Heart-Profit ERP
July 09, 2024, 12:53:41 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: "Ritten van een Dockrij" wordt "Ritten van een Dock"  (Read 1113 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Heart Informatisering B.V.
Partner
******
Offline Offline

Posts: 27446


View Profile WWW
« on: May 26, 2008, 11:39:38 am »

"Ritten van een Dockrij" (zie Releasenote http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20048.0) is m.i.v. deze Releasenote gewijzigd in "Ritten van een Dock".

In het oorspronkelijke ontwerp is uitgegaan van het koppelen van Ritten aan een Dock. Van dockrijen werd weliswaar gesproken (in de vorm van links-/rechts), maar separate entiteiten waren dit niet. April 2008 is besloten dat een rit niet op dock, maar op dockrij niveau gepland moest worden, en omdat links- en rechts elkaar zouden afwisselen, dit definieerbaar zou zijn.

Inmiddels is besloten het plannen van de ritten alsnog weer op dock niveau te doen. Dockrijen en dockposities blijven gewoon gehandhaafd.

Een dock (Magazijn) mag worden gezien als laad-/los lokatie voor een vrachtwagen. Dit ontwerp handelt enkel de 'laad' kant af, ofwel de goederen die de deur uitgaan naar de klanten, niet de binnenkomende goederenstroom.

Een "dock" is nog steeds geen formele entiteit; een "dock" betreft in principe gewoon "een Magazijn". Wel geldt dat een "dock" een "dock" is bij de gratie dat er formeel Dockrijen gekoppeld worden aan dat Magazijn.

 De nieuwe werkwijze:

Voor iedere dag van de week (maandag t/m zondag) bestaat er een (door het systeem gegenereerd) MasterRouteplan. Ieder MasterRouteplan bestaat uit Routes die in principe op die dag gereden worden, bijvoorbeeld "Maandag Route - Rotterdam - 1e rit". Van iedere Route die gereden wordt, is bekend langs welke Afleveradressen van onze klanten wordt gereden; als een klant op de betreffende dag van het MasterRouteplan beleverd wordt, zal deze klant worden te zijn gekoppeld aan de betreffende Route van dat MasterRouteplan.

Hoewel het uitgangspunt was dat iedere Route bij een vast dock beladen wordt, is hier funktioneel een entiteit "Rit" toegevoegd. Een Rit mag worden gezien als een Route die op een specifieke dag gereden wordt.

Dus, waar een MasterRouteplan niet meer zegt dan "maandag" t/m "zondag", zal een Rit het hebben over een specifieke "maandag", bijvoorbeeld "maandag 26 mei 2008".

Een Rit wordt derhalve formeel gekoppeld aan een dock. Hiertoe is een "Ritten generatie funktie" opgenomen, waarmee het dock alvast voor hele periode in de toekomst "vast" gekoppeld kan worden aan die Route. Vanwege het extra niveau Rit bestaat echter de mogelijkheid om dit op enig moment anders in te plannen.



Een Verkooporder heeft een Leverdatum. Indien op deze manier met Routeplanning wordt gewerkt, zal die Leverdatum een datum (dienen te) zijn waarop die dat Afleveradres conform het Master Routeplan beleverd wordt.

Op basis van het Afleveradres van de Verkooporder kan vervolgens worden bepaald middels welke MasterRoute uit het MasterRoutePlan deze order geleverd zal moeten worden. Op basis van de Leverdatum kan vervolgens de Rit worden bepaald. Van de Rit is bekend bij welk dock deze beladen wordt.



Een dock (D0) bestaat vervolgens uit één of meerdere Dockrijen (zonder Dockrij werkt het geheel niet). Een Dockrij betreft een rij bij een dock met goederen die voor dezelfde Rit bestemd zijn. Een dock mag over meerdere rijen beschikken, waarmee de mogelijkheid bestaat om vooruit te werken op een dock. Zodra bijv. de linkerrij bestemd is voor de vrachtwagen die nu bij het dock staat, kan alvast een rechterrij worden gevuld met goederen voor de eerst volgende rit. Hoewel het voorbeeld hierboven "links" (D0L) en "rechts" (D0R) beschrijft, is de definitie van Dockrijen vrij; dit mogen er dus meer dan 2 zijn. De werkelijke hoeveelheid zal afhangen van de beschikbare ruimte bij het betreffende dock, alwaar voldoende ruimte zal moeten zijn om een apart vak te kunnen maken waar de goederen voor de eerst volgende rit (of de daaropvolgende) kwijt te kunnen.

Een Dockrij (D0R) bestaat vervolgens weer uit dockposities. Een dockpositie betreft een vaknummer binnen de betreffende dockrij. Een dockpositie is in principe niet meer dan een Lokatie wiens linkerdeel (eerste 3 posities) begint met de Dockrij.

Zoals eerder uitgelegd zal van iedere Verkooporder al de link kunnen worden gelegd naar het dock waar de betreffende order beladen moet worden. Welke Dockrij is nu nog niet bekend.

De éérste raper die goederen klaarlegt voor een bepaalde Rit, zal die specifieke Rit moeten toekennen aan een Dockrij. Is deze Dockrij eenmaal bepaald, dan geldt dat alle overige goederen voor dit Rit (Route op een specifieke dag) verplicht naar diezelfde Dockrij toe moeten.

De keuze voor een Dockrij zal worden gemaakt op een scherm waarbij alle mogelijke Dockrijen als button worden weergegeven, en waarbij de betreffende gebruiker voor de gewenste button (Dockrij) zal moeten kiezen. Deze keuze zal zowel op de Scan Terminal raapschermen alsmede op het Touch Screen Leveren Verkooporder aan de orde zijn.

Een Dockrij zal op dit scherm als button worden opgenomen indien er niet reeds een andere Rit aan die Dockrij is toegekend. Er kan dus alleen een keuze worden gemaakt uit "beschikbare" Dockrijen. Naast een keuze voor de Dockrij zal ook de bufferlokatie als mogelijke keuze kunnen worden opgenomen. Goederen zullen echter pas naar een buffer worden gestuurd als er niet reeds een Dockrij is toegekend aan de Rit.

Nb: Een bufferlokatie betreft een lokatie waarmee náást de goederen die op een specifieke Dockrij voor een volgende Rit vooruit worden gewerkt, een extra mogelijkheid biedt om vooruit te werken voor een Rit waaraan nog geen Dockrij kan worden toegekend. Dus, stel het is vrijdagmiddag, op Dockrij "links" plannen we de 1e Rotterdam Route van zaterdagmorgen, op Dockrij "rechts" plannen we de 2e Rotterdam Route van zaterdagmiddag, en op de buffer bereiden we alvast de 1e levering voor maandagochtend voor.

FunktieOmschrijvingDtm.Vl.WyzDtm.L.Wyz
LOBHOI8     Omschrijving (nog) niet bekend    19-05-2008    26-05-2008
LODJRA      Omschrijving (nog) niet bekend    16-04-2008    26-05-2008
LODQGN      Omschrijving (nog) niet bekend    15-04-2008    26-05-2008
LODQGNF1    Omschrijving (nog) niet bekend    17-04-2008    26-05-2008
LODQRA      Omschrijving (nog) niet bekend    17-04-2008    26-05-2008
LOMADQRA    Omschrijving (nog) niet bekend      -  -        26-05-2008
LOMARA      Raadplegen Magazijnen    22-09-2006    26-05-2008
LOVOTV      Toevoegen Verkooporders    06-05-2008    26-05-2008
LOVOWY      Wijzigen Verkooporder    06-05-2008    26-05-2008
Logged
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.054 seconds with 19 queries.