Heart-Profit ERP
July 03, 2024, 12:31:45 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Waarschuwing nodig bij Toevoegen / wijzigen relatie rubriek NAAM (blad 1)  (Read 4726 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: June 19, 2008, 01:03:56 pm »

Vraag 1:
Kan ik in LORENWTV / LORENWWY (Wijzigen toevoegen relaties) ook een waarschuwing krijgen als ik de NAAM van de relatie langer dan 30 tekens maak?

Vraag 2:
Kan ik in LORENWTV / LORENWWY (Wijzigen toevoegen relaties) ook een teller krijgen die telt hoeveel karakters ik heb gebruikt bij de rubriek "naam"?


Onderstaand nog even enige toelichting, die jullie toch vast niet nodig hebben, maar zo ik ten minste later nog eens traceren waarom ik deze vraag heb gesteld:

Hoe zie ik die waarschuwing bij vraag 1 voor me:
De waarschuwing moet zijn: "LET OP, IVM MEER DAN 30 GEBRUIKTE TEKENS VOOR DIT VELD, WORDT VOOR AFLEVERADRES  0 DE POSTNAAM GEBRUIKT!"

Hierbij een OK-Button en een Help-button waarna er een helptekst verschijnt, die uitlegt dat zolang de NAAM < 30 tekens is, de NAAM geldt als afleveradres naam, en zodra de naam > 30 tekens is dat dan de POSTNAAM van de Relatie als afleveradres naam wordt gebruikt, en op afleveradres 0 niet mag (kan) worden overruled. 

Toelichting Vraag 2:
Tevens zou ik graag een 'karakter' teller willen opnemen bij LORENWTV / LORENWWY Bij de rubriek NAAM (blad 1) die aangeeft hoeveel tekens er zijn benut.

Het valt aan die onnozele Friezen niet uit te leggen dat ze eigenlijk bij het ingeven van de naam, eerst even moeten tellen hoeveel karakters ze hebben gebruikt, zodat ze kunnen zien welke naam als afleveradresnaam wordt gehanteerd.

In combinatie met vraag 1 is het ook voor een Friese gebruiker misschien mogelijk te bepalen wat de afleveradres naam is.
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: June 19, 2008, 01:18:47 pm »

Kan ik in LORENWTV / LORENWWY (Wijzigen toevoegen relaties) ook een waarschuwing krijgen als ik de NAAM van de relatie langer dan 30 tekens maak?

Beetje onzin lijkt me, en daarnaast klopt er van je toelichting m.i. ook niets.  smile

Wat mij betreft wordt er nergens in het pakket een keuze wordt gemaakt om o.b.v. de lengte van een naam te kiezen voor naam of postnaam; je toepassing (welke je het dan ook over hebt) zal bijv. altijd de Postnaam gebruiken.

Hooguit geldt dat als jij een Relatie toevoegt, met een korte naam ("HEART Informatisering B.V.") deze zich leent om doorgekopieerd te worden naar de Postnaam. Zodra je een Relatie toevoegt met een lange naam "Koninklijke Drukinktfabrieken Van Son B.V.", dan is e.e.a. te lang om doorgekopieerd te worden naar de Postnaam. Het systeem zal dit niet afkappen, en zal al zeker niet bepalen hoe dit afgekort moet worden; dat mag je zelf doen. Resultaat, Postnaam is in dat geval "leeg". En, als de Postnaam "leeg" is, krijg je daar wel weer een melding op. Ofwel, dit deel van je probleem is m.i. al getackeld.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #2 on: June 19, 2008, 01:36:44 pm »

Beetje onzin lijkt me, en daarnaast klopt er van je toelichting m.i. ook niets.  smile

Ho ho, smiley of niet, dan vind ik wat cru gezegd (en daar maar ik zelf al zo veel gebruik van, dus het moet niet te gek worden smile).
Het mag denk ik wel duidelijk zijn Johan, dat je het wat anders uitlegt dan wat er feitelijk aan de orde is, zoals Wouter al wel heeft toegelicht.

Om toch een beetje in mijn rol te blijven, durf ik er nog wel aan toe te voegen dat je zelf niet hebt gekeken, en iets doorgeeft wat zo'n frieseling aan jou doorgeeft. Nu worden wij dus gekonfronteerd met het hoge noorden (oh nee, da's Groningen geloof ik) en dat wilden we nu net aan jou overlaten.

