Ter overweging (meer voor Wouter dan voor Marco) :
Ik denk niet dat dit kan, dan wel dat we moeten proberen dit na te streven (omdat het eigenlijk niet kan
). Immers :
Niets zegt dat je hier een Charge officieel duurder hebt gemaakt. Je freubelt handmatig een ietwat met de originele charge (verandert de prijs, voegt een DKK toe, enz.), maar er ligt niets aan te grondslag. Financieel technisch lijkt me dit al niet te mogen omdat je het niet kan aantonen (ja, een *impliciete* Kostrpijsverandering, maar daar trappen de heren niet in). Een voorbeeld (voor je eigen gedachten hoe dit wel moet en mag) :
Als je transporteert, en daar DKKs aanhangt (Transportkosten, desnoods inklaring, etc.), dan heb je een dokument wat formeel aantoont waarom de Kostprijs hoger is geworden. Dàn werkt het dus wel (want de Charge (!!) krijgt de Kostrpijs, niet het Voorraad-Item ... ja ook, maar afgeleid van de Charge in dit geval).
Als je handmatig de Kostprijs aanpast (wil aanpassen) dan is de enige methode die legitiem is, werken volgens VPP en de hele handel opnieuw doorrekenen. Nee nee, dat werkt niet voor jou (Marco), maar het is wel een legitieme methode.
Je zal m.i. dus op zoek moeten naar die legitieme methode, die de *Charge* zijn andere Kostprijs geeft. In jouw geval zou dat een bewerking moeten zijn, en dus minimaal een Omvorm Opdracht (en anders een Produktieopdracht).
Zonder zo'n opdracht maar het Chargenummer veranderen, en daar voor het eerst de hogere Kostprijs aan toekennen zal ook werken, lijkt me.
Edit : Wouter's en mijn post hebben elkaar aardig gekruist, en ook al zijn de verhalen volledig verschillend, de moraal is dat wat je (Marco) doet, niet kan. Niet "zo maar", en altijd op te lossen aan jouw kant (procedureel dus).