Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:56:31 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Artikel gehaltes en voorraad  (Read 4210 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« on: May 05, 2009, 07:18:34 pm »

In het kader van de huidige wetgeving voor de externe veiligheid moet ik berekeningen gaan uitvoeren op mijn magazijnen en opslagen gebaseerd op het stikstofgehalte, chloorgehalte, fluorgehalte en zwavelgehalte.

Dat betekent dat ik eigenlijk analoog aan het VOS verhaal bij grondstoffen de gehaltes op zou moeten kunnen geven, productieartikelen wil kunnen laten berekenen en dan de volgende printjes moet kunnen maken.

1. totaallijst artikelen met artikelnummer, artikel omschrijving, koop/productieitem, ADR klasse, ADR labels, UN nummer, & percentage bovengnoemde stoffen op 0.1% nauwkeurig

2) als 1 maar dan met selectie en uitsplitsing van lokatie tot lokatie (actuele situatie)

Beide in excel.

Hoe zou dat het beste opgezet kunnen worden en welke kosten zijn daarmee gemoeid?
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: May 06, 2009, 02:14:25 pm »

Misschien een domme vraag (sorry), maar hoe kan het systeem het stikstofgehalte enz. herkennen ?
Dus, zie voor je iets wat je moet opgeven alvorens de run start, in de trant van een Artikelnummer of wellicht Casnummer ??
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #2 on: May 06, 2009, 05:52:22 pm »

Zoals al in mijn mail, zat ik zelf te denkenaan een analogie met de VOS waarde, die je voor d ekoopartikelen op kan geven als artikel eigenschap en dat hij ze berekend voor de mengsels?
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: May 07, 2009, 08:58:25 am »

Maar Marco, ik weet het nog niet zeker hoor, maar het lijkt erop dat jij met jouw eigen speciale toepassing iets met de VOS waarde uithaalt wat je ook wel bij stikstof e.d. voor je ziet. Maar ik zie toevallig niets voor me, en het enige wat ik weet (c.q. wat is "gemaakt") is het kunnen berekenen van het VOS gehalte op basis van een ingevuld VOS% bij het Artikel. Dus wat is nu je idee ? vragen om een chloor% bij het Artikel, en dan werkt het verder wel ?
Of iets anders gezegd : overal waar het woordje VOS in het pakket voorkomt, zetten we er stikstof, chloor enz. naast, en dan kan jij alles doen ? als je daar Ja op zegt heb ik het begrepen.

Maar volgens mij werkt dat niet ... (wat bij VOS nu net wel kan !).

Alles samengevat ... HELP !
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #4 on: May 07, 2009, 10:55:20 am »

nee hoor peter, ik gebruik de VOS gewoon voor de VOS.

Ik heb echter nu te maken met nieuwe eisen van de overheid ivm de eisen naar de externe veiligheid toe.
Dan moet ik van een hal een aantal zaken kunnen opgeven.
1 van die zaken is hoeveel kg gebonden stikstof zich in zo'n hal bevindt.

Mijn idee was of er mogelijk iets in Heart zou kunnen komen waarmee we dat kunnen berekenen en rapporteren.
Bij het VOS gehalte geeft je momenteel op de basisartikelen op hoeveel VOS erin zit. Vervolgens is er een run welke op basis van de recepturen bepald hoeveel VOS er in alle artikelen zit.
Hierna kan de VOS waarde van de artikelen gebruikt worden voor verschillende rapportages omdat het een bij het systeem bekende waarde is.

Ik zat dus te denken om eenzelfde iets mogelijk op te zetten voor de bovengenoemde rapportage inzake de externe veiligheid.

Wat denk jij?
Ik moet het aan de hand van het pakket van eisen van de overheid nog verder uitwerken, maar zie jij binnen het pakket mogelijkheden voor dit soort functionaliteit en hoe zou je het dan bij voorkeur opzetten.
Ik zal waarschijnlijk per artikel een stuk of 3-4 gehaltes moeten vastleggen en een vinkje met relevantie (J/N).
Want zo zijn bv chloorverbindingen ook in die lijst genoemd, maar bv keukenzout (natriumchloride) is weer uitgezonderd omdat dat bij band geen gevaarlijke dampen geeft.

mk
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #5 on: May 07, 2009, 03:28:21 pm »

Quote
Wat denk jij?

