Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 09:12:37 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2 3  All
  Print  
Author Topic: rappellist  (Read 9616 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« on: September 22, 2011, 08:04:33 am »

Onze manier van werken is als volgt voor wat betreft transportplannning.
Bij 3-2-7-2 worden eerst rappellijsten geprint voor alle verkooporders met leverdatum morgen. Deze worden handmatig ingedeeld naar vrachtauto's. (de feitelijke planning)
Als dit klaar is gaat wij naar 3-2-2-1 (routeplanning) en maken daar een routeplan aan, en genereren daar de te leveren verkooporders en delen dit verder in etc.
Op zich een prima werkmethode.
Waar het nogal eens fout gaat is het volgende bij klanten die geblokkeerd zijn voor levering.
Allereest worden de rappellijsten gewoon geprint (als er een v.o. voor betreffende klant die geblokkeerd is voor levering aanwezig is). Vervolgens worden deze vrachten door planning gewoon handmatig ingedeeld. (zij weten ook niet anders dan dat deze klant materialen moet hebben).
Echter bij het genereren van de verkooporders (3-2-2-1-1) worden deze v.o. niet in het zgn. mandje gestopt, maar worden getoond als je in het menurouteplan (LORPMN) optie A kiest.
Nu is dat lastig als je als planner dan pas ziet dat iets niet geleverd mag worden. Immers de planning is dan al klaar en als er dan een vracht weer uit moet kan het zo maar zijn dat je alles weer op de kop moet gooien om weer goed te plannen.
Wij willen wel alle rappellisten blijven printen maar op een rappellist van een klant die geblokkeerd is voor levering een soort signalering dat deze klant is geblokkeerd. Ik zit te denken aan een hele duidelijke (vet, onderstreept, groter lettertype of alledrie) tekst in de trant van " Let op: Debiteur is geblokkeerd voor levering".
Is dit mogelijk?
Logged

BS
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #1 on: September 26, 2011, 08:11:26 am »

PS: Kan er, liefst vandaag, even gereageerd worden op mijn topic?
Logged

BS
Richard Masseling
Moneymaker
****
Offline Offline

Posts: 1316


View Profile
« Reply #2 on: September 26, 2011, 09:22:33 am »

Hallo Dinand,

Bij een Debiteur die geblokkeerd is voor Leveren, kan ik helemaal geen Verkooporder Toevoegen. Dus wat bedoel je precies? Van wanneer is de Verkooporder? Wanneer en hoe wordt de Debiteur geblokkeerd voor Leveren? Dus beschrijf nog eens de stappen die worden doorlopen a.u.b.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #3 on: September 26, 2011, 10:10:09 am »

Richard, je hebt gelijk dat je bij een debiteur die geblokkeerd is geen v.o. kunt maken.  De praktijk is dat deze v.o. gemaakt wordt op moment dat de klant niet geblokkeerd staat. Bijv 20 september 2011 met leverdatum 27 september.
Daarna (bijv. 26 september) zegt onze medewerker debiteurenbeheer: De facturen van deze klant zijn nu zo oud dat deze geen leveringen meer mag hebben en zet deze klant bij 2-2-1-F5 en dan bij eerste tabblad op de blokkade bij veld "blokkeren voor leveren".
In de middag van 26 september gaat onze transportplanner de planning voor de volgende dag maken en draait onze transportplanner de rappellisten uit en de betreffende v.o. (gemaakt op 20 september) zit daar gewoon bij.
Hij plant al deze rappellisten in naar de auto's en gaat vervolgens naar routeplanning in HP. Daar pas komt de melding dat betreffende v.o. niet geleverd mag worden. Als je dan je planning al af hebt is deze melding te laat. Immers dan moet je alles weer wijzigen.
Logged

BS
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #4 on: September 26, 2011, 10:41:13 am »

klopt hetzelfde effect kennen we hier.

Trouwens of een geblokkeerde debiteur wel of niet de VO ingevoert kan worden is volgens mij een bedrijfsparameter.
Je kunt ook alleen de VO laten blokkeren.

Dat deden wij "vroeger", later hebben we deze strakker gezet.

