Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 12:42:29 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: ADPROPCR mist functie "afdrukken facturen na einddatum j/n"  (Read 2876 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: March 12, 2009, 02:23:34 pm »

Via
http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=21293.0
is er een vervelende iets geslopen in de ADPROPCR, printen openstaande posten crediteuren.

Als ik nu de openstaande posten opvraag op 12-3-2009, dan worden ook alle op 13-3-2009 (en later) betaalde facturen weergegeven.

Ik wil nu niet de discussie over wat nu fout was of niet, maar wij hadden het voordeel dat we op deze openstaande posten NOOIT  betaalde facturen hadden staan. De controle op "Afdr. Betaalde facturen" keek vóór deze releasenote, vermoedelijk niet naar de einddatum, na de releasenote kijkt hij of de betaaldatum niet voor of op de einddatum ligt. Dus krijg je alle facturen die ná de einddatum al een betaaldatum hebben, helaas ook in beeld.

Als ik dezelfde lijst weer wil, dan moet er een vinkje komen "Afdrukken betaalde facturen na einddatum" ja/ nee.

Onze crediteurenadministratie is namelijk alles behalve blij met deze aanpassing. Deze lijst werd namelijk gebruikt om te controleren welke posten er nog niet waren betaald (per een betaalde vervaldatum). Natuurlijk: Ik snap best dat een faktuur met een betaaldatum ná "einddatum" op de "Einddatum" nog open stond / kon staan. Maar ja, het gaat hun echt alleen maar om facturen die helemaal nog niet zijn betaald.


* adpropcr afdrukken2.PNG (13.06 KB, 548x411 - viewed 149 times.)
« Last Edit: March 12, 2009, 04:40:22 pm by Johan » Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: March 13, 2009, 07:12:33 am »

Als ik nu de openstaande posten opvraag op 12-3-2009, dan worden ook alle op 13-3-2009 (en later) betaalde facturen weergegeven.

Voor zover ik heb begrepen is de print aangepast, omdat ze niet aansloot met andere prints. De print zegt "stand weergeven per datum xx-xx-xx", maar deed dat niet. Ofwel, een print, bedoeld om te kunnen presenteren wat de stand van de openstaande postenlijst per 31 december vorig jaar.

Schijnbaar ben jij vooruit aan het werken (omdat je fakturen al per 13 maart en later betaald hebt) terwijl het nog niet eens 13 maart geweest is. Bijv. omdat je een Betalingsrun maakt met een gewenste verwerkingsdatum die in de toekomst ligt. Hoe dan ook, als jij dat soort fakturen niet op je print wil hebben, vul een einddatum 31-12-9999 in, dan krijg je de stand per die datum. Je faktuur die per 13 maart of later betaald is, is op 31-12-9999 ook betaald zijn, en zou dan niet moeten worden afgedrukt.
Vraag je de stand per 12 maart op, en is je faktuur op 13 maart betaald, helaas, maar dan is de stand op 12 maart toch "een openstaande post".

Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #2 on: March 13, 2009, 07:50:19 am »

Buiten wie er gelijk zou kunnen hebben ...

Johan, als je na Wouter's post nog steeds niet meer kan doen wat je wilt, mag je van mij dat vinkje hebben hoor. Mits het te benoemen is, want ik begrijp er wel van dat het "raar" is wat je wilt.

Maar luister eerst even naar Wouter svp.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #3 on: March 13, 2009, 08:20:30 am »

Wouter, ik heb jouw voorstel hier ook gedaan, met een dynscreen-geenabelde waarde.

Het nadeel van de oplossing 31-12-9999 invullen is dan, dat alle facturen worden weergegeven. Als ik nu 12-3-2009 ingeef, dan worden alle facturen met een vervaldatum van 12-3-2009 of eerder weergegeven. Als ik 31-12-9999 opgeef, krijg ik ook alle vervaldata ná 12-3-2009 te zien.