Had nou maar Ja gezegd op mijn voorgaande vraag (mag alsnog trouwens) want dan zijn we eruit.

Quote
Want zo zijn bv chloorverbindingen ook in die lijst genoemd, maar bv keukenzout (natriumchloride) is weer uitgezonderd omdat dat bij band geen gevaarlijke dampen geeft.

En als je zoiets zegt is bij mij de lamp al stuk voordat ik ooit het licht kon gaan zien.

Ok, ik draai het om; Wat vroeg ik ook alweer ?

Quote
en het enige wat ik weet (c.q. wat is "gemaakt") is het kunnen berekenen van het VOS gehalte op basis van een ingevuld VOS% bij het Artikel. Dus wat is nu je idee ? vragen om een chloor% bij het Artikel, en dan werkt het verder wel ?

Probeer mij svp duidelijk te maken waarom dit *niet* werkt, en wat er moet veranderen om het wel te laten werken.
Weet je wat ? ik heb alvast een antwoord : omdat je de handel niet zo maar bij elkaar kan tellen. Maar ja, dat heb je bij dit soort produkt nu net altijd vrees ik -> door reakties valt er weinig meer te tellen. Nu kan je wellicht (inderdaad) zeggen dat met het voorbeeld van de keukenzout het er wel in zit, maar "niet relevant" is, maar dat is nog wat anders als een stikstofgehalte waarvan ik me kan voorstellen dat het voor 90% wordt wegge"bonden". E.e.a. dan weer tenzij dat niet meetelt voor het betreffende reglement en je feitelijk dient op te geven hetgeen er ooit is ingedonderd.

Maar dan is mijn vraag wel of jouw voorbeeld van NaCI wel juist is. Immers, daar kan je wel chloor uithalen, maar jij hebt het er niet ingegooid en uiteindelijk zit het er ook niet in (bhalve voor 50% dan, hahaha).
Nou doe ik net of ik er onwijs veel verstand van heb, en gooi het zout in water. Hoeveel chloor zit er nu in het water ? volgens mij nog steeds niets. Maar je kan het er nu wel uit gaan halen ...


PS: Vergeet je niet je PVC verpakkingen mee te tellen ? en het gerecyclede papier van je pakbon ?
Dit werkt nooit ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: May 08, 2009, 08:18:25 am »

Ik denk dat het misschien wel het beste is (maar wellicht ook niet zo moeilijk) om van alle produkt waarvan je weet dat er een betreffende verbinding in aanwezig is, deze kwa gehalte bij het Artikel op te kunnen geven.
Het systeem berekent dus nooit de gehaltes zelf, en bij de stoffen waarover je het hebt kan dat toch niet (nou ja, niet zonder een hopeloze extra module dan).

Dus, als je het er eenmaal mee eens bent dat het hier (praktisch) altijd reakties betreft, ben je het er vanzelf mee eens dat je voor alle grondstoffen, halffabrikaten die je wilt meetellen in deze (en die op voorraad kunnen zijn) en eindprodukten (die op voorraad kunnen zijn) dit moet opgeven bij het Artikel.

Dit is veel werk, vooral om uit te zoeken (te berekenen), maar als dat is gebeurd (wat bij jullie voor de eindprodukten on-going is, MAAR toch alleen geldt voor spul wat op voorraad zal staan) doet het systeem natuurlijk het echte bere-werk, en dat is jouw printje.

Als je het goed-pragmatisch bekijkt, en je dan vooral richt op het stuk "wil ik de moeite doen, want staat het ooit wel op voorraad", dan kan het uitzoek/berekenwerk best meevallen.

Wat denk je hiervan ?

