Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 01:36:48 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Scan Terminal - Afleggen Lokatie (op dockpositie-/bufferlokatie)  (Read 1156 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« on: July 14, 2008, 11:00:32 am »

Scan Terminal - Afleggen Lokatie op dockpositie-/bufferlokatie (LOTSSTAD)

Nb: Dit scherm is onderdeel van het ontwerp 'Rapen Scan Terminal'.

In Releasenote http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20117.0 hebben we gezien dat Bedrijf A Intercompany kan leveren aan Bedrijf B op een zgn. 'trollylokatie'.
Releasenote http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20280.0 beschrijft dat bij levering op het TS scherm "Leveren Verkooporder" er óf voor een zgn. 'bufferlokatie' kan worden gekozen, óf dat de geraapte goederen direkt naar een (al dan niet ter plekke gegenereerde) dockpositie worden overgeboekt.

N.a.v. deze Releasenotes kunnen er nu 2 (of eigenlijk 3) situaties aan de orde zijn:

1. De voorraad ligt niet-meer-echt-aanwezig op een 'trollylokatie'.
2. De voorraad ligt niet-meer-echt-aanwezig op een 'bufferlokatie'.
(3. De voorraad ligt niet-meer-echt-aanwezig op een 'dockpositie'.)

De eerste twee situaties zijn feitelijk aan elkaar gelijk: "de goederen zijn geraapt, doch zijn nog niet afgelegd bij een dockpositie". Navolgend scherm is bedoeld om de voorraad in deze twee situaties te kunnen 'Afleggen'.
Met 'Afleggen' wordt bedoeld: het neerleggen van de goederen op een dockpositie (van een Dockrij van een Dock) danwel op een 'bufferlokatie'.

Het Dock wordt afgedwongen door de Route
De Dockrij wordt voor een specifieke Rit door de gebruiker geselekteerd uit de beschikbare pool met Dockrijen voor het betreffende Dock.
De dockpositie betreft een vaknummer binnen de gekozen Dockrij (Route-/Rit), waarop goederen voor een specifiek Afleveradres uit die Rit komen te liggen.

Buiten de Verplaatsbare Lokaties ('trolly lokaties') mag er maar op één plek voorraad liggen voor een Debiteur-/Afleveradres-/Rit. D.w.z.: als er al voorraad ligt op een 'bufferlokatie', zal er niet tevens voorraad kunnen liggen op een dockpositie (en andersom). Ook is het niet mogelijk om voorraad op 2 dockposities te hebben liggen. Wel moet het mogelijk zijn om de voorraad van een bepaalde dockpositie (die dus reeds is afgelegd, immers het ligt al op een dockpositie) over te boeken naar een andere dockpositie. Om deze reden is bovenstaand situatie 3 genoemd, immers om deze reden kan ook een dockpositie worden gescanned om (opnieuw) af te leggen.

Uiteindelijk kunnen er diverse kombinaties worden gemaakt, maar per saldo komt het altijd op hetzelfde neer:

a. het betreft altijd een overboeking van de ene lokatie naar een andere lokatie
b. het betreft altijd een overboeking van niet-meer-aanwezige-voorraad (reeds geraapte voorraad)
c. uiteindelijk zullen de goederen altijd bij een dockpositie terecht moeten komen (al dan niet via een bufferlokatie)

Het Scan Terminal scherm vraagt als eerste de Lokatie te scannen welke afgelegd moet worden:



Nb: De groene achtergrondkleur betreft hier de kleur die is toegekend aan het aktieve bedrijf (zie Releasenote http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=19469.0).

In bovenstaand voorbeeld is VL200 ingevuld, waarin "VL" voor "Verplaatsbare Lokatie" staat. Ofwel, hier wordt een zgn. 'trollylokatie' gescanned.

Of er bij deze rubriek 'Lokatie' nu een trollylokatie, een bufferlokatie of een dockpositie wordt gescanned, in alle gevallen zal bekend zijn van welke Debiteur-/Afleveradres de goederen zijn die op deze Lokatie staan, en tevens zal bekend zijn voor welke Route-/Ritdatum (Rit) deze goederen bestemd zijn. Op basis van de Rit (een Route op een specifieke datum) wordt bepaald op welk Dock deze Rit zal vertrekken. Dit Dock kan vervolgens zijn ingedeeld in meerdere Dockrijen (bijv.links, rechts, midden), en vervolgens is iedere Dockrij weer ingedeeld in dockposities (vaknummers met goederen voor een specifiek Afleveradres).
Zoals gezegd kan het Dock bepaald worden o.b.v. wat in het Master Routeplan is gedefinieerd. De Dockrij dient door de gebruiker te worden geselekteerd uit de beschikbare pool met Dockrijen. Als er nog geen Dockrij is toegekend aan de Rit waarvoor de goederen op de gescande Lokatie voor bedoeld zijn, dan verschijnt onderstaand scherm:



Dit 2e scherm is vergelijkbaar met wat in Releasenote http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20280.0 staat beschreven voor het Touch Screen scherm. Alle Dockrijen zijn beschikbaar, en de gebruiker dient een keuze te maken uit de beschikbare Dockrijen, links, midden of rechts. Hoe meer Dockrijen er gedefinieerd zijn, des te meer Ritten kunnen er voor deze Dockrij vooruitgewerkt worden. Als alle Dockrijen in gebruik zijn, kan nog gebruik worden gemaakt van zgn. 'bufferlokaties'. 'Bufferlokaties' zijn Lokaties die voor een specifieke Debiteur-/Afleveradres zijn gereserveerd over alle Routes heen. Via Wijzigen Lokaties ontstaat een 'bufferlokatie' door een Lokatie toe te kennen aan een Debiteur-/Afleveradres. De bufferlokatie betreft een bak met daarin een (scanbare) kaart, met daarop de gegevens van het betreffende Afleveradres. Op een bufferlokatie mag (net als bij een dockpositie) slechts goederen van dezelfde Debiteur-/Rit komen te liggen. Er kunnen meerdere bufferlokaties per Afleveradres worden gedefinieerd.
Ook al is er een Dockrij vrij, dan nog bestaat de mogelijkheid om voor een bufferlokatie te kiezen. Het is de keuze aan de gebruiker of hij voor die buffer kiest, immers alles wat op een buffer komt te liggen, zal in een later stadium alsnog naar een dockpositie toe moeten. De gebruiker zal dus niet onnodig voor een bufferlokatie (moeten) kiezen als er een Dockrij beschikbaar is; het zou een extra handeling impliceren.

Uit bovenstaand scherm kiest de gebruiker óf een Dockrij óf een bufferlokatie. Wordt er voor een bufferlokatie gekozen, dan is de volledige 'Naar Lokatie' bekend: de bufferlokatie.



Als op het 2e scherm een keuze werd gemaakt, keren we terug naar het eerste scherm. Hier wordt vervolgens Debiteur-/Afleveradres getoond, alsmede de gegevens van de Rit (in dit geval de Dinsdagroute, Route #1, Ritdatum 15-07, Rittijd 05:00, met vervolgens de omschrijving 'Rotterdam'). Onder de Ritinfo wordt getoond dat de goederen dienen te worden afgelegd op een 'bufferlokatie' te weten BA007. Dit is de Lokatie die in het 2e scherm werd geselekteerd.

Wordt er op het 2e scherm voor een Dockrij gekozen (in onderstaand voorbeeld: D0R), dan zal nog moeten worden aangegeven naar welke dockpositie binnen die Dockrij de goederen moeten worden neergelegd. De gebruiker kiest zelf een vaknummer (dockpositie) binnen de Dockrij, en vult deze positie (2 tekens) in, bijv. "34".



In bovenstaand voorbeeld verwerk ik de 2e situatie. Ik heb de goederen nu van VL200 afgelegd op Dockpositie D0R34.

Hiermee :

a. is de niet-meer-aanwezige-goederen overgeboekt naar dockpositie D0R34



b. is Lokatie D0R34 gereserveerd voor Afleveradres ZORROTRUS1 / 0 v.w.b. Routeplan #MASTER3 (dinsdagroute), Route #1, Ritdatum 15-07-2008



én

c. is Dockrij D0R gereserveerd voor diezelfde Rit (#MASTER3, Route #1, 15-07-2008)




Stel dat er nu een volgende trolly (VL215) wordt afgelegd, dan zal herkend worden dat er de goederen van die trolly bestemd zijn voor de Rit die op D0R ingepland staat, en dat aan de betreffende Debiteur-/Afleveradres reeds een dockpositie 34 is toegekend op die Dockrij. Na het scannen van de trollylokatie verschijnt zal het scherm direkt aangeven dat er verplicht moet worden afgelegd op dockpositie D0R34.



Leggen we vervolgens een trolly af (VL078) met daarop goederen goederen voor een andere Debiteur binnen dezelfde Rit, dan geldt dat die goederen verplicht moeten worden afgelegd bij diezelfde Dockrij. Op welke dockpositie binnen die Dockrij de goederen worden neergelegd zal door de gebruiker moeten worden aangegeven. Derhalve verschijnt direkt na scannen van de trollylokatie het scherm:



en wordt er naar een dockpositie gevraagd binnen Dockrij D0R.
Dockrij D0R staat in dit geval vast, immers bij een eerdere aflegging is Dockrij D0R toegekend aan de Dinsdagroute, Route #1 van 15-07-2008; enkel de positie dient te worden opgegeven.


In het laatste voorbeeld ga ik goederen van een bufferlokatie BA083 afleggen. Deze goederen zijn bestemd voor Route #11 van de Dinsdagroute, eveneens 15-07-2008. Waar Route #1 gepland staat te vertrekken om 05:00, staat Route #11 volgens het Master Routeplan om 10:30 gepland op hetzelfde Dock (D0).  Het afleggen van deze bufferlokatie betreft de 1e aflegging voor deze Rit, en derhalve zal er een Dockrij moeten worden geselekteerd uit de pool van beschikbare Dockrijen.



Dockrij D0R kan nu niet meer worden geselekteerd, immers die is reeds aan de Rotterdam route toegekend. De gebruiker kan nog kiezen uit "Links" of "Midden". Zodra een keuze voor een van deze twee Dockrijen wordt gemaakt, zal vervolgens op het 1e scherm weer een dockpositie moeten worden ingevuld binnen die Dockrij.



De door de gebruiker ingevulde dockpositie zal door het systeem (links) worden aangevuld met '0'. V.w.b. dockpositie 'D0M01" kan de gebruiker dus volstaan met invulling van positie "1".
« Last Edit: July 14, 2008, 01:14:55 pm by Wouter Rijnbende » Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.018 seconds with 19 queries.