Er zou nog wel onduidelijkheid mogen bestaan in hoe het werkt, en wat dat betreft kan Wouter zijn uitleg heel kort worden samengevat :

De Postnaam wordt altijd gebruikt voor het Afleveradres.

Als je dit anders ervaart vernemen we het wel.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #3 on: June 19, 2008, 01:54:41 pm »



De Postnaam wordt altijd gebruikt voor het Afleveradres.


nee, zolang de NAAM korter is dan 30 tekens hanteert het afleveradres de NAAM mits je de relatie maar 1 keer hebt gewijzigd. bewijs volgt
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #4 on: June 19, 2008, 02:00:54 pm »

maar hoeft niet, met wouter al even overlegt, die heeft geconstateerd dat inderdaad de naam wordt gehanteerd zolang die korter is dan 30 tekens.

Probleem: We gebruiken de naam van het afleveradres om de naam van de bakker op te geven zoals die door de groepsdebiteur moet worden gezien. Veelal is dit de naam + een nummer (die ons door de groepsdebiteur wordt opgegeven).

Daardoor loop je grote kans dat de naam langer dan 30 tekens wordt. Volgens Wouter zou een formele rubriek "aansluitnummer bij de groepsdebiteur" een meer legitieme oplossing zijn. Een soort administratienaam misschien (wijzigen debiteur blad 10)?



* loreidrawx versus afleveradres.PNG (16.46 KB, 563x425 - viewed 172 times.)
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #5 on: June 19, 2008, 02:09:34 pm »

De Postnaam wordt altijd gebruikt voor het Afleveradres.

Dat het om Afleveradres 0 ging heb ik helemaal overheen gelezen  oops

Maar, v.w.b. deze stelling, die klopt i.i.g. niet.

Zowel wijzigen Relatie NAW alsmede Genereren Afleveradresen 0 zeggen beide "Als de naam kleiner of gelijk 30 posities is, dan die gebruiken, anders de Postnaam".

Kortom, als de regel inderdaad is (Peter?) dat altijd de Postnaam gebruikt moet worden, dan werkt e.e.a. fout.

NB:
Ik kan me er overigens wel iets bij voorstellen. Ervanuitgaande dat zowel de Naam als de Postnaam hetzelfde bedrijf impliceren, en de Postnaam hooguit een afkorting is van de bedrijfsnaam, dan zou het in principe niet uit moeten maken welke er gebruikt wordt. Op basis daarvan kan ik me wel voorstellen dat er gezegd wordt "neem maar degene die past"; of daar nu "Koninklijke Drukinktfabrieken Van Son B.V." staat of "Van Son B.V.".  Dit gaat echter mis als je bijv. een postnaam misbruikt voor een ander doel, bijv. een ander faktuuradres (i.p.v. faktureren aan een andere debiteur).

Bij het voorbeeld wat Johan telefonisch toelicht, blijkt dat er wel degelijk een Faktuurdebiteur aan de orde is, maar dat er een referentienummer waaronder de Debiteur bekend is bij de Groepsdebiteur opnemen in de omschrijving van de Relatie, opdat deze op de groepsfaktuur wordt afgedrukt; waar eigenlijk misschien wel formeel een rubriek 'Debiteurennummer Debiteur bij Groepsdebiteur' ergens opgenomen had moeten worden... Het geeft het verhaal ineens een heel andere draai, waardoor er problemen ontstaan die er anders niet zijn.

Als de regel inderdaad is dat voor het genereren van een Afleveradres altijd de Postnaam dient te worden gebruikt, dan is het probleem sowieso opgelost, want de programmatuur werkt niet conform die regel. Zo niet, dan het andere in overweging nemen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: June 19, 2008, 02:45:26 pm »

Jongens, ik begrijp voor geen meter waarover jullie het hebben, en het interesseert me ook maar weinig. Wat me wel interesseert (daar sta ik ook om bekend yes) is dat ik gelijk heb in mijn eerdere stelling. En :

Het maakt mij daarbij weinig uit wat Wouter in de programmatuur konstateert (immers, daarom gaat het niet, het gaat om de funktionele werking). Dus nog maar een keer :

