Heart-Profit ERP
November 27, 2024, 03:38:11 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2 3  All
  Print  
Author Topic: ADR 20111 - Environmentally dangerous  (Read 19964 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« on: November 24, 2010, 11:03:54 am »

Per 1 januari 2011 is er weer de aanpassing van het ADR en de IMDG

In de transportwereld gaat een punt aangepast worden:
Milieugevaar moet ook op de vrachtbrief gemeld worden.

Mijn voorstel is om dit middels een achtervoegsel aan de proper shipping name toe te voegen

Nu is er 1 probleem: IMDG en ADR omschrijven het verschillend.
Dit betekend dus ook een extra printvariabele.

Momenteel gebruiken wij:
%AV-PSINAME80.x%

Ik wil er dus nu graag 2 die hetzelfde aangeven:
%AV-PSINAME80.x% = hetzelfde als nu maar dan met achtervoegsel "MARINE POLLUTANT" getriggerd door de Marine Pollutant indicator in tabblad 4 van LOAR [LOAR][MPIND] bij waarde J.
(P.S.: De waarde S bestaat eigenlijk niet meer sinds 2009 en zou gewoon J moeten zijn, indien ervoor wordt gekozen deze waarde S te laten bestaan dient de trigger op J en S plaats te vinden)

%AV-PSANAME80.x% = hetzelfde als de marine proper shipping name (hardcoded geforceerd naar taal ENG) maar dan met achtervoegsel "ENVIRONMETALLY DANGEROUS" getriggerd door een indicator in tabblad 4 van LOAR [LOAR][MPIND] bij waarde J of S.

Reden dat ik dezelfde indicator gebruikt is dat met de invoering van ADR2009 en Amendement 34.08 van de IMDG de klassificatieregels van zowel de ADR als de IMDG gelijk getrokken zijn met die genoemd in de EU-GHS (CLP) wettekst, dus in principe kan het niet meer voorkoomen dat een stof ADR milieuongevaarlijk is, maar wel Marine pollutant. Deze wetten zijn nu qua indeling ver geharmoniseerd.
Wel gebruiken ze nog andere termen. Dit daar ADR en CLP enerzijds naar het gehele milieueffect kijken (zoet en zout water e.d.) maar de IMDG anderzijds nog (in gedachten)  vasthoud aan de reeds werelwijd bekende term "MARINE POLLUTANT" voor zeewater.

Indien iemand het belang inziet van een gespitste ADR/IMDG indicator hoor ik dit graag, maar mijn voorkeur zou zijn om de omschrijving tekst op tabblad 4 aan te passen van "marine pollutant" naar  marine "pollutant/milieugevaarlijk".



Wetreferenties:
classificatie ADR = 2.2.9.1.10 en verder
klassificatie IMDG = 2.9.3.3 en verder
Vermelding in ADR =  5.4.1.1.18 (2011 tekst)
vermelding in IMDG = 3.1.2.8 en 5.4.1.4.3

PS ADR 5.4.1.1.18b geeft aan dat bij een multimodale transportketen (zee gecombineerd met land) de term "marine pollutant" toegestaan zal worden.




Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #1 on: November 24, 2010, 11:27:50 am »

PS even buiten dit Heart topic:
Het ADR milieugevaarlijk logo op de transportetiketten is ook gewijzigd en nu identiek gemaakt aan de GHS/CLP pictogrammen.

Dit betekent in de praktijk dat slechts een paar kleinere lijnen en takjes van de boom aangepast worden, maar het is wel zaak om hierop te letten als je nieuwe labels gaat bestellen bij de drukker.
ADR 2011 sectie 5.2.1.8.3
of de UNECE website:
http://www.unece.org/trans/danger/publi/ghs/pictograms.html

Daar even kijken naar het GHS symbool en hem helemaal in zwart wit voorstellen.
Ik heb al bij NSD/Etipost dit aangegeven, maar echo kan in dit geval geen kwaad is mijn ervaring



Ook het LQ label wordt aangepast (sectie 3.4.7 van het ADR 2011) (zie linkje, welke trouwens niet "officieel is, maar gewoon de eerste die ik op google kon vinden)


http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.labeline.com/store/media/gbu0/prodsm/LQ_Road_sea.jpg&imgrefurl=http://www.labeline.com/store/index.php%3Fapp%3Dgbu0%26ns%3Dprodbest%26ref%3D%26prodsort%3DNAMEDN&usg=__AuoCBhLhZ9dHUPhN3tnvitjHm_8=&h=480&w=476&sz=24&hl=nl&start=0&zoom=1&tbnid=JP7Rv5_SaUQC1M:&tbnh=133&tbnw=132&prev=/images%3Fq%3DLQ%2Blabel%2Badr%2B2011%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN%26rls%3Dcom.microsoft:nl:IE-SearchBox%26rlz%3D1I7GGLD_nl%26biw%3D1003%26bih%3D562%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=482&vpy=59&dur=4427&hovh=225&hovw=224&tx=120&ty=121&ei=IOfsTNXWGsHqOYTvhL8B&oei=IOfsTNXWGsHqOYTvhL8B&esq=1&page=1&ndsp=16&ved=1t:429,r:2,s:0

Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #2 on: December 13, 2010, 06:38:11 pm »

wel op de wish list houden aub...
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #3 on: February 23, 2011, 10:51:31 pm »

Mede naar aanleiding van het telefoontje van Sandleven...

Deze wetgeving is per 1 jan ingegaan en moet dus in heart worden opgenomen.
Ik zal 2 seperate items maken mbt IMDG en ADR aanpassing proper shipping name

Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #4 on: February 23, 2011, 10:55:40 pm »

Indien het vinkje "Marine pollutant" in tabblad 4 van LOAR geactiveerd is moet de proper shipping name de suffix "marine pollutant" krijgen.

Dat moet angepast worden in de volgende items:
- MSDS module
- variabele layouts voor vrachtbrieven, labels e.d.
- vaste layouts waar de IMDG proper shipping name wordt afgeroepen.

Voorbeeld proper shipping name "nieuwe stijl", b.v.:

UN 1993 Flammable liquid, n.o.s. (propylacetaat, di-n-butyltin-di-2-ethylhexanoaat), 3, III
(50°C c.c.), marine pollutant


PS :
2 UN nummers zijn uitgezonderd van dit achtervoegsel, namelijk UN 3077 en 3082, dat zijn namelijk UN nummers welke speciaal gericht zijn  op milieugevaarlijkheid.
« Last Edit: February 23, 2011, 11:02:32 pm by mdekraa » Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #5 on: February 23, 2011, 11:01:10 pm »

Hier ligt het moeilijker.
Immers er is nog geen vinkje "environmentally dangerous" of "Milieugevaarlijk"
Die moet er dus eerst komen om te dienen als trigger (tabblas 3 van LOAR)

Een tweede probleem is dat het ADR in tegenstelling tot de Engels georienteerde IMDG een verdrag is van een dertigtal staten.
Dus ook 30 taalomschrijvingen van het begrip "Environmentally dangerous"
Dat betekent in mijn opinie dat we dit alleen op kunnen lossen door de inzet van een taalartikel.

verder is de opzet gelijk:
Dat moet aangepast worden in de volgende items:
- MSDS module
- variabele layouts voor vrachtbrieven, labels e.d.
- vaste layouts waar de ADR proper shipping name wordt afgeroepen.

Voorbeeld proper shipping name "nieuwe stijl", b.v.:

UN 1993 Flammable liquid, n.o.s. (propylacetaat, di-n-butyltin-di-2-ethylhexanoaat), 3, III, Environmentally dangerous.
 
 

PS :
2 UN nummers zijn uitgezonderd van dit achtervoegsel, namelijk UN 3077 en 3082, dat zijn namelijk UN nummers welke speciaal gericht zijn  op milieugevaarlijkheid.
« Last Edit: February 23, 2011, 11:12:15 pm by mdekraa » Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #6 on: March 21, 2011, 12:46:33 pm »

iemand?
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4076


Just testing


View Profile WWW
« Reply #7 on: March 21, 2011, 04:14:25 pm »

Tja ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Arjanvanengelen
Poster
*
Offline Offline

Posts: 2


View Profile
« Reply #8 on: March 22, 2011, 09:09:39 am »

Quote:
=========================================================
Hier ligt het moeilijker.
Immers er is nog geen vinkje "environmentally dangerous" of "Milieugevaarlijk"
Die moet er dus eerst komen om te dienen als trigger (tabblas 3 van LOAR)
========================================================

Zover mijn kennis strekt geldt Marine Pollutant (IMDG) voor alle UN goedgekeurde verpakkingen en Milieu gevaarlijk (ADR) is alleen verplicht bij verpakkingen groter dan 5 liter (kleiner of gelijk aan 5.00 liter behoeft geen etiket milieugevaarlijk en geen vermelding op de vrachtbrieven)

Hiermee wordt het dus gelijk een verschil gemaakt tussen eigenschap op LOAR niveau en LOVA.
Logged

Heart-Profit company ID : CH
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #9 on: March 22, 2011, 10:15:08 am »

Arjan,

je hebt helemaal gelijk:
ADR 2011
5.2.1.8.1
Colli moeten duurzaam zijn voorzien van de kenmerking vanaf 5 liter

Dit gaat echter over het plakken van het label.


