Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 01:20:39 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2  All
  Print  
Author Topic: Hoe zat het ook al weer bij lokatv met de verschijningsvorm?  (Read 6018 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: February 05, 2009, 03:57:19 pm »

http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=19490.0 Ik heb deze parameter aan staan (meerdere klient artikelomschrijvingen voor een artikel).

Maar nu het volgende: Ik verkoop 1 artikel in meerdere verschijningen aan 1 en dezelfde klant. Bij het artikel 23662 geldt dat we dat in 5 verschillende verschijningsvormen kunnen leveren.

Default geldt ongeacht verschijning, het rechter geval van onderstaande afbeelding. (bij LOKATV dus geen verschijningsvorm ingevuld.) Alleen voor de verschijning HE25 geldt een uitzondering, die heeft een ander artikelnummer.

Op verkooporder 20090205018 (laco prod) verkoop ik artikel 23662 in de vrsvorm HE25

Op de opdrachtbevestiging die ik afdruk, wordt de variabele
Uw artikel: %HH:ARTIKEL-DEB:13%
vervolgens gevuld met de REchter waarde  ipv de linker.

Het was toch zo dat de omschrijving geacht verschijning boven de omschrijving ongeacht verschijning ging? Geen enkele helptekst helpt me wat dat betreft uit de brand. Volgens mij heeft dit dan ook niet veel met meerdere klient artikelomschrijvingen te maken, maar meer met welke wordt wanneer gerespecteerd. '

Kortom: Ik wil graag de linker waarde van de afbeelding op deze verkooporderbevestiging terug zien.

Hoe moest dit ook al weer?


* lokarawx.PNG (122.42 KB, 852x377 - viewed 194 times.)
« Last Edit: February 06, 2009, 08:05:44 am by Johan » Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: February 05, 2009, 04:04:27 pm »

Misschien iets te snel gereageerd (maar dan word ik wel verbeterd) : Verkopen ongeacht Verschijningsvorm bestaan officieel niet.
Hier en daar bestaan misschien wat registratiewijzen om zulks toch te impliceren, maar dan is dat vast niet voor jou bedoeld en vergt dat een consistente inrichting daar omheen.

(en dat zonder naar een linker of rechter deel te kijken, want die zijn nog even niet zichtbaar smile)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #2 on: February 06, 2009, 08:18:29 am »


(en dat zonder naar een linker of rechter deel te kijken, want die zijn nog even niet zichtbaar smile)

Dat is aangepast

Verkopen ongeacht Verschijningsvorm bestaan officieel niet. ---> Dan is er toch sprake van Bulk? Nou ja, dan is het misschien verschijningsvorm  "-----" Maar los daarvan:
 
Ik heb dit gewoon zo ingericht, omdat je 1 KLIENTARTIKELnummer maar 1 keer in mag voeren (bij 1 klant). De sleutel is daar dus Debiteurcode+klient artikelnummer. Maar ik wil de Klientartikelnummer 240034 bij 4 verschillende verschijningen van LACO artikel 23662 terug zien. Daar lijkt me niks mis mee. Dat werkt namelijk ook wel zo.

Alleen voor de HE25 wil ik een uitzondering maken. Daarvoor geldt een ander klientartikelnummer. Daarom heb ik die geacht verschijning opgenomen. Alleen bij het bepalen van het klientartikelnummer gaat er dan iets niet goed.

Het lijkt wel alsof het bepalen van een klient artikelnummer in eerste instantie NIET kijkt naar de verschijningsvorm. Als dat bepalen daarvan, nu eerst zichzelf eens af zou vragen:
  • Bestaat er een KLIENT-ARTIKELnr bij de opgegeven artikel/verschijning,
    zo ja --> Die pakken, en klaar.
  • Zo nee: -> is er nog een Klientartikelnummer voor dit artikel ongeacht verschijning:
    Zo ja: die pakken en klaar.
    Zo nee: Dan is er niet 1.
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #3 on: February 06, 2009, 08:44:08 am »

OK, Ik heb m al, het is die verrekte parameter "meerdere klientartikelen voor 1 artikel toegestaan" j/n (blad F verkoop) die ik zelf aanhaalde. ....

