Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 01:37:51 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2  All
  Print  
Author Topic: tussenrekening dagboekjournalisering  (Read 8864 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« on: May 30, 2008, 08:57:10 am »

Bij ons wordt bij een debiteurontvangst die geboekt wordt tijdens het boeken van een bankafschrift via dagboekjournalisering de volgende boekingen gemaakt:
Bij functie ADBKURO-0 wordt gejournaliseerd 26000/aan debiteuren
bij functie ADBKDB1 wordt gejournaliseerd bank/aan 26000.
(Rek. 26000 is dan een tussenrekening dagboekjournalisering die altijd op nul uit (moet) komen)

Kan dit ook dusdanig dat alleen de boeking bank/aan debiteuren geboekt wordt?

Idem voor betalingen:
Hier wordt bij functie ADBKFUAF geboekt betalingen onderweg/aan 26000
en bij functie ADBKDB1 de journaalpost 26000/ aan bank.
Kan ook dit niet dusdanig dat alleen de journaalpost betalingen onderweg/aan bank geboekt wordt.

Uiteraard geldt voor beide dat wel alle handelingen gedaan moeten worden, waarbij de factuur wel de juiste statussen meekrijgt.
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: May 30, 2008, 10:08:44 am »

Dat valt wel te realiseren... Ik heb dit ook al eens bedacht.  Wink

Zal dan wel "overal" ingebakken moeten worden, dus niet alleen bij het afletteren op de debiteur, maar ook op crediteur, memo posten en betalingsrun.

Voordeel is dat je die tussenrekening elimineert, en rechtstreeks je mutaties op de bank terugvindt.

Is tevens ook het nadeel, immers, die tussenrekening is er niet voor niets. Dus, houdt er rekening mee dat als je straks achteraf een betaling van een Debiteur op een uitgaande faktuur verwijderd, ineens met terugwerkende kracht je banksaldo niet meer zal kloppen ! terwijl je je het schompes loopt te zoeken naar waar waarom het saldo ineens niet meer sluit.   Sad
Tevens zal het dagboek v/d bank niet meer per afschrift het mutatiesaldo tonen, maar zul je alle mutaties op je dagboek terugvinden (hetgeen ook weer als voordeel kan worden betiteld).

Houdt maar rekening met iets van 16 uur.

NB: Kan me echter voorstellen dat je kwa inrichting hier ook weer vanalles bij kan verzinnen. O.b.v. het mutatiesaldo moet je EUR 1.000,- wegboeken, je hebt nog maar EUR 200,- geboekt, en wilt de boel afbreken. Dan kun je altijd nog die EUR 800,- naar een tussenrekening boeken, die je vervolgens ook weer kunt afletteren. Wink

Het échte voordeel berijk je als je methode 'zonder tussenrekening' gaat kombineren met het niet verplichten van het opgeven van een eindsaldo. Iedere mutatie die je vanaf je bankafschrift boekt is dan meteen geboekt t.l.v. de bank, en het banksaldo in het systeem "groeit" toe naar het saldo op je afschrift. Je kunt dan Dagboekjournalisering stoppen wanneer je wilt, zonder dat je "verplicht' bent eerst het hele afschrift af te maken.
Dit zal ook wel iets van 16 uur worden als je dit wilt.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #2 on: May 30, 2008, 11:02:31 am »

Goed dat ook jij dit al eens bedacht hebt. Scheelt misschien in de kosten???

Het is zeker een voordeel. Jouw genoemd nadeel dat je bij het verwijderen van een betaling van een debiteur je banksaldo niet meer klopt kan ik me deels in vinden. Ook nu is dat zo en wel op die tussenrekening waar heel veel boekingen op staan. Dat is dan hetzelfde probleem, waarbij ik me zelfs kan voorstellen dat het verschil bij de bank sneller gesignaleerd wordt. Verder komt het (bij ons) niet zo vaak voor dat je betalingen verwijderd. Ik kan hier wel mee leven.

Jij schrijft dat je alle mutaties van het dagboek vd bank dan kan opvragen i.p.v. het mutatiesaldo. Hoezo is dit een voordeel en kan ik dan middels dagboek van de bank over een maand álle mutaties mét tegenrekeningen zien.