Mbt de "Proper Shipping Name" waar deze post over gaat staat in de 2011 tekst:
5.4.1.1.18 Indien een stof die tot een van de klassen 1 t/m 9 behoort, voldoet aan de criteria voor de classificatie van 2.2.9.1.10, dan moet in het vervoersdocument (lees vrachtbrief) de volgende aanvullende vermelding zijn opgenomen "MILIEUGEVAARLIJK"

Daar staat ook de verwijzing naar IMDG 5.4.1.4.3 met de vermelding dat voor multimodaal vervoer de IMDG term "MARINE POLLUTANT" dan ook gebruikt mag worden in het ADR.

De vermelding op de vrachtbrief kent geen ondergrenzen mbt de inhoud van de verpakking

Het onderscheid uit zich dus niet op basis van het veld GEVO (die de UN tekst triggert) maar op het veld ADRLABEL, en die is (nog) niet opgenomen op LOVA niveau (tabblad 5)
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #10 on: May 06, 2011, 10:46:30 am »

Heren van Heart,
Wanneer kunnen we dit gaan verwachten.

In juni loopt de overgangstermijn van ADR 2009 naar ADR 2011 af en is iedereen die dit niet opgenomen heeft in zijn vrachtbrieven dus in overtreding!!

MK
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4076


Just testing


View Profile WWW
« Reply #11 on: May 19, 2011, 12:58:58 pm »

Quote
Een tweede probleem is dat het ADR in tegenstelling tot de Engels georienteerde IMDG een verdrag is van een dertigtal staten.
Dus ook 30 taalomschrijvingen van het begrip "Environmentally dangerous"

Is dit wel juist ? Ik bedoel, *waarom* zou dat dan in "tig" talen moeten bestaan ? Welke vervoerders zijn er in welke "onderweg landen" ?

Iets in deze geest (de "onderweg vervoerders") zit al ergens (en is destijds ook voor jullie gemaakt Marco), en zou wat mij betreft nog het meest lijken op wat hier wordt gesuggereerd. Ik ben even kwijt wat dit was ...
Maar nog steeds lijkt het me niet echt ergens op te slaan. Dus :

Wat willen we met die tig talen ? e.e.a. formeren rond het land van bestemming ?
En wat staat er vervolgens nog meer op de Vrachtbrief in alleen Engels ? (wat dan duidelijk ook in die tig talen moet kunnen)

Mijn voorstel is om het op hard Engels te houden;
Dat zal toch wel goed gaan ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #12 on: May 19, 2011, 01:31:17 pm »

Nee,
ADR wetgeving is duidelijk: voor nationaal transport in landstaal afzender
Voor internationaal transport in landstaal afzender en in 1 van de hoofdtalen van het ADR (Engels/Frans/Duits).

"onderweg vervoerders" sloeg op de gevarenkaart (TREMCARD) maar deze hoef je als afzender sinds 2 jaar niet meer mee te geven.
Dat deel van Heart is nu dus zonder wettelijke grondslag.

Dus aub uitvoeren zoals gevraagd.

stuurt dadelijk als het goed is de variabele aan:
HH:PSNAME-REST
Waarin dit geregeld wordt.
ook is er een soortgelijke IMDG variabele
« Last Edit: May 19, 2011, 01:37:08 pm by mdekraa » Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4076


Just testing


View Profile WWW
« Reply #13 on: May 19, 2011, 01:36:04 pm »

Quote
Voor internationaal transport in landstaal afzender en in 1 van de hoofdtalen van het ADR (Engels/Frans/Duits).

Uhm ... Maar dat is nu juist dat TREMCARD verhaal, toch ?

En verder, misschien toch te simpel gedacht, dan zou (letterlijk genomen, en zoals jij het beschrijft) land v. herkomst + Engels toch voldoende zijn ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #14 on: May 19, 2011, 01:39:36 pm »

vertel dat maar aan die duitser en de fransman

trouwens het systeem is zo dat in PSNAME-REST de ADR taalkode opgepint wordt en daaraan word de taalcode van het bedrijf toegevoegd als ik mij goed herrinner.

En dus heb ik bij Heartprofit gebruikers meerdere vertalingen nodig als jij tenminste nog steeds buitenlandse implementaties hebt lopen...
(polen e.d.)

Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Pages: [1] 2 3  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.048 seconds with 21 queries.