Heart-Profit ERP
September 29, 2024, 07:22:40 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Behoefterun geeft aan dat de inhoud te groot is  (Read 1939 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: August 28, 2008, 10:48:09 am »

Inhoud 11508/BULK/29-08-2008 te groot (141905.000). is 1 van de foutmeldingen die in de behoefterun mij vanochtend toont.

Dit zal uit de vraagvoorspelling voortvloeien (prognose). Die heeft deze waarde voorspeld, en de verkoop heeft deze geaccepteerd. Er is vanuit de prognose dus zo'n HPP item gegenereert.

Als je zelf een HPP item genereert, kan dat maximaal 99999,999  zijn, in dat geval gaat het om voorraadeenheid KG. (kilogram). Vanuit de prognose mag dat gelukkig een teken meer zijn, zodat je over die 100000 kunt komen.

Maar wat is er nou eigenlijk fout aan zoiets? Ik bedoel: er gaat per week gewoon meer dan 99999 kg van dit product weg, dan moet de behoefte run daar toch gewoon mee rekenen? Of moet de funktie "Genereren HPP items" (vanuit de prognose) zodanig worden aangepast dat 'ie het op gaat delen in kleinere porties?

Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #1 on: August 28, 2008, 11:38:33 am »

Een behoefte werkt op basis van aantal x inhoud.

Bij bulk is het aantal altijd 1, en dus zal met de inhoud "de behoefte" moeten worden aangegeven.
Een W-Inhoud bestaat uit maximaal 5 cijfers voor de komma (en 3 erna), dus maximaal 99999,999 eenheden.
Een behoefte van 100000 aan bulk kan dus niet in het Besteladvies worden geplaatst.

In zijn algemeenheid:
Als jij een behoefte hebt van meer dan 100000 Kg, lees: meer dan 100000 kg in één order gaat inkopen-/produceren, dan zul je vast niet tot op de gram nauwkeurig gereedmelden (0,001 Kg). Het zal er (dus) al snel op neer kunnen komen dat je verkeerde eenheid hebt gekozen voor dit produkt, en dat die eenheid eigenlijk "TN" zou moeten zijn.

V.w.b. de behoefterun:
Deze kan op zich makkelijk tegen grotere behoeftes, maar kan niet "een bestelling in het besteladvies plaatsen" van meer dan 5 cijfers. Een oplossing kan zijn door een Verschijningsvorm "TON", "Kuip 1000", of "Duizend" te definieren, met een inhoud van 1000, in welk geval de bestelling zich zal omzetten naar 100 stuks van de Verschijningsvorm "duizend". Wel... in dat geval kun je zelfs wel 1000 x duizend, of 10000 x duizend realiseren. Echter, een behoefte aan 100500 Kg zal dan leiden tot een bestelling van 101 x duizend (immers, je produceert dan per duizend).

V.w.b. de vraagvoorspelling:
Hier geef ik geen oordeel over. M.i. zou het zo moeten zijn dat als HPP "netjes" stelt dat een behoefte niet groter dan 99999 mag zijn, dat vraagvoorspelling dit gewoon heeft te respekteren. Je kan wel stellen "dat de vraagvoorspelling gelukkig een teken meer aan kan", maar dat kon (helaas  smile) wel eens helemaal fout zijn.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #2 on: September 05, 2008, 02:51:45 pm »

Ik hoef voor Bulk orders geen productieorders te plannen, die worden door onze interface (transportsysteem) automatisch toegevoegd. Ik heb gewoon behoefte aan bijvoorbeeld 120000 kilo van dat spul in 1 week. Daarvoor ligt er 1 HPP item vast op elke vrijdag.

Ik heb nu gewoon de optie 'in besteladvies' voor dit soort artikelen derhalve uitgevinkt, omdat ik er toch geen productieorders voor ga plannen / bestellen. Ik dacht aanvankelijk dat het uitzetten van dat vinkje er voor zou zorgen dat de behoefte aan dat spul niet mee zou tellen, maar als ik het goed zie heeft het uitzetten ervan geen invloed op de bijbehorende halffabrikaten.

Klopt deze stelling volgens jullie ook?
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #3 on: September 09, 2008, 11:07:42 am »

Het uitzetten van het vinkje heeft geen invloed op de behoefte aan eventueel onderliggende regels.
Het rubriekje zegt "Artikel weergeven in Besteladvies J/N", niet "Artikel meenemen in berekening J/N" of i.d.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.025 seconds with 20 queries.