Het Postadres wordt altijd gebruikt voor het Afleveradres (0). Funktioneel is dit zo.
Wat je kennelijk niet doorziet, is dat als je het Postadres leegmaakt er niets anders resteert dan het dan maar hanteren van de normale Naam (maar moest ik dat dan OOK nog uitleggen ?). En wat je wellicht niet opvalt is dat als het systeem de Postnaam leegmaakt omdat het een beetje l*llig op zo'n envelop overkomt "Amsterdamse Tweede Boerenl 10" wat anders door het systeem zou zijn bepaald, met daarbij de opmerking of je wel even in gedachten wilt hebben en houden dat als je er niets aan doet (je negeert de melding dat de Postnaam leeg is) de Postnaam dus die Boerenl straat wordt (wat overigens voor Boerenlangweer staat)).

Mocht er nog iemand op willen terugkomen : nee, heheh, natuurlijk kopieert het systsem technisch gezien de Postnaam niet altijd, dan zou je immers een Afleveradres met helemaal niets krijgen als de Postnaam leeg wordt gelaten.
Goed heh ? slim heh ? jaja, daar is ECHT wel over nagedacht.

prrrt
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #7 on: June 19, 2008, 02:49:25 pm »

Quote
nee, zolang de NAAM korter is dan 30 tekens hanteert het afleveradres de NAAM mits je de relatie maar 1 keer hebt gewijzigd

Hiermee lijk je het verhaal wat anders te maken, omdat het om wijzigen gaat ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #8 on: June 19, 2008, 02:59:26 pm »



Hiermee lijk je het verhaal wat anders te maken, omdat het om wijzigen gaat ?
Inderdaad, Bij een NIEUWE relatie (LORENWTV) Wordt de postnaam gehanteert, als je 'm tenmiste direct als debiteur opneemt. Zodra je echter daarna via LORENWWY de relatie wijzigt, dan geldt de NAAM. Test maar eens.
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #9 on: June 19, 2008, 03:04:27 pm »

En daar heb je dus gelijk in ...

Wat mijn eervorige post niet zozeer onwaar maakt, maar wel een beetje onterecht. yes
Niet dat ik dat voor had kunnen zijn ... nea
smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Richard Masseling
Moneymaker
****
Offline Offline

Posts: 1316


View Profile
« Reply #10 on: June 20, 2008, 01:55:31 pm »

e.e.a. is aangepast zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20366.0, maar kan niet zonder upgrade worden overgezet gezien de recentelijke aanpassingen v.w.b. de lengte van het emailadres.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #11 on: June 20, 2008, 02:27:15 pm »

Lieve Johan ( Smack )

Ik vind het persoonlijk toch wel aardig dat de organisatie die we hier in de wandelgangen aanduiden met KM er voor heeft gezorgd dat het Wijzigen van de Relatie de boel verziekte. Zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20366.msg28782#msg28782.
Ja inderdaad, per april 2003. Natuurlijk, het zijn wij oenen die dat ook honoreerden, waarmee we allemaal misschien toch doorhebben waarom iemand als ik tegen zo ongeveer alles ingaat. Gebeurt dat niet, dan vraagt de gebruiker iets aan wat fout is, en 5 jaar later krijgen wij de schuld.

Quote
Inderdaad, Bij een NIEUWE relatie (LORENWTV) Wordt de postnaam gehanteert, als je 'm tenmiste direct als debiteur opneemt. Zodra je echter daarna via LORENWWY de relatie wijzigt, dan geldt de NAAM. Test maar eens.

Knap gevonden. Petje af hoor !
pffff

en geef nu je kollega van destijds maar de schuld, dan heb je het zelf tenminste niet gedaan, hahaha
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #12 on: June 20, 2008, 03:16:00 pm »

en 5 jaar later krijgen wij de schuld.


helemaal niet, ik vraag gewoon om een teller en een waarschuwing. Want waardoor wordt je op een dwaalspoor gezet: De variabelen. Namelijk UF AADNAAM is 56 tekens. Maar: De naam is maximaal 30, de voorvoegsels 7 en de voorletters max 8 posities. = 45 karakters. Waarom is UF-AADNAAM dan op 56 tekens gezet? Niet toevallig omdat Relatie NAAM 56 tekens is hoop ik. Dat moet een andere reden hebben.
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #13 on: June 20, 2008, 03:18:41 pm »

rofl
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.023 seconds with 20 queries.