Heart-Profit ERP
July 06, 2024, 10:42:43 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2  All
  Print  
Author Topic: journalisering leveringen  (Read 8184 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« on: November 11, 2008, 12:24:26 pm »

Bij de bedrijfsparameters optie 3 kun je aangeven dat je de leveringen wilt journaliseren.
Nu ligt me bij dat ooit eens gezegd is om dit niet te doen.
Kan iemand mij vertellen wat de nadelen zijn om de leveringen wél te journaliseren.
Immers je hebt dan gelijk een financiële boeking en niet altijd alle v.o. worden gelijk gefactureerd. Feitelijk heb je een controle met je lijst nog te factureren v.o.
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: November 11, 2008, 01:14:49 pm »

Nu ligt me bij dat ooit eens gezegd is om dit niet te doen.

Nou... geen idee bij wie dat vandaan komt (behoudens de implementatie partner waarmee we ooit hebben samengewerkt), maar echte nadelen (los van de extra boekingen die je krijgt) zie ik niet.

Voordelen des te meer, immers, als Journalisering Leveringen uit staat, zal de Voorraad Logistiek worden afgeboekt t.t.v. Levering, doch Financieel pas t.t.v. Fakturatie. Ervanuitgaande dat de Faktuur niet direkt met de levering mee gaat, zal je Logistieke Voorraad niet aansluiten met je Financiële Voorraad. Eigenlijk precies waarom dit ontwikkeld is.

Merk op dat het aktiveren van de parameter wel zal inhouden dat je een paar Financiële Interfaces anders zult moeten inrichten; bijv. de Journalisering van de Levering zelf, maar ook de Fakturatie die niet meer "Aan voorraad goederen" mag boeken.

Nb: Merk overigens op dat als het zo zou zijn dat jullie altijd de Faktuur tegelijk met de zending meesturen, iemand zou hebben kunnen bepaald dat het journaliseren van de levering geen toegevoegde waarde heeft, en op basis daarvan jou iets bij staat om dit niet te doen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #2 on: November 27, 2008, 01:57:28 pm »

Dank je Wouter,

Alleen bij ons worden van de goederen van de dag ná vandaag vandaag al de vrachtbrieven gegenereerd. Op de vrachtbrief staat uiteraard leverdatum vandaag + 1 dag, maar logistiek gaat het er dan gelijk af.Hoe zit het dan met de journalisering. ik kan mij voorstellen dat dit op de dag van levering gebeurd. Dan krijg ik nog geen goed overzicht van "nog te factureren per ....".
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: November 27, 2008, 02:24:03 pm »

Je vrachtbrief heeft nergens wat mee te maken; die journaliseert niets.

Voor het systeem lever je zodra je de goederen van voorraad afboekt; dus bij het rapen van je raaplijst.
Of anders geformuleerd: zodra je logistieke voorraad wordt afgeboekt, wordt ze ook financieel afgeboekt.
Je logistieke voorraad behoort dan altijd aan te sluiten met financieel, op ieder moment.

Overigens is e.e.a. niet ontwikkeld voor een overzicht "nog te faktureren per..." (daar hebben we ook wel printjes voor), maar om je voorraadaansluiting op ieder moment te hebben.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: November 27, 2008, 02:29:44 pm »

Overigens is e.e.a. niet ontwikkeld voor een overzicht "nog te faktureren per..." (daar hebben we ook wel printjes voor), maar om je voorraadaansluiting op ieder moment te hebben.

Die print zal natuurlijk wel weer aansluiten met de overeenkomstige grootboekrekening, immers, zodra de levering heeft plaatsgevonden (lees: afboeking van de voorraad) komt de regel zowel op de print, alsmede wordt ze financieel op die rekening geboekt.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #5 on: November 27, 2008, 02:50:01 pm »

Daar zit nu ook net de kneep. We leveren al voordat de vrachtbrief wordt geprint. Dus financieel worden ze een dag eerder afgeboekt en gaat het v.w.b. de journalisering niet goed. Ik kan dan nimmer zeggen dat het saldo op de grootboekrekning "nog te factureren goederen" per eind vd maand klopt. Immers de leveringen van de eerste dag vd volgende maand staan daar dan ook al bij op (bij ons)
Logged

BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: November 27, 2008, 03:49:54 pm »

Nou, dan zet je het toch weer uit ? smile

Kijk eens of je het nog kan verduidelijken Dinand, want we begrijpen het zo niet meer. Lees wat je schrijft ook nog even na, want hierboven heb je een cruciaal woordje verkeerd geschreven "leveren" waar het w.s. "rapen" moest zijn (of niet).

Begin maar met het ding uit te zetten, en dan je probleem te beschrijven.
Kan dat ?


PS: Je zult wel weten dat je met terugwerkende kracht kan faktureren ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #7 on: November 27, 2008, 04:07:26 pm »

Wellicht dat ik beter kan wachten op reactie van Wouter.
Hij denkt net als ik op niveau administratie!!! en dan wordt alles helder.
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #8 on: November 28, 2008, 07:46:00 am »

Nou bij deze... ik denk er hetzelfde over... leg maar eens uit waar die kneep dan precies zit...

