Een dummy variabele is dan de oplossing voor iemand die het niet snel beter weet te bedenken, maar uiteindelijk moet het gewoon een bug zijn.
Het maakt mij niet veel uit of het nu als "bug" of niet betiteld wordt, maar wat mij betreft is dit gewoon iets "wat nooit gemaakt is". Neemt niet weg dat ik het er 100% mee eens ben dat het heel mooi is als dit zou kunnen, en het kan ook best gemaakt worden, maar... kwa koding moet iedere regel koding waarin een Herhalende Variabele gebruikt wordt aangepast worden, en dat zijn er nog al wat. Ofwel, realiseer je dat er hier iemand een paar dagen bezig is om dit aan de praat te krijgen in alle layouts, wat wel eens niet de/je bedoeling kon zijn...
Het erbij maken van een dummy variabele gaat wat mij betreft niet werken.Stel dat er bijv. een %HH:DUMMY% erbij wordt gemaakt, die met een spatie gevuld wordt, dan ga je voorbij aan het feit dat (net zoals de tekst voor de betreffende variabele) deze alleen moet worden afgedrukt als de inhoud van de betreffende variabele gevuld is. Ofwel, stel dat je altijd in het 1e Kenmerk een lengte registreert en achter %HH:KENMERK1:10% de tekst "meter" zou willen afdrukken, dan geldt dat "meter" niet afgedrukt moet worden als je te maken hebt met een Artikel zónder Kenmerken. Dat los je nooit op een algemene manier op in één dummy variabele.
Nb: V.w.b. Herhalende Variabelen geldt ook dat er altijd maar één Variabele op een regel mag staan. Met dat we straks tekst erná kunnen weergeven moeten we ook oppassen dat we straks niet gaan bedenken dat
%HH:variabele1:10% / %HH:variabele2:10% / %HH:variabele3:10% mogelijk moet zijn op één regel. Ook best handig, maar zo is het niet opgezet.
Maar... ik heb wel een work-around die voor nu misschien even de oplossing mag zijn (daarna kunnen we alsnog besluiten dat dit óf een bug is óf dat die paar dagen betaald werk wordt, en wanneer dat ingeplanned kan worden).
We kunnen wél tekst vóór de Herhalende Variabele opnemen, niet erna. Een "dummy variabele" erbij maken heeft geen zin. Maar... we kunnen wél de reeds bestaande variabele "dummy" gaan gebruiken mét een tekst ervoor.
Dus, probeer maar eens:
Op positie 21,100 neem je bijv. op "
%HH:RGLKORT:4.1%"
Vervolgens neem je op 21,104 op "
pct%HH:RGLKORT:0%" of zelfs gewoon "
%%HH:RGLKORT:0%"
Het is wel omslachtiger dan "
%HH:RGLKORT:4.1%pct" te kunnen definiëren, maar als 15 jaar lang niemand dit als een echt gemis heeft gezien, mag het vast wel even op deze manier werken :-)
Wat je feitelijk doet is refereren aan de variabele RGLKORT waarvan je vervolgens 0 posities weergeeft. Als de variabele RGLKORT gevuld is, worden de eerste 0 posities (niets dus) afgedrukt, voorafgegaan door je tekst "pct" of "%".