Heart-Profit ERP
July 06, 2024, 10:11:41 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: 1 [2]  All
  Print  
Author Topic: journalisering leveringen  (Read 8181 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #15 on: May 13, 2009, 01:15:46 pm »

Tuurlijk heb ik het goed ...

Trouwens, een levering doen met terugwerkende kracht kan ook; dan zal het dus ook wel in de toekomst kunnen (na enkele geringe aanpassingen). Daar niet zeuren dat je je Voorraadmutaties niet begrijpt ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #16 on: May 13, 2009, 01:49:03 pm »

Je geeft het antwoord al voor Dinand. Ik wilde uitlokken dat Dinand zelf met zo'n antwoord zou komen...
Op die manier (de levering registreren per een datum in de toekomst) werkt het zoals gezegd nu ook in de nieuwe TS schermen.
Middels een bedrijfsparameter + wat aanpassingen in de Route-Raaplijst hebben we dat ook daar zo wel aan de praat.

Neemt niet weg dat je héél erg goed moet weten waar je mee bezig bent.

Hoe ga je met inventarisaties om? Administratief (in de tabel "Voorraaditems) ligt het er niet meer. In werkelijkheid wel? Of regelen we dat dié voorraad wel geraapt is en nu bij expeditie ligt en die voorraad niet meetelt? Maar op de print van Voorraaditems per datum xx-xx-xxxx moeten ze nog wel staan omdat de voorraad pas morgen echt de deur uit ging? "Het systeem", of "wij" moeten het ook nog snappen...  Ik bedoel, die meldingen met logistieke voorraad die niet aansluit met financieel komen op ons bureau te liggen met de vraag "verklaar dat verschil eens"?
« Last Edit: May 13, 2009, 02:41:43 pm by Wouter Rijnbende » Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #17 on: May 13, 2009, 02:27:07 pm »

Je geeft het antwoord al voor Dinand. Ik wilde uitlokken dat Dinand zelf met zo'n antwoord zou komen...

Er zijn overigens nog meer scenario's denkbaar. Voor hetzelfde geldt worden alle Route-Raaplijsten met 1 druk op de knop allen ineens geraapt, om vervolgens documenten te krijgen die ze gebruiken om de vrachtwagen mee te laden. In het ene geval staan de goederen niet meer op voorraad (maar staan ze in de vrachtwagen), en in het andere geval staat e.e.a. in werkelijkheid nog wel op voorraad, maar moet nog voor levering van morgen geraapt worden.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #18 on: May 13, 2009, 02:49:17 pm »

Middels een bedrijfsparameter + wat aanpassingen in de Route-Raaplijst hebben we dat ook daar zo wel aan de praat.

Daarmee kan Dinand dus gewoon krijgen wat hij wil, en werkt het op de wijze zoals de TS schermen dat doen, en is de op 31 mei afgeboekte voorraad er financieel per 31 mei gewoon wel (omdat die met een boekdatum 1 juni wordt afgeboekt).

Dinand mag er wel vanuitgaan dat diverse andere aanpassingen (aansluitingsprints) nodig kunnen zijn om de boel "per vandaag" aan te laten sluiten. Zo bevat de LOVI tabel "een momentopname" en is er een advies voor iedereen om per 31-12 je voorraadtabel te kopieren, en als laatste op de dag een print van die voorraad te maken "opdat je de momentopname van 31-12" op papier hebt, maar gaat dat voor hem ineens niet meer werken, omdat in LOVI al items in mindering zijn gebracht die pas in januari daadwerkelijk naar de klant worden gebracht.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #19 on: May 19, 2009, 05:03:48 pm »

Peter, je hebt het inderdaad goed gezien.
Ik begrijp de materie nu en wil het in de huidige vorm aanpassen.
Welke interface(s) moet ik nu activeren?
Logged

BS
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #20 on: May 20, 2009, 08:13:11 am »

Peter,
Ik heb even blad twee van dit onderwerp gisteren niet gelezen. Ik ben er overigens wel uit v.w.b. mijn vraag van gisteren.
Ik wil voorstellen om het vooralsnog de leveringen te journaliseren zonder verdere aanpassingen en kijken hoe dit gaat.
Dank je wel.
Logged

BS
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #21 on: May 20, 2009, 09:21:27 am »

Ik heb in testomgeving e.e.a. ingesteld en loopt goed.
Nu ik toch bezig ben met voorraadmutaties en de boekingen daarvan nog het volgende:
De voorraadboekingen gaan real time. Toch komt het voor dat er in mei boekinen zijn verricht met als boek- en mutatiedatum van de voorraad zelf in april. Dit kan dan toch niet?


