Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 01:00:36 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: statische items in receptuur  (Read 3700 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« on: May 25, 2011, 09:27:57 am »

Wat ik wil is het volgende:

Ik wil een lijn eerst spoelen met 50 liter materiaal alvorens ik productie start.
Ik wil dit uit overweging van kosten en voorraad opnemen in mijn receptuur.

Nu kan dat wel ingevoerd worden (statische recept-item regel).
Maar hoe ga ik daarmee om mbt de ordergrootte.
Immers dit item geeft geen opbrengst, maar gaan naar afval.

Ik wil dus ongeacht de ordergrootte dat die 50 kg niet meetelt in de bepaling van de output hoeveelheid.
Hoe richt ik dat correct in?

Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: May 25, 2011, 09:51:42 am »

Een mogelijkheid:

Bij "Wijzigen Recept" kun je de Receptgrootte aanpassen.

Zonder met verliespercentages e.d. te werken, kun je instellen dat als je ergens 125 Kg grondstoffen ingooit, er 100 Kg eindprodukt uitkomt. Moet je vervolgens 500 Kg eindprodukt hebben, dan heb je 500/100 * 125 Kg aan grondstoffen nodig. Nadeel van deze methode is, dat Profit niet weet a.g.v. welk produkt er minder uitkomt, en i.g.v. bijstellingen, of meer-/minder verbruik op de P.O. niet zelf kan berekenen wat er dan voor een output uit zou moeten komen. Maar, de ordergrootte is bij het goedkeuren van je grondstoffenverbruik in zo'n geval overschrijfbaar.
 
Logged

Heart-Profit company ID : HA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #2 on: May 25, 2011, 01:49:15 pm »

dat klinkt leuk, maar dat werkt volgens mij niet: voorbeeld...

ik maak 1000 kg dan heb ik dus een recept nodig met 1000 kg grondstoffen (dynamisch) en 50 kg spoelmiddel

dan maak ik 2000 kg en wil ik dus 2000 kg grondstoffen hebben (dynamisch) en weer 50 kg spoelmiddel.

Immers het verbruik spoelmiddel hangt af van de leidingen e.d. en niet van de ordergrootte.

in jouw voorbeeld ga ik bij de 2000 kg order 100 kg spoelmiddel inzetten en dat is niet de bedoeling. Ik wil die juist statisch hebben.

mvg

Mk
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: May 25, 2011, 02:02:33 pm »

dat klinkt leuk, maar dat werkt volgens mij niet: voorbeeld...

in jouw voorbeeld ga ik bij de 2000 kg order 100 kg spoelmiddel inzetten en dat is niet de bedoeling. Ik wil die juist statisch hebben.

Niet dat ik Statisch ooit ergens heb toegepast, maar ik zou verwachten dat "Dynamisch" meegroeit met de ordergrootte, en je met "Statisch" aangeeft: die hoeveelheid is het, ongeacht de ordergrootte.

Als ik in het recept van een kast aangeef dat ik één schroevendraaier (statisch) nodig heb, dan zal het toch ook niet zo zijn dat als ik 100 kasten moet maken, ik ineens 100 schroevendraaiers nodig heb?

Kortom, werkt het niet, of werkt het volgens jou niet... Of anders geformuleerd, heb je het al geprobeerd ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #4 on: May 25, 2011, 03:59:11 pm »

Zinder echt na te denken (doe ik dat wel eens ? smile) of Marco dit nou bedoelt of niet :

Naar mijn idee heb je altijd nog te maken met het spoelen omwille van het gebruik van de lijn, waar je vervolgens 6 orders op draait die tussendoor niet behoeft te worden gespoeld (want de individuele orders vervuilen elkaar niet).

En Marco, dit (of dit nu je probleem betreft of niet) los je op met Produktieruns, waar je toevallig (??) de module net van hebt geïnstalleerd gekregen (Produktieplanning). Je hebt in deze Bewerkingen (naam / methode even kwijt) die worden geëlimineerd in een Produktierun, en alleen bij de eerste Order (en/of laatste Order) gelden / tellen.

Dit zie je ook terug in de Grafische Planning.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #5 on: May 25, 2011, 04:16:03 pm »

mijn probleem is niet in de bwerkingen, maar in de benodigde artikelen

Als ik die 50 kg spooelmedium opneem in het recept hoe zorg ik er dan voor dat als ik een ordergerelateerde bon maak ik ook de gewenste input en output heb.

