets andere aanduidiging.

Als een debiteur nu altijd afhaalt, dan maak je desnoods daarvoor een aparte layout, zodat je dat soort zaken kunt sturen. Echter, hoe doen we dit als dit wisselt? (Meestal leveren, soms afhalen)

Hoe doen we het nu: We printen de orderbevestiging, met Typ-ex maken we "datum in huis"  wit, en zetten daar dan met de pen "afhaaldatum" + eventuele afhaalinstructies (ophaaladres) neer. Deze methode werkt niet zo goed als je per mail orders wilt gaan bevestigen.

Hier zal ik toch vast niet als eerste tegen aangelopen zijn, daarom even de vraag: Hoe hoort dit opgelost te worden?
Logged

KM
BKienhuis
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 450


View Profile WWW
« Reply #1 on: December 05, 2011, 12:34:09 pm »

Dit specifieke probleem hebben wij niet omdat er niet wordt afgehaald. We lopen echter wel tegen een ander probleem aan met het overschakelen op e-mail. ***off-topic***
Op dit moment worden orderbevestigingen op een matrixprinter op doordrukpapier in 3-voud geprint:
1 voor de klant
2 voor de vertegenwoordiger van het rayon
3 voor intern

Als we nu gaan mailen, dan gaat er een orderbevestiging via e-mail naar de klant. Wat gaan we nu met de andere kopieën doen, hoe kunnen we er voor zorgen dat er tegelijkertijd een kopie wordt afgedrukt en een kopie naar de vertegenwoordiger gaat. De kopie voor de vertegenwoordiger zouden we dan het liefst nog vervangen door een lijst of overzicht van wat er die dag in het rayon van de betreffende vertegenwoordiger is verstuurd, om te voorkomen dat de mailbox vol zit met orderbevestigingen. Misschien heeft iemand hier ideeën over?
Logged

Heart-Profit company ID: SC
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #2 on: December 05, 2011, 12:48:40 pm »

Dit specifieke probleem hebben wij niet omdat er niet wordt afgehaald. We lopen echter wel tegen een ander probleem aan met het overschakelen op e-mail. ***off-topic***
Op dit moment worden orderbevestigingen op een matrixprinter op doordrukpapier in 3-voud geprint:
1 voor de klant
2 voor de vertegenwoordiger van het rayon
3 voor intern

Ten behoeve van 1.
Je kunt in LOPRBO1 eerst alle opdrachtbevestigingen printen danwel mailen ten behoeve van de klant. (vinkje "Alleen nog niet geprinte orders" en "Automatisch emailen" beide aangevinkt)
Orders welke niet gemaild worden, rollen dan van de printer. (wat mij betreft even een laserprinter, daar het gewoon een pdf is die je af gaat drukken, gelijk aan wat je gaat mailen)

Ten behoeve van 3. Intern
Je kunt wederom in LOPRBO1 alle opdrachtbevestigingen printen, alleen dan de vinkjes "Alleen nog niet geprinte orders" en "Automatisch emailen" beide NIET aangevinkt.

Alle Orders rollen dan van de printer.

Ten behoeve van 2. de Vertegenwoordiger:
Ik ken jullie nut / bedoelingen er van niet. Bij ons ontvangen ze wekelijks een overzicht van de verkopen in de mailbox. Dit kan voor jou doel wel eens te laat zijn. Ik zou zeggen: 3-1-8-1 en daar op verder borduren?

Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: December 06, 2011, 08:10:32 am »

Johan,

Ik weet het niet. Dit soort dingen zitten gewoon niet goed in elkaar bij de gratie van dat het voor specifieke toepassingen (bij klanten van ons bedoel ik) is gemaakt; Bedenk eerst maar eens dit :

- Een Verkooporder kent maar één Afleveradres, toch ? raden waarom dat is.
- Een Verkooporder mag wel ook tegelijk Afhalen voor een regeltje hier en daar. Wel, dit noem ik ook een "afleveradres" (bij jou onder de brug zeg maar).

Dit klopt dus niet.
M.i. is de oplossing dat dit (Leveren/Afhalen) op Header niveau moet. Of in elk geval bij jullie. Krijg je wel twee Fakturen (tenzij je verzamelt natuurlijk).  Maar ja, bedenk maar eens hoe je anders iets als DKK-Vrachtkosten wilt toepassen op "ultieme" wijze met alles wat Profit in deze kan. Dat worden een stapeltyje beperkingen ...

Dus Leveren/Afhalen voor jullie op Header niveau. Is dit een domme gedachte ?
(en daarna krijgen we die print wel in elkaar geprutst, dat snap je ook)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #4 on: December 06, 2011, 09:54:48 am »

Ik zou er geen bezwaar tegen hebben dat een complete verkooporder op header niveau als "Leveren" óf als "Afhalen" geldt.
Volstrekt logisch, ik vermoede dat het altijd omwille van de kostenregels ging. Maar ja, een kostenartikel op een VO-regel, die wordt sowieso niet geleverd, en ook niet afgehaald, die is er gewoon .

Heel graag zelfs! Het gaat namelijk inderdaad niet alleen om de layout van de Opdrachtbevestiging, maar ook een beetje om DKK's die spelen bij leveren en afhalen.

