Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:23:43 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2 3  All
  Print  
Author Topic: Dubbel artikel na sleutelwijziging  (Read 11200 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« on: January 21, 2010, 10:15:23 am »

We hebben een aantal artikel-id's (LOAR_AID) aangepast. Menu 9-5-5-2.

Hierin is bij 1 artikel iets fout gegaan: we hebben 182025U3GRIJE omgezet naar 182025U3GRIJK.
De 182025U3GRIJK stond er echter al in. Nu zijn er 2 stuks van dit artikel aanwezig.
Kunnen jullie dit oplossen? Degene met omschrijving !!!NIET MEER GEBRUIKEN!!! mag eruit.

Bij voorbaat dank,
Pascal



* 182025U3GRIJK-dubbel.png (7.39 KB, 557x224 - viewed 299 times.)
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: January 21, 2010, 11:59:27 am »

We hoeven je testbestanden toch niet recht te browsen?  Wink

Je gaat me toch niet vertellen dat je ongetest e.e.a. rechtstreeks in de Produktiebestanden hebt uitgevoerd  Sad
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #2 on: January 21, 2010, 12:06:43 pm »

Deze glipte er door... hij is wel omgezet met de juiste gegevens, maar naast eenzelfde met deze code.
Normaal gesproken zet je niet een artikelcode om naar 1 die al in het systeem staat. Hier toch gebeurd...
Logged

Heart-Profit company ID: BS
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #3 on: January 21, 2010, 12:13:47 pm »

ik dacht dat dat onmogelijk was binnen de programmatuur?

In het verleden heb ik n.l. wel eens gevraagd of het mogelijk was om de data van 2 artikelen of 2 relaties samen te voegen en toen werd er gemeld dat dat niet mogelijk was....
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: January 21, 2010, 01:13:21 pm »

Dat is dus ook niet mogelijk (als het goed is), want daar zit een kontrole op.

OOk frappant, en dat zou mijn volgende vraag zijn, hoelang staat de omschrijving van de 2e regel op "NIET GEBRUIKEN"?

Immers, áls je een dubbele hebt, kun je het 2e voorkomen uit de tabel niet wijzigen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #5 on: January 21, 2010, 01:42:53 pm »

Dat is dus ook niet mogelijk (als het goed is), want daar zit een kontrole op.

Tsja... en kontroles worden omzijld als iemand de Sleutelwijzigingen niet zelf toevoegt, maar iemand hier o.b.v. een aangeleverd lijstje e.e.a. klakkeloos als Sleutelwijziging opneemt  Smack; hoe goed bedoelt ook.

Vervolgens is e.e.a. niet getest in de Testbestanden  Smack

Tsja... en nu...

Je dubbele Artikelnummer heb ik eruit gehaald  yahoo

Maar ja... wat je nú allemaal voor een ellende over hebt...  scare
ik hoop dat het te overzien is, anders moet ik een woord in de mond nemen welke met een 'B' begint en op 'ackup' eindigt. Sad

Om te beginnen de Artikel-/Verschijning, waarvan je er nu 2 hebt.

Ik laat het maar even aan jullie over aan degene die de Sleutelwijzigingen voor jou erin gebrowsed heeft...



* syck.PNG (8.03 KB, 761x164 - viewed 265 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #6 on: January 21, 2010, 01:48:35 pm »

Ik heb hem wel gedraaid in Testbestanden.
Maar omdat het om veel artikelen ging, heb ik de sleutelwijzigingen in laten schieten, deze werden vervolgens zichtbaar onder 9-5-5-1 Raadplegen Sleutelwijzigingen. Wat is het verschil met zelf handmatig via 9-5-5-1, F4 de artikelcodes stuk voor stuk in te geven?

