Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 02:01:15 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2  All
  Print  
Author Topic: Faktuuradres, naast bezoekadres en postadres (LORENWTV)  (Read 7711 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« on: October 20, 2008, 01:51:11 pm »

menu 2-1-1-1 F4 Toevoegen relatie, tabblad 2:

Is het mogelijk om aan een relatie een derde adres, te weten een factuuradres, toe te voegen? Op dit moment hebben wij meerdere firma's die gevestigd zijn aan de Spoorstraat te Almelo (bezoekadres), het postadres Postbus 51 te Almelo hebben en waarvan de factuur naar de centrale vestiging te Enschede moet (factuuradres).
Hoe los je dat op? Ik denk dat het een aanvulling zou zijn.
« Last Edit: November 14, 2008, 02:34:10 pm by pascal » Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: October 20, 2008, 02:05:01 pm »

Hangt van de situatie af...

Stel dat je te maken hebt met een Inkooporganisatie (Albert Heijn), waarbij een lid van die organisatie kan bestellen (Filiaal), maar de Faktuur naar de organisatie moet (AH Zaandam) dan betreft het niet alleen slechts een Faktuuradres, dan behoor je ook aan die partij te faktureren. Dit kun je dan oplossen met "Faktuur moet naar <Relatie-Id>". Merk op dat meerdere leden op zo'n manier kunnen bestellen, en de groep ineens voor meerdere filialen zal kunnen willen betalen.

Stel dat de klant zegt "wij besteden onze administratie uit aan een externe partij en stuur de rekeningen derhalve maar meteen naar die externe partij", dan zal dit niet formeel ondersteund worden. Met een 2e Relatie-Id zou je dit alsnog op bovenstaande manier kunnen oplossen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #2 on: October 20, 2008, 02:28:48 pm »

Ok, dit snappen we, we werken ook al op deze manier voor sommige klanten, maar bij de inkooporganisatie is dan op de factuur niet zichtbaar voor welk filiaal het bedoeld is.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: October 20, 2008, 02:37:05 pm »

Dat zal toch wel? Al was het maar omdat het Afleveradres gelijk zal zijn aan het Afleveradres van de order.

Als je echter verzamelfakturen stuurt, kun je filiaal A en B op één faktuur faktureren aan de groep; dan kun je (in de header) niet een Afleveradres opnemen, immers er zijn er twee aan de orde (maar zullen er vast wel weer variabelen zijn om het op orderniveau te doen). Maar, het is dacht ik ook mogelijk om op debiteur niveau aan te geven of je A en B wilt kombineren op één faktuur, of dat je weliswaar A en B aan de groep wenst te faktureren, maar beide op een eigen faktuur.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #4 on: October 23, 2008, 03:21:33 pm »


Zie attachment: PDF met onze werkwijze, om eea toe te lichten, verstuurd naar Wouter per mail.
Reactie Wouter:


Van: Wouter Rijnbende [mailto:wr@heartprofit.com]
Verzonden: woensdag 22 oktober 2008 8:43
Aan: Pascal Steen
Onderwerp: Re: toelichting topic: Faktuuradres, naast bezoekadres en postadres (LORENWTV)



Ik heb geen idee wat dit zou moeten toevoegen om het probleem te verhelderen;
m.i. toont het wel aan dat het gewoon op de manier zoals geschetst op het forum kan werken,
met meteen de vraag "waarom reageer je niet gewoon op het forum", dan heeft iedereen wat aan het antwoord.
 
"Groepsdebiteur is geen optie".
Leg maar eens uit waarom niet dan?
 
"Crediteuren administratie"
Wie heeft in hemelsnaam verzonnen dat je dit bij een "Straatvoorloop" moet invullen?
Een Straatvoorloop is bedoeld voor "Industieterrein De Harsselaar" of i.d.
Als je een Debiteur toevoegt, wordt notabene letterlijk gevraagd om de kontaktpersoon voor aanmaningen-/fakturatie.
Denk je niet dat het zou helpen als je dat invult in de velden die ervoor bedoeld zijn?
 
Je PDF verheldert de boel dus in zoverre, dat duidelijk wordt dat je de boel verkeerd inricht,
en daarop de verkeerde konklusies gaat trekken.
 
Groetjes
 
Wouter

[reactie Nathalie]

Pascal had voor mailcontact gekozen omdat hij vond dat dit wel erg veel info was om op het forum te zetten, maar bij deze.
zoals het op het forum op dit moment staat mis je toch nog iets.....
 
**Waarom tekst bij het veld straatvoorloop --> de naam van een debiteur is vaak te lang voor het eerste veld wat daarvoor gebruikt kan worden mbt de facturatie, dan verval je al snel in het tweede veld wat je daarvoor zou kunnen gebruiken --> HP kan er ook voor zorgen dat de naam die op blad 1 staat altijd past op blad 2......
 
