Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:27:15 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2  All
  Print  
Author Topic: Een 4e ADR label  (Read 6488 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Johan Dijkstra
Poster
*
Offline Offline

Posts: 20


View Profile
« on: May 06, 2009, 04:53:56 pm »

Is het mogelijk dat er een 4e positie voor ADR-label komt, ivm het boompje-visje label dat tegenwoordig ook gebruikt moet gaan worden.

Dit zelfde is voor de IMO al wel ingericht.

Thx.
Logged
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #1 on: May 06, 2009, 05:51:17 pm »

Staat als het goed is al in het werklijstje bij Peter.
Ik had dit ook al gemeld, maar dan per mail aan Menno.

(die nu helaas voor ons uit dienst is bij Heart)
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #2 on: May 07, 2009, 10:52:21 am »

Dat kon dan nog wel eens tegenvallen. Marco, je mag mij betreffende email wel even sturen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan Dijkstra
Poster
*
Offline Offline

Posts: 20


View Profile
« Reply #3 on: May 07, 2009, 12:10:24 pm »

Dan is dit inderdaad (waar ik al bang voor was) tussen het wal en het schip geraakt.
Heb dit telefonisch met Menno besproken.

Bij deze dan het verzoek of dit alsnog gerealiseerd kan gaan worden.
Logged
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #4 on: May 07, 2009, 12:47:43 pm »

Dat kon dan nog wel eens tegenvallen. Marco, je mag mij betreffende email wel even sturen.
gedaan
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #5 on: May 07, 2009, 02:33:40 pm »

Quote
Bij deze dan het verzoek of dit alsnog gerealiseerd kan gaan worden.

Vast wel ...
Hoe snel moet dat ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan Dijkstra
Poster
*
Offline Offline

Posts: 20


View Profile
« Reply #6 on: May 07, 2009, 02:40:46 pm »

in week 20 zou mooi zijn
Logged
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #7 on: May 07, 2009, 02:58:18 pm »

zou knap zijn als Peter dat haalde,
Volgens mij zit daar nog een hele hoop aan gekoppeld.
printjes van allerlei logistieke documeneten, layoutvariabelen e.d.

maar de wettelijke plicht om dat "environmetally dangerous" label te gaan gebruiken dateerd van 1 januari en de 1e overganstermijn voor UN3077 en UN3082 loopt over goed een maandje af.

Dus al te lang kan het wat dat betreft ook niet duren.

mvg

MK
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #8 on: May 07, 2009, 03:30:31 pm »

Ach, de meeste mensen kunnen toch niet met layoutvariabelen omgaan. Dus die laten we gewoon zitten. Merkt niemand.
smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #9 on: May 08, 2009, 09:25:36 am »

Het 4e ADR veldje is toegevoegd in het Artikelbestand. E.e.a. vereist een Upgrade.

Hoe het 4e ADR Label verder moet worden toegepast is nog niet ingevuld.

Hoewel Toevoegen-/Wijzigen Artikelen over 4 separate ADR veldjes beschikken, staat er maar één ADR-Label in de Artikeltabel, welke een samenvoegsel is van de 4 separate veldjes (gescheiden met komma's). Daar waar het ADR Label als Layoutvariabele wordt gebruikt, wordt altijd gerefereerd aan het samengestelde ADR Label, en niet aan de afzonderlijke 4 labels. Het 4e ADR Label zal in deze gevallen dus als vanzelf worden afgedrukt.

Verder kom ik een funktie LOIMARTC (Importeren Transportclassificaties Artikelen) tegen, waarbij het erop lijkt dat er door ChemGes een XLS wordt aangeleverd met daarin o.a. ADR codes van Artikelen, en op basis waarvan het Artikelbestand in Profit wordt bijgewerkt. Ervanuitgaande dat er tegenwoordig 4 ADR labels zijn, zal deze import sowieso moeten worden aangepast, maar natuurlijk (pas) wel zodra het aanleverende pakket (ChemGes) dit beschikbaar stelt. De importfunktie voert geen enkele kontrole uit op basis waarvan kolommen met velden uit de Profit database gematchd kunnen worden, en zegt puur: "Het UN-Nummer staat in kolom 11, en als het daar niet staat, in kolom 30; De Verpakkingsgroep staat in kolom 9, en als het daar niet staat, in kolom 29; ADR Label1 staat in kolom 3,  ADR Label2 in kolom 5 en ADR Label3 in kolom6." Kortom, deze funktie zomaar aanpassen is tamelijk gevaarlijk, want voor je het weet wordt ergens een vlampunt of i.d. als ADR label opgenomen".

Als laatste wordt het ADR Label gebruikt in de bepaling van de Proper Shipping Name. Ik kom (o.a.) tegen: ADR-Kode + Compatibiliteitsgroep + ADR Label 2 en 3 tussen haakjes. ADR Label 1 wordt niet genoemd, en de vraag is dan ook of ADR Label 4 hier wel/niet genoemd dient te worden. Proper Shipping Name is derhalve niet aangepast.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #10 on: May 08, 2009, 10:08:57 am »

Als laatste wordt het ADR Label gebruikt in de bepaling van de Proper Shipping Name. Ik kom (o.a.) tegen: ADR-Kode + Compatibiliteitsgroep + ADR Label 2 en 3 tussen haakjes. ADR Label 1 wordt niet genoemd, en de vraag is dan ook of ADR Label 4 hier wel/niet genoemd dient te worden. Proper Shipping Name is derhalve niet aangepast.

