Volgens mij "werkt" er hier iets niet. En waar ik halfweg het topic al niet goed meer kon reageren omdat ik "iets" niet kon volgen, lijkt het nu wat duidelijker nu het topic wat meer is uitgebreid met voeding van beide kanten.
Zo, dat was een belangrijke tekst zeg ...
Als we een printje printen, dan printen we dat om het te bekijken; niet om het op te slaan. Als ik het zo proef dan lijkt het met deze geachte andersom gemaakt : We slaan een printje op omdat dat nu eenmaal kan, en als je 'm ook nog wil bekijken, tja ... dan had je er maar geen PDF van moeten maken ? haha
Ik heb het ook zo niet beschreven (wat mij betreft, lees : ik heb het er nu niet op nagekeken), en wat ik wèl heb beschreven gaat wat mij betreft uit van *altijd* tonen, met vervolgens de mogelijkheid om op te slaan. Echter, dit ging toen nog uit van een wat minder hebbelijke methode, en was zelfs nog voor Johan het had "goedgekeurd", en betrof het gebruik maken van de Save (de floppy button) funktionaliteit van de PDF viewer zelf. Dus, dan besluit je nadat je het ding hebt gezien om 'm op te slaan, en meer logisch kan ik 'm niet bedenken (maar zie zodirekt).
Terzijde : Bovenstaande geldt voor alles behalve Inkooporders, Fakturen enz., omdat als je die opslaat, je dit om geheel andere reden doet, en dat is (waarschijnlijk ... lees : dat weten we zelf niet eens) ook precies de reden waarom je die dingen in een "dossier" opslaat (Kontakten). Het is gewoon je administratie, c.q. een onderdeel daarvan (of : een andere wijze van kunnen terugvinden wat je aan wie hebt gestuurd). Hier is nog veel meer over te vertellen wat het alleen maar waziger maakt, maar het credo is : het hele "bekijken" verhaal gaat over alles behalve de "Variabele Layout Prints".
Goed. Als we dus iets naar een PDF printen, dan deden we dat in eerste aanleg om het te kunnen emailen, en niet om te kunnen opslaan. En, als we het emailen willen we het ALTIJD eerst bekijken. Immers, het is geen Faktuur of Inkooporder enz., nee, het is gewoon een printje die we naar iemand willen emailen.
En hieruit volgt dus al doodleuk dat we het ding MOETEN KUNNEN ZIEN ... als we gaan emailen ... Maar :
Toen hebben we bedacht dat het handig is om de PDFs (en uiteindelijk : of HTMLs) ook te kunnen opslaan. Hieruit kan je voor jezelf laten volgen dat je een Artikelbestand uitprint (iedere maand enz.) om dat vervolgens ongezien op te slaan, maar erg normaal vind ik dat niet, en voor die situaties die kunnen worden verzonnen waarbij zulks wel normaal is, wel, dan krijg je eerst maar de print eerst te zien. Toch ?
Aldus, ook uit het laatste volgt dat het helemaal normaal is (op een uitzondering na die echt geen pijn gaat doen) dat de PDF eerst op het scherm komt. Goedgekeurd ? opslaan die handel.
...
Ehh ... jahaa ... als je NIET aan wat Johan wil denkt. Immers, dan klik je op die floppy, en mag je vervolgens zelf uitzoeken waar het het ding opslaat (één van de grootste Windows ergernissen overigens omdat dit niet per applikatie wordt onthouden), en komt het allemaal wel goed op deze manier. Maar nu hebben we helaas wel gedaan wat Johan wil, en moet die floppy dus weten waar het dokument moet worden opgeslagen (en ga er maar vanuit dat dat niet kan (is niet waar, maar toch vanuit gaan)), en dat werkt dus niet. En, waar je hier eventueel nog over denkt om te gaan maken, doe je dat echt niet als je ziet dat het ook een HTML output kan zijn. Want tja, dat hadden we intussen ook verzonnen dat dat moest kunnen (stom natuurlijk, maar ja).
Nu het hopelijk duidelijk is wat het probleem eigenlijk is, zie je ook wel hoe het moet worden opgelost : na het bekijken besluiten om het op te slaan. Dus, niet op een mooie manier via de floppy, maar na wegkruisen en het beantwoorden van een vraag van Profit die er intussen staat (Opslaan J/N ?).
Hmm ... Nu ik ben uitgetypt lijkt dit me het probleem niet (voor ons).
Ziet iemand anders nog andere bezwaren ?