Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 01:12:35 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Hoe lever ik alléén emballage op een vrachtbrief? (zonder goederenregel)  (Read 2238 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: March 10, 2009, 03:09:36 pm »

Vraag:
Ik wil op 1 of andere manier een vrachtbrief kunnen maken, waarop ik alleen maar emballage zet. Een vrachtbrief zonder goederen dus. Er ligt geen verkooporder voor desbetreffend deb/afleveradres aan ten grondslag. Dit moet er voor zorgen dat bij het opgegeven debiteur/afleveradres, desbereffende soort emballage wordt verwerkt in hun emballage saldo. I.g.v. Statiegeld wil ik er ook een factuur van zien.



Waar zit deze optie, cq hoe kan dit worden gerealiseerd?


That's all. Makkelijker kan ik het zo 1-2-3 niet formuleren. De volgende Toelichting moet je niet lezen als je bovenstaande zo wel begrijpt.

Ik wil hiervoor liever niet eerst een verkooporder maken, waarbij ik op regel 1 3 kunststof euro pallets bestel.  Als ik namelijk een VO maak waarop de klant 3 x het bijbehorende artikel bestelt, dan wordt dié VO-regel niet in de emballageregistratie meegenomen.

Eigenlijk dus net zoiets als het retour ontvangen van emballage: Daar wordt een min of meer 'dummy' CREDIT-verkooporder gegenereerd (obv de daarvoor bedoelde bedrijfsparameter) als er statiegeldemballage retour komt. Nu wil ik dit dus andersom ook kunnen doen.

Ik stel me zo voor dat er onder LO<3-2> of LO<3-2-4> een optie is "Leveren emballage aan debiteur /afleveradres"
In die optie voeg je met <f4>  het aantal + type Emballage toe met een veld "Commentaar" (soort dokumententekst) voor op de vrachtbrief en evt. factuur (igv statiegeld). Nadat de gewenste soorten emballage zijn vermeldt, wordt er mbv <F1> een vrachtbrief gemaakt waarop dit staat.

Is deze optie er?

Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: March 11, 2009, 08:35:28 am »

Emballage hangt "aan een Raaplijst" (Pakbon). Zodra je op je Verkooporder geen te leveren artikelen hebt, heb je ook geen Raaplijst.
Zonder Raaplijst heb je dus ook niets om extra meegeleverde Emballage aan op te hangen.

Heel toevallig zat ik gisteren bij een klant, bij wie ik konstateerde dat er 'lucht' op voorraad lag, maar feitelijk omwille van dezelfde situatie.
Ze verkochten 'lucht', ze raapten 'lucht', met feitelijk maar één doel: het kunnen opnemen van Emballage bij de betreffende (lucht) Raaplijst.
Iets meer konkreter betrof dat natuurlijk niet een artikel 'lucht' wat op voorraad lag, maar iets als "Te faktureren emballage".
Tsja... wel effektief, maar zo hoort het natuurlijk niet.

Je zou dus eigenlijk funktionaliteit nodig hebben, waarmee je in staat bent om een 0 Raaplijst aan te maken waar wél Emballage aan komt te hangen, puur en alleen omwille van het leveren van enkel Emballage (en geen Artikelregels). Merk op dat zaken als "Raaplijstregel annuleren" dan niet zomaar mag stellen dat "als er geen regels meer overblijven, de Raaplijst verwijderd mag worden", omdat de insteek "omwille van Emballage" er nog achter kan zitten.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #2 on: March 11, 2009, 08:26:01 am »

Nou, ik ben blij dat ik dan niet de enige ben die dit wil. Als desbetreffende klant en ik nu samen eens een funktie "versturen van emballage" kunnen krijgen, zou dat prachtig zijn. daarom mag die bol wel weer gaan draaien. (ik zie dat ie stil staat, bij mij tenminste)



Eigenlijk moet er  min of meer het omgekeerde gebeuren als bij het retour ontvangen van emballage. Naar een klant/afleveradres toe gaan (of invullen oid), en zeggen "0-raaplijst voor emballage genereren" invullen emballage + goedkeuren van die raaplijst --> Vrachtbrief + verkooporder (igv statiegeld) en daarna kan die gefactureerd worden.

De vraag is alleen: Wat moet er dan eigenlijk in die dummy verkooporder-regel staan? Bij normaal versturen van emballage, staat emballage er niet als verkooporderregel bij, maar hangt ie aan een raaplijst. Dit in tegenstelling tot retouremballage. (daar zie je wel de statiegeldemballage-artikelen als Credit VO Regel verschijnen)
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #3 on: March 24, 2009, 08:14:57 am »

Bij mij staat de draait de draaibol niet meer. Wat voor status heeft deze?
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: March 24, 2009, 08:36:49 am »

Nou, ik ben blij dat ik dan niet de enige ben die dit wil. Als desbetreffende klant en ik nu samen eens een funktie "versturen van emballage" kunnen krijgen, zou dat prachtig zijn.

Johan, wij gaan niet inventariseren en coördineren welke klanten allemaal wat precies willen hebben, en met andere samen willen doen om maatwerk te kunnen delen. Het bekende verhaal: richt een gebruikersvereniging op, dan kan dié dat doen (met alles wat daarbij hoort). Om te beginnen kun je je dan afvragen of die andere klant wel zin heeft om geld te investeren in iets wat ze zelf al hebben opgelost door op een iets 'krommere' manier te werken.

Neemt niet weg dat hier voor jullie best iets voor te ontwikkelen is.
Houd maar rekening met 3 dagen (= 24 uur).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.022 seconds with 19 queries.