Waar het de administratie om te doen is: Geef me een lijst met alle facturen met een vervaldatum <= "Einddatum" en die, ongeacht wat voor datum dan ook, nog niet zijn opgenomen in een betalingsrun, of anderzins betaald zijn / als betaald zijn opgenomen. Alle facturen die wel al betaald zijn, ongeacht datum, hoeven ze dan niet te zien.

Dat zijn namelijk allemaal facturen die dus eigenlijk al betaald hadden moeten zijn. Desgewenst gaat men dan desbetreffende personen vragen waarom de factuur nog niet betaald mag worden.

Ze werken daar inderdaad in het vooruit: Ze is donderdag vrij, dus op woensdagmiddag wordt de betalingsrun gemaakt, die door iemand anders op vrijdag naar de bank 'gestuurd' wordt.

Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: March 13, 2009, 08:36:54 am »

Waar het de administratie om te doen is: Geef me een lijst met alle facturen met een vervaldatum <= "Einddatum" en die, ongeacht wat voor datum dan ook, nog niet zijn opgenomen in een betalingsrun, of anderzins betaald zijn / als betaald zijn opgenomen. Alle facturen die wel al betaald zijn, ongeacht datum, hoeven ze dan niet te zien.

Duidelijk. Dat zou nu inderdaad niet meer kunnen.

Gaan we oplossen. smile


Edit:
Printjes zoals de Ouderdomsanalyse hebben een van-t/m selektie op Faktuur- of Vervaldatum en hebben daarnaast nog een rubriek 'Status weergeven per'. Deze Openstaande Postenlijst (een van de weinige prints die we niet zelf gemaakt hebben) heeft die selektie niet, maar bevat enkel "de einddatum". Die einddatum wordt echter wel gepresenteerd onder het mom "stand per", en dus mag je verwachten (althans, dat doen de gebruikers die ermee werken) dat als je daar 31-12-2008 invult, je ook daadwerkelijk de stand per 31-12-2008 krijgt. Niets was minder waar. Wel, nu gebeurt dat wel, en blijkt het voor jullie niet te werken.

De print zal nu in zoverre worden aangepast dat deze print een separate 'Weergeven status per xx-xx-xxxx" veld erbij krijgt. De reeds bestaande einddatum betreft dan hooguit een filter op de te verwerken fakturen.  Als dit straks klaar is, zul jij de eerste datum moeten vullen zoals je gewend was (bijv. 12 maart 2009), maar de nieuwe datum (status weergeven per) zul je op 31-12-9999 moeten zetten als je niet wil dat er teruggerekend moet worden; net zoals bij de Ouderdomsanalyse. Wat mij betreft halen we ook de term 'Stand t/m' weg, want dat lijkt teveel op 'Status weergeven per'.
« Last Edit: March 13, 2009, 09:05:17 am by Wouter Rijnbende » Logged

Heart-Profit company ID : HA
Richard Masseling
Moneymaker
****
Offline Offline

Posts: 1316


View Profile
« Reply #5 on: March 13, 2009, 10:09:48 am »

E.e.a. is inmiddels opgelost en staat bij je op het systeem.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #6 on: March 13, 2009, 10:56:34 am »

Allereerst dank voor de snelle aanpassingen. Bijgevoegd het nieuwe scherm.
Nu snap ik 1 ding nog niet.

Je hebt nu twee rubrieken:
1. einddatum
2. Status weergeven per

Einddatum was het filter op Vervaldatum, faktuurdatum, of Boekdatum, afhankelijk van de gekozen instelling. (bij ons altijd V van vervaldatum)

Status weergeven per
  zou dan dus een filter zijn op "betaaldatum" als ik het goed begrijp.