* vooraad op datum.png (119.72 KB, 607x771 - viewed 147 times.)
Logged

BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #22 on: May 20, 2009, 09:43:52 am »

Poeh ... Ik denk zelf dat dit best verklaarbaar is, maar omdat je je (inderdaad) mag afvragen wat hier nu het effekt van is (in eenzelfde context als dit hele topic), alvast een kleine bemoeiienis van mijn kant (om over na te denken zeg maar, want ik zal het allemaal helemaal fout kunnen hebben).

Als je Goederen Ontvangst doet, zal je dit best met terugwerkende kracht kunnen doen. Immers, het wàs nu eenmaal zo (dat aannemend). Dus, goederen komen binnen, geen zin, geen tijd, produkt is in het systeem toch niet nodig, en na een verfrissend dauwtrappen (morgen) gaan we er wel eens naar kijken.

Aldus, spulltjes waren vorige week al binnengekomen (fysiek, en dus realtiteit), en vrijdag boeken we ze pas in het systeem.
Hiervan kan je denk ik weinig anders zeggen dan dat het er eigenlijk vorige week al was, en zoiets zie je hier dus.
Maar ja, feitelijk doe je hier net zo iets "raars" als onderhavig aan dit onderwerp/topic, ook al is het meeste daarvan niet expliciet uitgesproken (maar hier intern hebben we het er uitgebreid over gehad).

Ik vermoed dat dit geen kwaad kan, maar hooguit heb je ook hier zaken die je later niet begrijpt. Denk maar eens aan FIFO afboeken, waarbij je achteraf heel makkelijk kan wijzen op een onjuist gehanteerde volgorde (immers, A die ouder is is niet gebruikt omdat het nog niet in het systeem stond, en in plaats daarvan is B gebruikt die er al wel was (maar ouder is), en als he achteraf kijkt zie je dat niet meer. Je kàn het dus wel zien (zie jouw schermprints), maar je kan er vergif op innemen dat wij dit als laatste redmiddel na een week zoeken pas zien.

Tja ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #23 on: May 25, 2009, 11:16:13 am »

Ik heb e.e.a. aangepast in produktie en de bedrijfsparameter aangepast.
Bij leveringen gaat het goed.
Ik heb bij retouren de journaalpostdefinitie laten staan en daar wordt dus via de rekening "nog te verzenden creditnota's" gejournaliseerd en weer tegengeboekt bij het genereren van de creditverkoopfactuur.
Ik dit correct en hou ik dan financieel aansluiting met de lijst nog te factureren goederen. Naar mijn idee gaat het daar dan fout.
Logged

BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #24 on: May 25, 2009, 11:47:55 am »

Maar Dinand ... Dit laatste kunnen wij nu niet meer volgen hoor. Jij weet natuurlijk precies wat je relatief aan elkaar aan het doen bent, maar wij niet. Dus, wil je op het laatste een goed antwoord krijgen, dan zal je toch stuk voor stuk je instellingen (en ik denk ook journaliseringen) moeten noemen.

Ok ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #25 on: May 26, 2009, 10:16:04 am »

Duidelijk Peter, Ik wil het eerst nauwlettend volgen.
Ik heb nog wel een ander probleem. Alle leveringen gaan goed, maar als ik vrachtkosten doorberekend dan gaat het fout. Zie bijlage.
Wat moet ik veranderen?
Ik heb ter completering ook de journaalopostregel 2 bijgevoegd van de functie leveringen


* dooreberekende vrachtkosten.png (18.13 KB, 973x515 - viewed 137 times.)

* journaalpostregel.png (12.57 KB, 639x487 - viewed 139 times.)
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #26 on: May 26, 2009, 10:41:25 am »

Wat moet ik veranderen?

Om te beginnen geen Vrachtkosten op voorraad leggen  fool

Alsof er iemand met een karretje door het magazijn loopt om Vrachtkosten te rapen. rofl
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #27 on: May 27, 2009, 10:53:35 am »

Heren,

Ik heb de journaalpostdefinities toegevoegd.
Volgens mij gaat er bij retouren of creditnota's iets niet goed.

Gaarne je reactie

* leveringen factureren..pdf (50.51 KB - downloaded 85 times.)
Logged

BS
Pages: 1 [2]  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.046 seconds with 21 queries.