Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 12:05:50 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2  All
  Print  
Author Topic: Intercompagny prijsbepaling  (Read 6305 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« on: November 17, 2010, 03:33:14 pm »

Wouter,

Wij hebben tussen AD en MAGMA+INNO een ICP prijslijst gedefinieerd.
Als een item echter niet in deze lijst staat komt er in de verkooporder toch een prijs.
Zover ik kan herleiden is deze prijs opgebouwd uit grondstofkostprijs + verpakking.

Vraag:
- UItgaande dat bij ons ICP ingesteld is op prijslijst waarom dan terugval op de andere prijsbepalingsmethode?
- Ik zou liever een melding krijgen, of een prijs 0.00 ipv een "dummy prijs" je kunt nu n.l. niet zien of er een prijskoppeling mist en je de prijs dus nog moet calculeren. We zijn immers geen filantropen.
- In "bepaling regelprijs" op het verkoopregelmenu toont hij dit ook niet als zijnde "dummy-kostprijs"

mvg

mk
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: November 17, 2010, 05:11:30 pm »

Quote
Wij hebben tussen AD en MAGMA+INNO een ICP prijslijst gedefinieerd.

Voor Wouter mag je wel even nauwkeurig beschrijven wat je hiermee bedoelt, want wat mij betreft bestaat er maar één fenomeen wat lijkt op een "ICP Prijslijst" en dat is een Intercompany Kostprijs Prijslijst. Voor zover ik weet gaat deze niet zo maar werken als een Verkoopprijslijst, en als dat al kan (wat op zich aannemelijk is) dan zal e.e.a. nog zo moeten zijn ingericht dat de Verkoopprijs zich ergens baseert op een Kostprijs. Voor Intercomany zijn hierop uitzonderingen c.q. gaat dit wat gemakkelijker, maar voor zover ik weet niet vanzelf.

Ofwel : wat heb je allemaal gedefinieerd waardoor je denkt dat het zal werken ? (misschien is een stapel schermkopietjes wel het meest zeggend, en ook het gemakkelijkst voor jou ?).

Als Wouter zonder kan, hoor je morgenochtend vanzelf de oplossing wel.
En andersom. smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #2 on: November 17, 2010, 05:18:22 pm »

hij heeft het ingericht, moet wel lukken denk ik.

Vandaar ook rechstreeks aan hem gericht.
groetjes marco
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: November 18, 2010, 07:14:02 am »

oops

haha
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: November 18, 2010, 07:38:46 am »

Voor zover ik weet gaat deze niet zo maar werken als een Verkoopprijslijst, en als dat al kan (wat op zich aannemelijk is) dan zal e.e.a. nog zo moeten zijn ingericht dat de Verkoopprijs zich ergens baseert op een Kostprijs. Voor Intercomany zijn hierop uitzonderingen c.q. gaat dit wat gemakkelijker, maar voor zover ik weet niet vanzelf.

In de helptekst staat beschreven dat het mogelijk is de Verkoopprijs te bepalen o.b.v. een prijs uit een Prijslijst, door invulling van deze Kostprijs-Prijslijst (in het verkopende bedrijf). Ik heb me ook afgevraagd waarom die rubriek een "Kostprijs-Prijslijst" heet, maar de helptekst rept er niet over.

Mijn idee hierachter is:
Bij de Statistieken is een rubriek ontwikkeld "Weergeven tegen Kostprijs W/E/G/P. Met "P" heb je de mogelijkheid je verkopen (aan jouw klant) af te zetten tegen de prijs uit een Prijslijst. Dit betreft dan een "kostprijs" die in een Prijslijst staat, en voor normale klanten dus géén Verkoopprijs (wat ook verklaart dat je bij de Prijslijst-Id moet aangeven dat het om een Kostprijs-Prijslijst gaat, want je wilt hem niet zomaar aan een willekeurige klant koppelen, want dan ga je tegen kostprijs leveren).
Als die Kostprijs Prijslijst wordt gevuld met een "Intercompany Kostprijs Prijslijst (ICP)" heb je daarmee feitelijk een prijslijst met prijzen erin waarvoor het produkt Intercompany ingekocht wordt, en daarmee is het voor het andere bedrijf (dus) de verkoopprijs. Ofwel, m.i. zit er best een theorie achter dat de Verkoopprijs v/e Intercompany levering op basis van deze Prijslijst berekend wordt, en daarmee wordt in het ontvangende bedrijf dit dan weer de kostprijs voor de levering aan de klant.

Het lijkt in ieder geval gewoon te werken.


