is er op onderstaand beschreven gebied iets mogelijk?
Die vraag laat zich lastig beantwoorden, immers, hieronder is niet veel beschreven.
D.w.z., er stond niets onder, maar als ik nu reageer, staat er wel wat onder, en wordt de situatie weer anders...
Oorzaak en gevolg konden toch omdraaien ? Euh Loop
Hoe dan ook, een moeilijk onderwerp, wat zich misschien beter laat beantwoorden door een klant, die aangeeft hoe zij hier in praktijk mee omgaan.
Een nieuw Chargesoort zullen we hier i.i.g. niet voor gaan introduceren.
Als je graag een specifieke partij wil reserveren, dan zou een oplossing kunnen zijn dat je zelf een speciale lokatie introduceert waar je de voorraad van de betreffende klant neerlegt, en vervolgens deze lokaties opneemt als Geëxcludeerde Lokaties. Neem even een dom voorbeeld : RS=Reservering, RS000 t/m RSZZZ zijn de lokaties met reserveringen voor verschillende klanten, en bij je Artikelen neem je RS op als geëxcludeerd magazijn. Je kunt aan de betreffende klant toch leveren door een Verkooporder te maken vanuit zijn specifieke klant-lokatie.
Maar (helemaal als je met houdbare produkten te maken hebt), je zult misschien wel niet willen reserveren op partij, immers, een partij welke nog 2 weken houdbaar is, laat je liggen "verrotten" omdat je het gereserveerd hebt voor een klant die het (nog) niet afroept, terwijl je het aan talloze andere klanten wel kan leveren; of zelfs, omdat die ene partij gereserveerd is, krijgen de andere klanten het nieuwere spul (later geproduceerd/ingekocht) en de oude partij blijft gereserveerd voor de betreffende klant...
Vanuit Raadplegen Artikel-/Verschijningen, Shift-F4, 8 kun je voor meerdere klanten "een reservering" opgeven. 20 gereserveerd voor X, 10 gereserveerd voor Y, 15 gereserveerd voor X, totaal 45 gereserveerd. De kans dat alle 3 die voorraad tegelijk afroepen is klein, en dus kun je de totale reservering (45) weer overschrijven met een waarde die je reëel acht, bijv. 30. Deze 30 wordt dan vervolgens bij je Bestelniveau opgeteld, wat voor de Behoefterun impliceert dat je eigenlijk minimaal 30 op voorraad wenst te hebben. Waar de kontrole nu precies zit weet ik niet, maar er zit ook ergens een kontrole (Verkooporderregel naar de Raaplijst sturen, of Rapen) die kontroleert dat je totale voorraad op enig moment onder de hoeveelheid uitkomt die je als totale reservering hebt opgegeven; dit biedt je wel de vrijheid om de voorraad aan een ander te kunnen leveren, maar waarschuwt je ervoor dat je aktie ervoor zorgt dat een klant voor wie je een reservering hebt, mogelijk nee verkocht zal kunnen krijgen.
Hoe hier trouwens exakt de vork in de steel zit weet ik niet, en ik vraag me ook af dat als er eenmaal 20 gereserveerd zijn, en ik heb er 10 geleverd, of de reservering van 20 dan blijft staan of niet. Nogmaals, de vraag laat zich denk ik beter beantwoorden door hoe klanten hier in praktijk mee overweg gaan.