Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:44:53 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Offreren per bestekspost  (Read 2225 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Peter
Helper
*
Offline Offline

Posts: 87


View Profile WWW
« on: December 03, 2010, 03:48:16 pm »

Wij willen offertes aanbieden per RAW-bestekspost. Het mooiste zou zijn als we de RSU kunnen inlezen in profit (wellicht nadat deze gecodeerd is naar ons eigen artikelsysteem) en na prijsberekening door Profit ook weer kunnen overzetten in de RSU. Hebben jullie hier ervaring mee? Het valt me op dat er nooit iets over besteksposten wordt gevraagd. Op de site van HP lees ik dat er nog meer betonfabrikanten klant zijn. Wie heeft er nog meer te maken met aanbestedingen en bestekken?
Logged

v.d. Bosch Beton* / verkoop binnendienst
Heart-Profit company ID : BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: December 07, 2010, 08:41:17 am »

Peter, kan je mij er eens een toesturen in Excel formaat ? (officieel omgezet, zonder verdere handmatige aanpassingen)

De andere beton jongens zijn allemaal overgenomen en daarmee gedwongen andere software te gebruiken (waren ze niet blij mee ook Wink).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter
Helper
*
Offline Offline

Posts: 87


View Profile WWW
« Reply #2 on: December 07, 2010, 09:08:00 am »

Zeker. Bijgaand een Excel-blad zoals een bestek er (qua betonproducten) uit ziet. Ik heb in rood aan de rechterkant onze "vertaling" naar Profit gezet. In dit voorbeeld zijn alle producten grijs, maar uiteraard kan ook gevraagd worden naar andere kleuren of oppervlakte structuren.

* 20101207 - Bestek met voorbeeld.xlsx (36.55 KB - downloaded 1289 times.)
Logged

v.d. Bosch Beton* / verkoop binnendienst
Heart-Profit company ID : BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: December 09, 2010, 10:51:07 am »

Nou ... niet zo gemakkelijk hoor !  Waar ik op kom :

Volgens mij moet je met zoiets als dit helemaal niet naar Profit willen. Dat is (let wel !) aannemend dat je maar één zo'n bestek vorm hebt - wat niet het geval is (dacht ik toch). Maar daar nu alsnog maar even vanuitgaand (praat makkelijker) :

Ik denk dat je er meer mee bent geholpen als je vanuit Excel (zoals van je voorbeeld) je eigen Artikelnummers kan ingeven, desnoods hoeveelheden kan aanpassen (nieuwe kolom met als default wat in het bestek staat), nog een kolom voor bewerkings uren (geld) en vast nog iets waar ik nu zo snel niet aan denk ... uit de Profit database de betreffende gegevens worden gehaald. Dus, jij vult een BBB Artikelnummer in, en de prijs per stuk wordt opgehaald, en met de (uiteindelijke) hoeveelheid komt ook de prijs (na staffel enz.) erin te staan.

Misschien dat we stiekem onder water een normale Offerte hanteren opdat die voor de betreffende berekeningen kan zorgen (zoals je gewend bent - en dan even aannemend dat dat allemaal gat zoals je wilt) - en die ook voor de totale Orderkorting o.i.d. kan zorgen, eventuele DKKs weet ik veel, maar het lijkt me niet dat je in zo'n zelfde Offerte het "onderhoud" doet. Waarom niet ? je krijgt het volgens mij niet 1 op 1 (kwa regels). Of anders onvoldoende herkenbaar t.o.v. het eigenlijke bestek. Te weinig overzicht.

N.b.: Vraag me even niet wat er komt kijken bij het weer terugzetten in het bestek (dan met bedragen), maar ik ga er vanuit dat dat eenvoudig kan, en dat je dat ook zelf kan (converteren van Excel naar RSU e.d.). Niet dat je dat handmatig zal moeten doen, maar dat de aanname mag zijn dat wij eenvoudig iets kunnen aanroepen om dat te bewerkstelligen (denk ook maar hoe je het van het RSU bestek naar Excel hebt gekregen). En anders maar wel handmatig, want daar zit 'm de tijd (voor jullie) niet in natuurlijk .

