Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:47:51 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: fout in ICL listing  (Read 4233 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« on: December 28, 2010, 12:51:43 pm »

Intercompany lijkt fout te gaan

Bij directe leveringen van AD naar klanten van Magma, komt er op de listing het BTW nummer van de Magma bedrijven te staan. Dus bij een afnemer met landkode DE komt het nederlands BTW nummer van Magma te staan

Kan dit aangepast worden in de listing?
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: December 28, 2010, 12:55:24 pm »

In welk bedrijf bekijk je de aangifte ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #2 on: December 28, 2010, 01:22:23 pm »

M verkoopt aan een klant (K) in België.
M koopt in bij A.
Hoewel A de goederen in een vrachtwagen zal laden, en daadwerkelijk naar K rijdt, zal A administratief aan M leveren.
M levert administratief aan K.
A faktureert aan M.
M faktureert aan K.

Deze ICL Levering aan K zal door M gerapporteerd moeten worden. Dit kan ook bijna niet anders, immers, ervanuitgaande dat de Faktuurwaarde vermeld moet worden, en moet overeenkomen met de ICV van K, zal dit gebaseerd moeten zijn op de prijs die M aan K berekend.

Aangezien A administratief aan M levert, en beide in Nederland zitten, is dáár sprake van een normale binnenlandse levering welke met 19% btw zal moeten worden belast, en nimmer een ICL betreft.

Dit dus in tegenstelling tot de wijze waarop de faktuur nu betiteld is: wél ICL.

Reden dat dit fout gaat is denk ik te wijten aan het feit dat deze konstruktie ontwikkeld is voor een klant waarbij jullie M een Belgisch bedrijf zou betreffen, de levering weliswaar o.b.v. de Belgische K op de ICL terecht komt (wat dus fout is, want het moet erop komen omdat M dan een Belgisch bedrijf is, en A (NL) levert aan M (BE)). Hoe dan ook, dan wél tegen het btw nummer van M (zoals dat nu gebeurd).

Resumer: ervanuitgaande dat je het hebt over de ICL van A(D), is de fout niet dat de levering wordt gerapporteerd onder het BTW nummer van Magma, maar is de fout dat de faktuur daar überhaupt op de ICL van AD terecht komt: ze hoort nl. op de aangifte van MAGMA thuis.

Mee eens ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #3 on: December 28, 2010, 02:09:28 pm »

yep

PS dit had Mark onder mijn inlog ingegeven
anders was de tekst misschien nog wel cryptischer geweest  smile
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: December 28, 2010, 02:34:33 pm »

IK ben al bezig met de aanpassing, maar voor jou houdt dat in dat de Fakturen die ADP gestuurd heeft aan MAGMA inzake rechtstreekse levering aan buitenlandse klanten van MAGMA, onjuist zijn ! Deze zijn onterecht als ICL betiteld, en zonder BTW opgesteld. Ik hoop dat dit niet al te veel fakturen zijn (je had daar natuurlijk al veel eerder voor aan de bel moeten trekken), maar, die fakturen zul je moeten laten vervallen, en nadat ik klaar ben met mijn aanpassingen, die orders opnieuw moeten faktureren.

Het gaat dan alleen om de interne orders.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #5 on: December 28, 2010, 04:13:58 pm »

au

dat beteknt ook dat alle inkopen in magma ongedaan gemaakt moeten worden?
en de boekingen van en aan rekening courant
enz???????

dat is 3 maanden boekingen

« Last Edit: December 28, 2010, 04:21:07 pm by mdekraa » Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #6 on: December 29, 2010, 12:22:27 pm »

Opgelost, zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=23163.0

Ik zal kijken of ik dit zonder Upgrade kan oversturen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #7 on: December 29, 2010, 12:34:15 pm »

au

dat beteknt ook dat alle inkopen in magma ongedaan gemaakt moeten worden?
en de boekingen van en aan rekening courant
enz???????

dat is 3 maanden boekingen

Tsja... nadeel van niet alles goed testen  Sad
dan kom je hier pas achteraf achter.

Sowieso betreft dit natuurlijk niet alle orders, hooguit de orders aan buitenlandse klanten van MAGMA.
De Faktuur van MAGMA naar de klant zal gewoon goed zijn, dus daar hoeft niets aan te gebeuren.
De Inkooporder van MAGMA bij ADP zal ook goed zijn, en daar hoeft niets aan te gebeuren.

Wel geldt dat de Faktuur van ADP naar MAGMA verkeerd is (alleen dus v.w.b. de leveringen aan buitenlandse klanten van MAGMA, ofwel, de Fakturen die ADP naar MAGMA verzonden heeft én die als ICL zijn betiteld).

