Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:17:00 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Verkooporders met herhalende inhoud  (Read 4670 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
tovi
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 172


View Profile
« on: April 01, 2010, 04:30:38 pm »

Wij hebben een aantal klanten die een paar keer per week precies dezelfde bestelling doen.
Deze orders hebben tussen de 10 en 70 orderregels.
Per order verschillen dan alleen de aantallen en de prijzen

De hoeveelheid typewerk die hiermee gemoeid is is aanzienlijk.

Wat zou het leven mooi kunnen worden als er een functie zou zijn waarmee je een reeds ingevoerde order selecteert en dan via een functie een nieuwe verkooporder genereert met daarin dezelfde orderregels.
Dan hoef je daarna alleen nog leverdatum, aantallen en prijzen te veranderen.
Ik denk dat dat ons ca 4 uur per week aan werk kan schelen.

Waarom hebben we daar nooit eerder aan gedacht?  smile

Daarnaast hebben we ook zoiets als import van containers.
In deze inkooporders staan ook meerdere artikelregels.
Terwijl ze in de boot zitten worden ze verkocht, en vaak de hele container in 1 keer.
Dan zou het ook hier leuk zijn om in 1 keer vanuit de inkooporder een verkooporder te kunnen genereren.
Scheelt dat ook weer veel overtype werk.
Scheelt ca 2 uur in de week.

Kunnen jullie aangeven of dit maakbaar is en hoeveel dat gaat kosten?

Dank,

Thomas
Logged

LE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: April 01, 2010, 04:43:30 pm »

Het eerste deel : 3-6-6.

Het tweede deel : leuk idee wel. Maar ik denk dat dat zwaar gaat tegenvallen (aan onze zijde);
Eenheden zijn niet gelijk, dus hoeveelheden ook niet, zelfs Verschijningsvormen kunnen anders zijn ...

Als je nou voor je ziet dat er voor idere IORegel een VORegel wordt gegenereerd en de rest zo ongeveer nog leeg is (of in elk geval moet worden aangenomen dat het fout is) terwijl er tňch nog 12 uur aan onze kant is besteed ... wil je het dan nog hebben ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
tovi
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 172


View Profile
« Reply #2 on: April 01, 2010, 09:03:45 pm »

Peter,

deel 1: Super ! Kunnen we goed gebruiken.

Deel 2: Snap wat je bedoelt. Ga ik nog even over nadenken.

Thomas
Logged

LE
tovi
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 172


View Profile
« Reply #3 on: April 06, 2010, 03:40:41 pm »

Peter,

voor wat betreft deel2: verkooporder maken vanuit een IO;

Als het als volgt zou werken;

1) selecteer een IO
2) druk op knop genereren VO
3) VErkooporder header scherm opent en de klant gegevens kunnen worden ingevuld.
Leverdatum = default leverdatum inkooporder
4) al dan niet met een knop alle regels uit de inkooporder toevoegen in de verkooporder
(artikel, verschijning, inhoud, kenmerken 1,2,3, aantal verschijningen)  uit de inkooporder overnemen en schijven in de verkooporder regels
5) Prijs is default 0,- of indien aanwezig de prijsafspraak
Prijseenheid respecteert de prijsafspraken indien aanwezig

dan zouden we daar best 12 uur voor over hebben.

Is er op deze manier iets van te maken denk je?

Thomas
Logged

LE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #4 on: April 06, 2010, 03:47:47 pm »

Ha die Thomas,

Op zich wel, behalve dat je met het genereren van de Prijs (uit de evt. aanwezige Prijsafspraken) het *juist* verkeerd kan doen, gezien de eengeden (??). Ik kan dit niet helemaal overzien.
Een optie is wellicht om het zo te maken zoals je voorstelt, en als het met de prijs verkeerd uitpakt, om dit dan later weer eruit te fietsen.

Maar als je intussen nog een beter idee hebt hierover ?
(en vergeet niet, beter een nog in te vullen 0-prijs dan een foute prijs, PLUS dat de prijs vanzelf goed zou moeten komen na invulling van de juiste hoeveelheden/eenheden ... wat dus geen expliciete aktie hoeft te zijn ... en dus zal dit wel een waardeloze opmerking zijn).

?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #5 on: April 07, 2010, 07:45:57 am »

Hetgeen je wilt hebben klinkt heel erg als de "Rollende Voorraad orders" die je eerder had. Daarbij kon je vanuit een Inkooporderregel een Verkooporder genereren om de voorraad uit de boot te kunnen verkopen. Ervanuitgaande dat er in die hoek al veel in deze ontwikkeld is, kan ik me voorstellen dat een oplossing waarmee je meerdere IO regels tegelijk kunt taggen om vervolgens een VO regel te genereren een eenvoudigere oplossing is.

Ook staat mij er iets van bij dat vanaf een bepaald ontwerp voor jullie gesteld is dat het uitgangspunt is dat er niet meer met Rollende Voorraad orders gewerkt wordt. Wat dat precies was weet ik zo 1,2,3 niet. Ik zal kijken of ik dat nog kan vinden. Het lijkt me dat er straks in ieder geval iets is wat niet meer werkt als je dit weer gaat gebruiken (omdat het bij de ontwikkeling van ander maatwerk expliciet is uitgesloten).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #6 on: April 07, 2010, 08:16:48 am »

Ik zal kijken of ik dat nog kan vinden.