Ik zie nu weer géén voordeel in je laatste alinea. Immers als je geen eindsaldo in hoeft te geven bij dagboekjournalisering dan is de kans op verschillen vele malen groter en aangezien Yvonne iets moois voor ons maakt waarbij de meeste debiteuren automatisch worden afgeboekt duurt het boeken van een bankafschrift niet zo lang meer. Even over dit laatste punt waar Yvonne mee bezig is. Krijg ik dan ook deze boekingen apart te zien op het dagboek van de bank?
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: May 30, 2008, 11:37:31 am »

Als niets meer via de tussenrekening loopt, loopt dus alles rechtstreeks via de bank.
Ja, dan zul je die mutaties dus ook wel op het dagboek van de bank zien (waar daar nu per afschrift 1 totaal saldo staat).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #4 on: May 30, 2008, 11:45:45 am »

Dat laatste wil ik dan wel graag zeker weten.
En klopt het dan dat ik dan snel bijv. mijn liquiditeitsbegroting kan bijwerken. Immers ik kan dan heel snel mijn ontvangsten van debiteuren en betalingen aan crediteuren traceren uit het dagboek. Kan ik dan heel snel de overige mutaties (bijv. betalingen van belastingen, lonen, verzekeringen e.d.) uitdraaien.

Ik kan mij niet goed voorstellen dat dit 16 uur moet duren.
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #5 on: May 30, 2008, 12:02:44 pm »

En klopt het dan dat ik dan snel bijv. mijn liquiditeitsbegroting kan bijwerken

Geen idee. Als jij dat denkt zo sneller te kunnen bepalen  Wink
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #6 on: May 30, 2008, 12:04:06 pm »

Ik kan mij niet goed voorstellen dat dit 16 uur moet duren.

Méér mag ook  Wink
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #7 on: May 30, 2008, 04:07:41 pm »

Ik   Stop ! wil over de uren eerst hier intern overleg voeren. Blijf het veel vinden. Ik denk eerder aan een uur of tien.
Logged

BS
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #8 on: June 09, 2008, 08:33:05 am »

Kun jij in het kort aangeven wat er dan veranderd?
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #9 on: June 09, 2008, 09:11:30 am »

Ja hoor: Dat je je Tussenrekening Dagboekjournalisering elimineert. Wink

Nb: Iets langere versie:

... en dat je los van het instellen dát je zo wilt werken, alle Financiële Interfaces zodanig worden aangestuurd dat de betreffende Dagboekrekening de Interface ingestuurd wordt, opdat je rechtstreeks op de bank kunt journaliseren (als je de bank aan het boeken bent).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #10 on: June 09, 2008, 09:26:19 am »

Deze aanpassing mag doorgevoerd worden wat ons betreft.

Logged

BS
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #11 on: June 12, 2008, 09:55:48 am »

Heb je enig idee wanneer deze aanpassing gerealiseerd kan worden?
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #12 on: November 12, 2008, 11:42:42 am »

Klaar. Zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20873.0
Vereist een Upgrade.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #13 on: March 10, 2009, 02:18:22 pm »

Beste Wouter,

De aanpassing inz. de dagboekjournalisering werkte perfect tot de laatste upgrade er bij ons is opgezet.
Voorheen was het zo dat ik bij het boeken van de bankafschriften altijd middels (volgens mij) F2 de boekingen kon doorboeken. Nu is het zo als ik op esc druk hij automatisch datgene verwerkt wat reeds geboekt is. Beter is, omdat je het eindsaldo ingeeft én het systeem dus wéét wat hij moet boeken, hij pas kán doorboeken zodra er zoveel geboekt is dat hij op het eindsaldo zit.
Dit kon wel na je aanpassing tot aan de update, maar sinds onze update niet meer.
Gaarne je reactie, waarvoor mijn dank.
Logged

BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #14 on: March 10, 2009, 05:12:08 pm »

Quote
Nu is het zo als ik op esc druk hij automatisch datgene verwerkt wat reeds geboekt is. Beter is, omdat je het eindsaldo ingeeft én het systeem dus wéét wat hij moet boeken, hij pas kán doorboeken zodra er zoveel geboekt is dat hij op het eindsaldo zit.

Daar ben ik het in elk geval mee eens.

Wouter, volgens mij heb ik dat ook al eens tegen je gezegd, maar ik geloof dat je e.o.a. "uitweg" had ? (je kan ergens zelf kiezen of zo).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1] 2  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.054 seconds with 20 queries.