* lopaicwy.PNG (39.57 KB, 606x521 - viewed 176 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #5 on: November 18, 2010, 07:49:39 am »

Vraag:
- UItgaande dat bij ons ICP ingesteld is op prijslijst waarom dan terugval op de andere prijsbepalingsmethode?
- Ik zou liever een melding krijgen, of een prijs 0.00 ipv een "dummy prijs" je kunt nu n.l. niet zien of er een prijskoppeling mist en je de prijs dus nog moet calculeren. We zijn immers geen filantropen.
- In "bepaling regelprijs" op het verkoopregelmenu toont hij dit ook niet als zijnde "dummy-kostprijs"

Ik zal even op zoek gaan waar dit vandaan komt. Ik kan me er echter wel wat bij voorstellen, en dat dit gebeurt juist omdat je geen filantroop bent !

Zodra je in MAGMA iets aan een klant verkoopt, zal (na de F1) MAGMA dit 1:1 inkopen bij ADP. MAGMA plaats dus een Inkooporder bij ADP. Omdat MAGMA een I.O. heeft bij ADP, zal ADP een Verkooporder krijgen naar MAGMA.

1. De Verkooporder in MAGMA naar de klant voeg je zelf toe.
2. De Inkooporder in MAGMA bij ADP wordt onder water gegenereerd vanuit de door jou toegevoegde Verkooporder naar de klant
3. In Verkooporder in ADP naar MAGMA wordt onder water gegenereerd vanuit de onder water gegenereerde Inkooporder (zie 2.).

Als we in stap 3 een melding willen geven, dan is de helft van de IC orders al gegenereerd. Ik denk dat daar het probleem ligt. Zomaar "afkeuren" kan dan niet meer, want dat zou impliceren dat de reeds gegenereerde orders weer verwijderd moeten worden, en in theorie kan een andere gebruiker daar al mee aan het samenvoegen zijn...  Daar kan natuurlijk best wel wat voor gemaakt worden, maar daar zal een prijskaartje aan hangen.
Doorgaan met prijs 0,00 + een melding is denk ik ook geen optie, want dan lever je straks zelfs tegen een prijs 0,00. Ik vermoed dan ook dat er een escape in zit die stelt dat als er geen prijs bekend is, minimaal de Effektieve Kostprijs v/h produkt gebruikt wordt of i.d.

Ben wel met je eens dat je in zo'n geval minimaal hierop geattendeerd mag worden (dan kun je achteraf de prijs van die IC orders nog wijzigen).

Ik ga even kijken...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: November 18, 2010, 08:10:08 am »

Pas op dat wat je hier inbouwt onder een Bedrijfsparameter gebeurt ...

De Kostprijs Prijslijst betreft een algemene prijsafspraak tussen de IC bedrijven waarover men elkaar "afrekent" zogezegd. Dus, maakt niet uit wat je werkelijke Kostprijs is, maar je wordt afgerekend tegen de afgesproken Kostprijs (die dus in de Kostprijs Prijslijst staat). Presteer jij beter, mooi, dan is dat voor jou. Zo niet, heb je pech (en moet je meer bijdragen uit eigen zak).
Nu zit er indirekt een mechanisme in dat je dus ook tegen deze vastgestelde Kostprijs kan verkopen. Kan ik misschien wel niet uitleggen, maar als ik behoor te produceren volgens ICP dan moet ik ook kunnen inkopen tegen die ICP, en ... dat moet dus ook bij een IC bedrijf kunnen zijn.

De bijna belangrijkste "tool" hieromheen is het kunnen rapporteren (Statistieken) tegen de ICP. Dus, geen marges etc. t.o.v. de behaalde Kostprijs, maar tegen de afgesproken ICP.

Als je het helemaal echt wilt weten Marco, dan moet je even om de hoek buurten (CH).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #7 on: November 18, 2010, 08:23:58 am »

De Kostprijs Prijslijst betreft een algemene prijsafspraak tussen de IC bedrijven waarover men elkaar "afrekent" zogezegd. Dus, maakt niet uit wat je werkelijke Kostprijs is, maar je wordt afgerekend tegen de afgesproken Kostprijs (die dus in de Kostprijs Prijslijst staat). Presteer jij beter, mooi, dan is dat voor jou. Zo niet, heb je pech (en moet je meer bijdragen uit eigen zak).

Zoiets lijkt mij ook, maar reden te meer dat er een waarschuwing mag volgen indien er geen prijs in die Prijslijst staat.
Tevens lijk je dan ook te impliceren dat mdekraa gelijk heeft in zijn opmerking dat als de prijs niet in de prijslijst staat, hij niet zomaar een andere prijsbepalingsmethode mag toepassen.