Zet ik dat ding uit: Klaar!

Dat betekend dus dat deze inrichting niet kan in kombinatie met die parameter aan!
« Last Edit: February 06, 2009, 09:44:35 am by Johan » Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: February 06, 2009, 08:50:40 am »

E.d. definitie is normaal gesproken niet eens toegestaan, omdat het systeem o.b.v. een Artikelnummer van jou niet eenduidig kan bepalen welk Artikelnummer van de klant erbij hoort. Dat jij e.e.a. toch toegevoegd krijgt, zal komen vanwege de parameter die je aan hebt staan, waarbij je dit expliciet toestaat.

Een overrulende werking zit er i.i.g. niet in.

Rechts zeg je "als de klant 240034 bestelt, bedoelt hij daarmee ons Artikelnummer 23662, ongeacht in welke Verschijning hij dat bestelt".

Links zeg je "als de klant 244538 bestelt, bedoelt hij daarmee ons Artikelnummer 23662 in de Verschijningsvorm HE25.

Kliënt-/Artikelnummers werken 2 kanten op.

a. Als je het Klant-/Artikelnummer op de order invult, vertaalt het systeem dat naar jouw Artikelnumer.

b. Als je een Artikelnummer van jou hebt, bepaalt het systeem welk Klient-/Artikelnummer daarbij hoort.

En... als jij 23662 levert aan de klant, komt hij als eerste Klient-/Artikelnummer 240034 tegen die voldoet. Waarom zou hij nog verder moeten zoeken. De definitie zegt immers al "23662, maakt niet uit in welke verschijning, heet bij de klant 240034".

Zie verder precies alle problematiek zoals genoemd in de Releasenote waaraan je refereert.

Zodra je de Verkooporder toevoegt, zal het systeem m.i. tonen dat er 2 Klient-/Artikelnummers voldoen, en jou vragen onder welk Klient-/Artikelnummer je e.e.a. wenst te verkopen. Je keuze wordt bewaard bij de orderregel.
Op iedere plek in het systeem waar vervolgens dat Klient-/Artikelnummer wordt gebruikt (maar de Opdrachtbevestiging staat niet in het lijstje met aangepaste funkties in de Releasenote waaraan je refereert) zal vervolgens dié keuze moeten worden gerespekteerd.

Resumer: Ervanuitgaande dat je Verkooporderregel wél weet wat het juiste Artikelnummer is (omdat je dat bij het Toevoegen van de orderregel hebt ingevoerd) kunnen we middels maatwerk (1 uur) er voor zorgen dat de Opdrachtbevestiging het Klient-/Artikelnummer baseert op de op de VO regel gemaakte keuze.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #5 on: February 06, 2009, 09:00:01 am »


N.b.: Reaktie zonder kennis van de reaktie van Wouter die er intussen ook is ...

Misschien ...
Maar ik heb eerder het idee dat je het principe niet begrijpt ?

Dat bij die Kliënt-Artikelomschrijvingen (en -gegevens, er bestaat nog wel meer in het betreffende menu) is voor
a. defaults
b. hoe een klant iets noemt evt. inklusief Artikelnummer om
c. vervolgens dat Artikelnummer (Kliënt-Artikelnummer dus) te kunnen gebruiken bij het invoeren van de VORegel.

Dit heeft niets te maken met "verkopen ongeacht Verschijningsvorm" o.i.d..  <- mocht je denken dat jullie dat regelmatig doen ... nee, je verkoopt in Bulk, en die heet nog steeds een Verschijningsvorm (n.b.: beetje gevaarlijk, want ik meen dat je tegenwoordig wel degelijk ongeacht VVorm kan verkopen (VVorm = "-------") maar daar heb jij het hier niet over).

