Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 01:33:55 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2  All
  Print  
Author Topic: Receptbeheer: 1-malig oude versie bewaren bij activeren nakijkvlag  (Read 7039 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: June 14, 2010, 09:17:37 am »

in de bedrijfsparameters heb je onder artikelbeheer (LOPAARWY) de rubriek "oude versie recept bewaren j/n"

Middels deze Rubriek kan worden aangegeven of na het veranderen       
van een Recept de Oude Versie ervan eventueel moet worden bewaard.   

Wordt in deze Rubriek J ingevuld, dan zal bij elke verandering                 
worden gevraagd of de Oude Versie moet worden bewaard.               


Echter, of die rubriek nou aan of uit staat, dat maakt geen biet uit, want hij vraagt het toch wel. Waarvoor dient derhalve die rubriek?

mijn vraag 2: Is het ook mogelijk om zodra een recept de nakijkvlag krijgt, (omdat een onderdeel van de receptheader, danwel receptregels wordt gewijzigd) om dan altijd automatisch 1-malig, zonder vragen, de oude versie op te slaan?

Gewoon zodra de nakijkvlag wordt aangezet, het scherm tonen LORHOFKZ zodat je nog de mogelijkheid krijgt om commentaren op te slaan, over de reden van wijziging. (en als er geen commentaren gevuld worden, dan sowieso wel de oude versie in de historische recepten plaatsen). Mijn probleem is namelijk, dat bepaalde gebruikers de vraag over de oude versie met "esc" beantwoorden, waar dat <F1>  had moeten zijn. Daardoor worden niet alle wijzigingen bijgehouden, en ontstaan soms onnodige discussies over wie welke versie / aanpassingen gemaakt heeft.

Vervolgens vraag 3: Ik zou ook graag gewoon 1 malig het oude recept willen opslaan. Dus als bij het recept de nakijkvlag eenmaal is aangezet, dan hoeven alle wijzigingen die daarna plaatsvinden, toch niet bewaard te worden. Als je 5 regels wilt wijzigen, volgt nu ook vijf keer de vraag of je de oude versie wilt bewaren. Het opslaan van die tussentijdse wijzigingen heeft eigenlijk (in onze situatie) geen zin, omdat het recept toch "under construction" is. Ben eigenlijk ook wel benieuwd waarom andere gebruikers wel de tussentijdse wijzigingen willen opslaan. 

Wel raar dat pas na zoveel jaren Profit, deze vraag nu pas komt, maar ik vond m goed genoeg om toch eens voor te leggen.

Ik heb eigenlijk geen idee waarom de bedrijfsparameter "oude versie recept bewaren j/n" functioneert zoals die nu doet, maar mijn idee zou deze parameter wel een derde optie mogen hebben: "J/N/1", wanneer deze op 1 staat, wordt gewoon 1 malig bij het activeren van de nakijkvlag de oude versie in de historie gezet. Bij "J" vraagt ie er om en bij "N" vraagt ie er ook om, of doet ie het nog anders.


* wijzigen recept.PNG (23.93 KB, 726x503 - viewed 184 times.)
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: June 14, 2010, 09:37:57 am »

Tja, dat lijkt toch niet helemaal goed, die vraag altijd maar weer. Hier gaan we sowieso naar kijken.

De andere punten komt ik op terug.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Richard Masseling
Moneymaker
****
Offline Offline

Posts: 1316


View Profile
« Reply #2 on: June 14, 2010, 10:44:05 am »

Bij het Wijzigen van de Recept-regel werd er wel gekeken naar deze Bedrijfsparameter, maar bij het Wijzigen van de Recept-header werd er niet gekeken naar deze Bedrijfsparameter. E.e.a. is inmiddels opgelost, maar kan vanwege andere aanpassingen bij de Receptuur-beheer niet bij je op het systeem geplaatst worden en komt dus vanzelf met een eerst volgende upgrade mee.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #3 on: June 14, 2010, 12:55:29 pm »

De draaibol staat uit. Het is fraai dat de bestaande bedrijfsparameter dan goed z'n werk doet, en heus dat kan wel wachten tot een upgrade.