Test leek trouwens goed te gaan, flink aantal artikelen gecontroleerd die allemaal goed gingen.
Het lijkt echter fout te gaan bij dit soort uitzonderingen als deze (artikel omzetten naar een artikelcode die al bestaat)...
Ik denk (hoop) dus dat alleen voor deze uitzonderingen er problemen onstaan zijn.

Maar wel bedankt voor het verwijderen van de doublure.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #7 on: January 21, 2010, 01:59:20 pm »

Ik heb hem wel gedraaid in Testbestanden.

Wel gedraaid in test, maar niet getest...

Wat is het verschil met zelf handmatig via 9-5-5-1, F4 de artikelcodes stuk voor stuk in te geven?

Er zou geen verschil moeten zijn tussen handmatig of via een konversie. Bij de konversie is (onterecht blijkt nu ) als uitgangspunt genomen dat hetgeen jij aangeleverd hebt goed was.

Ik denk (hoop) dus dat alleen voor deze uitzonderingen er problemen onstaan zijn.

Oops... je verwacht nog meer situaties te hebben ?

Maar wel bedankt voor het verwijderen van de doublure.

Je bent er nog niet ! Pas maar op dat we de boel nog kunnen herstellen...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #8 on: January 27, 2010, 02:06:30 pm »

Ik kom zojuist deze nog weer eens tegen, en konstateer dat het een beetje op een doodgebloed einde lijkt. Niets is minder waar;
Diverse mensen in den lande hebben op punt van ontslag (nemen, geven, dan wel krijgen) gestaan, komplete weekends zijn verworden tot uitgeregende trappelzakken (of hoe heet zo'n tenue waarmee je geen kwaad behoort te kunnen doen), echte - of zich zo noemende experts hebben getracht de mathematisch onomkeerbare puzzel the ontsluieren, mensen hebben spontaan hum mobieltjes in de plomp gegooid ...

Maar iets als dit kan maar beter nooit meer gebeuren. In elk geval niet als je 3 dagen na dato erachter komt dat e.e.a. niet helemaal is geslaagd (kwa ChangeKey) en je dus terug zou moeten naar een backup van 3 werkdagen eerder.

Achtergrond info voor eenieder (inklusief wij zelf) die meent dat iets als dit wel meer of slechts iets minder laconiek kan worden behandeld :

Men neme een willekeurige lijst (eigen vertaling) van produkten die je eigenlijk liever niet meer gebruikt; je geeft ze een ander Artikelnummer om moverende redenen (moverend is altijd een ietwat moeilijk woord, maar wordt in de juridische omgeving vooral gebruikt om aan te geven dat je nu eenmaal hebt gedaan wat je hebt gedaan en dat het JOU geen flikker uitmaakt waarom, en je vooral ook nooit naar de reden moet vragen, waarschijnlijk omdat je dat zelf niet weet, dan wel in tijdelijke staat van ontbinding bent geweest).

Je hebt die module ChangeKey toch, dus je denkt "kom", laat ik eens 2400 Artikelen gaan omnummeren. Vervolgens kom je erachter
dat de hoeveelheid eigenlijk niet is te overzien, dus je gebruikt dezelfde spreadsheet als waar je de oude meuk op vond, geeft deze aan Heart met de vraag of wij die opdrachten er op elektronische wijze in kunnen krijgen. "Tuurlijk, wij kunnen alles".

Zo gezegd do gedaan, en nadat de opdrachten erin staan hoeft de gebruiker nog slechts op F1 te duwen, om het systeem het werk te laten doen van het omnummeren. Tuurlijk doe je dit in de Testbestanden, want dat is immers voorschrift. Uiteraard kan je niet *alles* kontroleren, want dat is veulsteveul. En dus de handel ook maar in Produktie.

Twee dagen later konstateert iemand 2 keer hetzelfde Artikelnummer in het systeem, en geeft de opdracht om dit snel even op het forum te plaatsen; Heart weet daar wel raad mee.