** Dank je wel voor de tip mbt het veld als je een debiteur aanmaakt, dat is een veld wat wij nog niet in gebruik hebben.
Aan de lay-out van onze factuur moet dan iets gewijzigd worden kun jij aangeven waar pascal dan naar moet verwijzen???
Tevens wil ik dan graag weten waar ik dit veld kan vinden bij een bestaande debiteur zodat ik h'm kan wijzigen op dit moment zie ik het veld niet ergens terug n.l. --> alvast bedankt voor deze info.
 
**M.b.t. facturatie naar een centrale administratie blijft naar mijn weten het feit openstaan dat het afleveradres wel wordt overgenomen, maar dat de klant dat te weinig informatie vindt. Als het dan mogelijk is om hiervoor hetzelfde veld te gebruiken als jij noemt, dus m.a.w. groepsdebiteur ISSHAR neemt de tekst over die bij ISSHEN in het veld staat, dan is dat "probleem" ook opgelost.
 
Graag wil ik wel melden dat wij naar ons beste kunnen gebruik maken van HP en zo ook graag behandeld willen worden.
 
Nathalie Levers-Cornet

* Factuur-oplossing PV.pdf (26.28 KB - downloaded 149 times.)
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #5 on: October 23, 2008, 03:43:15 pm »

Communiceren is ook niet makkelijk; vragen beantwoorden schijnbaar ook niet. Ik bel wel even.  Wink
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #6 on: November 14, 2008, 10:24:12 am »

In de Test-omgeving een verkooporder 20081113001 aangemaakt voor debiteur ISSDIE. Bij deze debiteur is aangegeven dat gefaktureerd moet worden aan ISSHAR (wijzigen debiteur, blad 6, veld 'Faktuur naar Groep' gevuld met ISSHAR). Vervolgens faktuur gegenereerd uit de verkooporder, faktuurnummer 129628.
 
Vervolgens ga ik naar 7-3-F6, ISSDIE F5, 'Kontaktpersoon Fakturatie' ingevuld met 'Vestiging Diepenveen'.
Nu wil ik in de faktuurlayout de variabele toevoegen die ervoor zorgt dat 'Kontaktpersoon Fakturatie' in de faktuurheader komt.
In dit geval moet dat dus de 'Kontaktpersoon Fakturatie' van ISSDIE zijn. Voeg ik variabele UF-FADKTKPRSF toe aan de faktuurheader, dan pakt hij de kontaktpersoon van ISSHAR, niet die van ISSDIE. Moet hiervoor een nieuwe variabele aangemaakt worden (HH:...?).
 
En in de header komt bij Debiteur-id ISSHAR te staan; dit moet ISSDIE zijn. Hij wordt dan wel gefaktureerd aan ISSHAR, maar de debiteur is nog steeds ISSDIE. Moet hier ook een nieuwe variabele voor aangemaakt worden?
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #7 on: November 14, 2008, 10:56:10 am »

In dit geval moet dat dus de 'Kontaktpersoon Fakturatie' van ISSDIE zijn.

Helemaal niet, want je faktureert aan ISSHAR. Daar staat dus een kontakt PERSOON die werkzaam is bij ISSHAR (en niet bij ISSDIE, want daar werkt die persoon niet).

Je gaat de mist in omdat je nu meteen al weer veld "Kontaktpersoon Fakturatie" wilt gaan misbruiken om een vestiging in op te nemen. Niet doen !

Heb je nu inmiddels een Afleveradres op je Faktuur staan of niet?

Zet je Faktuur eens op het forum, dan kunnen we dat ding beoordelen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #8 on: November 14, 2008, 12:19:09 pm »

Bij deze een afdruk van de faktuur, met de huidige instellingen.
Wat betreft het ge/misbruik van velden: ik heb van Nathalie doorgekregen deze te gebruiken en volgens mij is dit met jou overlegd (?).


* faktuur_129628.pdf (49.55 KB, 800x1133 - viewed 231 times.)
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #9 on: November 14, 2008, 01:14:35 pm »

Wat betreft het ge/misbruik van velden: ik heb van Nathalie doorgekregen deze te gebruiken en volgens mij is dit met jou overlegd (?).

Zie pdf eerder in het topic: wat besproken is is dat het onzin is om "t.a.v. crediteurenadministratie" als Straatvoorloop op te nemen; hier is de Kontaktpersoon Fakturatie voor bestemd.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #10 on: November 14, 2008, 01:31:13 pm »

IK vermoed dat je inrichting als volgt is:

Je Verkooporder is op naam van Debiteur ISSDIE met een Afleveradres <> 0.

Afleveradres 0 zou verwijzen naar "ISS Diepeveen",  maar je levert bij een ander af (desnoods via Afleveradres 999), en op dat andere Afleveradres hanteer je ook een andere naam voor deze Debiteur.

Via "Faktuur moet naar Groep" zorg je ervoor dat de Faktuur naar ISSHAR gaat.

Wat je nu m.i. nodig hebt, is een set Layoutvariabelen die de NAW gegevens van de Debiteur met Afleveradres 0 bevat.
Feitelijk om op de Faktuur de gegevens van de Debiteur te kunnen vermelden die de goederen besteld heeft.
Als "Faktuur moet naar Groep" niet aan de orde is, zullen die gegevens reeds op de Faktuur staan, immers, het is juist de Debiteur die de Faktuur zal krijgen.
Maar, omdat de Faktuur nu naar een ander gaat, ontbreken de NAW gegevens van de Debiteur die de bestelling geplaatst heeft.