Dit klopt wel:
ADR code is hoofdgevaar + label 2 en 4 zijn de bijkomende gevaren (bijvoorbeeld iets is brandbaar en een beetje giftig geeft "8, (6.1)" )
Label 4 welke (net als bij de IMDG) gebruikt hoort te worden is geen aparte klasseaanduiding maar wordt in de wettekst aangeduid als een verplicht aan te brengen "merk" dit in tegenstelling tot de labels met een nummer welke de klasseindeling aangeven.

mvg

MK
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Johan Dijkstra
Poster
*
Offline Offline

Posts: 20


View Profile
« Reply #11 on: May 08, 2009, 10:21:17 am »

Quote
Verder kom ik een funktie LOIMARTC (Importeren Transportclassificaties Artikelen) tegen, waarbij het erop lijkt dat er door ChemGes een XLS wordt aangeleverd met daarin o.a. ADR codes van Artikelen, en op basis waarvan het Artikelbestand in Profit wordt bijgewerkt. Ervanuitgaande dat er tegenwoordig 4 ADR labels zijn, zal deze import sowieso moeten worden aangepast, maar natuurlijk (pas) wel zodra het aanleverende pakket (ChemGes) dit beschikbaar stelt. De importfunktie voert geen enkele kontrole uit op basis waarvan kolommen met velden uit de Profit database gematchd kunnen worden, en zegt puur: "Het UN-Nummer staat in kolom 11, en als het daar niet staat, in kolom 30; De Verpakkingsgroep staat in kolom 9, en als het daar niet staat, in kolom 29; ADR Label1 staat in kolom 3,  ADR Label2 in kolom 5 en ADR Label3 in kolom6." Kortom, deze funktie zomaar aanpassen is tamelijk gevaarlijk, want voor je het weet wordt ergens een vlampunt of i.d. als ADR label opgenomen".


Daarom lijkt het me ook wel verstandig om eerst de functie in de test-omgeving te proberen, maar deze functie heb ik destijds met Menno uitgewerkt.
Op het moment dat we weten wat we aanpassen lijkt me het dat ook geen probleem.

Het 4e ADR-label en de tunnelbeperkingscode zullen toch meegenomen moeten worden via deze "vernieuwde" functie.
Logged
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #12 on: May 08, 2009, 10:33:15 am »

Beste is om eerst te upgraden naar versie 29.0 van Chemges en dan jouw export file te maken

Dan kun je n.l. eerst zie of daar die zaken in ge-exporteerd worden. Mogelijk moet je chemges ook vargen de export aan te passen


mvg

MK
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #13 on: May 08, 2009, 11:01:21 am »

Het 4e ADR-label en de tunnelbeperkingscode zullen toch meegenomen moeten worden via deze "vernieuwde" functie.

Dat lijkt mij ook, maar ja... het betreft "een importfunktie". Ofwel, wij lezen gegevens uit iets wat door een ander (ChemGes?) wordt aangeleverd.

De vraag in deze is "wie bepaalt de layout van dat te importeren bestandje". Ik denk dat het antwoord daarop niet "wij" is, en derhalve valt er op dit moment nog weinig door ons aan te passen. Het zal er dan vanaf hangen hoe die andere partij haar export aanpast.

NB: Dat "wij" daar niet over gaan konkludeer ik overigens uit koding als "als de waarde niet in kolom 10 staat, haal haar dan maar uit kolom 29". Als wij het voor het zeggen hadden, dan zorgde de exporterende partij er maar voor dat de waarde in de juiste kolom kwam te staan. Ook zouden wij nooit verzinnen dat ADR label 1 in kolom 3 staat, dan kolom 4 voor wat anders gebruikt wordt, en vervolgens kolom 5 en 6 weer voor ADR labels 2 en 3 worden gebruikt.

Het eerst volgende waar we weer mee te maken gaan krijgen, is dat ChemGes zou kunnen stellen "we nemen ADR Label 4 op in kolom 7", waarbij onze import zeker ineens moet gaan weten met welke ChemGes versie het bestand is aangemaakt... In versie 29.0 staat in kolom 7 het 4e ADR Label, maar in de versies ervoor staat er nog een Vlampunt of i.d.
Het zal erwel opneerkomen dat iedereen gewoon altijd met "de nieuwste versie" moet werken, wat (na aanpassing van de importfunktie) kan betekenen dat je verplicht bent om ook je ChemGes pakket te upgraden of i.d.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan Dijkstra
Poster
*
Offline Offline

Posts: 20


View Profile
« Reply #14 on: May 08, 2009, 11:06:45 am »

De layout van het export-bestandje bepaal ik zelf, het is namelijk een individual file creation.
De reden dat ik het wil aanpassen is o.a. de tunnelbeperkinscode nu ook meegenomen dient te worden. En dit kon in het verleden nog niet, omdat het simpel weg niet binnen Heart-Profit bestond.
Logged
Pages: [1] 2  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.015 seconds with 20 queries.