Goed, wat hier verder dus niet is uitgeschreven, is dat de Excel met de erin te schieten opdrachten "fouten" bevatte. Kan gebeuren, en vergissen is menselijk. Het gevolg hiervan echter, is dusdanig drastisch dat het ook niet meer goed kan komen. Dus, in dit geval werd er omgenummerd naar reeds bestaande Artikelnummers, en werd de kontrole daarop niet (meer) uitgevoerd omdat die kontrole zich immers in het betreffende Toevoeg programma bevindt. En, gezien de konstruktie van het geheel kan dit ook in later stadium niet meer. Ze had natuurlijk moeten worden ingebouwd bij de tijdelijke (en "snelle") programmatuur die de Excel in de betreffende tabel in Profit schiet ... maar ja, als je zoiets moet gaan doen wordt iets wat ongeveer kosteloos is ineens heel erg duur, en meestal ook ondoenlijk.
Wel, in dit geval is de hoeveelheid om te nummeren niet alleen te groot om zelf in te typen v.w.b. de opdrachten, ze is tevens te groot om het reëlerwijs te kunnen kontroleren. Daarnaast - en dat is zo logisch als wat - wie gaat er nu kontroleren op een gegeven als "en bestond (!) het Artikelnummer soms al nadat de omnummering heeft plaatsgevonden". Tuurlijk niet, dat had al in eerder stadium moeten gebeuren.

En zo verziek je dus in één kleine handeling je hele database. Althans, als je dit pas merkt nadat de backup van een 3 dagen terug is dan kan je daar met recht over spreken.
Het is onduidelijk wie hiervan nu het meest in de stress heeft gezeten, de klant of wij zelf. Ik denk wij.
Merk ook op dat (dit erop neerkwam dat) dit een situatie was van het veranderen van de woordjes "de" in "een" in een tekst, waarna je vervolgens weer terug wilt naar de oude situatie, en denkt de woordjes "een" in "de" te kunnen veranderen. Dit GAAT ECHT NIET.

E.e.a. is nu "opgelost" door goede afspraken te maken (als er ergens iets vreemds gebeurt dan helpen wij wel) en verder door er pragmatisch naar te kijken, wat in dit geval goed mogelijk is (het betrof 20 reeds bestaande Artikelen die eigenlijk niet meer gebruikt moesten worden).


Goed, ik heb dit maar genoteerd omdat de mate van enerveren (t/m 5 dagen na de oorspronkelijke post) dat wel rechtvaardigt, maar vooral is het een poging om aan te geven dat er NOOIT lichtzinnig gedacht mag worden over ChangeKey en wat ze kan aanrichten. Daarom : Altijd eerst uitvoeren in de Testbestanden (en een verse kopie) *en* alles ook goed kontroleren. Zaken als het kontroleren op dubbele output hoort daar normaliter niet bij, maar ontstaat uiteraard al eerder : het juist bepalen van de nieuwe ID's (niet vergeten, het gaat niet alleen om Artikelnummers, maar theoretisch alles). Wij hebben intussen alles zo goed als mogelijk dichtgetimmerd, ook voor als er nog eens een spreadsheet langskomt in deze. Maar wat het laatste betreft geldt ook voor ons dat we - in het algemeen - niet zo maar zaken moeten inlezen, maar minimaal moeten (trachten te) kontroleren of wat de klant aanlevert wel juist is, en de hele handel niet om zeep kan helpen. Voor zo'n oordeel zou ik rustig twee uur extra rekenen, in plaats van te zeggen "oh, kwartiertje - half uurtje misschien". Starttarief.

heat
Peter







Alle hier genoemde of geïmpliceerde personen zijn puur fictief doch berusten wel op een redelijke kern van waarheid.
« Last Edit: January 27, 2010, 03:21:06 pm by Peter Stordiau » Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #9 on: January 27, 2010, 02:37:18 pm »

Bedankt voor het optekenen van dit hele avontuur (avontuur klinkt nog leuk, maar was het zeker niet).
Wij hebben inmiddels ook afspraken gemaakt mbt het gebruik van Changekey in de toekomst. Zo willen we niet meer dan maximaal een tiental id's in 1 keer doorvoeren, mede vanwege hetgeen je zelf al aangeeft (het kunnen overzien & testen van de wijzigingen).