Het kan overigens misschien geen kwaad om een linkje naar de betreffende regelgeving te geven (desnoods het ontvangen schijven mailen), omdat het niet de eerste keer zal zijn dat een onzinnige vraag tot niets leidt. Dit lijkt me een onzinnige vraag gezien de hoeveelheid werk die erin zit, of ik heb het vanaf het begin niet begrepen.


Trouwens, moet je die zooi niet ophoesten in MOL ?
... en dan maar weer denkend aan het chloorverhaal ... Als ik 1 liter chloor in 100 liter water gooi, zit er echt geen 1 liter chloor in het water hoor. En er zit ook niet "geen chloor" in het water. Het hangt af van de stoffen in het water en de hoeveelheid daarvan tot hoever het bindt. En het restant ga je m.i. niet uitdrukken in liters o.i.d..
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #7 on: May 08, 2009, 10:18:05 am »

Met een aantal getallen per artikel en 2 printjes kan ik wel leven, perfect als die dan de getallen geven

Onzinnige vragen zijn het trouwens allemaal, maar het betreft hier de Wetgeving op Externe Veiligheid

Dus BRZO, REVI, BEVI en al die llende die daarbij hoort, incl. de mooie cirkels die je voor bedrijven moet berekenen
Dus voor de snelle jongens hier in bijlage een pdf met wat algemen info

en voor hen  die het leuk vinden:


BRZO http://www.brzo99.nl/

REVI http://wetten.overheid.nl/BWBR0017168/geldigheidsdatum_08-05-2009

Algemeen exytrene veiligheid http://www.infomil.nl/

Berekeningen Safetti http://www.rivm.nl/milieuportaal/bibliotheek/modellen/safeti-nl.jsp

En die pakketten hebben als input de kgs gebonden stikstof, chloor, broom, fluor en zwavel nodig om de gifwolken te berekenen die wij genereren als we helemaal in de fik vliegen.

*****************************************************

Maar stel ik geeft 5 percentages op als veld bij het artikel en wil een overzicht printje met en zonder voorraad van/tot locatie zoals ik onder opgaf, hoeveel uur zou jou dat ongeveer kosetn
(ik kan het natuurlijk ook zelf, maar dat is veel werk en het voordeel als het in het pakket komt is dat ik de 2e keer veel minder werk heb.


Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #8 on: May 08, 2009, 10:57:12 am »

Quote
En die pakketten hebben als input de kgs gebonden stikstof, chloor, broom, fluor en zwavel nodig om de gifwolken te berekenen die wij genereren als we helemaal in de fik vliegen.

Ah juist. Wel, ik heb die links een beetje bekeken (en had er natuurlijk niets aan, want er staat nergens iets), maar dat lijken me een partij ambtenaren-uitingen ... niet normaal meer. Maar goed, wat ik er van begrijp (via jou dan) is dat die jongens keurige weten te berekenen wat er allemaal met jouw onder water staande fluor gebeurt wanneer de boel in de fik vliegt. Nou, dan zal dat water wel verdampen. Wat er daarna gebeurt weet ik ook niet precies, maar daar zijn die programma's voor, toch ?

Ok ...

Je weet dat je er intussen Broom hebt bijverzonnen ? dat doe jij toch nergens in joh ... laat zitten ...
Maar meer serieus, is dit nu alles, of zijn er nog meer (waarvan jij wellicht denkt "die gebruik ik toch niet") ?

De print (Excel) zoals jij 'm wilt, met naar keuze de twee sorteringen/selekties, met uiteraard de veldjes bij het Artikel komt op 12 uur.
Denk nog wel even na of je niet iets met je verpakkingen wilt (zit in PCB ook geen chloor ??). Zo ja dan moeten de veldjes ook bij de Verschijningsvorm, en doen die voor 3 uur meer ook mee (apart uitgesplitst als je dat wilt).


