Heart-Profit ERP
July 03, 2024, 01:26:04 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: 1 [2] 3  All
  Print  
Author Topic: debiteurontvangsten van meerdere debiteurid's tegelijk  (Read 13857 times)
0 Members and 3 Guests are viewing this topic.
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #15 on: September 07, 2010, 08:57:13 am »

Verder zie ik daar nu álle facturen staan bij 7-1-3 (dagboekjournalisering). Is het niet handiger om alleen de openstaande facturen daar neer te zetten.

Dat lijkt mij inderdaad ook logischer.

De Funktie is 10 jaar terug door onze implementatie partner ontwikkeld. Van wat ik er van weet, bedoeld om een Debiteur-Id te kunnen lokaliseren op basis van een Faktuurnummer welke op het Bankafschrift vermeld staat. Het betreft dan ook enkel een Raadpleegfunktie die de Debiteur-Id meeneemt van de geselekteerde Faktuur.

Het lijkt me niet dat een Debiteur een Faktuur betaalt die al betaald is, en daarmee lijkt het me logischer om alleen de Openstaande Fakturen te tonen.
Aan de andere kant... het zou op zich wel kunnen... ik heb het al wel eens meegemaakt dan een faktuur 2x betaald werd.

Hoe dan ook, logischer lijkt mij "Openstaande Fakturen". Peter, mag dit omgebouwd worden? of moet Dinand een nieuwe Raadpleegfunktie hebben?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #16 on: September 07, 2010, 09:55:24 am »

Quote
Hoe dan ook, logischer lijkt mij "Openstaande Fakturen". Peter, mag dit omgebouwd worden? of moet Dinand een nieuwe Raadpleegfunktie hebben?

Goh, da's nog niet eens zo gemakkelijk om te beantwoorden. Ik kan ook niet zien hoe het ding er nu uitziet (weet ik veel wat voor'n rekening enz. ik moet opvragen), maar ...

Het komt heus (vaak) voor dat een rekening een tweede keer wordt betaald. Wat nu als dat gebeurt, en je ziet de eigenlijk bijbehorende faktuur niet meer ? wat is als arme Dinand dan nog je uitweg ? ik vrees geen ...

?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #17 on: September 07, 2010, 09:59:39 am »

... Ik zou niet weten waarom dit niet kan werken zonder die registratie "wie voor wie mag betalen".

Omdat ik het niet automatisch verkeerd wil laten lopen.

Een klant vermeldt bij betaling "Relatienummer, Faktuurnummer, Ordernummer, zijn Inkoopordernummer, Werkordernummer" en weet ik veel wat nog meer.

Ik kan me voorstellen dat straks een verkeerd nummer toevallig als Faktuurnummer wordt aangetroffen, en alsnog op de faktuur van een verkeerde Debiteur wordt afgeboekt.

Die beren die jij altijd ziet worden nog eens je einde. smile

Vertel gewoon tegen Dinand wat het kost om dit te maken; Samen met de door jou aangedragen beren is Dinand vast zo bang geworden dat hij het nooit meer durft te gebruiken, en zegt dus "Laat maar alsjeblieft". Of ... of hij zegt dat niet omdat hij niet bang is voor beren. In elk geval is voldoende duidelijk wat er mis kan gaan (niets wat mij betreft, maar dat beoordeelt Dinand nu wel), en het enige wat het behoeft is e.e.a. in de Helptekst te zetten voor een ander die nog nooit een beer heeft gezien terwijl ze er wel degelijk zijn (baby beertjes).

Volgens mij, als je eenmaal weet hoeveel tijd dit kan schelen, neem je e.e.a. gewoon voor lief. yes
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #18 on: September 07, 2010, 10:20:10 am »

Die beren die jij altijd ziet worden nog eens je einde. smile

Met mijn speciale berenbril zie ik ze i.i.g. vaak op voorhand aankomen.  smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #19 on: September 07, 2010, 11:17:41 am »

Vertel gewoon tegen Dinand wat het kost om dit te maken

Dinand, we hebben hier eigenlijk met 2 situaties te maken, die in theorie los van elkaar kunnen staan, en seperaat van elkaar zouden kunnen worden afgenomen.