Daarnaast wil ik de sleutelwijzigingen niet meer 'alvast' in Profit zetten om ze later uit te voeren, maar deze pas buiten werktijd toe te voegen, nadat ik eerst een extra backup heb gemaakt van de complete database. Dit voorkomt dat er tussen het toevoegen van de sleutelwijziging en het verwerken ervan stiekem een id wordt toegevoegd (door wie dan ook)welke gelijk is aan de 'nieuwe waarde' van de om te zetten id. Waardoor er weer dubbele id's kunnen ontstaan (the horror.. blink ).

Wel goed dat jullie zoveel mogelijk dichtgetimmerd hebben - mocht het niet voor ons zijn dan wel voor andere klanten die met de module bezig gaan  Good job !
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #10 on: January 27, 2010, 02:42:59 pm »

Wel goed dat jullie zoveel mogelijk dichtgetimmerd hebben - mocht het niet voor ons zijn dan wel voor andere klanten die met de module bezig gaan  Good job !

Voordat iemand daar profijt van heeft, zal er wel eerst nog een Upgradetje nodig zijn;
(voor de zekerheid: jullie beschikken nu dus ook nog niet over die extra kontroles).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #11 on: January 27, 2010, 03:28:19 pm »

Pascal, laat ik er nog aan toevoegen dat er hier niemand is - en ook bij jullie er niemand behoort te zijn - die vindt dat dit jouw schuld is. Dat heb ik je telefonisch al gezegd, en wil ik langs deze weg ook nog wel eens melden.

Maar, zo hebben we aan deze kant Richard die jouw data heeft ingelezen die eveneens niet moet denken dat het zijn schuld is.

Zelf heb ik ooit de ChangeKey programmatuur gemaakt, en misschien had ik moeten bedenken dat er ooit iets als Excel zou gaan bestaan, en dat de kontroles "dieper" moesten dan destijds ontwikkeld. Maar ja, ik moet ook maar niet denken dat het mijn schuld is.

Er zal aan jullie kant iemand zijn die heeft bepaald welk Artikelnummer hoe moet gaan heten. Tja, als je daarin al geen fouten mag maken ... dus die moet ook maar niet de schuld krijgen.

Het is domweg "gevaarlijke" programmatuur, en door een toevallige opeenstapeling van "fouten" gaat het ook echt fout.
Maar je hebt helemaal gelijk : dit een volgende keer niet meer in die hoeveelheden ineens doen, lost eigenlijk alles op. Nou ja, vast wel.

Dank,
Peter
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #12 on: February 01, 2010, 11:34:20 am »

Fijn om dat nog even bevestigd te zien Peter.
Vooral omdat we nog wat tegenkomen in het Verwacht voorraad verloop:

In de kontraktregels staat er een artikel (HAL8GRIJK) welke volledig geleverd is, maar ook nog steeds een volledige voorraad geeft. Zie afbeelding 1. Dit artikel is omgezet (HAL8GRIJ > HAL8GRIJK). Dit is echter niet 1 van de 20 artikelen met de dubbele artikelcode/verschijningsvorm.

Bij de afleveradressen kun je kijken welk materiaal waar geleverd is.
In dit scherm staat nog de oude artikelcode --> hierdoor "ziet" HP niet dat het materiaal reeds geleverd is en daardoor zet HP het materiaal weer op voorraad!! (afbeelding 2).

