Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:17:08 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Hoe werkt LOKOPVKHB bij het selecteren van het kostprijsbepalende recept?  (Read 2002 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: June 17, 2010, 12:21:01 pm »

via LO<1-5-1> LOKPVKHB worden de kostprijzen herberekend, waarna we OVERZICHT POTENTIELE KOSTPRIJZEN printen.

Aanleiding van dit verhaal: Ik heb bij 1 artikel diverse verschijningen. Van elke artikelverschijning bestaat ook een recept.
Vroeger (tot vorige week) waren alle recepten voor de verschillende verschijningen van een artikel identiek. Met ingang van deze week is dat veranderd. Het betreffen allemaal zogenaamde Assemblage recepturen, bestaande uit een X hoeveelheid (kg) product en een X hoeveelheid verpakkingsmateriaal (Buisfolie, geregistreerd in kilogrammen) + evt bewerkingen.
Het onderdeel verpakkingsmateriaal kan sinds kort verschillend zijn. Standaard hanteren we de witte folie, maar op verzoek van bepaalde klanten worden sommige producten speciaal voor hen in blauwe (duurdere) folie gestopt.

zo heb ik :
ARTIKELNUMMER     VORM   
21012   DPST19 (blauwe folie)
21012   DPST47 (blauwe folie)
21012   DPST91 (blauwe folie)
21012   DPST96 (blauwe folie)
21012   HE25 (standaard witte folie)
21012   KE25  (standaard witte folie)


en

ARTIKELNUMMER     VORM   
23052   DERB01 (standaard witte folie)
23052   DPST15 (blauwe folie)
23052   DPST16 (blauwe folie)
23052   DPST24 (blauwe folie)
23052   DPST46 (blauwe folie)
23052   DPST55 (blauwe folie)
23052   HE25 (standaard witte folie)
23052   KE25 (standaard witte folie)


Welk recept wordt nu eigenlijk door LOKPVKHB  gebruikt voor de kostprijs als je die ingevuld hebt als onderstaand is weergegeven?

Aan de uitkomst van de kostprijsberekening kan ik zien dat de 21012 volgens een blauwe folie is berekend, de 23052 volgens de standaard witte.

Op artikel niveau blad 6 heb ik he25 opgenomen. (maar dat helpt niet)

helptekst:
Quote
3. Het Recept, waarvan de Recept-/Verschijning is gedefinieerd als   
   "Kostprijs kalkulerend Ja", zal op basis van de hoogste prioriteit
   worden geselekteerd.   

geen enkel recept is als kostprijs kalkulerend aangemerkt.

Vraag: Als ik geen enkele verschijning als kostprijs kalkulerend heb aangemerkt, en de rubriek "Alfabetisch de eerste" op N zet (uit zet) en geen recept / verschijning opgeef, welke methode wordt er dan gehanteerd voor het bepalen van de "kostprijsbepalende recept"?

Tot voor kort maakte ons dat niet uit, maar gezien de ontwikkelingen is dat nu dus wel nodig om daar rekening mee te houden.




* lokpvkhb alfabetisch eerste uit.PNG (6.93 KB, 386x198 - viewed 118 times.)

* loarwy blad 6.PNG (7.29 KB, 333x266 - viewed 112 times.)
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #1 on: June 17, 2010, 12:27:24 pm »

Op artikel niveau blad 6 heb ik he25 opgenomen. (maar dat helpt niet)


dat is niet vreemd zie ik intussen, want de helptekst bij die rubriek rept daar ook niet over.
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #2 on: June 18, 2010, 08:53:35 am »

Welk recept wordt nu eigenlijk door LOKPVKHB  gebruikt voor de kostprijs als je die ingevuld hebt als onderstaand is weergegeven?

geen enkel recept is als kostprijs kalkulerend aangemerkt.

Vraag: Als ik geen enkele verschijning als kostprijs kalkulerend heb aangemerkt, en de rubriek "Alfabetisch de eerste" op N zet (uit zet) en geen recept / verschijning opgeef, welke methode wordt er dan gehanteerd voor het bepalen van de "kostprijsbepalende recept"?

Tot voor kort maakte ons dat niet uit, maar gezien de ontwikkelingen is dat nu dus wel nodig om daar rekening mee te houden.

OF moet ik mogelijk gewoon een paar kostprijs bepalende verschijningen gaan definieeren?
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: June 18, 2010, 09:17:11 am »

Sorry Johan, hier was ik mee bezig, maar hij was van m'n scherm verdwenen. Ik kijk er zodirekt verder naar.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #4 on: June 18, 2010, 11:36:29 am »

Ok. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat je iets wilt wat niet kan (werken). Maar eerst even de uitleg van wat er misgaat, en waarom :

Ooit bestond het pakket uit een hard geprogrammeerde tweedeling In Receptverschijningen die "M" en "G" heetten (laat maar even waarom). De M had dan voorrang indien beide bestonden voor een produkt (Artikelnummer / Recept). In die omgeving klopte dat op een gegeven moment niet, en toen is bedacht dat "Alfabetisch eerste" ook een job kon doen. Niet alleen kon de G daarmee voorrang krijgen boven de "M" (de G is eerder in het alfabet) maar ook kon men een Receptverschijning domweg met een A (enz.) laten beginnen, en dan werd die gehanteerd voor de Kostprijsberekening.

In jouw geval heb je die M en die G niet, en als je "Alfabetisch eerste" op N zet, moet het systeem toch iéts doen, en hanteert dan maar het alfabet. En tja, dat maakt in jouw geval dus niets uit t.o.v. het op J zetten van die rubriek ...
Dit verklaart dus wat je ziet gebeuren.

Omdat de Kostprijsberekening in principe Massaal moet kunnen gebeuren, kan er ook niet om een Receptverschijning worden gevraagd, want die hoeft over alle Recepten heen helemaal niet te bestaan.

Om dit op te lossen voor jou, zou er bij het Artikel een rubriek "Receptverschijning hanteren voor Kostprijsberekening" bij moeten, waarmee je bereikt wat je probeerde in te vullen bij Standaard Verschijningsvorm. Maar, ik denk dat je hetzelfde bereikt door alsnog het betreffend Recept (Receptverschijning) als Kostprijs Kalkulerend aan te merken, met mijn vraag waarom je dat niet doet ? En eigenlijk zeg je dat zelf in je laatste post al.


Waarom dit eigenlijk niet werkt ligt besloten in het gegeven dat je feitelijk over andere produkten praat, zonder dat het Artikelnummer anders is. Het mag op zich wel, maar of dit nu meer of minder tegen het randje is, je moet je realiseren dat de Potentiële Kostprijs op het Artikelnummer ligt, en je dus ook die altijd zal zien, onafhankelijk van de Receptverschijning die je *eigenlijk* wilt zien. Dus, als jij wilt weten wat de Kostprijs is voor het produkt met de blauwe folie, wat heeft het dan voor een zin om de Kostprijs van de witte folie gepresenteerd te krijgen ...
Als je hiermee kan omgaan (en daar lijkt het wel op), dan is het dus zaak om de Receptverschijning te kunnen opgeven die voor de Kostprijsberekening gehanteerd moet worden. Wel, dat had je al gedacht - en dat moet dus ook kunnen.

Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.083 seconds with 20 queries.