Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 01:20:14 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2  All
  Print  
Author Topic: ADPRDEAI Automatische incasso incasseert factuur 2 keer  (Read 4783 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: October 30, 2008, 11:58:11 am »

Onderstaand twee maal de automatische incasso, 1 keer van maandag, en die van dinsdag. Van beide is een clieop3 bestand automatisch gegenereerd.

Zoals je kunt zien is dezelfde factuur, zowel op maandag als op dinsdag er op gezet, en ook voor dezelfde bedragen. Daardoor is er dus bij een aantal debiteuren twee maal geincasseerd.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Ik kan zo 1-2-3 niet iets terug vinden in de releasenoten. (recent)

de gemarkeerde facturen zijn dus op dinsdag voor de tweede keer geincasseerd.


* AUTINC 20081027.PNG (97.84 KB, 805x393 - viewed 222 times.)

* AUTINC 20081028.PNG (146.23 KB, 849x478 - viewed 199 times.)
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: October 30, 2008, 01:16:07 pm »

Waarom zijn die laatste twee niet doorgehaald ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Menno
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 398

Het is niet zo moeilijk, als je denkt.


View Profile
« Reply #2 on: October 30, 2008, 01:36:15 pm »

Je noemt wel de Release-Notes; maar heb je ook gekeken in de Geblokkeerde Funkties?


* ADAP.PNG (9.7 KB, 643x179 - viewed 185 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #3 on: October 30, 2008, 01:44:46 pm »

Menno, zie je wel naar de geblokkeerde functies, je hebt gelijk. Daar heb ik niet zover voor in het verleden terug gezocht. Maar, ok, dan is het een gevolg van een geblokkeerde functie. UB doet geen aut. incasso (al hoeft dat er niet heel veel mee te maken hebben) , en na die geblokeeerde reeks uit jouw schermvoorbeeld, ALL gereorganiseerd. In de veronderstelling dat dat wel voldoende zou zijn. Op 27 -10 / 28-10gaat het mis.

Ooh ja, die laatste twee horen er ook bij.
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: October 31, 2008, 07:34:07 am »

Nog een paar mogelijkheden:

a. De print staat los van het aanmaken van het CLIEOP03 Incassobestand. Zodra je een Incassorun genereert, krijg je éérst een print, daarna krijg je de vraag of je de CLIEOP03 Incassofile wilt aanmaken. Als je die laatste stap niet uitvoert, zal de Faktuur niet een status "is geďncasseerd" krijgen. Daarna kun je een dag later gewoon opnieuw een print maken waar de betreffende faktuur op staat.
Nb: met het aangemaakte CLIEOP03 bestand bewijs je iets, met de print "niets"; heb je op de PC waarop de Incassofiles zijn aangemaakt 2 .CIN files? Een van de 27e en één van de 28e?

b. Bij het opstarten van de Incassorun staat er een "Testcode P/T" op het scherm. Alleen als je de Incassofile als "Produktie" aanbiedt, worden de betreffende Fakturen als "geďncasseerd" geregistreerd. Als je de opdrachten als "Test" aanbiedt, krijgen de Fakturen niet de status "geďncasseerd", en komen ze gewoon weer op de eerst volgende run terecht.
Nb: merk op dat het pakket waarin jij je opdrachten inleest, niets behoort te doen met opdrachten met een status "Test"; dit is puur (door de banken) als Testcode ontwikkeld, om te kijken of alles juist is ingevuld; de opdrachten worden dan niet daadwerkelijk uitgevoerd.


Overigens zijn er ook expliciet mogelijkheden om een Faktuur opnieuw ter incasso aan te bieden, doch dat op basis van expliciete handeling, en na een rustperiode van 7 of 14 dagen; ofwel, dat kan in dit geval niet aan de orde zijn.
« Last Edit: October 31, 2008, 07:40:25 am by Wouter Rijnbende » Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #5 on: October 31, 2008, 07:57:00 am »

De fakturen zijn dus i.i.g. geďncasseerd.

Wellicht een domme vraag, maar ik stel hem toch, gezien het feit dat we nog wel eens mensen tegenkomen die in Profit een Betalingsrun (Crediteuren fakturen) aanmaken, om vervolgens zélf in het bankpakket de betaling te verrichten (in plaats van de Clieop file in te lezen): jullie lezen toch wel die CLIEOP file in? Ik bedoel, niet dat het zo is dat iemand o.b.v. de print zélf de Incassoopdrachten ergens in een bankpakket aanmaakt?