Dit betreft slechts 10 fakturen.

Mogelijk is er een tussen oplossing, ik bel je wel even...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #8 on: December 29, 2010, 01:10:35 pm »

NB: De tussen oplossing zou zijn dat enkel de indikator van de fakturen van ICL Ja op ICL Nee gezet zouden worden. Daarmee zou je ICL aangifte wel goed zijn, hooguit zou de BTW aangifte een paar regels vermelden met "geleverd tegen 0% btw", wat je dan handmatig even zou moeten korrigeren op de aangifte.

Zoals tel. besproken ga je e.e.a. op de officiële manier korrigeren, dan maar even wat meer werk.

Ik heb net een lijstje bepaald met de Fakturen waar het om gaat (10 stuks v.w.b. Magma, 4 stuks v.w.b. Innoshield), maar ik konstateer ook dat er een serie fakturen tussen zit waarbij er 0,00 berekend is. Die fakturen zal ik nu kwa ICL indikator op "Nee" zetten (immers, je kunt wel veel werk willen doen om deze te korrigeren, maar 19% over 0,00 blijft 0,00) waarmee ze niet op je ICL aangifte zullen verschijnen. Resteert dan nog de fakturen waar wél bedragen in staan die je zelf even moet aanpassen.

V.w.b. ADP <> MAGGA betreft dit de fakturen:

1. 2059241 -> 0 faktuur, dus kun je verder overslaan
2. 2059398 -> 0 faktuur, dus kun je verder overslaan
3. 2059627
4. 2059896 -> 0 faktuur, dus kun je verder overslaan
5. 2060083
6. 2060084
7. 2060161
8. 2060156
9. 2060157
10. 2060158 -> 0 faktuur, dus kun je verder overslaan

V.w.b. ADP richting Innoshield betreft het de fakturen:

1. 2059583 -> 0 faktuur, dus kun je verder overslaan
2. 2059595 -> 0 faktuur, dus kun je verder overslaan
3. 2059717
4. 2059716

Wat, en hoe je dit precies moet korrigeren moet je zelf even bepalen door dit te proberen. Bekijk wat er had moeten gebeuren, wat er gebeurd is, en hoe je e.e.a. dus moet korrigeren.

Stel dat ADP voor 1000,- aan M/I geleverd heeft, dan is dat onterecht betiteld als ICL en belast met 0% btw. In plaats daarvan had de levering een binnenlandse levering moeten zijn, belast met 19% btw. Daaruit volgt dat de uitgaande faktuur verkeerd is, en daarmee (omdat die Intercompany gegenereerd wordt) ook de Ingekomen Faktuur in het andere bedrijf.

Om de Faktuur opnieuw te kunnen genereren, moet je eerst de oude verwijderen. Dit verwijderen zal niet lukken als er al ontvangsten op verricht zijn, en dus moeten die eerst ongedaan worden gemaakt. Datzelfde geldt voor de Ingekomen Faktuur in het andere bedrijf, waar betalingen op verricht zullen zijn.

Puur theoretisch zou ik zeggen:

a. Aktiveer bedrijf Magma/Innoshield, ga naar de Financiële Administratie (7-4-2-2), zoek de Ingekomen Faktuur op van ADP, ga met Shift-F4 naar de Betalingen op deze Faktuur, en verwijder én het Afschrift én de Betaling. De Ingekomen Faktuur komt daarmee weer open te staan.

b. Blijf in bedrijf Magma/Innoshield, ga naar de logistieke Ingekomen Fakturen (4-3-2) en verwijder de Logistieke Ingekomen Faktuur. Deze zal er dan ook voor zorgen dat de Ingekomen Faktuur uit het Grootboek verwijderd wordt.

c. Aktiveer bedrijf ADP, ga naar de Financiële Administratie (7-3-2-1), zoek de Uitgaande Faktuur op, ga met Shift-F7 naar de Ontvangsten op deze Faktuur, en verwijder deze ontvangst. De Faktuur zal daarna financieel weer open staan.

d. Blijf in bedrijf ADP, ga naar de Logistieke Fakturen (3-3-1-1), zoek de Uitgaande Faktuur op, en laat deze vervallen (F6). Ook de faktuur in het grootboek krijgt daarmee een status vervallen.

Vervolgens moet je de Verkooporders die bij deze orders horen vanuit ADP opnieuw faktureren. Met de nieuwe programmatuur die inmiddels op je systeem staat zou de levering dan als normale binnenlandse levering worden betiteld, en wordt er btw berekend.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #9 on: December 29, 2010, 01:11:29 pm »

Euh.. probeer het eerst even met één faktuurtje, voordat je alles massaal gaat aanpassen.  smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.061 seconds with 19 queries.