Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:12:57 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: ABC Leveringen  (Read 1820 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Erwin
Poster
*
Offline Offline

Posts: 3


View Profile
« on: November 24, 2011, 03:24:18 pm »

Wie heeft er ervaring met ABC-leveringen?
Voorbeeld: Leverancier in België levert rechtstreeks aan een klant in Duitsland maar factureert aan mij in Nederland. Vervolgens factureer ik mijn Duitse klant. Alle BTW nummers zijn correct, dus er wordt zonder btw gefactureerd.
In mijn maandelijkse btw aangifte geef ik een ICV op voor mijn inkoop in België (vak 4b) en een ICL op voor mijn verkoop naar Duitsland (van 3b).
De grote vraag is of hier sprake is van een ABC levering waarin ik partij B ben, de zogenaamde tussenhandelaar? Voor de aangifte ICP moet ik dan veld 3b invullen i.p.v. 3a voor de "gewone" ICL leveringen. Samen moeten deze 2 velden aansluiten met de btw aangifte van 3b.

Kan iemand mij een zetje in de goede richting geven?
Logged

Heart-Profit company ID : MA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: November 24, 2011, 03:38:54 pm »

Met jouw goedkeuring schrijf ik hem iets anders.

Ik ben een Nederlands Bedrijf, en heb een Verkooporder naar mijn klant in Duitsland.
Ik heb gewoon een duits btw nummer van mijn klant.
Als ik de levering zelf zou doen, dan betreft dit een (normale) Intra Communautaire Levering.

Nu besteed ik de order uit (= 1:1 met de Verkooporder een Inkooporder genereren) aan een Belgische Leverancier, en laat deze Belgische Leverancier rechtstreeks leveren aan mijn klant.

Voor mijn Belgische Leverancier is de situatie dat ze (BE) een Verkooporder heeft aan een (NL) klant, maar de goederen moet afleveren bij de klant (DE) van die klant. Wil mijn leverancier de levering vrijstellen van BTW, dan zou dat op 2 manieren kunnen:

a. ze levert administratief aan (NL), en treedt dienstverlenend op als vervoerder; er wordt nu geen btw berekend omdat BE het NL BTW nummer heeft van haar NL klant.

b. ze levert aan de DE klant van haar NL klant, registreert dit als een vereenvoudigde ABC transaktie, en stelt de levering aan DE vrij van btw op basis van het NL btw nummer van haar NL klant.

Nu lijkt het er volgens de attachment (abc.pdf) op, dat als ik in het 2e voorbeeld B ben, dit ook invloed voor mij heeft, en dat ik bij de ICP aangifte de levering (die door mijn leverancier rechtstreeks is uitgevoerd) bij 3b moet invullen i.p.v. bij 3a. Dit zou echter impliceren dat ik moet weten of mijn leverancier de order als Vereenvoudigde ABC heeft verwerkt of niet, want haar registratiewijze beïnvloed die van mij.

Resumer: hoe rapporteer ik een rechtstreekse levering van mijn buitenlandse leverancier aan mijn buitenlandse klant.

* ABC.pdf (34.78 KB - downloaded 232 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.033 seconds with 19 queries.