Maar daarmee blijft het wel een vráág die gesteld wordt of je de oude variant van een recept wilt bewaren. Terwijl ik juist vroeg: kun je het ook verplicht maken, zonder vragen, dat de oude variant in de historie wordt weggezet. Ik hoop derhalve dat de draaibol voor mijn vraag 2 en 3 nog wel draait in Barneveld.
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #4 on: June 14, 2010, 06:19:38 pm »

Aangaande vraag 2 :

Ja hoor, kan wel. Een Bedrijfsparameter (4 uur) plus 1 uur, en dan doen het wat je wil in deze.

Aangaande vraag 3 :

Dat kan op zich wel, maar ik voorzie wat moeilijkheden bij het "resetten" van de situatie. Dus, wat jij voorstelt klopt precies : alleen de eerste keer is nuttig, want dan ga je over naar een nieuwe versie, dus dan moet de oude versie worden bewaard.
Maar wanneer is nu de volgende "eerste keer" ?
Dit los je op zich op door het expliciet te kunnen doen. Dus, je begint met wijzigen, maar doet eerst even "Saven in Historie". Dan werkt het wel. Maar ja, dat gaat natuurlijk iedereen vergeten. Dus wat nu ? per dag resetten of zo ? Of misschien wel per dag resetten èn ook expliciet kunnen doen ? Het laatste voor het geval je op één dag een tweede keer aan de gang gaat (en volgens mij denk je er dan wel aan), of je "een situatie" even wilt bewaren.

Maar uitgaangde van het laatste (mij lijkt dat wel goed), ook deze werkwijze vergt feitelijk een Bedrijfsparameter, maar die durf ik wel to kombineren met de eerder genoemde (het wordt dan gewoon een "methode"). En dan verder nog een uurtje voor het resetten per dag en ook een uurtje voor de expliciete toets (want dat zal een toets worden lijkt me).

?

Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #5 on: June 15, 2010, 12:16:48 pm »

Maar wanneer is nu de volgende "eerste keer" ?


De volgende "eerste keer"  is het moment dat de nakijkvlag wordt aangezet. Heel concreet dus: De nakijkvlag wordt op een gegeven moment uitgezet, daarmee is het recept vrijgegeven.

met tussentijdse wijzigingen, bedoel ik dan ook de wijzigingen, die liggen tussen het moment waarop de nakijlvlag wordt áángezet versus het moment waarop die vlag weer uitgezet wordt. (recept vrijgegeven wordt)

Wij werken namelijk niet met productieorders die een nakijkvlag op hebben of iets dergelijks, alleen de recepten kennen een nakijkvlag.  (en als we constateren dat een Productieorder per abuis wel een keer status V heeft, dan zetten we zsm de nakijkvlag bij zowel de PO als het recept uit)

Daarmee is de controle heel simpel: staat er bij de receptheader in de kolom "V" een "V" --> dan "niets doen met oude versies opslaan"  anders "recept in historie zetten ".

Met de voorgestelde bedrijfsparameter kan ik dan uit de voeten volgens mij, want:

Voorgestelde Bedrijfsparameter "altijd opslaan in historie bij aanzetten nakijkvlag" zet ik op "Ja" --> Dit zorgt er voor dat het recept bij het aanzetten van de nakijkvlag in de historie gezet wordt.

de bestaande bedrijfsparameter "oude versie recept bewaren j/n" zet ik op "N", daarmee voorkom ik dat de vraag "oude versie opslaan j/n" nog verschijnt bij wat ik noem 'tussentijdse wijzigingen'.

Klopt deze redenatie? Dan probeer ik hier toestemming voor de 5 uren maatwerk te vragen.
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: June 15, 2010, 01:03:12 pm »

Tja, ik heb er overheen gelezen dat het aanzetten van de Nakijkvlag het "set" point kan zijn. Dus op zich is dit wel goed. Alleen, ik vrees dat we dit niet "goed" werkend kunnen krijgen, omdat er meerdere redenen in het systeem zijn om die Vlag te hijsen. Dus, dan staat 'ie al Aan en dan werkt het mechaniek niet meer.
Misschien dat je dit op zich kan oplossen door juist het Uitzetten van de Vlag te zien als "Reset" punt, en dat dàn al een eerste kopie naar History wordt gemaakt.