PS: Hoeveel decimalen denk je dat voldoende is voor de in te vullen veldjes zelf ? (denk hierbij vooral aan een uiterst geringe hoeveelheid, en niet zozeer aan de nauwkeurigheid).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #9 on: May 08, 2009, 11:08:17 am »

hieraan heb ik nu even genoeg, ga met de rekenclub overleggen...
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Erwin
Poster
*
Offline Offline

Posts: 3


View Profile
« Reply #10 on: May 06, 2011, 03:56:03 pm »

Inmiddels is onderstaande wetgeving voor ons nu ook zeer actueel (externe veiligheid). Binnen ca. 4 weken dienen wij elke week een overzicht te produceren wat het %stikstof, %fluor, %zwavel, %chloor en %broom in 1 van onze magazijnen is (in gewichtsprocenten) Daartoe is het nodig om bij elke grondstof te kunnen aangeven of er resp N, F, S, Cl, of Br in zit en zo ja hoeveel. Tevens is het dan de bedoeling dat dit ook wordt doorgerekend voor de eindproducten (berekend aan de hand van de receptuur; op de manier zoals het VOS% berekend wordt).
opmerking: oplossingen met water met minder dan 25% werkzame stof (bv oplossing van <25% salpeterzuur in water) mogen bij de berekening buiten beschouwing worden gelaten (zie REVI III).
Ik ontvang graag een opgave van uren hiervoor (mocht het doorrekenen van een grondstof in een recept veel tijd kosten om te implementeren dan geven we gewoon ook op eindproduct niveau aan (indien van toepassing) hoeveel van bovengenoemde elementen aanwezig zijn)
Nathalie Lopez
Logged

Heart-Profit company ID : MA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #11 on: May 09, 2011, 09:31:22 am »

Peter,

zou het niet beter zijn om dit samen met de VOS in een rekenmodule te plakken.
Dan ben je niet beperkt op 1 of 2 items, maar is het "vrij" en kan het bv ook gebruikt worden door de meelboeren voor een % gluten of iets anders.

Dan vastleggen in een subtabelletje van een Id, de omschrijving, waarde, berekenen J/N en cut-off waarde
De berekening kan dan analoog aan die van de VOS verlopen.

De andere optie is wat we in 2009 besproken hebben om een aantal rubrieken erbij te maken en die op dezelfde wijze als het VOS getal te laten berekenen.

Op zich is dit technisch het snelste te realiseren
1 extra tabblad met al die waarden en berekenen J/N op het scherm in LOAR
De functie LOARVP aanpassen met een selectie criterium om de desbetreffende % te berekenen op gelijke wijze als bij VOS.


en ik denk dan de rapportage zoals in de originele 1e post helemaal onderaan dit draadje.

Maar dat moet je ook maar even met Nathalie overleggen.

« Last Edit: May 09, 2011, 09:38:16 am by mdekraa » Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #12 on: May 25, 2011, 03:20:38 pm »

Even voor de duidelijkheid (en niemand in het bijzonder aangesproken) : hieraan wordt op dit moment gewerkt. Dit dan in de zin van "hoe moet het nu echt", en "hoe is het het gemakkelijkst in te voeren (en te onderhouden)".

Het is dus niet zo dat het in deze heel stil is geworden en het zodirekt vanzelf 1 juni is geworden.

Ik zou wel ervoor zorgen dat je van *alle* produkten die je hebt liggen (grondstof, halffabrikaat, eindprodukt) de betreffende cijfers op een rij hebt. Denk in deze dus niet dat wij de eindprodukten wel even gaan berekenen uit de grondstoffen, want dit gaat *niet* gebeuren.
Als je die cijfers op dit moment nog niet hebt, dan lijkt het me dat je knap te laat bent (met je vergunning e.d.), en vergeet niet dat je ook nog een knap dagje (weekje ?) bezig kan zijn met invoeren. Eigenlijk is e.e.a. sowieso dus aan de late kant, en misschien is dit topic wel te lang stil gebleven; Verwijs als het nodig is naar dit topic, en probeer ons dan maar de schuld te geven. Kan geen kwaad lijkt me, en is nog aardig eerlijk ook.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.045 seconds with 20 queries.