Met betrekking tot leveringsconditie: Elke debiteur heeft een default Leveringsconditie, op moment van schrijven op blad 4 van wijzigen Debiteur. Deze kun je echter jammergenoeg niet aanpassen per verkooporder (niet bij lovotv/lovowy). Naast het feit dat er klanten zijn die altijd afhalen, danwel altijd geleverd worden, zitten er een (welliswaar beperkt) aantal klanten tussen, die soms afhalen, soms geleverd worden. Tja, wat is dan leveringsconditie?

Afleveradres blijft afleveradres! Immers, moet wel op de vrachtbrief afgedrukt kunnen worden. Bij afhalen, komt er alleen een ophaaladres om de hoek kijken.
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #5 on: December 06, 2011, 10:13:03 am »

Quote
Afleveradres blijft afleveradres! Immers, moet wel op de vrachtbrief afgedrukt kunnen worden. Bij afhalen, komt er alleen een ophaaladres om de hoek kijken.

Dit zeg je vast niet zonder reden ...

?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: December 06, 2011, 10:15:55 am »

Quote
Met betrekking tot leveringsconditie: Elke debiteur heeft een default Leveringsconditie, op moment van schrijven op blad 4 van wijzigen Debiteur. Deze kun je echter jammergenoeg niet aanpassen per verkooporder (niet bij lovotv/lovowy).

F2 ?
(wel eerst voldoende invullen in de Header, dus, stukkie naar beneden enteren)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #7 on: December 06, 2011, 11:02:34 am »

Quote
Afleveradres blijft afleveradres! Immers, moet wel op de vrachtbrief afgedrukt kunnen worden. Bij afhalen, komt er alleen een ophaaladres om de hoek kijken.

Dit zeg je vast niet zonder reden ...

?

1 verkooporder heeft wat mij betreft altijd 1 afleveradres. Een door de klant op te geven afleveradres, ongeacht of dit nou een afhaalorder of leverorder wordt. Dit zal nodig zijn om op de vrachtbrief af te drukken, zodat een vervoerder weet waar het naar toe moet.

vervoerder: Dat is een instantie die spullen bij een "Ophaaladres" ophaalt, en naar een afleveradres toe brengt. Het feit dat het een Leverorder danwel Afhaalorder betreft, bepaalt waar de rekening van de vervoerder voor bewezen diensten naar toe moet sturen. Bij een Leverorder ontvangt Laco / Koopmans de factuur, bij een Afhaalorder gaat er in ieder geval geen factuur naar Koopmans / Laco.

Bij Leverorders organiseren we zelf het vervoer, en zijn de ophaaladressen wel geregeld. Daar hoeft de klant niet over geïnformeerd te worden.
Bij Afhaalorders is het wel zo netjes om aan te geven op welk adres "De vervoerder" het spul kan afhalen, want we werken met 2 verschillende geografisch gescheiden magazijnen.

vandaar de opmerking, dat er aan het afleveradres niet gesleuteld hoeft te worden, die moet immers in beide gevallen wel op de vrachtbrief komen. Het zou alleen erg leuk zijn, dat we op een order aan kunnen geven waar het spul moet worden afgehaald. (ophaaladres, danwel afhaaladres, geef het een leuke naam).
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #8 on: December 06, 2011, 11:06:38 am »

Quote
Met betrekking tot leveringsconditie: Elke debiteur heeft een default Leveringsconditie, op moment van schrijven op blad 4 van wijzigen Debiteur. Deze kun je echter jammergenoeg niet aanpassen per verkooporder (niet bij lovotv/lovowy).

F2 ?
(wel eerst voldoende invullen in de Header, dus, stukkie naar beneden enteren)

Mijn welgemeende excuses, ik wist van deze mogelijkheid even niet af. Ik zal dit doorgeven.


Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #9 on: December 06, 2011, 12:25:12 pm »

Quote
(ophaaladres, danwel afhaaladres, geef het een leuke naam).

Ja juist, "geef het een leuke naam". Maar daarom vroeg ik ook wat ik vroeg ... het fenomeen bestaat al en heet Ophaaladres. Ik vroeg me aldus af of je dat bedoelde (niet dus).
Is helaas wel ergens anders voor bedoeld (meer voor jou, en een Ophaaladres bij jouw Leverancier; leuk heh).

Als we niet oppassen wordt dit nog ingewikkeld, terwijl het eigenlijk doodsimpel is.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #10 on: December 06, 2011, 03:35:20 pm »

Ik ken dat fenomeen ophaaladressen niet precies (ken de bedoelingen er van niet.) Maar In geval van een verkooporder die afgehaald moet worden: Bij de Bedrijfsdebiteur (rubriek "Relatie Id verwijzend naar Bedrijfsid", van Blad 2 wijzigen Bedrijfsgegevens menu A van de bedrijfsparameters) bij de afleveradressen daarvan, daar staat het voor de afhaalorder bedoelde afhaaladres wel tussen. Een "afhaaladresnummer" die het bij de bedrijfsdebiteur weg haalt, volstaat wat dat betreft. Of denk ik dan even te simpel?
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #11 on: December 08, 2011, 08:10:27 am »

Klinkt wel prima ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.026 seconds with 21 queries.