Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 03:05:44 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Testen journalposten  (Read 1352 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« on: January 28, 2009, 12:29:19 pm »

Wouter,

Je kunt in de financiele admin de journaalpost testen.
Maar eigenlijk zie je niet wat er gebeurt, alleen maar of je hem netjes opgebouwd hebt zonder verder een overzicht/inzicht

Zou het ooit misschien een idee zijn om voor de melding "afsluiten/klaar" een notepad op te laten komen met de rekeningnummers en bedragen in scronto vorm?
Dan kun je bij journaalposten met veel (berekende) afhankelijke rekeningen tenminste zien wat er zou gebeuren.

Nu doe ik dit veelal door een dummy invoer te doen en dan weer uit het grootboek F8 journaalpost op te vragen, maar het zou mooier zijn als dit in de test ingebakken zou zitten.


mvg

Marco
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: January 28, 2009, 01:23:57 pm »

Tsja... zou kunnen... alleen je wint er niet veel mee denk ik...

Om te beginnen, als jij in iedere JP-regel een veld hebt staan waarin er "om iets" gevraagd wordt, heb je al lang gezien wat de uitkomst is. Alles wat je extra in een logfile wilt hebben is nl. ook al in de separate schermen voorbijgekomen.

Merk daarnaast op dat deze rubriek wat mij betreft "in den beginne" (1987/1988) bedacht is, maar ik deze zo goed als nog nooit gebruikt hebt. Ik heb het ook nooit echt nodig, immers, als je een memoriaal boeking wilt testen, dan maak ik de boeking gewoon, bekijk het resultaat, en verwijder de boeking vervolgens.
Als ik een Ingekomen Faktuur of i.d. wil testen, dan boek ik de Faktuur, journaliseer dat ding, en verwijder de faktuur weer.

Natuurlijk, als de JP-definitie in "Test" staat, krijg je je Ingekomen Faktuur niet ingeboekt. Maar ja... als jij bij de laatste JP-definitie regel op Esc drukt, heb je hetzelfde effekt (daar hoeft je definitie niet expliciet voor op "Test" te staan). Toevallig wordt i.g.v. "Vastleggen Ingekomen Faktuur" ook nog wat teruggeschreven naar de subadministratie (btw) en kun je dát weer niet testen. Bij het betalen van een faktuur heeft 'Test' ook geen zin, want je betaling wordt niet geboekt, en daarna kun je het afschrift niet testen.

En... als je het hebt over situaties als Batchboekingen... De order die de boeking opleverde (bijv. P.O.) zit er dan al in, is al gereedgemeld, en krijg je er misschien al niet meer uit.

Resumer: mij gaat het tever om een rubriek waarvan iemand bedacht heeft dat hij handig kan zijn te elimineren, maar zelf gebruiken doe ik het niet, en m.i. heeft het gebruik ervan ook niet altijd evenveel nut. Jij mag van mij investeren in een uitbreiding van deze testfunktionaliteit (maatwerk), maar ik vermoed dat het weinig toegevoegde waarde zal opleveren.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.027 seconds with 19 queries.