a. Betreft het (handmatig) vanuit de Dagboekjournalisering selekteren van willekeurige Fakturen, en die als betaald registreren. Hiervoor heb je een nieuwe Raadpleegfunktie nodig (met alleen de Openstaande Fakturen), de toetsen om Deelontvangst, Volledige Ontvangst, en Getagde Ontvangst te kunnen boeken, alsmede de aansturing van de Financiële Interfaces binnen Dagboekjournalisering.
Hierbij géén kontroles en-/of instellingen m.b.t. wie voor wie kan betalen: als jij een Faktuur als betaald boekt, staat de Faktuur niet meer open, is de Debiteur van de Faktuur afgeboekt, en zal het ontvangen bedrag in het betreffende Dagboek (journalisering) worden bijgewerkt. Als deze methode fout gaat, komt het omdat de gebruiker de verkeerde fakturen selekteerde.
Deze oplossing kun je krijgen voor 14 uur.

b. Betreft het automatisch inlezen van een Bankafschrift.
Zoals Peter aangeeft, elimineren we ook hier alle kontroles, en geldt dat alles wat daar nu al uit de Betalingsomschrijving geplukt wordt om mee in het Fakturenbestand te zoeken, straks 'ongeacht Debiteur' zal gebeuren. Omdat dit (automatisch) fout kán gaan, zal de funktionaliteit in ieder geval aan een separate J/N rubriek worden vastgehangen, waarbij in de helptekst staat beschreven dát dit fout kan gaan. 16 uur.

Je moet zelf maar zien wat je dan wel/niet wil.

Alleen de handmatige oplossing (die zeker werkt, omdat je er zelf bij bent): 14 uur.
Wil je ze allebei: 30 uur.
Maar misschien zeg je wel dat als het automatisch inlezen werkt, je het handmatige niet meer nodig hebt, en dan: 16 uur.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #20 on: September 08, 2010, 07:43:02 am »

En het heeft ook zijn invloed op Distributie Ontvangsten...

Je ontvangt een vooruitbetaling van een Debiteur, en hebt er nog geen Fakturen tegenover staan.
Je boekt dit als Distrubitie Ontvangst, en op een later moment (als de Faktuur er in) wil je het bedrag gebruiken om af te boeken op de Fakturen van een andere Debiteur. Ook daar zul je e.e.a. willen kunnen afletteren op de fakturen van een andere Debiteur (= 8 uur, mits a. ook wordt afgenomen).

Hierheb je wel een alternatief, want als a. wordt afgenomen, kun je ook besluiten "Distributie Ontvangsten" niet te gebruiken, het bedrag zelf op een "kruisposten" rekening te zetten, en die rekening weer als Dagboekrekening te definiëren. Je kunt dan (net als je bankrekening) de Dagboekjournalisering opstarten v.w.b. die kruispostenrekening, en middels a. afletteren op willekeurige fakturen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #21 on: September 09, 2010, 02:13:08 pm »

Ik denk een bug.

Als je nu naar Dagboekjournalisering gaat (Hmenu-7-1-3-F1) en je in ADBKDRTV zit, dan kun je daar middels F7 de Debiteur bepalen o.b.v. het Faktuurnummer (ADBKFURA). Die funktionaliteit zouden we kunnen uitbreiden met de mogelijkheid om daar een Faktuur als "betaald" te boeken, waarmee we dan nčt doen alsof de Debiteur van die Faktuur dat bedrag betaald heeft. Er is dan geen informatie bekend wie er daadwerkelijk betaald heeft, het enige wat je dan zegt is "die faktuur is betaald", door wie weet je niet. Eigenlijk zoals je vraagt, betalen o.b.v. het Faktuurnummer (maar vooral niet meer). Dat zou voor 8 uur wel te realiseren moeten zijn.


Als ik bij dagboekjournalisering je voorstel van 7 september jl. bij optie a neem (alleen de handmatige verwerking)  ben ik al voor 95 % vooruit gegaan. Wel heb ik vooraf drie vragen:
1. Ik ga ervan uit dat als ik zo ga werken achteraf als ik de journaalpost lees gewoon weer staat bank/ aan D-ROEDEN etc.?
2. Als ik nu bij 7-3-2-1 facturen als betaald wil boeken krijg ik altijd een keuzemenu v.w.b. journaalposten. Ik ga ervan uit dat ik dat straks niet meer krijg.
3.In eerste instantie biedt je de genoemde oplossing aan voor 8 uur en later 14. Hoe zit dit nu precies?