Dus ik krijg order 5 vaten 1000 kg, ik spoel mijn systeem 1 maal met 50 kg spoelmiddel en maak het product met 1000 kg grondstoffen

een andere order van 10 vaten 2000 kg wil ik dan ook met 1 maal 50 kg spoelen en maak het product met 2000 kg grondstoffen

De oplossing van wouter gaat volgens mij niet goed want dan verhoog je alles.
En bewerkingen boeken geen voorraad af met waarde die ik eigenlijk wel wil verwerken in mijn kostprijs.
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #6 on: May 30, 2011, 04:51:44 pm »

we hebben trouwens nog wat gevonden:

zie mail van mijn collega:

Quote
Beste Marco,
 
Receptuur NPSO100120 opgezet met voor de receptuur regels 17,18 en 19 een STATISCHE HOEVEELHEID.
 
Als men via pad 1 3 1 2 1 (LOPRRT) een recept laat printen voor 100 kg klopt alles.
Echter als men hier een recept uitdraait van 3000 kg dan worden regels 17,18 en 19 mee vergroot met de receptuur en dit was niet de bedoeling natuurlijk.
 
Er stond ook nog een PO in het systeem (201105250012) en deze hebben we via pad 5 2 1 1 (LOPORA) middels SHIFT+F6 geregenereerd naar de nieuwe receptuur hier bljiven regels 17, 18 en 19 WEL STATISCH !! zoals gewenst is.
 
Gaarne uitzoeken hoe het mogelijk dat het bij recepturen printen niet goed gaat en in PO`s wel.
 
Alvast bedankt en mvg,
Frank
« Last Edit: June 10, 2011, 09:44:19 am by mdekraa » Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #7 on: June 28, 2011, 11:55:11 am »

De oplossing van wouter gaat volgens mij niet goed want dan verhoog je alles.
En bewerkingen boeken geen voorraad af met waarde die ik eigenlijk wel wil verwerken in mijn kostprijs.

Yep, als ik de boel zo nog eens nalees, dan zal dat i.d.d. niet werken.
Dit is bedoeld voor de situatie dat je 125 Kg grondstof nodig hebt om 100 Kg output te krijgen (waarbij schijnbaar 25 Kg verdampt; er komt in ieder geval een andere hoeveelheid uit dan erin gaat).

Wat ik wil is het volgende:
Nu kan dat wel ingevoerd worden (statische recept-item regel).
Maar hoe ga ik daarmee om mbt de ordergrootte.

Foutieve antwoord is mogelijk ingegeven door je vraagstelling, die impliceert dat je een probleem hebt met je ordergrootte.

Ik heb zojuist nl. een (Meng) Recept toegevoegd voor een artikel.
Recept bevat 100 Kg grondstoffen; Receptgrootte is daarmee (vanzelf) 100 Kg.
Vervolgens 50 Liter water (statisch) als spoelmateriaal opgenomen, en de Receptgrootte blijft 100 Kg.

Als ik een PO maak voor 1000 kg, heb ik 1000 Kg grondstoffen nodig + 50 liter water.
Als ik een PO maak voor 5000 kg, heb ik 5000 Kg grondstoffen nodig + 50 liter water.

Kortom, zie ook de eerdere vraag, heb je dit geprobeerd of ? Want wat gaat er nu eigenlijk precies verkeerd ?

Nb: Gezien je quote van je collega, dáár mag je wel een punt hebben. Het zou dus kunnen zijn dat je bij Printen Recept een Receptprint kunt maken van een bepaalde ordergrootte (3000 Kg), en dat dát geen rekening houdt met Statische regels.
Je collega schrijft ook dat "herberekenen PO via Shift F6" goed gaat, maar volgens mij lees ik achteraf gezien nergens dat je überhaupt een probleem hebt met een PO. Dus, kan het zijn dat alles goed gaat  behalve de print v/h Recept?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #8 on: July 04, 2011, 10:17:07 am »

Dus, kan het zijn dat alles goed gaat  behalve de print v/h Recept?

De print v/h Recept was i.i.g. fout, en is bij deze aangepast; staat op je systeem.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #9 on: July 04, 2011, 12:16:44 pm »

met dank
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.017 seconds with 20 queries.