Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:45:14 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Windows 64-bits  (Read 7144 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Jim
Helper
*
Offline Offline

Posts: 80


View Profile
« on: November 22, 2010, 12:01:36 pm »

Hallo,

Rondkijkend op het forum kom ik niet echt iets tegen over de toekomst van Profit met het draaien hiervan onder de nieuwste 64-bits versies van Windows. Wordt er al gekeken naar het draaien van Profit onder de 64-bits versie van Windows?

Ik zie ook weinig referenties naar SQL. Gaat hier in de toekomst nog gebruik van gemaakt worden?

Jim.
Logged

Heart-Profit company ID : SC
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: November 22, 2010, 01:08:15 pm »

Hallo Jim,

Zou als het goed is niets moeten "doen" en ik denk dat er zat mensen zijn die in elk geval XP 64 bits gebruiken;
Vista/W7 geen idee, maar ook dat doet weinig behalve een af en toe ontbrekende dll ergens die wij wel weten toe te voegen.
Juist omdat het geen issue is, zal je er niets over tegenkomen ...

SQL kan je toch wel het e.e.a. over vinden denk ik, en met een beetje geluk is dat er binnen enkele maanden. Dat zeggen we al jaren, maar het eindpunt komt nu toch echt dichterbij.

Peter
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Robert Hekkers
Administrator
Knowledgable
*****
Offline Offline

Posts: 454

Bow before me, for I am root.


View Profile
« Reply #2 on: November 22, 2010, 02:59:37 pm »

Hmm, pas op...

De momenteel in gebruik zijnde Editor (de zgn. Roeleveld-editor) is niet compatible met 64-bits Operating Systems, voor zover ik weet. Dit is aan het licht gekomen bij een test op een Terminal Server waarop Microsoft Windows Server 2008 R2 x64 draaide.

Of dit alleszeggend is (en het daarmee ook voor PC Operating systems geldt als Vista en Windows 7) durf ik niet te zeggen.
Logged

Heart-Profit Company-ID: HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #3 on: January 11, 2011, 10:21:35 am »

Of dit alleszeggend is (en het daarmee ook voor PC Operating systems geldt als Vista en Windows 7) durf ik niet te zeggen.

Voor een collega heb ik een nieuwe pc met de 64-bits versie van Windows 7 Pro geinstalleerd. Dit ivm het kunnen gebruiken van de volledige 4Gb RAM tbv het pakket wat hij gebruikt. Je raadt het al, de Roeleveld-editor werkt hier niet op.

Wij hebben dus veel belang bij de komst van de nieuwe DHTML-editor. Een fix om de Roeleveld-editor zolang toch te kunnen gebruiken zou ook welkom zijn. Ik heb al geprobeerd de edx.exe in de compatibiliteitsmodus te draaien maar dat werkte niet.
Deze week wordt er nog een pc vervangen die de 64-bits versie van Windows 7 krijgt, ook ivm software van derden. Het belang voor een oplossing is voor ons dus groot.


* roeleveld.png (27.41 KB, 500x205 - viewed 823 times.)
Logged

Heart-Profit company ID: BS
esa123
Poster
*
Offline Offline

Posts: 15


View Profile
« Reply #4 on: January 11, 2011, 03:50:22 pm »

Goedemiddag. Ook wij hebben inmiddels verschillende machines met Win7 erop. Alleen waren er nog geen gebruikers die de teksteditor gebruikten bij.
Nu is een van de keyusers de gelukkige eigenaar van een nieuwe laptop, maar kan geen tekst meer editen.
Wanneer komt hiervoor een oplossing ? Zie dat het probleem al meerdere keren aan de orde is geweest, maar dat hiervoor nog geen oplossing is.
Logged

Heart-Profit company ID : CH
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #5 on: January 12, 2011, 08:29:26 am »

Ok duidelijk.

In plaats van te wachten op een nieuwe teksteditor, zou ik toch even geen W/64 gebruiken. Ik bedoel, hoe lang wilde je zonder editen ?

Is op dit moment even niet snel iets aan te doen.
Lees ook : wat dacht je ? dat als dat zo maar mogelijk was geweest we het niet 10 jaar geleden al hadden gedaan ?

sorry
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #6 on: January 13, 2011, 11:57:22 am »

Ter aanvulling:

In een van de topics wordt ook gerefereerd aan de DHTML editor. We zouden deze in principe heel eenvoudig kunnen activeren. Heel mooi, want je kunt ineens "alles" doen, zelfs plaatjes opnemen. Echter... je hébt er niets aan, althans, op dit moment niet. Je typt dan nl. (D)HTML, en geen ASCII tekst. Voor alle toepassingen waar het puur om de registratie van een (interne) notitie gaat zou dat geen probleem hoeven te zijn: als de gebruiker de tekst opvraagt, krijgt ze gewoon de (ingetypte) HTML tekst (met plaatjes) te zien.

De ellende ontstaat echter doordat diverse toepassingen die tekst ook willen "afdrukken", en dat tussen ander soortige data door. Zo wordt het tekst mechanisme bijv. ook gebruikt om aan te geven dat als iemand een tomaat besteld, deze "extra rood" moet zijn. Deze tekst moet wellicht ook op de Orderbevestiging worden afgedrukt, op de print v/d Verkooporder, op de Raaplijst, op de Pakbon, op de Faktuur, op de Vrachtbrief en tsja... zolang al dát soort documenten niet in HTML worden opgemaakt, heeft het weinig zin om de tekst zelf wél in HTML op te nemen.