Mogelijk problemen:

a. Mechanisme Rollende Voorraad maakt ook gebruik van de methode 1e positie Chargenummer Bedrijf, maar op een andere wijze dan dat Subcharges dat doen. Het kan zijn dat beide niet samen gaan. Problematiek waar je i.i.g. mee te maken zult krijgen, is dat Rollende Voorraad chargenummers genereert om de specifieke partij te kunnen doorleveren op de specifieke gekoppelde Verkooporder, maar dat je bij Goederen Ontvangst o.b.v. Subcharges zélf kompleet nieuwe Chargenummers gaat genereren waarmee de link met de Verkooporder weg is.

b. De Voorraad die vanuit de IO regel verkocht wordt, wordt na Goederen Ontvangst direkt gereserveerd op een Raaplijst van de Verkooporder. In 2006 was i.i.g. een probleem dat het TS scherm "Leveren Verkooporder" geen rekening hield met gereserveerde voorraad. Inmiddels, met het maatwerk Meloenen, waarbij je een partij kunt toekennen aan een Verkooporder, heb je kans dat de Rollende Voorraad order ook vanzelf werkt, maar i.i.g. een aandachtspunt.

c. Ad b. Hierbij ook rekening houden met het feit dat "het verplaatsen van gereserveerde voorraad" mogelijk moet kunnen zijn, immers, de voorraad wordt ontvangen bij Goederen Ontvangst, en moet via de normale opslag lokaties wel gewoon naar de Raapvloer verplaatst kunnen worden (zonder dat de reservering op de betreffende Raaplijst ongedaan gemaakt wordt). Mogelijk zit dit er al in a.g.v. de in b. genoemde toekenning van een partij aan een order.

d. In praktijk kunnen er situaties ontstaan dat je op één IO regel 5 pallets met 40 dozen (=200 dozen) inkoopt. Voor Goederen Ontvangst zou je hiervoor nu 5 Subcharges genereren (omwille van 5 pallets met ieder 40 dozen). Via "Rollende Voorraad" ben je in staat om 10 dozen aan een specifieke Verkooporder (klant) toe te kennen. Hoe dan ook, je moet nadenken over het feit dat je niet de hele pallet zonder meer naar een bepaalde  Raapvloer kunt verplaatsen omdat een deel van die partij voor een andere order (en voor jullie daarmee Raapvloer) gereserveerd kan zijn.
Lees: hoe regel je dat de gebruiker weet dat ze niet de hele pallet mogen gebruiken.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
tovi
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 172


View Profile
« Reply #7 on: April 07, 2010, 08:29:09 am »

Wouter,

rollende voorraad kon inderdaad niet vanwege chargenummers door scannen.
Hoeft ook niet.
Enige wat we nu willen is een verkooporder maken met exact dezelfde artikel regels als in de inkooporder.

Container wordt gewoon ontvangen met de scanner en verplaatst en geleverd.

Peter,
Dat prijzen in eerste instantie 0,-- zijn is geen probleem. Misschien wel beter. verkoopPrijzen worden toch pas later definitief.

Moet ik nog een detail uitwerking maken of weten jullie genoeg om een eerste opzetje te maken?

Thomas
Logged

LE
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #8 on: April 07, 2010, 09:34:14 am »

Enige wat we nu willen is een verkooporder maken met exact dezelfde artikel regels als in de inkooporder.

Ik bemoei me er verder niet mee (heb genoeg andere dingen te doen  smile)

Maar pas maar op... Als er geen link is tussen de Inkooporder en de Verkooporder, dan zal ook niet bekend zijn dát er een Verkooporder uit gegenereerd is. Met jouw methode voeg je dan gewoon een Verkooporder toe met dezelfde gegevens als op de Inkooporder. Leuk. Dat kun je ook een 2e keer doen, en niets weet dat je het al gedaan hebt. Ook kun je de voorraad na goederen ontvangst gewoon aan een ander leveren. Maar ja, dat kun je in praktijk natuurlijk ook doen  Wink

Ik denk dat het nieuwe VTV scherm in kombinatie met jullie werkwijze (je zult voor deze produkten wel eerst inkopen, en dan verkopen) dermate veel inzicht geeft in wat wel/niet kan dat het per saldo wel zal werken. Maar niet vanzelfsprekend in ieder geval.

Logged

Heart-Profit company ID : HA
tovi
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 172


View Profile
« Reply #9 on: April 07, 2010, 09:39:25 am »

Wouter,

je waarschuwing heb ik in acht genomen.
Ik snap dat er geen relatie is tussen IO en VO na het genereren van de VO.
Maar nu doen we dat met de hand en is die relatie er ook niet.
Blijft net zo goed opletten wat we doen als nu het geval is.
Het scheelt alleen wat intype werk.

Thomas
Logged

LE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #10 on: April 08, 2010, 10:08:41 am »

Quote
Moet ik nog een detail uitwerking maken of weten jullie genoeg om een eerste opzetje te maken?

Nee hoor. En dan maken we het met Prijzen van 0,00 (kan later ook nog wel anders). 12 uur dus. smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
tovi
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 172


View Profile
« Reply #11 on: April 08, 2010, 11:31:59 am »

ok
Logged

LE
Richard Masseling
Moneymaker
****
Offline Offline

Posts: 1316


View Profile
« Reply #12 on: April 15, 2010, 09:01:47 am »

Gereed, alleen heb je hier wel een Upgrade voor nodig.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.027 seconds with 20 queries.