En wellicht is "Naam" in deze wellicht voldoende (het adres zal wel bekend zijn, c.q. heb je toch geen ruimte voor op de faktuur).

Zo ik hier gelijk in heb:

1e Layoutvariabele Naam Debiteur Afleveradres 0 (alleen i.g.v. Faktuurdebiteur afwijkt van Debiteur Verkoopoder) kost 1 uur
kwa naam zal de Postnaam van de betreffende Debiteur worden gebruikt (die is korter om af te drukken).

Eventuele extra variabelen (voor bijv. Naam, Adres, Postkode, Woonplaats) zijn 0,25 uur per stuk.

Ofwel, ga naar Raadplegen Relaties, vraag Relatie ISSDIE op met F1, hetgeen wat daar bij Postnaam staat zal in de variabele beschikbaar worden gesteld.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #11 on: November 14, 2008, 01:38:53 pm »

Akkoord, maar wanneer je deze 'kontaktpersoon fakturatie' variabele UF-FADKTKPRSF toevoegt krijg je de Kontaktpersoon gevuld bij ISSHAR.
De faktuur wordt gemaakt obv een verkooporder gericht aan ISSDIE welke gefaktureerd wordt aan ISSHAR. We willen op de faktuur aangeven dat het een verkooporder voor ISSDIE betreft. Het is dus handig wanneer ik in de koptekst aan kan geven dat het een order betreft voor ´Vestiging Diepenveen´ (ISSDIE).
Wanneer jullie ons daarmee kunnen helpen ben ik tevreden.


Ik was weer te traag met typen, ik ga je even overleggen mbt je laatste post.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #12 on: November 14, 2008, 02:18:54 pm »

Tsja... wat óók met Nathalie was besproken, is dat het beheer van Variabele Layouts bij jullie zelf ligt, dat je aldaar een toets hebt met Variabelen Raadplegen (met de vraag opnieuw genereren of de laatste set gegenereerde bekijken), dat je die kunt printen, en dat je dan een lijst krijgt met alle Variabelen die je tot je beschikking hebt met de daarbij behorende waarden.

Ik had jou ingeschat dat je dat zelf al wel wist, maar schijnbaar toch niet.

Attached een schermkopie van de print van variabelen met inhoud, zoals zojuist afgedrukt op jullie systeem.
Kan ik me verder toch niet aan de indruk ontrekken dat je hier gewoon niet naar gekeken hebt, en we met z'n allen toch al enige tijd voor nop bezig zijn.
Zélfs door de Kontaktpersoon Fakturatie is er nog letterlijk een variabele waarin "Vestiging Diepenveen" is ingevuld.


* besteller.PNG (74.18 KB, 1214x724 - viewed 231 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #13 on: November 14, 2008, 02:24:11 pm »

Ik had jou ingeschat dat je dat zelf al wel wist, maar schijnbaar toch niet.
Dat had je wel aardig goed ingeschat (ik heb zoals al gepost de kontaktpersoon faktuur wel gevonden UF-FADKTKPRSF dus met F'je). Ik ben alleen niet op 'vestigingsadres besteller' gekomen als zijnde de juiste variabele.
En ik wist niet dat het printje zo mooi de mogelijk waardes laat zien van de laatst geraadpleegde faktuur (hierdoor zie je veul sneller de waardes, wanneer je dit steeds met F1 moet checken ben je met die honderden variabelen wel een paar uurtjes zoet). Zo leer je elke dag weer wat smile
« Last Edit: November 14, 2008, 02:31:10 pm by pascal » Logged

Heart-Profit company ID: BS
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #14 on: November 18, 2008, 02:15:12 pm »

Er is nog 1 variabele die ik niet kan vinden - kan deze aangemaakt worden voor de faktuur-header?
Het gaat om de kontaktpersoon zoals deze wordt ingevuld in het kontrakt:
menu 3-1-6 ISSDIE F1, 1-2 Raadplegen kontrakten van klient, F1
De naam die gevuld is bij 'Besteld door' (in dit geval H. Meijer). Zie afbeelding 1

Ik dacht dat de volgende variabele de juiste was, maar deze geeft geen resultaat:
Faktuurregel; Kontrakt Kontakt-persoon   HH:KNTRKPERS

Hij zal misschien ergens anders vandaan gehaald worden: we vullen namelijk alleen de kontaktpersoon in zoals in afbeelding 2 staat (in dit geval MEY). Dit wordt voor alle fakturen zo gedaan; het veld wat ervoor staat (Besteld door) wordt niet ingevuld.


* Besteld door.png (9.7 KB, 438x377 - viewed 206 times.)

* Kontrakt besteld door kontaktpersoon.png (15.11 KB, 692x430 - viewed 205 times.)
« Last Edit: November 18, 2008, 02:40:00 pm by pascal » Logged

Heart-Profit company ID: BS
Pages: [1] 2  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.049 seconds with 19 queries.