Goed.
Met dat je het bestek aan het "invullen" bent, moet je natuurlijk regelmatig naar Profit. Dat heb je ook onder handbereik middels Alt-Tab. En eigenlijk : de Excel draait onder "regieme" van Profit c.q. is daardoor gegenereerd (uit een basis zoals van jouw voorbeeld). Er kunnen ook wel handigheidjes in zoals het ergens tonen hoeveel regels nog moeten worden afgemaakt (kan je in elk geval zien wanneer je klaar bent - plus dat je niets vergeet waar je zo'n ding vast niet van boven naar beneden afhandelt), zoals dat ik me ook wel kan voorstellen dat er een budget bekend is voor het betreffende (deel)projekt en jouw geïmpliceerde bedragen dat op een gegeven moment te boven gaan, maar deze "sheet" kontinu voor jou het budget aanhoudt zodra je er boven komt, middels het naar rato verlagen van de individuele regelprijzen, het realtime bijhouden van de marge per regel, plus ook het bijhouden van de totale marge. In % en in $$. Maar bedenk zelf de echte handigheidjes maar (zo ongeveer alles kan wel, mits het maar al in Profit aanwezig is).

Verder vermoed ik dat het een redelijk "enorm" ding is, ofwel voor minder dan een 3 weken werk zal je wel niet veel leuks hebben. Onmogelijk in te schatten natuurlijk, maar denk voor de veiligheid eens aan een bedrag van 20K euri.
Volgens mij heb je dat binnen 3 maanden terugverdiend, of nog veel erger, omdat je misschien ook wel meer offertes gaat maken (en wint) dan dat je voorheen deed a.g.v. de moeite. Wat dit betreft moet je dan ook vooral denken aan waar de moeite eigenlijk zit, want als we toch bezig zijn ... zie de "handigheidjes".

Als laatste, doch dat is meer "een denken" zoals ik dat wel eens in mij heb :
Als je in staat bent op juiste wijze (en relatief gemakkelijk/snel) je marge in $$ te zien dan zou ik wel eens een projektje aannemen wat normaliter -stel- 100K dient op te leveren, maar nu slechts 20K zal doen. 20K is altijd nog meer dan niets, en de mensen zijn van de straat. Dit doe je natuurlijk alleen in bepaalde gevallen, maar het gaat erom dat je het gemakkelijk kan zien. Ook geldt dat als je 1 dag zou kunnen besteden in plaats van 5, die 4 dagen eigenlijk bij de (extra) marge behoren te komen. Dus voor alles geldt : hoe "slimmer" dit in ekaar zit, hoe meer je verdient (en nogmaals, al was het maar door offertes die je nu kan maken die je anders links zou laten liggen).
Alles misschien wat te zwart/wit gesteld, maar met zo'n denkwijze maakt het wèl uit hoe "mooi" het wordt, maar maakt het nauwelijks uit hoe duur het is.


Nog even terugkomend op mijn eedere aanname "RSU-alléén" ...
Tja ... Ik wil niet zeggen dat als je dit nogmaals moet doen voor een andere bestektype het wederom zo duur wordt, maar je zal er wel opnieuw geld aan kwijt zijn. Misschien 15% ? Dit dus in tegenstelling tot een methode die het in Profit oplost, en je alleen met een soort interface zit (een dagje voor heen en hooguit een dagje voor terug per type). Dan hoeft het allemaal maar één keer te worden gemaakt, werk je in Profit altijd hetzelfde, maar ... denk ik niet dat wij het voor elkaar krijgen om het overzicht goed te behouden.
Denk ik ...

Peter
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.031 seconds with 20 queries.