Nb: Overigens wordt deze Prijslijst-Id nog overruled door de Prijslijst-Id die bij de Debiteurgegevens v/d Intercompany Debiteur kan worden opgegeven. Bedoelt om aan meerdere IC bedrijven te kunnen leveren, ieder tegen een andere prijs (lijst).

Nb2: In kombinatie met "Direkt Leveren" is dit alles denk ik nooit gebruikt. Bedrijf A koopt in bij B, en B levert aan de klant van A. Omdat B daardoor over alle klanten van A moet beschikken, zullen Relaties IC worden doorgekopieerd. Als A een Prijslijst-id "Groothandel" invult bij haar Debiteur, staat die Prijslijst-Id ook ineens gekoppeld in het leverende bedrijf B. En omdat B moet leveren aan de klant van A, en A's Debiteur dus ook de Debiteur is van de VO in B, bevat die VO een Prijslijst-id "Groothandel" en wordt er alsnog niet tegen de ICP prijs geleverd. Nu kán dit bij het IC kopieren van Debiteuren wel worden opgelost door in te stellen dat die Prijslijst-Id niet moet worden doorgekopieerd, maar, omdat ik nu ook al weer een test situatie heb die om die reden fout gaat, lijkt me dat hier ook wel even een waarschuwing voor mag worden ingebakken (kan natuurlijk ook het probleem oplossen, maar daar ben ik dan langer mee bezig); een waarschuwing i.g.v. "Direkt Leveren" + "IC tegen kostprijs leveren" dat in het andere bedrijf de Debiteur niet over een Prijslijst-Id mag beschikken is misschien handiger. Tsja... of toch weer niet, immers, daarmee impliceert je ook weer dat B niet rechtstreeks mag verkopen aan die klant (ene serie produkten loopt via bedrijf A, andere produkten zou B rechtstreeks aan die klant mogen leveren). Ofwel: werkt gewoon niet.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #8 on: November 18, 2010, 08:39:20 am »

Quote
Zoiets lijkt mij ook, maar reden te meer dat er een waarschuwing mag volgen indien er geen prijs in die Prijslijst staat.
Tevens lijk je dan ook te impliceren dat mdekraa gelijk heeft in zijn opmerking dat als de prijs niet in de prijslijst staat, hij niet zomaar een andere prijsbepalingsmethode mag toepassen.

Tuurlijk niet en tuurlijk niet.

Ik bepaal zelf wel welke prijzen via de ICP lopen en welke niet.
Ook bepaal ik zelf wel welke ICP prijzen op 0 staan ... (hetzij expliciet, hetzij via een andere Prijsbepaling, hetzij a.g.v. "vergeten in te vullen". Daarvoor zijn andere mechanismen (althans, buiten IC wel). Ook die werken via een Bedrijfsparameter, en niet omdat iemand het niet gemakkelijk zou vinden om een Melding te krijgen dat een prijs 0,00 is, maar omdat er procedures bestaan dàt die 0,00 is, en dan wil je niet steeds een waarschuwing.

Beiden dus ongemoeid laten, en alleen een Waarschuwing (indien echt nodig) onder een Bedrijfsparameter.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #9 on: November 18, 2010, 08:43:27 am »

1. De Verkooporder in MAGMA naar de klant voeg je zelf toe.
2. De Inkooporder in MAGMA bij ADP wordt onder water gegenereerd vanuit de door jou toegevoegde Verkooporder naar de klant
3. In Verkooporder in ADP naar MAGMA wordt onder water gegenereerd vanuit de onder water gegenereerde Inkooporder (zie 2.).

Ter info: hier hoort nog een stap 4. bij.

4. In Bedrijf MAGMA wordt de V.O. via de Raaplijst geleverd aan ADP.

In stap 4. wordt pas de Verkoopprijs bepaalt van de Intercompany Levering.

M.i. krom, en ik denk dat deze werkwijze zich ontleent aan het feit dat vóórdat die optie "P" bestond, het om "Leveren tegen Kostprijs J/N" ging (en feitelijk impliceert de parameter dat nu nog steeds: "leveren tegen kostprijs P"). Ofwel, je kon mooi in een ICP prijslijst definiteren dat je een produkt IC wilt verkopen voor EUR 7,50 / L, maar die prijs kwam pas in de VO/IO te staan nádat bedrijf B geleverd had aan (de klant van) A.
Oorzaak van deze werkwijze is vast dat er voorheen tegen de werkelijke kostprijs geleverd kon worden, en deze werkelijke kostprijs pas bekend is op het moment van leveren. Vervolgens is de ICP prijslijst erbij gekomen, en is dat opgenomen bij de plek waar die kostprijs vroeger bepaald werd: (pas) bij het leveren. Dit is medio oktober 2010 al zodanig aangepast dat reeds bij het toevoegen van de IC orders de ICP prijs in de order staat (waarbij het nog steeds zo is dat deze prijs op moment van leveren opnieuw bepaald wordt).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #10 on: November 18, 2010, 08:48:07 am »

Tuurlijk niet en tuurlijk niet.

