Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 01:16:52 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Kommissie verkoopfacturen / sys-kom met btw mogelijk?  (Read 2047 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: July 06, 2009, 04:36:09 pm »

We hebben een tijdje terug het maatwerk van de kommissies laten maken. Nu eindelijk beginnen ze dat wat te gebruiken en de eerste kommissie facturen zijn verstuurd.

Ik heb een DKK SYS-KOMMISSIE
Via de prijsafspraken (LODARA) ligt op debiteur /artikel niveau een prijs als korting vast. Aan die prijs als korting hangt kommissieontvanger met een bedrag (geen percentage) kommissie. (LODAKGRA)

Nadat de verkoopfactuur betaald is, wordt de kommissie door Profit keurig betaalbaargesteld.

Via LO<3-3-9-5- getagd selecteren betreffende regels - F6> genereren we een factuur voor de kommissie
Via LO<3-3-9-3> wordt deze afgedrukt.

Tot zover werkt alles prima.

Maar nu valt het op dat de btw regels op de de kommissiefacturen niet kloppen. Nou ja niet kloppen, die staan er gewoon niet.

Tja, Hoe richt je dat eigenlijk in? Zou dit op 1 of andere creatieve wijze lukken met de optie "Triggert artikelnummer" van de DKK? Dat doen we onder andere ook met onze welbekende herstructureringsheffing. Maar ik kan me voorstellen dat dit bij Kommissie zo niet werkt.

Wat we dus eigenlijk willen zien op de kommissiefactuur staat in bijgaande afbeelding. 1 btw tarief is voldoende (alle kommissie in binnenland is 6 %)




* kommissiefactuur zonder btw.PNG (6.69 KB, 406x265 - viewed 135 times.)
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: July 07, 2009, 08:38:35 am »

Hmm.. Er wordt zo te zien helemaal geen btw berekend bij de Kommissie Faktuur.  Sad

Dat zou dus inhouden dat als we voor EUR 1.000,- verkopen, en iemand 10% provisie krijgt, we EUR 100,- aan hem overmaken, en niet EUR 106,- of EUR 119,-.

Terug naar de oorsprong:

Als we de regels van het spel volgen, en wij verkopen iets voor EUR 1.000,- en een 3e krijgt daarover 10% provisie, dan zal die 3e ons een Faktuur moeten sturen voor EUR 100,-. De Kommissie Ontvanger dient ons dus een Faktuur te sturen, en rekent daar zelf wel al dan niet btw over. Wij hebben over te nemen wat hij op zijn Faktuur zet. Als hij btw berekend, kunnen wij die terugvorderen. Berekent hij geen btw, dan valt er weinig terug te vorderen.

Velen draaien de boel om, en sturen "een creditnota" voor de Kommissie. Dit is niet juist, want je kunt/mag niet iemand crediteren als je die niet eerst gedebiteerd hebt; een creditering is een korrektie op een debitering. Kommissie wordt derhalve niet afgehandeld als een negatieve uitgaande faktuur, maar als een positieve ingekomen faktuur (immers, je wilt ook via je Crediteuren administratie die faktuur kunnen betalen).

De Kommissie Faktuur zoals deze in Profit is opgenomen, betreft het genereren van een Dummy Ingekomen Faktuur. Het mechanisme is ontwikkeld voor een klant die vnl. buitenlandse handel heeft, en handel drijft met landen waar mensen amper in staat zijn om een korrekte Faktuur op te stellen, en waarbij het genereren van de Faktuur toch door ons zelf gebeurd, en niet (zoals het eigenlijk hoort) door de partij die de Kommissie ontvangt. Zij zullen hier altijd probleemloos mee hebben kunnen werken omdat er bij buitenland sowieso geen btw aan de orde is...

Tsja... nu moet er dus btw op die Dummy Ingekomen Faktuur ?

Daar komt denk ik nog wel wat bij kijken... en... waarom is nog nooit iemand met dit gemis gekomen ?

Wat bepaalt eigenlijk het btw percentage? Jij hebt schijnbaar genoeg aan 6%. Vervolgens voeg je er aan toe "alle kommissie in binnenland is 6%", wat je zo opschrijft dat het dus buiten nederland een ander percentage zou kunnen zijn... Waarom overigens 6% en niet gewoon 19%? Betaal je btw "omdat iets kommissie-/provisie" betreft, of betaal je btw afhankelijk van het produkt waarover je kommissie berekent?

Even nog iets anders beredeneerd:

Aan de Inkoopzijde dienen wij de btw over te nemen die door onze Crediteur aan ons berekend wordt. "We mogen de btw aan de Inkoopzijde niet zelf berekenen". Dat soort regels zijn er vast niet voor niets, immers, als wij een Faktuur ontvangen van EUR 1.190,- inklusief 190,- aan btw, dan mogen wij die EUR 190,- aan btw terug vorderen bij de gratie dat de andere partij die EUR 190,- heeft afgedragen. Brengt de ander jou geen btw in rekening (desnoods omdat dat een partikulier is die geen btw kan berekenen), dan mag jij geen btw terugvorderen.

