Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 03:24:06 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: BTW bepaling foutief?  (Read 2357 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« on: August 20, 2008, 09:59:12 am »

Op order 20080819028 krijg ik BTW

Dit is een NL debiteur waarbij goederen afgeleverd worden in buitenland (EG)

Volgens mij is er dan geen sprake van BTW

kun je hier eens naar kijken?


mvg

Marco
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: August 20, 2008, 10:05:54 am »

Dit is een NL debiteur waarbij goederen afgeleverd worden in buitenland (EG)

Als de regels toch eens zo simpel zouden zijn  Wink

Heb jij een btw nummer van die beste man ingevuld? Zo niet, dan krijg je gewoon btw.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #2 on: August 20, 2008, 10:27:56 am »

ja hoor die staat er (voor NL dan niet voor ierland..)
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: August 20, 2008, 10:36:54 am »

In de basis geldt dat er altijd btw ter sprake is. De btw kan echter omwille van diverse redenen worden vrijgesteld.

Zo zal een levering aan het buitenland kunnen worden vrijgesteld van btw o.b.v. het buitenlandse btw nummer.
In dit geval betreft het een nederlander, en zal het btw nummer zoals ingevuld bij de relatie, zijn nederlandse btw nummer zijn. Een duits btw nummer kún je ook invullen, via "btw nummers per ISO landkode".

Ervanuitgaande dat de nederlander geen duits btw nummer heeft, is er geen reden om de zending om deze reden vrij te stellen van btw, en dus zal er gewoon btw moeten worden berekend. Helaas. Heeft de man wel een duits btw nummer, dan mag je de levering o.b.v. zijn duitse btw nummer vrijstellen van btw.

Nb: Door "Opdracht tot Export" op Ja te zetten, kun je het vast toch voor elkaar krijgen om geen btw op de faktuur te krijgen (is dan ook per definitie geen ICL levering meer). Of dit eigenlijk wel is toegestaan vraag ik me af, want volgens mij is opdracht tot export bedoeld voor de situatie "ik lever af in nederland, en mijn nederlandse klant gaat het exporteren"; nu lever jij af in het buitenland.

Hoe dan ook, het is niet een kwestie van "lever het maar bij de duitse grens af, dan hoef ik geen btw te betalen"  Wink
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: September 08, 2008, 12:08:17 pm »

Nb: Door "Opdracht tot Export" op Ja te zetten, kun je het vast toch voor elkaar krijgen om geen btw op de faktuur te krijgen (is dan ook per definitie geen ICL levering meer). Of dit eigenlijk wel is toegestaan vraag ik me af, want volgens mij is opdracht tot export bedoeld voor de situatie "ik lever af in nederland, en mijn nederlandse klant gaat het exporteren"; nu lever jij af in het buitenland.

Het antwoord op de vraag of het wel/niet is toegestaan wordt al beantwoord door de programmatuur, welke niet toestaat om "Opdracht tot Export" op "Ja" te zetten zodra het om een buitenlands afleveradres gaat. Ofwel, dit tipje kun je als niet beschreven beschouwen, want je kúnt die rubriek niet op Ja zetten in deze situatie.

Resteert: Op basis van welke regel ben je van mening dat je een Levering aan een duits afleveradres (klant van jouw klant) mag vrijstellen  van btw zonder dat jouw klant over een duits btw nummer beschikt?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #5 on: September 08, 2008, 01:56:13 pm »

Het antwoord op de vraag of het wel/niet is toegestaan wordt al beantwoord door de programmatuur, welke niet toestaat om "Opdracht tot Export" op "Ja" te zetten zodra het om een buitenlands afleveradres gaat. Ofwel, dit tipje kun je als niet beschreven beschouwen, want je kúnt die rubriek niet op Ja zetten in deze situatie.

Grappig genoeg blijkt deze kontrole te zijn opgenomen voor dezelfde klant als waarvoor ze er nu eigenlijk weer uitgesloopt moet worden.  Sad

Resumerend komt het eropneer dat de klant nú dacht e.d. levering aan de (buitenlandse) klant van hun klant te kunnen leveren zonder btw én dit als ICL levering te mogen betitelen, en eerder (http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20101.0) van mening was dat er ondanks opdracht tot export, bij een buitenlandse levering zonder btw nummer altijd btw berekend moest worden.  Beide blijken uiteindelijk niet waar.

Wél kan het zo zijn dat wij een verkooporder hebben aan een NL klant, deze moeten afleveren bij een DE afleveradres (klant van de NL klant), de NL klant de levering administratief verwerkt als ICL levering, zijn klant btw vrij faktureert en de ICL aangifte doet, en wij o.b.v. een Opdracht tot Export onze NL klant btw vrij mogen leveren (hetgeen dan per definitie geen ICL betreft, en hetgeen ook consistent is met het feit dat de NL klant zijn DE klant als ICL rapporteert). Wij treden in dit geval alleen dienstverlenend op als vervoerder naar DE.

De in april 2008 opgenomen kontrole is per heden weer geëlimineerd, echter, deze eliminering kan op dit moment niet worden overgezonden i.v.m. andere wijzigigingen in de betreffende funkties. Houdt derhalve de Releasenotes in de gaten m.b.t. het verschijnen van de Releasenote inzake het elimineren van de Opdracht tot Export Ja kontrole i.c.m. een buitenlands afleveradres. Zodra die op het forum verschijnt, zal er een Upgrade moeten worden aangevraagd.
« Last Edit: September 08, 2008, 02:08:45 pm by Wouter Rijnbende » Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #6 on: September 09, 2008, 03:16:50 pm »

echter, deze eliminering kan op dit moment niet worden overgezonden i.v.m. andere wijzigigingen in de betreffende funkties.

Inmiddels zijn die andere aanpassingen gereedgemeld, en is dit nu ook beschikbaar (zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20642.0)

Kost je helaas wel een Upgrade.  Sad
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.028 seconds with 19 queries.