Er zijn blijkbaar tabellen waar de HAL8GRIJ niet omgezet is naar HAL8GRIJK?
Ik heb uit de logfile van de sleutelwijzigingen alle omzettingen mbt de HAL8GRIJ > HAL8GRIJK gefilterd en deze bijgevoegd (SYCL_HAL8GRIJ.xls). Daarin zie ik geen verdachte dingen staan. Maar misschien dat jullie aan de hand van de tabellen kunnen zien of/welke er niet omgezet zijn?

Voor de goede orde: ik zie de HAL8GRIJ niet meer in het artikelbestand / de recepturen staan.


* 1 Raadplegen Regels van kontrakt.png (96.19 KB, 811x316 - viewed 212 times.)

* 2 Raadplegen geleverde art v-e klient-afleveradres.png (223.6 KB, 806x618 - viewed 217 times.)
* SYCL_HAL8GRIJ.xls (22 KB - downloaded 85 times.)
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #13 on: February 01, 2010, 12:31:25 pm »

Dit is een van die situaties waarvoor je zo goed moet testen...

In dit geval een fout in Change Key, doch eentje die alleen aan het licht komt bij een bepaald type inrichting: die van jullie  smile

Het is nu (o.a. ?) foutgegaan bij LOVR (Verkooporderregels) en LOLR (Raaplijstregels), en wel omdat daar is omgenummerd volgens een index waarbij het om te nummeren sleutelveld (LOAR_AID) getrimd is opgenomen in de index. Op zich hoeft dat geen problemen op te leveren, maar wél als jouw Artikelnummer als linkerdeel voorkomt in een ander Artikelnummer. En, aangezien zoiets gewoon moet kunnen, zal er v.w.b. Change-Key een regel gehanteerd moeten worden dat deze module niet mag omnummeren conform een index waarbij het om te nummeren sleutelveld getrimd is opgenomen in de index.

Konkreet, in de index staat:

HAL8GRIJDDIST (= HAL8GRIJD / DIST)
HAL8GRIJST (HAL8GRIJ / ST)

Change-Key zoekt HAL8GRIJ, en zal als eerste HAL8GRIJD vinden, konstateert dat het Artikelnummer niet voldoet, en bedenkt dat er dan niets omgenummerd hoeft te worden. Fout dus.

Echter, als jouw Artikelnummers HAL8GRIJK / HAL8GRIJD zouden hebben geheten, dan had je dit probleem niet gehad, omdat het ene Artikel niet kwa linkerdeel voorkomt in het andere Artikel.

Ik zal Change-Key aanpassen m.b.t. het niet omnummeren conform indexen waarbij het sleutelveld getrimd is. In een aantal gevallen kan er dan alsnog omgenummerd worden volgens een andere index, in andere gevallen zal dit impliceren dat er niet (meer) via een index kan worden omgenummerd en het omnummeren trager wordt (maar liever traag dan fout).

Nb: Op hoeveel meer plekken dit fout gaat, buiten LOVR en LOLR, weet ik zo niet, maar ik zou zeggen "kontroleer die HAL8GRIJ" maar eens heel goed (bijv. door een Tekst Search naar "HAL8GRIJST" uit te voeren of i.d.).
« Last Edit: February 01, 2010, 12:42:32 pm by Wouter Rijnbende » Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #14 on: February 01, 2010, 02:19:45 pm »

Situatie is overigens vergelijkbaar met de eerder opgetreden ENCDEN en ENCDEN01; zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=21994.0;all

Niet helemaal, omdat dát de situatie is dat er werd omgenummerd via een index waarbij direkt na het bedrijfs-id het om te nummeren veld in de index stond, en dit nét weer een andere kombinatie betreft. Hier staat er een "Open indikator J/N" in de index tussen, en wordt o.b.v. een speciale funktie voor iedere waarde van die open indikator een nieuwe doorloop gegenereerd (beter één keer Ja en één keer Nee doorlopen mét index, dan alles zonder index).

Maar, ook in die situatie mag er dus niet met getrimde velden worden gewerkt.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1] 2 3  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.039 seconds with 20 queries.