Ok. Dan maar even omdraaien;
Wat ik er van zie heb ik genoteerd. Wat is daar mis mee ? of anders, waar zit dat "heleboel maatwerk" ?
Gewoon even een voorbeeld wat dat Werkorders voor ons zou impliceren als we consultancy hebben geleverd:
* We moeten een Verkooporder Toevoegen + verkopen op de Verkooporderregel een Dienst "Consultancy"
* Separaat moeten we een Werkorder toevoegen
* Dan de Werkorderregels definieren w.s. met 2 bewerkingen erin "Consultancy" en "Reistijd"; aan beide hangt een ander tarief
* Dan via een afsluitende bewerking triggeren dat als die bewerking gereed is, de betreffende VO regel gefaktureerd mag worden (en ergens zal ook nog een koppeling moeten worden gemaakt tussen de Dienst op de VO regel, en deze Werkorder).
* Vervolgens de Artikel-/Bewerkingen afboeken, waarmee we feitelijk aangeven hoeveel uren we besteedt hebben (eigenlijk het enige wat Marco wil).
* ... alles wat ik verder vergeten ben.
Bewerkelijk dus...
En dan nog levert het niet op wat we willen, immers:
* op de Werkorder registreren we wel kosten van Artikelen-/Bewerkingen, maar niet welk bedrag er bij de klant in rekening moet worden gebracht, en welke tezamen de Verkoopprijs bepalen.
* op de Faktuur staat niet wat er in de Werkorder geboekt is, en dus staat op die Faktuur al niet hoeveel er kwa consultancy danwel reistijd in rekening werd gebracht (goh... hoe werkt dat eigenlijk bij een garage? in de werkorder staat dat er een oliefilter vervangen is, nieuwe banden, APK, uren etc., maar op de Faktuur staat enkel "onderhoudsbeurt" , zonder de specifikatie uit de werkorder?).
Een heleboel maatwerk:
* Eenheid introduceren bij een Dienst
* Aantal eenheden kunnen invullen bij Verkooporderregels i.g.v. een Dienst
* Verkoopprijsmechanisme aanpassen m.b.t. kunnen registreren prijzen voor Diensten, en dan "per eenheid".
* Verkoopprijsbepaling aanpassen m.b.t. prijs v/e dienst bepalen
* DKK mechanisme overhoop halen i.v.m. DKK's op Diensten
Het op voorraad leggen van uren / M2 / KM?
Tsja... slaat natuurlijk nergens op, en hoewel we wel een klant kennen die "Vrachtkosten" op voorraad legt (en vervolgens opbelt dat ze een Raaplijst niet kunnen rapen omdat er geen vrachtkosten op voorraad liggen
) is dat geen methode die wij iemand gaan adviseren
We kunnen Marco echter niet ervan weerhouden het op die manier te doen, maar ik geef je op een briefje dat hij ook hier ellende mag verwachten, gewoon omdat hij dan iets doet wat niet hoort. Om te beginnen in de hoek van het leveren van zijn Dienst aan het buitenland, welke dan nl. op een ICP aangifte als "Intra Communautaire Prestatie" als Dienst gerapporteerd moet worden, terwijl Profit niets van een Dienst afweet. Andersom zal het systeem richting het CBS rapporteren dat er Artikelen de grens over vervoerd zijn, terwijl er helemaal geen goederen aan de orde zijn.