Hmm ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #7 on: June 15, 2010, 01:26:20 pm »

Voor het historisch maken van een recept is dat op zich prima, ware het niet dat de optie "Wijzigen recepttekst" z'n doel misschien voorbij schiet. Die gebruik ik nu om wat commentaar te geven bij het wáárom een bepaald recept historisch gemaakt wordt. Bijvoorbeeld een referentie naar 1 of ander klantverzoek of anderzins. In je voorstel ís het recept al historisch gemaakt, dus hoe krijg je die recepttekst er dan bij, zoals dat nu gebeurd bij het wegzetten in de historische recepten?

Het Leuke van de historische recepten, is dat je de geldigheidsduur terug kunt zien. Hoe zie je dat in jouw optie terug?


* recepttekst weergeven.PNG (42.98 KB, 735x743 - viewed 160 times.)
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #8 on: June 15, 2010, 02:22:53 pm »

Je hebt weer gelijk.
Wel, dan weet ik het niet. swoon
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #9 on: June 16, 2010, 06:19:25 am »

Quote
Wel, dan weet ik het niet.

Onzin eigenlijk. Ik denk nog even verder ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #10 on: June 16, 2010, 08:13:49 am »

Nog maar een keer proberen ...

Quote
vraag 2: Is het ook mogelijk om zodra een recept de nakijkvlag krijgt, (omdat een onderdeel van de receptheader, danwel receptregels wordt gewijzigd) om dan altijd automatisch 1-malig, zonder vragen, de oude versie op te slaan?

Ja, Bedrijfsparameter + 1 uur.

Quote
vraag 3: Ik zou ook graag gewoon 1 malig het oude recept willen opslaan.

Gebeurt met een extra toets voor 1,5 uur.
Deze toets is beschikbaar bij Raadplegen Recepten en Raadplegen Receptregels.


Volgens mij is dit alles, mits je de boel maar niet door elkaar haalt van vraag 1 en 2. En volgens mij deed ik dat eerder. yes
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #11 on: June 16, 2010, 10:37:36 am »

tav vraag 2: Ik zie dat het verwijderen van het recept niet genoemd / benoemd is. Welliswaar wordt de nakijkvlag dan niet gehesen, (omdat het recept na het verwijderen niet meer bestaat) maar ik zou natuurlijk wel graag de oude versie willen bewaren voor het geval zoiets weer eens geheraktiveerd moet worden.

Ik ga er maar van uit dat het er bij in zit, de aanvraag van de 5 uren / 1,5 maatwerk heb ik naar desbetreffende personen ter goedkeuring gestuurd, er van uitgaande dat het verwijderen van een recept ook "bij vraag 2" (de 5 uren) meegenomen is.
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #12 on: June 16, 2010, 10:44:26 am »

Ja, Bedrijfsparameter + 1 uur.

Was dat i.d.d. je bedoeling voor 1 uur?
Er zijn min. 25 funkties die ervoor kunnen zorgen dat de Nakijkvlag van het Recept wordt aangezet.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #13 on: June 16, 2010, 10:46:53 am »

En dan is het niet zo dat dit allemaal door die ene routine (Nakijkvlag blabla) gaat ??
(waaraan het kan worden opgeknoopt).

Of eh ... misschien bedoel je wel al die funkties die iets NIET meer moeten doen ...
O jee.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #14 on: June 16, 2010, 11:00:45 am »

De routine waar je het over hebt is w.s. de funktie aan-/uitzetten Nakijkvlag (met schermpje Password invullen).

De Nakijkvlag komt gewoon aan te staan na "een wijziging".

Dus, wijzig bij een Recept een opslagpercentage of i.d., en de REPLACE na de F1 zet gewoon keihard de Nakijkvlag aan.

Johan schrijft neem ik aan ook bewust niet "bij het aanzetten van de Nakijkvlag v/e Recept" maar "zodra een Recept de Nakijkvlag krijgt". Dat is bij iedere wijziging. Receptheader, Receptregel (toevoegen, wijzigen, verwijderen), Bewerkingen etc.

Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1] 2  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.018 seconds with 20 queries.