Nb:
Kwa funktionaliteit zou er weinig fout moeten kunnen gaan. Wat er gebeurd is kunnen we niet achterhalen, omdat "Automatische Incasso" slechts een "print" betreft, en niet een volledige "run" die van zichzelf weet welke faktuur wanneer geďncasseerd is. Zodra een Faktuur wordt opgenomen in de CLIEOP03 file, krijgt ze een status "is geďncasseerd", en als je de run opnieuw zou opstarten, worden fakturen die die status hebben niet nogmaals verwerkt. Op zich kan daar weinig aan fout gaan, vandaar dat ik toch even naar de 'rare' hoek kijk.
Heb je de 2 .CIN incassofiles nog voor me??
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #6 on: October 31, 2008, 08:15:37 am »

e.e.a. wordt ingelezen in een bankpakket, ik heb de clieopbestandjes naar wr@heartprofit.com gestuurd. Ik hoop dat je daar nog iets aan kunt zien.

parameters als t/p worden niet meer gebruikt, want we incasseeren al geruime tijd vanuit profit. (althans, het aanmaken van de clieop-bestandjes daarvoor)
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #7 on: October 31, 2008, 08:22:45 am »

Ontvangen; alle 4 zijn als "Produktie" aangeboden.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #8 on: October 31, 2008, 08:45:40 am »

Quote
Ik hoop dat je daar nog iets aan kunt zien.

Heren, zijn we naar werk op zoek ? Ik dacht toch dat we er gisteren al mee klaar waren ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #9 on: October 31, 2008, 08:50:16 am »

Het feit dat de .CIN files er zijn houdt in dat de Fakturen een status "geďncaseerd" hebben gekregen, of nee, eigenlijk "dat de koding die die status aanbrengt, uitgevoerd zal zijn geworden". Hierbij dus nog één optie: zodra het systeem de status bij de eerste faktuur wilde aanbrengen, zou het zo geweest kunnen zijn dat die faktuur op dat moment "in gebruik" was (gevraagde gegevens zijn geallokkeerd). Zou je wachten tot de faktuur weer beschikbaar is, geen probleem. Zou je op dat moment je Profit sessie killen, kun je het alsnog voor elkaar hebben gekregen om wél een CLIEOP03 file te krijgen, zonder de Faktuurstatus aangepast te hebben.

Welke gebruiker maakt die Incasso opdrachten?

Ervanuitgaande dat de run netjes is afgemaakt, zou dit niet moeten kunnen. De Faktuur heeft dan een status "geďncasseerd" en behoort niet nogmaals te worden verwerkt.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #10 on: October 31, 2008, 08:51:07 am »

Heren, zijn we naar werk op zoek ? Ik dacht toch dat we er gisteren al mee klaar waren ...

Dan had je het aan mij toegewezen topic wel even mogen afmelden. Toch?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #11 on: October 31, 2008, 08:53:15 am »

Het is toch tot op zekere hoogte riskant dat de oorzaak dan niet duidelijk is? Ik begrijp namelijk menno z'n post niet. Natuurlijk, die bestanden die waren mogelijk corrupt, maar het is duidelijk dat het reorganiseren van ALL niet de oplossing bleek te zijn.

Moet ik nu maar weer gewoon proberen te incasseren ? Dit hebben we namelijk even stop gezet totdat duidelijk is dat voorgaande voorkomen wordt. Het is namelijk niet sierlijk om je debiteuren op te moeten bellen dat je per ongeluk twee keer incasseert.
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #12 on: October 31, 2008, 08:56:52 am »

Ho ho, het was natuurlijk nog niet hersteld. Maar de oorzaak lijkt mij 200% overduidelijk. En die bestanden waren niet mogelijk corrupt, dat waren ze gewoon. Dat zie jij niet Johan, maar Wouter wel.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #13 on: October 31, 2008, 08:58:39 am »

Quote
dat waren ze gewoon

Ehh, aannemend dat die ermee te maken hebben ... wat ik me nu afvraag. Maar ja, dat suggereerde Menno.
Nou weet ik het niet meer. scratching
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #14 on: October 31, 2008, 09:10:08 am »

Wouter, Die geblokkeerde functies die menno laat zien, waren er toen we probeerden het financiele jaar en bepaalde perioden bij Laco af te sluiten zaterdagochtend. Dat ging dus niet, en toen heb ik daarna dus ALL (e bestanden) gereorganiseerd. (dat zou toch al, want er ging bij de Interface MVI iets onverklaarbaars mis).

Hierna heb ik succesvol de perioden en het financieele jaar van 2007 LACO af kunnen sluiten, zonder geblokkeerde functies. We zijn zaterdag niet bezig geweest met incaseren. Natuurlijk mag het zo zijn dat het afsluiten van een financieel jaar in bedrijf Laco, het incasseren van Meel niet meer mogelijk maakt, agv van een geblokkeerde functie.

Het waren maandag nieuwe incasso's, dus die stonden er maandag voor de eerste keer op, en diezelfden stonden er op dinsdag voor de tweede keer op.

Wat kan het afsluiten van een financieel boekjaar hier dan mee te maken hebben, want dat zie ik inderdaad niet.
Logged

KM
Pages: [1] 2  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.03 seconds with 20 queries.