Een stukje uitleg is nl. wel op zijn plaats, als ik al heb gesteld dat de vrachtbrief er niets mee te maken heeft.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #9 on: May 12, 2009, 01:45:06 pm »

Heeft even geduurd en daar goed nagedacht.
Wij verwerken e.e.a. als volgt.
Wij werken met routeplanning 3-2-2-1-1 en middels F4 wordt een nieuw routeplan toegevoegd.
Vervolgens wordt binnen de route middels F2 en dan optie 2 de te leveren verkooporders gegenereerd.
Daarna worden deze verkooporders ingedeeld in routes en wordt middels functie 8 binnen het routeplan de raaplijsten gegenereerd.
Vervolgens doen wij bij menuoptie 3-+2-2-2 de raaplijsten in een keer goedkeuren. Op dit moment worden de goederen ook van de voorraad geboekt.
Ten slotte worden bij optie 3-2-2-3 de vrachtbrieven gegenereerd en bij optie 3-2-6-4-2 afgedrukt.
Wat is nu mijn probleem:
Alle bovenstaande acties worden één dag vóór aflevering uitgevoerd en derhalve wordt dan vandaag al afgeboekt wat morgen wordt uitgeleverd. Dit is altijd al zo geweest. Echter nu het ook gelijk financieel wil boeken (journaal van de levering)heb ik dus financieel een lagere voorraad per eind van de maand dan op dit moment en wat er dus feitelijk eind van de maand ligt.
Mijn vraag is eigenlijk de volgende: kunnen de goederen die geleverd worden én de journalisering hiervan ook plaatsvinden op de dag van verzenden (altijd een dag later) welke je ingeeft in het routeplan?
Logged

BS
Berny van Rijssen
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 173


View Profile
« Reply #10 on: May 13, 2009, 11:03:00 am »

Administratief zie ik het probleem niet.
Je kunt altijd factureren met een datum uit het verleden.
Eind van de maand draai je nog te faktureren verkooporderregels, en je factureert dit op de laatste dag van de maand.
Hierna alles doorboeken...

Logged

SC
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #11 on: May 13, 2009, 11:09:27 am »

V.w.b. de facturatie gaat het goed. Echter op 31 mei (bijv.) worden de leveringen van 1 juni al afgeboekt en wordt er op 31 mei de boeking gemaakt van nog te factureren goederen/ aan voorraad voor de leveringen van 1 juni. Terwijl de factuur van deze leveringen met journaalpost (simpel gesteld) debiteuren/ aan nog te factureren goederen in juni wordt gegenereerd.  Daarom mijn vraag of de leveringen met journalisering plaats kunnen vinden op de dat van leveringen en niet op de dag van samenstellen van de routes.
Logged

BS
Berny van Rijssen
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 173


View Profile
« Reply #12 on: May 13, 2009, 11:32:29 am »

ik begrijp het probleem, maar je kunt toch op 01 juni de facturering draaien op 31052009.
Daar de levering is geweest mag je/moet je zelf de maand/jaar afgrenzing in die maand doen..

Logged

SC
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #13 on: May 13, 2009, 11:35:22 am »

Je hebt het over 2 zaken die niets met elkaar te maken hebben:

Als je de levering niet journaliseert, sluit je voorraad goederen nooit aan met logistiek. Je boekt nl. in mei logistiek je voorraad af, en financieel pas in juni (bij het maken van de faktuur). Ofwel, per eind mei sluit je logistieke voorraad niet aan met de financiele voorraad.

Zou je de levering wel journaliseren, dan is dat probleem opgelost. Met dat je logistieke voorraad wordt afgeboekt (mei) wordt ook financieel je voorraad afgeboekt, en sluit voorraad goederen dus wel aan met je logistieke voorraad.

Wat je echter vraagt, is of zowel die voorraad alsmede de journalisering, niet kan plaatsvinden op dat dag van verzending uit het routeplan. Bij de nieuwe Touch Screen schermen wordt zoiets op zich al toegepast (meer om een andere reden), maar ik zou je eigenlijk willen vragen wat je denkt er mee op te schieten...
Immers, wat je nu gaat doen is logistiek de voorraad al in mei afboeken (dan verdwijnt het Voorraaditem al uit je Voorraadlijst) maar financieel ga je het in juni boeken. Als eerste sluit je logistieke voorraad dan weer niet aan met je financiele voorraad, en anders sluit het wel niet aan met de werkelijkheid...

NB: Om nog maar te zwijgen over alle vervolg-ellende die je hiermee op de hals halt in de vorm van "oops... we moeten de levering terugboeken", welke dan ook ineens "per morgen" zal moeten, anders loopt de boel weer niet glad. Maar, dat wat je "per morgen" terugboekt, komt wel "per nu" weer terug op voorraad etc.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #14 on: May 13, 2009, 01:12:15 pm »

Iedereen blijft er maar overheen lezen, omdat hetgeen Dinand wil zo "krom" is (jaja Dinand, voortaan alleen nog naar Wouter vragen smile) ->

Er zit daar iemand (zal de baas wel zijn) die het niet kan verkroppen dat wat op 1 juni fysiek is geleverd, bij de omzet van mei wordt geboekt. Mag, en kan ik me iets bij voorstellen. De oplossing van Dinand is dus om het leveren op 1 juni te doen. Dat daarbij financieel moet aansluiten hoeft hij niemand te vertellen, ook al lijkt dat juist het probleem (van Dinand). Dus :

Wat er feitelijk gebeurt is dat er eerst iemand een geweldige procedure in elkaar heeft gezet van "we draaien alle pakbonnen en de hele zooi 'savonds (31 mei) opdat s'morgens om 05:30 de vrachtwagens kunnen gaan rijden" (dit heeft de baas niet bedacht, maar iemand van logistieke zaken) waarop de baas dus een probleem heeft.

Dus, of we dit even willen oplossen door een levering die in het systeem wordt gedaan niet te doen maar een dag later wel.


Heb ik het een beetje goed gezien Dinand ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1] 2  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.027 seconds with 21 queries.