Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:11:42 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: waarom is de faktuurlayout ook al weer leidend voor Opdrachtbevestiging?  (Read 1460 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: January 28, 2010, 01:53:40 pm »

Ik heb bij een debiteur een blad 7 de rubriek faktuurlayout ingevuld. En ik heb een factuurlayout opgegeven. Bij het afdrukken van de facturen wordt die layout keurig gerespecteerd. (EN2, dus EN2K1, EN2VL etc.)

Echter die faktuurlayout wil hij ook gebruiken voor de opdrachtbevestiging. Hij zoekt om een EN2K1 etc. bij de Opdrachtbevesiting. Die is er niet, en dan pakt ie de standaardlayout (NEDK1). De stap"Taalkodes rapportages" wordt overgeslagen, terwijl daaar wel een taalkode is opgegeven. (een taalkode <> en2 en <> ned).

Waarom is de factuurlayout van Blad 7 leidend voor opdrachtbevestigingen?
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: January 29, 2010, 09:23:21 am »

Goeie vraag... ik houd het erop dat het er zo ingegroeid is (en dat we dit er nu niet zomaar uit kunnen slopen omdat we niet weten wie dit zo gebruikt).

Veld "Faktuurlayout" bij de Debiteur (5 posities) is in 1990 geïntroduceerd voor het financiële pakket t.b.v. module Profit-Fin-Faktuur. Deze module gebruik je o.a. als je wél het financiële pakket hebt, maar niet het logistieke pakket van Profit. In die situatie zul je nl. ook fakturen moeten kunnen versturen, en dat gebeurd dan vanuit Profit-Fin (waar het bij 99,9% van de klanten uit de logistiek komt).

Tussen 1990 en 1995 zijn we begonnen met Variabele Layouts (in de Logistiek). Deze werken op een kompleet andere wijze, nl. o.b.v. een Taalkode (3 posities) en daarna een toevoeging (K1/KV/VL/VV). Dit, om flexibel te zijn in layouts per Taalkode, en afwijkende vervolgbladen t.o.v. eerste/laatste bladen.

Op enig moment is bedacht dat het ook voor de Logistieke Faktuurlayouts wel eens handig kon zijn om ook voor specifieke klanten een andere Layout te kunnen gebruiken, en, omdat rubriek "Faktuurlayout" (ontwikkeld voor Profit-Fin) toch niet gebruikt werd als met vanuit de Logistiek faktureerde, zijn de eerste drie posities van die layout gebruikt om een andere Layout aan te sturen.
Een Releasenote vind ik hier niet van, dus dit zal vermoedelijk voor december 1996 zijn geweest.

De Opdrachtbevestiging zal in de oorsprong gekopieerd zijn van de Faktuurlayout, met als reden dat dit document er veelal precies hetzelfde uit ziet, hooguit met de tekst "Opdrachtbevestiging" erboven i.p.v. "Faktuur". Tevens, om niet opnieuw honderden variabelen beschikbaar te hoeven stellen, nu met als naam "Opdrachtbevestiging" ipv "Faktuur". Daarom gebruik je op de Opdrachtbevestiging ook gewoon UF variabelen.

Het lijkt erop dat daarbij ook de overruling m.b.t. het veld "Faktuurlayout" ook  is meegekopieerd.

In theorie was het beter geweest als op dat moment náást het veld "Faktuurlayout" een extra variabele "Opdrachtbevestiginglayout" erbij was ontwikkeld. Dat is in ieder geval nooit gebeurd, en daarmee werkt het nu zoals het werkt. We kunnen dit ook niet ongedaan maken, omdat andere klanten inmiddels hun inrichting hierop gebaseerd kunnen hebben.

Wel kunnen we alsnog een veld "Opdrachtbevestigingslayout" voor je erbij maken, met een konversie ervoor zorgen dat de huidige "Faktuurlayout" als default wordt gekopieerd (bij het uitvoeren van de Upgrade) naar de nieuwe rubriek, en dan de Opdrachtbevestiging te laten printen o.b.v. de nieuwe rubriek. Kosten: 6 uur.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #2 on: February 01, 2010, 09:10:44 am »

euhm, dan kopieer ik wel even de desbetreffende opdrachtbevestigingslayout naar dezelfde ("taal")kode als de factuurlayout. Dan heb ik wel een layoutje meer in de opdrachtbevestigingen, maar dat valt wel te overzien. Kosten nihil.  Dat loopt nog niet spaak. Ik had alleen het vermoeden dat er ergens in de bedrijfsparameters iets onjuist ingesteld was bij mij. Dat blijkt dus niet zo te zijn.

dank voor de toelichting
Logged

KM
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.065 seconds with 19 queries.