Nb: Mede om te onderzoeken wat er zo allemaal komt kijken bij het omzetten van teksten naar DHTML, zijn we eens begonnen om TD-Teksten in HTML te kunnen vastleggen, en deze toe te passen op een MSDS welke nu in HTML gegenereerd kan worden.

Er zijn natuurlijk ook diverse editors waarin we wél gewoon platte ASCII tekst kunnen intypen, om maar eens te beginnen met Notepad.

Het "probleem" m.b.t. de editor, is dat de huidige editor "geprogrammeerd" kan worden, en er tot op heden nog geen editor is waarin we hetzelfde kunnen doen. Gewoon een stukkie tekst typen kan iedere editor, maar de huidige editor is zodanig ingesteld dat we maximaal 70 tekens op een regel kunnen typen, en dat iedere print waarop deze tekst wordt afgedrukt, ook deze 70 posities respekteert (what you see is what you get).
Ook is het mogelijk om (ook al betreft het platte ASCII tekst) middels Control toetsen (Control-V, Control-U, Control-R) opdrachten kenbaar te maken zodat teksten Vet, Underlined of Reversed kunnen worden weergegeven, danwel kunnen we expliciet Scherm- of Pagina- breaks instellen.
En, in Notepad kunnen we dergelijke toetsen niet voorprogrammeren...  Sad

Maar, misschien is er een tussentijdse oplossing:

Als we als uitgangspunt zouden nemen dat het ons puur gaat om de registratie van een stuk tekst, en we het niet kunnen geven van diverse Control-x opdrachten even voor lief nemen, dan zouden we (instelbaar) Notepad als editor beschikbaar kunnen stellen. De gebruiker kan dan zijn hele scherm vol typen met tekst, waarna wij die tekst teruglezen, en omzetten naar de huidige maximale 70 tekens per regel. Dat laatste heeft dan wel als resultaat dat een tekst op het scherm ingetypt kan worden als één regel van 200 tekens, en dat dit op de faktuur als 3 regels van 70 wordt afgedrukt (waarbij het systeem zelf maar moet bepalen waar die tekst dan precies afgebroken moet worden, maar, met als regel "afbreken bij een spatie" of bij een "-" is daar wel uit te komen).

Ook zullen we ellende mogen verwachten in de hoek dat Notepad een Windows funktie is, en als separate taak zal worden opgestart ! Toch zal de verwerking niet verder mogen gaan totdat de tekst in Notepad is opgeslagen, en Notepad is afgesloten.

Hoe dan ook, het is het proberen waard, want dan zou er voor deze W/64 situaties in ieder geval een alternatief zijn...
« Last Edit: January 13, 2011, 12:03:23 pm by Wouter Rijnbende » Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #7 on: January 13, 2011, 01:50:57 pm »

Zo'n soort oplossing zou voor ons een uitkomst zijn.

Het probleem wat je schetst mbt de (niet instelbare) regellengte van notepad, is volgens mij te ondervangen door een programma als Notepad++ te gebruiken.
Hierin kun je sowieso al zien in de statusbalk op welke positie je zit (afbeelding 1).
Daarnaast kun je een digitale markering aanbrengen op, bv, positie 70 (afbeelding 2).
Dit kun je ook instellen in een config-file (afbeelding 3).

Notepad++ is freeware (GPL licentie) en hoeft niet geinstalleerd te worden, je kopieert simpelweg de executable en enkele configuratie-bestandjes naar een map en je kunt hem starten.
http://notepad-plus-plus.org/release/5.8.6 (ik heb de minimalist package gedownload).

Misschien interessant om eens naar te kijken?



* notepad_plus.png (12.27 KB, 631x300 - viewed 792 times.)

* notepad_plus_lengte70.png (24.58 KB, 692x508 - viewed 813 times.)

* notepad_plus_configfile.png (17.72 KB, 471x453 - viewed 846 times.)
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #8 on: January 13, 2011, 02:00:28 pm »

Bedankt !

Maar, het zal ook de andere zaken moeten ondersteunen om als alternatief in aanmerking te kunnen komen. In ieder geval is hierin wel één van de punten opgelost, waardoor je i.i.g. net zoveel regels op je print krijgt, als dat je op het scherm ziet.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #9 on: January 13, 2011, 03:39:25 pm »

wat dacht je ? dat als dat zo maar mogelijk was geweest we het niet 10 jaar geleden al hadden gedaan ?

sorry

Uhmm ... Als er nou één ding was waarvan ik dacht "daar hoef ik niet in bij te blijven" was het NotePad wel;
Wat een vergissing ... blush1

Ook namens mij, erg bedankt Pascal.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #10 on: January 13, 2011, 03:44:45 pm »

Nouja, leuk dat het ook eens een keertje andersom is  Wink
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #11 on: January 26, 2011, 09:54:50 am »

Per heden een tijdelijke oplossing beschikbaar. Zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=23226.0
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.029 seconds with 20 queries.