Ik denk ook (maar niet zeker) dat je de verkeerde variabele gebruikt in kombinatie met nog weer een verkeerde variabele voor de Verschijningsvorm. Althans, zoals jij het zult ervaren. Moeilijk uit te leggen, maar zie dit :
Het enige wat jouw rechter setting zal doen, is bij het maken van de VORegel de VVorm leeg laten;
Wat de linker setting zal doen, is de VVorm invullen. Dat het hier slechts om defaults gaat bewijst de rechter setting, immers, verkopen zonder VVorm kan niet (en wat jij dus wel in je hoofd lijkt te hebben).

Dus : Als je Kliënt-Artikelnummer 244538 invult op de VORegel, zal deze worden vervangen door jouw eigen nummer 23662, en jouw klant vindt dat bij zijn 244538 een HE pallet, zak 25Kg hoort.
Als je 240034 invult, heeft de klant kennelijk niet bepaald wat dan de VVorm moet zijn en mag jij die zelf nog kiezen. In elk geval zal het jou 23662 gaan worden.

De rechter setting is wat mij betreft aldus onjuist ... althans in kombinatie met de linker die *altijd* juist mag heten.

Of dit ergens nog met een parameter heeft te maken (ik zie zo snel niet welke je bedoelt) ... zal wel, maar bovenstaande geldt eerst.

Dan : ... dan wil je kennelijk ook nog "iets" laten werken. Dat mag, maar dan moet je de vraag even stellen (dan wel de inrichting doen) in de context van bovenstaande uitleg.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #6 on: February 06, 2009, 09:03:13 am »


En... als jij 23662 levert aan de klant, komt hij als eerste Klient-/Artikelnummer 240034 tegen die voldoet. Waarom zou hij nog verder moeten zoeken. De definitie zegt immers al "23662, maakt niet uit in welke verschijning, heet bij de klant 240034".

Ja, dat geldt dus, zoals ik zelf dus vanochtend ook al zag, met de parameter op blad F aan. DAar heb je groot gelijk in. Ik heb die parameter nu uitgezet, en bij het toevoegen van de verkooporderregel lijkt de systematiek dan precies overeen te komen met hetgeen ik eerder heb geschreven. Het is alleen voor mij even de vraag (en dat zal ik natuurlijk hier zelf uitzoeken ) of we er last van krijgen als die parameter uit staat. Op het eerste gezicht zeg ik: Zet die parameter maar lekker uit, dan werkt het super. Ik zet mezelf namelijk helemaal klem met die parameter aan. (althans zo lijkt het)
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #7 on: February 06, 2009, 09:05:44 am »

Quote
(ik zie zo snel niet welke je bedoelt)

O ja, die parameter van de Release note ... fool
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #8 on: February 06, 2009, 09:11:55 am »

Quote
E.d. definitie is normaal gesproken niet eens toegestaan, omdat het systeem o.b.v. een Artikelnummer van jou niet eenduidig kan bepalen welk Artikelnummer van de klant erbij hoort. Dat jij e.e.a. toch toegevoegd krijgt, zal komen vanwege de parameter die je aan hebt staan, waarbij je dit expliciet toestaat.

Ik vraag me af of deze opmerking wel juist is. Tuurlijk in de context van die Releasenote en de parameter wel, maar toch niet als die parameter uit staat ? dan heeft het er helemaal niets mee te maken. Dan heb ik gewoon 2 Kliënt-Artikelnummers die beiden naar hetzelfde eigen Artikelnummer verwijzen, maar ieder een andere Verschijningsvorm triggeren. Toch ?
En dit kon dacht ik altijd al ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #9 on: February 06, 2009, 09:33:28 am »

Dan heb ik gewoon 2 Kliënt-Artikelnummers die beiden naar hetzelfde eigen Artikelnummer verwijzen, maar ieder een andere Verschijningsvorm triggeren. Toch ?
En dit kon dacht ik altijd al ...