PS:  Peter Stordieau bij deze de groeten van Annet Jutte. Tja soms wil ik positief eindigen. smile thankyou
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #22 on: September 10, 2010, 08:25:49 am »

1. Ik ga ervan uit dat als ik zo ga werken achteraf als ik de journaalpost lees gewoon weer staat bank/ aan D-ROEDEN etc.?

Ik weet niet weet D-ROEDEN is in je voorbeeld, maar in je schermprint betreffen het fakturen van D-ARCASS en D-ARCARN, en dié staan dus in je JP.
Je ziet dus niet de Debiteur die betaald heeft, maar de Debiteur voor wie er betaald is: de Debiteur van de Faktuur waarop wordt afgeboekt.

2. Als ik nu bij 7-3-2-1 facturen als betaald wil boeken krijg ik altijd een keuzemenu v.w.b. journaalposten. Ik ga ervan uit dat ik dat straks niet meer krijg.

Dat keuzemenu met Journaalposten bepaal je zelf d.m.v. de Interfaces. Bij 7-3-2-1 zul je "van een Faktuur registreren dat ze betaald is", en dat zou daar "per kas, per bank, per giro" kunnen gebeuren, en dus heb je daar meerdere keuzes. Vanuit Dagboekjournalisering zal de rekening waarop ontvangen is (kas/bank/giro) al bekend zijn, immers dat is de Dagboekrekening. Resumer: nee, daar zal je geen popup nodig hebben.

3.In eerste instantie biedt je de genoemde oplossing aan voor 8 uur en later 14. Hoe zit dit nu precies?
In eerste instantie ga ik uit van enkel de betaaltoetsen opnemen in de bestaande Raadpleegfunktie.
In de 2e situatie komt er een Raadpleegfunktie bij (11 uur) n.a.v. jouw opmerking dat je eigenlijk alleen de openstaande fakturen wenst te zien.
Wat dat betreft is de 8 uur inderdaad ook nog een optie, maar dan "alle fakturen" en niet alleen de openstaande.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #23 on: September 10, 2010, 09:52:12 am »

punt 1 en 2 akkoord.
Begrijp ik het nu goed bij punt  dat het raadpleegscherm wijzigen in alleen openstaande punten 11 uur kost. Blijft er dan 3 uur over de rest?
PS: Ik hoef bij deze aanpassing de functie taggen niet te hebben. Immers ik volsta met het zien van alle facturen omdat ik toch niet alle facturen netjes op rij zie. Immers het zijn dan betalingen van meerdere debiteuren. Daarom heeft na mijn idee het taggen ook geen toegevoegde waarde en hoeft er wat mij betreft niet bij in.
Logged

BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #24 on: September 10, 2010, 09:58:58 am »

Dus alleen de Openstaade Fakturen ...

Het komt heus (vaak) voor dat een rekening een tweede keer wordt betaald. Wat nu als dat gebeurt, en je ziet de eigenlijk bijbehorende faktuur niet meer ? wat is als arme Dinand dan nog je uitweg ? ik vrees geen ...

?

Waar blijft het antwoord hierop ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #25 on: September 10, 2010, 10:05:56 am »

Ik wil alle facturen zien dus ook de betaalde. Ik hoef dus geen aanpassing naar alleen openstaande facturen.
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #26 on: September 10, 2010, 10:13:33 am »

Ik wil alle facturen zien dus ook de betaalde. Ik hoef dus geen aanpassing naar alleen openstaande facturen.

Staat  het er nou niet duidelijk of???  8 uur, als je in die bestaande raadpleegfunktie die betaal toetsen wilt hebben.

Of moet ik het nu soms zo lezen dat waar een nieuwe raadpleegfunktie 11 uur kost, je eigenlijk op 11+8 = 19 uur uit zou komen, ik daar netjes 14 uur van maak om het niet te duur voor je te maken, jij dát nu ineens gaat aangrijpen om te zeggen 14 uur minus de 11 uur van een Raadpleegfunktie die je nu niet wilt = 3 uur voor de door jouw gewenste funktionaliteit?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #27 on: September 10, 2010, 10:37:08 am »

Wouter,

Die 8 uur is akkoord en wat mij betreft mag je dit in orde maken.
Logged

BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #28 on: September 10, 2010, 10:41:44 am »

De groeten terug aan Annette dan maar. smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #29 on: September 21, 2010, 03:37:29 pm »

Wanneer verwacht je deze aanpassing af te hebben en is daar een update voor nodig?
Logged

BS
Pages: 1 [2] 3  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.03 seconds with 21 queries.