Heart-Profit ERP
July 03, 2024, 12:38:07 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Speciaal voor Verkooporderregel gegenereerde voorraad vrij leverbaar  (Read 1598 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: August 05, 2008, 02:51:11 pm »

Op basis van een verkooporderregel kan een Productieorder worden gegenereerd. (als desbetreffend product dus op 'afroep' wordt gemaakt).

Je ziet dit dan ook terug bij de productieorderoutput (daar wordt het Verkoopordernummer getoond) en ook bij de verkooporder zie je dat er speciaal een PO gegenereerd is voor desbetreffende  VO

Als je dit dus doet en vervolgens de productieorderoutput wordt opgeboekt, wordt ter stond de raaplijst gegenereerd als je de bedrijfsparameter lopappwy wyzigen Productieorder-parameters blad 3 "Gen. Raaplijst na gereedmelden PO" aangevinkt hebt.

Als je die parameter uit zet is de opgeboekte voorraad vrij beschikbaar. Nu zal dat in de regel niet zoveel problemen geven, maar je hebt zodoende wel ineens de vrijheid om te rapen wat je wilt. Echter, het bevreemd mij dat je zonder enige vorm van waarschuwing de speciaal gegenereerde voorraad zomaar op een andere Verkooporder (en dus ook andere debiteur etc.) mag leveren.

Vraag:
Waarom mag je naar hartelust tig verschillende charges leveren op een verkooporderregel waarvoor speciaal een productieorder is gegenereerd?

Wellicht omdat je bijvoorbeeld bij een Verkooporder van 6 bigbags, waarvan nog 3 vrij beschikbaar op voorraad, een productieorder van 3 laat genereren of zo?

Achterliggende reden:
Ik wil de raaplijst niet automatisch genereren. Deze optie is heel handig als het na productie direct op transport kan. Maar als het nog een weekje in het magazijn moet staan ('te vroeg' geproduceerd) dan wil je de voorraad kunnen overboeken (verplaatsen) naar een palletlocatie. Dat lukt natuurlijk niet als het al gereserveerd is voor een raaplijst.
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #1 on: August 05, 2008, 02:59:37 pm »

Dit verhaal geldt natuurlijk beide kanten op! de vraag is namelijk ook:
Waarom mag je naar hartelust speciaal voor verkooprderregel "X" geproduceerde charges op een willekeurige andere verkooporderregel gaan leveren?

Zijn hier nog andere bedrijfsparameters voor die ik over het hoofd heb gezien?
Logged

KM
Robert Hekkers
Administrator
Knowledgable
*****
Offline Offline

Posts: 454

Bow before me, for I am root.


View Profile
« Reply #2 on: August 05, 2008, 03:49:17 pm »

Ja. (=antwoord op de laatste vraag)

Bij de Bedrijfsparameters Verkoop bestaat er eentje die heet: "Alléén Charge bijbehorende Produktieorder Leveren". (Tabblad J)
Vink deze aan en datgene wat je stelt bij je eerste vraag geldt niet meer.

Voor wat betreft de andere kant op:
Hier is naar mijn weten geen voorziening voor (om dat te voorkomen dus), anders dan het door jou reeds aangehaalde genereren van een Raaplijst.
Logged

Heart-Profit Company-ID: HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #3 on: August 06, 2008, 08:20:18 am »

Bij de Bedrijfsparameters Verkoop bestaat er eentje die heet: "Alléén Charge bijbehorende Produktieorder Leveren". (Tabblad J)
Vink deze aan en datgene wat je stelt bij je eerste vraag geldt niet meer.


Deze parameter staat op blad L (ipv j) en heb ik aangezet. Dank voor deze opmerking. Voor wat betreft het deel 'de andere kant op' hoeft vooralsnog geen actie plaats te vinden. Eerst maar eens even proberen of dit in de praktijk mooier / beter / prettiger werkt dan de vorige situatie (waarin de raaplijsten automatisch werden gegenereerd).
Logged

KM
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.042 seconds with 19 queries.