Maar het overlap verhaal klinkt bekend...
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Richard Masseling
Moneymaker
****
Offline Offline

Posts: 1316


View Profile
« Reply #5 on: September 26, 2011, 11:36:25 am »

Hallo Dinand,

V.w.b. het alleen maar aanpassen van printen Rappellist op Raapvloer + Leverdatum (Hmenu-3-2-7-2 [LOPRVORR]) moet je rekenen op 1 uurtje. Echter gezien het feit dat je met de instelbare keuze's die je er maken kunt, rechts van het papier kunt aflopen (zeker als je een langte tekst afgedrukt wilt hebben) wil ik voorstellen om een '*' voor het Ordernumer af te drukken of een kolom met 'LB' (Levering Blokkade) welke dan alleen gevuld wordt met 'Ja' indien hij geblokkeerd is voor Leveren. Geef maar even aan of en wat je precies wilt.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #6 on: September 27, 2011, 07:34:28 am »

Ik heb het hier bij onze transportplanners neergelegd.  Eentje moet er morgen zijn visie over geven.
Het enige wat wij wel graag willen is dat het goed zichtbaar is.
Onze voorkeur neigt naar een kolom met LB welke met "Ja" gevuld wordt bij blokkade.
Wel vooraf nog twee vragen alvorens ik morgen definitief een akkoord kan geven:
1. Het woordje ja kan dit opvalend afgedrukt worden, bijv. groter lettertype, vet of onderstreept? Ok kunnen wij dit middels lay-out zelf regelen?
2. Hoe zie je dat precies een kolom erbij? Komt dan andere tekst niet in het geding?
Logged

BS
Richard Masseling
Moneymaker
****
Offline Offline

Posts: 1316


View Profile
« Reply #7 on: September 27, 2011, 08:00:06 am »

Hallo Dinand,

zoals ik dus al aangaf kan de Print rechts van het papier aflopen afhankelijk van de instellingen en het gekozen lettertype daarom was mijn eerste voorstel ook een '*' voor het Ordernummer te plaatsen, dat kost de minste ruimte. Het lettertype aanpassen naar bijvoorbeeld vet kan ook, maar kijk zelf even naar hoe jullie de Print gebruiken om te weten hoeveel ruimte je rechts op het papier nog hebt. Mijn voorkeur? Een '*' voor het Ordernummer.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #8 on: September 28, 2011, 01:59:34 pm »

Ik heb dit nog eens grondig bekeken en wat wij willen is achter leverdatum de melding LB als klant op blokkade staat.
Een kolom erbij kan ivm de ruimte niet meer.
Een * voor het ordernummer is verwarrend omdat er al een * achter het ordernummer staat zodra er vrachtkosten bij moeten komen.
Zie bijlage. Daar waar de pijl staat moet dan LB komen (liefst hoofdletters, vet en onderstreept)
succes.

* rappellist2.docx (123.66 KB - downloaded 104 times.)
Logged

BS
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #9 on: September 30, 2011, 10:52:05 am »

gaat dit lukken of ben ik nu een drijver!
Logged

BS
Richard Masseling
Moneymaker
****
Offline Offline

Posts: 1316


View Profile
« Reply #10 on: October 03, 2011, 09:14:48 am »

Hallo Dinand,

wat zijn de instellingen die je gebruikt om bij Printen Rappellist op Raapvloer + Leverdatum (Hmenu-3-2-7-2 [LOPRVORR]) je genoemde voorbeeld eruit te krijgen? Een schermafdruk zou fijn zijn.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #11 on: October 03, 2011, 02:47:24 pm »

Hierbij de instellingen. Overigens zijn de instellingen standaard zo ingesteld dat deze goed zijn.
zie bijlage


* rappellist schermafdruk.png (95.79 KB, 1680x1050 - viewed 181 times.)
Logged

BS
Richard Masseling
Moneymaker
****
Offline Offline

Posts: 1316


View Profile
« Reply #12 on: October 03, 2011, 03:21:44 pm »

Hallo Dinand,

ook met dezelfde instellingen krijg ik niet het overzicht zoals jijmij gemaild hebt. Ik krijg dit overzicht als attached.
Dus hoe krijg jij jouw voorbeeld eruit?

* prfile.prn (2.57 KB - downloaded 94 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #13 on: October 03, 2011, 03:28:43 pm »

Klopt, dat heb ik ook als ik het naar het scherm print.
Stuur ik het naar de printer dan ziet het eruit zoals mijn voorbeeld.
Vraag niet hoe dit weer kan. Ik denk dat dit ooit zo eens gemaakt is door....
Logged

BS
Richard Masseling
Moneymaker
****
Offline Offline

Posts: 1316


View Profile
« Reply #14 on: October 04, 2011, 07:25:55 am »

Hallo Dinand,

ik weet niet wat ik me daar bij voorstellen moet, ik zal zo eens kijken bij jullie op het systeem om te zien wat er wanneer gebeurd.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1] 2 3  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.019 seconds with 20 queries.