Ik bepaal zelf wel welke prijzen via de ICP lopen en welke niet.
Ook bepaal ik zelf wel welke ICP prijzen op 0 staan ... (hetzij expliciet, hetzij via een andere Prijsbepaling, hetzij a.g.v. "vergeten in te vullen". Daarvoor zijn andere mechanismen (althans, buiten IC wel). Ook die werken via een Bedrijfsparameter, en niet omdat iemand het niet gemakkelijk zou vinden om een Melding te krijgen dat een prijs 0,00 is, maar omdat er procedures bestaan dàt die 0,00 is, en dan wil je niet steeds een waarschuwing.

Beiden dus ongemoeid laten, en alleen een Waarschuwing (indien echt nodig) onder een Bedrijfsparameter.

Mdekraa, zoals je uit Peter's bericht kunt lezen zit er funktionaliteit in het niet invullen van Prijs in de ICP Prijslijst, en is het juist expliciet de bedoeling dat de prijs dan op een andere wijze berekend wordt. Aanpassingen in deze moeten onder een bedrijfsparameter (= 4 uur). Ik denk dat je verder nog met 2 uur rekening mag houden om het op de juiste plekken in te bouwen. 6 uur in totaal dus.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #11 on: November 18, 2010, 08:56:49 am »

heat

smile smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #12 on: November 18, 2010, 09:05:30 am »

- In "bepaling regelprijs" op het verkoopregelmenu toont hij dit ook niet als zijnde "dummy-kostprijs"

Dit lijkt me wel verkeerd.

In mijn testsituatie (waarbij de klant in bedrijf A gekoppeld is aan een Prijslijst-Id, en welke klant IC is doorgekopieerd en daardoor in B ook een Prijslijst-Id ingevuld heeft) zoekt de Verkoopprijsbepaling nu de prijs in die Prijslijst-Id van die Debiteur (om vervolgens te zeggen dat die prijs niet overeenkomt met de prijs op de order), terwijl het om een IC order gaat. In de situatie "rondje leveren" is de Debiteur van de IC order weliswaar het andere bedrijf en gaat dat vanzelf goed, maar i.g.v. IC Uitbesteding + Direkt Leveren bevat de Debiteur van de IC order "de klant v/h andere bedrijf", en naar diens Prijslijst mag in die IC order niet worden gekeken.

Overigens, in de situatie dat er geen prijs in de ICP prijslijst wordt gevonden, zal vermoedelijk geleverd worden tegen de Effektieve Kostprijs v/h produkt. Kontroleer maar eens of dát de prijs is die in je order staat. De Verkoopprijsbepaling houdt ook met die situatie geen rekening.

Ik zal daar even naar kijken, want dat lijkt me gewoon fout.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #13 on: November 18, 2010, 10:03:41 am »

Ik zal daar even naar kijken, want dat lijkt me gewoon fout.

Yep, dat werkt onjuist, en wel sinds http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=21145.0

Met de wetenschap van nu had deze aanpassing alleen mogen worden uitgevoerd indien de parameter "IC Leveren tegen kostprijs J/N/P/V" met de waarde "V" gevuld was (= normale Verkoopprijs berekening).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #14 on: November 18, 2010, 10:24:24 am »

Aangepast, en staat inmiddels op jullie systeem.

Nu zou de Verkoopprijsbepaling moeten tonen dat de Effektieve Kostprijs (Intercompany) is toegepast.

Nb: In mijn testsituatie haalt hij dan nog wel de Effektieve Kostprijs uit het verkeerde bedrijf. Daar ga ik voor nu maar even niet naar zoeken, immers dit hoort niet op te treden. Zodra die Effektieve Kostprijzen toegepast worden geldt nl. ook dat als kostprijzen berekend worden dit ook Intercompany doorgerekend moet worden (immers, als het ene bedrijf zijn produkt tegen de Effektieve Kostprijs levert aan het andere bedrijf, behoort dat ook de Effektieve Kostprijs in dat andere bedrijf te zijn), en dus zou het niet uit moeten maken uit welk bedrijf die Effektieve Kostprijs opgehaald wordt: ze zouden in beide bedrijven gelijk moeten zijn.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1] 2  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.037 seconds with 21 queries.