Ja hoor, dan kon altijd al, en kan nog steeds, en heb je ook geen parameter voor nodig, maar het is niet het voorbeeld van Johan waar ik op reageer.

2 Klient-/Artikelnummers die beiden naar hetzelfde Artikelnummer verwijzen doch een andere Verschijningsvorm sluiten elkaar uit.

Als Klient-/Artikelnummer 240034 zou verwijzen naar 23662/HB25 en Klient-/Artikelnumer 244538 zou verwijzen naar 23662/HE25 dan geldt dat we voor 1 Artikel-/Verschijning maar één Klient-/Artikelnumer hebben. In Johan's voorbeeld verwijst 1 Artikel-/Verschijning naar 2 Klient-/Artikelnummers, en dus zal het systeem niet weten welke ze moet gebruiken.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #10 on: February 06, 2009, 10:03:48 am »

In Johan's voorbeeld verwijst 1 Artikel-/Verschijning naar 2 Klient-/Artikelnummers, en dus zal het systeem niet weten welke ze moet gebruiken.

Ja en nee:
Ja, Je hebt gelijk als je een verkooporderregel gaat toevoegen in de "klientartikelnummer" uitvoering.

Maar wij voeren een Verkooporderregel  "nooit" (nog nooit?) op die manier in, want doen dat via het assortiment scherm. Dan zie je als gevolg van die inrichting het zelfde artikelnummer bij meerdere verschijningen staan. Hetgeen super is, en overeenkomt met de werkelijkheid (in onze beleving). De klant in kwestie geeft namelijk niet alleen zijn artikelnummer op, maar ook nadere info omtrent de uitvoering die hij wil. Op basis van die info bepalen wij de te gebruiken verschijningsvorm.

1 situatie, die nog niet is voorgekomen, kan ik daarmee niet handelen: Stel dat deze klant de HE25 ineens met het "rechter" klantartikel wil bestellen (in plaats van het klantartikel wat ik voor deze verschijning heb opgegeven). Tja, dan heb ik een probleem en ben ik genoodzaakt alsnog die parameter "meerdere klientartiekeln voor 1 artikel toegestaan" op Ja zetten. (en in principe alle klientartikelnrs zonder verschijningsvorm gaan invoeren)


* assortiment_met_klartoms.PNG (8.85 KB, 438x185 - viewed 181 times.)
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #11 on: February 06, 2009, 10:24:56 am »

Even een vraagje tussendoor, heeft jouw klant 5 Klient-/Artikelnummers waaronder hij jouw verschillende 5 Verschijningsvormen van het produkt 23662 besteld?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #12 on: February 06, 2009, 11:31:08 am »

Even een vraagje tussendoor, heeft jouw klant 5 Klient-/Artikelnummers waaronder hij jouw verschillende 5 Verschijningsvormen van het produkt 23662 besteld?

Nee, dat zie je ook duidelijk in mijn vorige post terug. Hij heeft in dit voorbeeld 3 verschillende klient artikelnummers.

klien art 240034 = standaard voor alle verschijningen van mijn 23662
Behalve:
klient art 244646 = standaard (en op dit moment enige) voor de 23662 verschijningsvorm dpst61
klinet art 244538 = standaard (en op dit moment enige) voor de 23662 verschijningsvorm HE25

Dus, ik MOET natuurlijk een klientartikel opgeven zonder verschijningsvorm, als ik bij de overige verschijningen tenminste de klientart. 240034 wil zien.  En zoals gezegd: Bij het invoeren van een VO-regel geeft de klant middels aanvullende info wel aan welke verschijning het moet zijn.

Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #13 on: February 06, 2009, 11:36:52 am »

Wat overigens ook wel opmerkelijk is: (maar voor mij niet echt relevant)

Ik heb in de testbestanden een voorbeeldje in elkaar gezet, met twee verschillende klientartikelnummers voor 1 artikel / verschijningsvorm (dus vrsvorm ook opgegeven) en de parameter op blad f op Ja gezet.