Dat jij een Ingekomen Faktuur opneemt in jouw administratie opneemt die door jou zelf is gegenereerd ís eigenlijk al niet juist omdat jij dan net doet alsof je een Faktuur van iemand hebt ontvangen, die die ander nooit daadwerkelijk verstuurd heeft. Maar nu ga je ook de btw erbij betrekken...
Wat jij nu wilt is dat er geen Ingekomen Faktuur van EUR 100,- uit het systeem komt rollen, maar een Ingekomen Faktuur van EUR 106,-. Resultaat is dat jij EUR 6,- aan btw gaat terugvorderen van de fiscus, waar het maar de vraag is of jouw Kommissie Ontvanger die btw wel zal afdragen.

Overigens, hoe zit dat met een partikulier?

Stel dat ik als partikulier "klant" ben, en iets bestel voor EUR 1.000,-, dan krijg ik een faktuur voor EUR 1.190,-
Als ik daarna een credit zou krijgen voor EUR 100,-, dan krijg ik EUR 119,- terug.
Op zich logisch, immers, de credit is een korrektie op de debet, en dus ook een korrektie op het btw bedrag van die debet.

Nu heb ik recht op EUR 1.000,- aan Kommissie.  Krijg ik nu ineens EUR 1.190,- op mijn rekening gestort? Da's mooi.
Enne... ga jij nu EUR 190,- aan btw terugvorderen die ik als partikulier nooit afdraag?

Laten we eerst maar eens zien te bepalen hoe dit allemaal behoort te werken, dan kunnen we daarna wel kijken welke uitbreidingen er nodig zijn, en wat het je precies gaat kosten als je dat wilt.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #2 on: July 07, 2009, 09:08:54 am »

Velen draaien de boel om, en sturen "een creditnota" voor de Kommissie.

Omdraaien of niet, wij doen dit inderdaad zo al jaren


Wat bepaalt eigenlijk het btw percentage?

Eigenlijk wordt dat bepaald door het artikel waarover de kommissie wordt berekend. Dus als ik artikel 123 tarwebloem A verkoop met 6 % btw, dan is de kommissie ook 6%. Dus afhankelijk van het artikel op de verkooporderregel. Er van uitgaande dat de factuurdebiteur alsmede de kommissie ontvanger belastingtechnisch 100% Nederlands zijn

De internationale regels zijn me minder bekend, we hebben echter uitsluitend met NL-gevallen te maken. Die 6 % die ik noemde is gebasseerd op ons assortiment. En inderdaad: Je hebt gelijk, dat moet natuurlijk voor 19 % kunnen. Omdat wij dus de factuur voor de kommissieontvanger genereren, bepalen wij dus ook wat hij aan ons vwb BTW moet factureren.

Kommissie zien jullie als een soort provisie voor een handelaar die 'voor ons' iets heeft verkocht. Echter wij zien dit (gebruiken dit) als een correctie op verkoopprijs. Die correctie gaat dan NIET naar de factuurdebiteur maar naar de kommissieontvanger. Dit heb ik ook nogmaals duidelijk proberen te maken in de bijlage van de 1e post.
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: July 08, 2009, 10:58:53 am »

Volledig parallel aan alles, wil ik wel kwijt dat ik het NIET eens ben met de methode van de credit nota. Het is me ook een jaar of 19 gelukt dat buiten de deur te houden, totdat een 2-3 jaar terug iemand mij vertelde "maar die inboorlingen kunnen zelf niet eens een faktuur maken". Dus, een inboorling kan er wel voor zorgen dat je de bananen uit de tuin van de buurman neemt, maar de vergoeding die hij daarvoor krijgt kan hij zelf niet faktureren. Met het laatste werkt het overzicht (aan hem te sturen) dus niet; hij heeft er niets aan, want is analfabeet, ook al weet hij wel wat geld is.

En weet je wat ? laat ik nou denken dat dat net de situatie is waar niemand zich bekommerd om btw. Niet jij (zal jou een worst zijn dat hij het verkeerd doet) en niet hij want hij heeft er nooit van gehoord (liep hier niet al een topic over ?). Dat het jou een worst is dat zijn btw niet juist is moet je wel een beetje mee oppassen, immers, je maakt zelf die faktuur. Oh ? dat moet het systeem allemaal goed doen ? nix daarvan. Als je zo ver wilt gaan dan stuur je de inboorling maar naar een cursus.

Goed. Snapt iemand nog waar bovenstaande over gaat ? vast niet. In elk geval gaat het wat mij betreft over zaken die sowieso onjuist zijn (lees : ik ben het volledig met Wouter eens), en waar we een beetje hebben toegegeven om de inboorling te behagen (beter : onze klant die gebruik maakt van de inboorling als agent), zal het echt geen millimeter verder gaan.

Kommissie behoort te worden gefaktureerd. Dat het wel makkelijk is als jij daarbij ophoest wat de agent moet faktureren is duidelijk, en die voorziening is er dus ook. Het is verder aan die zijde (van de agent) om er btw of wat dan ook bij op te plakken, indien hij dat aan de orde vindt. Doet hij dat fout, niets aan de hand voor, als jij hem maar volgt (gewoon het juiste btw bedrag betalen (en terugvorderen als je dat leuk vindt). Als jij dat zelf zou gaan bedenken (wat vrees ik helemaal niet eens kan) kan je het in jouw voordeel bepalen, en dat mag dus niet.

Aan die btw wordt niets gedaan; einde discussie.
(en als je het fout vindt werken, dan dien je het niet te gebruiken, maar de methode te volgen die legaal is -> overzicht sturen)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.058 seconds with 20 queries.