Maar wat voor nut / toegevoegde waarde heeft die rubriek "Afdr betaalde fakturen" dan nog? Want je mag de rubriek "Status weergeven per" lager inzetten dan de rubriek "einddatum". Ik snap nog even niet waarom die tweede rubriek lager mag liggen de eerste rubriek, maar misschien moet dat kwartje nog even vallen bij mij. Want met deze nieuwe rubriek is het voordeel dus, dat je alle betaalde facturen vanaf een betaalde datum kunt tonen. Maar ja, die rubriek "afd. Betaalde facturen" zorgt er niet voor dat er alleen maar betaalde facturen in beeld worden gebracht. Ook oopenstaande posten staan er dan gewoon in.

Ik krijg nu het gevoel, wellicht onterecht, dat die rubriek "Afdrukken betaalde facturen" nu geen toegevoegde meer heeft.


* adpropcr_opgelost.PNG (12.78 KB, 548x389 - viewed 140 times.)
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #7 on: March 13, 2009, 02:45:37 pm »

Ik krijg nu het gevoel, wellicht onterecht, dat die rubriek "Afdrukken betaalde facturen" nu geen toegevoegde meer heeft.

Net als dat jij posten die gewoon wél open staan per een bepaalde datum niet op de lijst wilt hebben omdat je in de toekomst aan het boeken bent, zal er nog wel iemand anders zijn die het logisch vond om betaalde fakturen weer te geven op een openstaande postenlijst. Mij ontgaat het nut, maar de rubriek zal niet voor niets zijn opgenomen. De enige konkrete verbetering die nu heeft plaatsgevonden, is dat je in staat bent om het overzicht met een status "einde jaar" te presenteren.

Voor de rest: Je hebt hem toch gedisabled... maakt het je wat uit ?  smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #8 on: March 16, 2009, 08:44:47 am »

Voor de rest: Je hebt hem toch gedisabled... maakt het je wat uit ?  smile

Nou, op het moment dat je zo'n vraag krijgt, dan stel ik me zelf meestal de vraag: Waarvoor zou desbetreffende rubriek dienen?

Voor de upgrade diende deze rubriek "Afdr. Betaalde fakturen" om de betaalde facturen ná einddatum niet te laten zien.

Na de UPgrade is dat niet meer het geval, en vind ik het jammer dat zelfs Heart zelf dat niet meer kan beantwoorden. Dáarom maakt het mij toch nog wel iets uit.
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #9 on: March 16, 2009, 09:06:37 am »

Voor de upgrade diende deze rubriek "Afdr. Betaalde fakturen" om de betaalde facturen ná einddatum niet te laten zien.

En vandaar dat jij een paar posts ervoor vraagt om een nieuw rubriekje op te nemen "Afdrukken Betaalde Fakturen na einddatum J/N"  Got you !

Johan, allereerst (maar daar heb jij als klant geen boodschap aan), is de print destijds niet door ons ontwikkeld. De historie toont echter wel aan dat de print vervolgens minder degelijk is dan de rest van het pakket. Lees: waar normale printjes in het grootboek praktisch nooit meer gewijzigd hoeven we worden, moet deze print continue worden aangepast omdat er weer iets niet werkt.

Funktioneel toont de print "Openstaande Posten". Het scherm toont ze ook nog eens "met een status per een datum", terwijl daar geen donder van klopt.
Wij passen de print aan opdat ze doet wat ze zegt dat ze doet, en meteen kun jij er niet mee overweg, omdat je de print anders gebruikt als waar ze voor bedoeld is.

Hoe groot acht jij de kans dat als ik dít rubriekje nu weg ga halen, er volgende week weer iemand belt en stelt dat ze dat rubriekje tóch ergens nuttig voor gebruikten? Als was het maar omdat dat rubriekje voor hún ontwikkeld was? Kortom, ik laat dat ding liever staan dan dat ik ga uitlokken dat we straks wéér een dag extra bezig zijn om de boel weer voor die andere klant werkend te krijgen.

Nb: En terwijl ondertussen je collega's maar zitten te wachten tot de aanpassingen van de kommissies klaar zijn, moet ik me met zo iets bezig houden ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.045 seconds with 21 queries.