Als je dan een Verkooporder toevoegd, en je maakt daarna gebruik van de optie bestellen "volgens assortiment" voor het vullen van de VO regels, dan krijg je helemaal geen keuze uit het te hanteren klient-artikelnummer. Voeg je de verkooporderregel middels F4 (en zonder assortiment e.d.) toe, dan komt de keuze wel.

maar goed, dat is mij verder prima, dat zal ook wel een doel dienen. (ik heb die parameter in de productiebestanden namelijk uitgezet)
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #14 on: February 06, 2009, 12:36:54 pm »

Ok, luistert en huivert  Wink

Je hebt de volgende smaken:

a. Je hebt de bedrijfsparameter uit staan.

In dit voorbeeld mag je óf een Klient-/Artikelnummer laten doorverwijzen naar jouw Artikelnummer ongeacht de Verschijningsvorm (ofwel, jouw klant bedoelt met zijn Artikelnummer 240034 jouw Artikelnummer 23662, maakt niet uit in welke van de 5 Verschijningsvormen hij het produkt besteld) óf je hebt 5 Klient-/Artikelnummers ieder naar een unieke kombinatie Artikel-/Verschijning verwijzen.

Een Artikel-/Verschijning verwijst dus altijd naar één Klient-/Artikelnummer, ofwel, zie jouw schermprint, alle 5 Verschijningen 26332 zouden dan moeten verwijzen naar 240034 óf ze verwijzen allemaal naar een ander Artikel. Een andere smaak is er niet: alles naar hetzelfde, of alles verschillend.


b. Je hebt de bedrijfsparameter aan staan.

In dit geval kun je per orderregel de keuze maken. Ofwel, bij de bestelling geef je aan hoe de klant het gelabeld wil hebben. Bestelt de klant onder zijn Artikelnummer, dan is daarmee die keuze al gemaakt. Verkoop jij onder jouw eigen Artikel-/Verschijning (omdat je dat via je Assortiment doet) én zijn er meerdere Klient-/Artikelnummers voor één Artikel-/Verschijning, dan zal er (popup) om gevraagd moeten worden.

Deze situatie (zie Releasenote waarnaar je verwijst) is niet op alle plekken in het pakket ondervangen, ook niet in je Assortiment. Als je deze kant op wil, zal geïnventariseerd moeten worden waar e.e.a. niet werkt, en zal dat (maatwerk!) moeten worden ondervangen. Feitelijk komt het eropneer dat op alle plekken moet worden gekeken welke keuze van Klient-/Artikelnummer voor die orderregel van toepassing is.



Als je dan een Verkooporder toevoegd, en je maakt daarna gebruik van de optie bestellen "volgens assortiment" voor het vullen van de VO regels, dan krijg je helemaal geen keuze uit het te hanteren klient-artikelnummer. Voeg je de verkooporderregel middels F4 (en zonder assortiment e.d.) toe, dan komt de keuze wel.

Dat popup verschijnt wel degelijk, maar dat deze wordt "weggedrukt op de 1e keuze" door allerlei keyboards die erin zitten om de VO-regel vanuit het Assortiment automatisch toe te laten voegen. Als je deze methode (parameter aan) wenst te gebruiken, zul je op diverse plekken nog aanvullend maatwerk nodig hebben om dat te laten werken.



Merk overigens op dat je bij methode a. nog best extra Klient-/Artikelnummers kan introduceren met een volgnummer op het gewenste nummer:
23662 / DPST02 = 240034-A
23662 / DPST20 = 240034-B
23662 / DPST61 = 244646
23662 / DPST62 = 240034-C
23662 / HE25     = 244538

Als je dan vanuit je Assortiment 23662/DPST62 verkoopt, dan zal op je bon 240034-C staan.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1] 2  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.041 seconds with 20 queries.