Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:15:56 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: export naar excel  (Read 2184 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« on: March 26, 2010, 10:05:20 pm »

Al naar gelang in welke excel export ik zit zie ik verschillen
In het ene geval heeft de excel export een soort lock en moet deze eerst op een bepaalde manier afgesloten worden voordat ik verder kan en in andere excel exports kan ik gewoon in heart doorwerken.

LOPRCHKE export is zo'n gelockte excel wat niet echt handig werkt


Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: March 29, 2010, 10:12:51 am »

Ik vrees dat het niet anders kan, maar we zullen in elk geval even naar deze kijken.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #2 on: March 29, 2010, 11:17:55 am »

V.w.b. Excel zijn er m.i. verschillende situaties:

a. een printje bouwt iets op in een tabel, en exporteert deze tabel als XLS (zoiets noem ik een export)
b. vanuit coding starten we Excel op, en vanuit Profit geven we Excel opdrachten om cellen te vullen, uit te lijnen, te kleuren etc. (dat noem ik geen export meer, maar een print in excel).

In dat 2e voorbeeld kan het er al snel op neer komen dat je in de aanroepende funktie niet verder kunt, immers, de aanroepende funktie stuurt Excel aan, en dwingt af wat zij moet doen en hoe, en afdwingt dat we bijv. niet verder kunnen als niet eerst wat anders is afgehandeld (bijv. funkties die Bestelniveau's naar Excel exporteren, jou het daar laten invullen, en vervolgens de in excel ingevulde waarden teruglezen).

Niet geheel ontoevallig betreft LOPRCHKE (Printen Keuringen Charges)  een print van het 2e type.  Het betreft dan ook geen "export" naar excel, maar een print die rechtstreeks in Excel wordt opgebouwd.

Grappig genoeg kom ik ook nog kommentaar in die funktie tegen, welke juist beschrijft dat het op deze manier werkt, vanwege een gebruiker met de initialen MdK  smile "die de print om zeep helpt door in Excel de werkbladen af te sluiten maar Excel open laat staan".   Tsja... wat je precies om zeep hielp staat er niet bij, kunnen we Edwin niet meer vragen. Misschien weet jij het nog?

Nb: Als ik de print zo snel even bekijk, lijkt me dat e.e.a.  best anders kan werken. Ook snap ik het kommentaar m.b.t. het om zeep helpen door de werkbladen af te sluiten + excel open laten staan niet goed, immers, "dan voegen we toch gewoon opnieuw een werkblad toe"?
Er is een kans aanwezig dat Edwin in 2004 (want toen is de print voor jullie ontwikkeld) nog niet alle ins en outs wist m.b.t. het aansturen van Excel, en dat de print om die reden beperkingen heeft.  Moeilijk te beoordelen. We zouden de print opnieuw kunnen maken (maatwerk dan wel te verstaan, ik bedoel, de print is 7 jaar geleden ontwikkeld en dus mogen we best stellen dat deze inmiddels wel een keer geaccepteerd is) en dan erachter komen of het wel/niet terecht is dat ze werkt zoals ze werkt.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #3 on: March 29, 2010, 12:40:19 pm »

De print werkyt inhoudelijk perfect en geeft alle data die een kwaliteitsdienst nodig heeft (statistiek)

om zeep helpen:
Ik krijg een excel print waar ook de focus op is. Als ik deze "opsla als.." en excel afsluit dan heeft Heart een probleem.
Afsluiten moet via een heart pop-up button die zelf de excel sheet afsluit.
Anders krijg je een geblokkeerde functie.


hoop dat dat jouw vraag beantwoord.

En verder heeft Edwin gewoon goed werk geleverd.
En ja, wij hebben gevraagd om dit soort oplossing omdat de sheet niet gevuld wordt met kale data, maar met een header met formules en verder met data waarmee die formules "hun ding" doen.

Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: March 29, 2010, 12:55:39 pm »

Dat Edwin goed werk geleverd heeft twijfel ik ook niet over; goed genoeg voor jullie in ieder geval want we hebben je al 7jaar niet gehoord over de print.

Waar het mij om gaat is waar deze werkwijze vandaan komt?

De werkwijze impliceert nl. dat je naar Profit moet terugkeren en dat je Excel niet mag afsluiten;
dát zal een reden (kunnen) hebben die alleen jullie nog weten.

Wat ik bijvoorbeeld konstateer is dat de printfile pas wordt opgeslagen nádat je in Profit terugkeert en de melding "Tik [Enter] om door te gaan".

Wat ik zou kunnen verzinnen is dat Edwin de opdracht heeft gekregen om de print in Excel op te bouwen, je in de funktie een bestandsnaam kunt invullen (denoods voor jou als gebruiker disabled door een systeembeheerder), Excel wordt aangeroepen, de print in Excel wordt opgebouwd, de gebruiker vervolgens die print in Excel aanpast, en Profit de boel moet opslaan inklusief de in Excel gedane aanpassingen.
Dat zou een reden kunnen zijn waarom Profit eerst vraagt of je klaar bent in Excel, om daarna de file te saven.

Als zoiets niet een expliciete reden is, dan was een andere werkwijze geweest : "we bouwen het overzicht in Excel op, we slaan dat document op onder de opgegeven bestandsnaam" en klaar.

Past de gebruiker daarna de Excelsheet aan, prima, drukt ze ook nog maar een keer op "Saven".

Je bent dan vrij om Excel open te laten staan, af te sluiten, op te slaan als wat anders, werkblad te sluiten wat dan ook, Profit gaat daarna niet meer verder met je Excelsheet, en dat gebeurt nu wel (en daar heb je nu een probleem mee).

Logged

Heart-Profit company ID : HA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #5 on: March 29, 2010, 04:24:04 pm »

De reden voor deze keuzes weet ik niet, immers de excel file naam en locatie worden opgegeven in het print scherm.

De opbouw is helemaal vrij gelaten aan jullie, met alleen de reeds eerder genoemde eis dat het een opbouw in excel moest betreffen en niet een export van een printje, daar de data met formules dynamisch moest blijven.

Dan kun je n.l. leuk spelen met de statistiek en bv kijken wat er met correlatiegetallen gebeurt als je bv de hoogste en laagste waarde weggooit ("uitbijters" noemden we dat vroeger op school)

Wat de reden is om die lock er in te zetten weet ik niet, wat mij betreft is dat een keuze van Edwin geweest. maar ik weet niet wat de achtergrond van die keuze is/was (programmatechnisch)

Als het niets uitmaakt graag een indicatie van de kosten om dat uit te zetten.


Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #6 on: March 30, 2010, 07:50:42 am »

Een oplossing waarbij we eerst de file saven, en daarna Excel open laten staan zal op iets van 0,5 uur uitkomen (Excel moet je dan zelf opstarten). De ellende ontstaat vervolgens dat de boel daarna verkeerd zal lopen als je de print nóg een keer opstart, en de gebruiker Excel niét heeft afgesloten. Een andere opzet daarvoor zal op iets van 1,5 uur uitkomen. 2 uur dan in totaal.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.041 seconds with 20 queries.