Heart-Profit ERP
July 03, 2024, 02:27:34 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Behoefterun obv kalender  (Read 4386 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
Werny
Helper
*
Offline Offline

Posts: 46


View Profile WWW
« on: May 05, 2008, 10:20:29 am »

We willen graag gebruik maken van de behoefterun, maar ik kom het volgende probleem tegen.
Als ik een Produktieorder heb die 4 weken duurt dan heb ik volgens de behoefterun op dag 1 alle grondstoffen nodig.
Is het mogelijk dat de behoefterun rekening gaat houden met de kalender, zodat per Produktieorder per dag de behoefte aan grondstoffen bekend is?
Logged

Heart-Profit company ID : WA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: May 05, 2008, 11:11:10 am »

Op zich houdt de Behoefterun wel rekening met Kalenders, maar op een andere manier dan jij hier wenst.

Wat jij wil is op dit moment niet mogelijk, maar zal ongetwijfeld wel gemaakt kunnen worden. In jouw geval zal het je erom gaan dat de order 4 weken duurt en in die periode (stel) 4000 eenheden produceert. Ofwel, 1000 eenheden per week, ofwel 200 eenheden per dag (uitgaande van 5 werkbare dagen in een week). Op e.o.a. wijze zal via een verdeelsleutel bekend moeten zijn dat na mate de tijd verstrijkt, ook de behoefte toeneemt, en dat je (afhankelijk van hoe je welk artikel inkoopt) bijv. iedere week alleen die grondstoffen inkoopt die je die week nodig hebt.

Voor nu geldt dat je je order gewoon te groot maakt. Maak er 4 'week' orders van 1000 van, en je probleem is 4 keer zo klein. Stel dat je maar voorraad voor 3 dagen vooruit kwijt kunt, dan moet je (dus) naar orders van max. 600 (die je via je PO planning achter elkaar kunt plannen, en als 1 Produktierun kunt definiëren, t.b.v. omsteltijden e.d.)

Merk op dat je wens verder gaat dan je denkt, want hierbij zullen ook situaties aan de orde zijn als "Na 2 weken produktie zitten we niet op het schema van 2000 eenheden, maar zitten we nogmaar op 1200. Hoeveel hebben we nu voor de komende week nodig? 3000-1200 = 1800? of 1000 per week". Daarnaast lijkt me ook dat je gaat uitlokken dat je halverwege het proces de order van 4000 wilt kunnen wijzigen naar een andere hoeveelheid, al was het maar omdat een klant een deel geannulleerd heeft, er een spoed tussendoor komt etc. Nu kun je de deelorders die je niet wenst uit te voeren verwijderen, straks moet je een bestaande order kunnen wijzigen. Wat allemaal nog meer, zal eerst uitgezocht moeten worden, maar houdt rekening met 40+ uren maatwerk.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #2 on: May 05, 2008, 12:13:27 pm »

Merk op dat je wens verder gaat dan je denkt

Houdt bijv. ook rekening met het feit dat dit opsplitsen niet alleen v.w.b. je input zal gelden, maar zeker ook v.w.b. je output, immers, na 1 week verwacht je de eerste 1000 eenheden, en daarna iedere week weer 1000. Ook daar heb je niet alle 4000 na afloop van de 4 weken.

Het eerst volgende waar je mee te maken krijgt, is dat je, omdat je met 3 ploegen van ieder 8 uur, 3 opdrachten per dag wilt hebben, een voor de ochtendploeg, een voor de middagploeg, en een voor de nachtploeg, en dat alle 3 hun eigen resultaten hebben (draaiuren, stilstand, aantal geproduceerde meters etc).

Dat alles overwegend, kun je je afvragen of je met meerdere kleinere orders niet beter af bent, immers, het alternatief kon er wel eens op neerkomen dat je bijv. alles 'zo graag' op één Produktieorder wilt hebben, maar je vervolgens toch de hele maandorder in 30 (dagen) x misschien wel 3 (ploegen) = 90 subcharges wilt opdelen; iedere subcharge een eigen ploeg, en vervolgens input- en output per ploeg separaat wilt kunnen registreren...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Werny
Helper
*
Offline Offline

Posts: 46


View Profile WWW
« Reply #3 on: May 05, 2008, 03:58:44 pm »

Tja, makkelijk is het niet.

Volgens mij is de aanpak als volgt:

1
Doorrekenen van de Produktie-planning. Hierdoor is van elke Produktieorder de Start- en Finishmoment bekend.

2.
Met behulp van de kalender uitrekenen hoeveel uur op elke Produktieorder per dag wordt geproduceerd. Bijv Een produktieorder begint op 5-5-2008 om 13:30 uur en stopt op 7-5-2008 om 16:00 uur.
op 5-5-2008: 10,5 uur
op 6-5-2008: 24 uur
op 7-5-2008: 16 uur

3
Van elke Produktieorder is bekend met welke resource er wordt geproduceerd. Van elke resource is de activiteit bekend waarin staat hoe snel de produktielijn loopt bijv 100 m/uur. Dan kun je uitrekenen hoeveel meter er per dag zal worden gemaakt volgens de planning
op 5-5-2008: 10,5 uur x 100 meter/uur = 1050 meter
op 6-5-2008: 24 uur x 100 meter/uur = 2400 meter
op 7-5-2008: 16 uur x 100 meter/uur = 1600 meter

4
Met behulp van het recept is nu de behoefte aan grondstoffen per dag uit te rekenen

 
Logged

Heart-Profit company ID : WA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #4 on: May 14, 2008, 04:03:45 pm »

Werny,

Volgens mij kan hetgeen wat Wouter voorstelt (opsplitsen) bij jullie niet. Immers, je zult toch delen in je MES systeem hebben die daar niet tegen kunnen ? of ? ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Werny
Helper
*
Offline Offline

Posts: 46


View Profile WWW
« Reply #5 on: May 14, 2008, 04:32:24 pm »

Het opsplitsen van een produktieorder maakt het voor ons niet makkelijker.
De huidige grootte van de produktieorders bevalt ons zeer goed. We willen alleen graag gebruik maken van de behoefterun ivm het bestellen van de grondstoffen.
De methode die ik hierboven omschrijf heb ik reeds uitgewerkt in MS-SQL en werkt goed. Helaas moeten we nog steeds met de hand de orders aanmaken. Daarom wil ik het graag in Profit hebben. De plek waar het hoort.
Logged

Heart-Profit company ID : WA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: May 14, 2008, 05:44:21 pm »


Quote
maar houdt rekening met 40+ uren maatwerk.

Werny,

?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Werny
Helper
*
Offline Offline

Posts: 46


View Profile WWW
« Reply #7 on: May 15, 2008, 10:36:45 am »

Voor 40 uur maatwerk mag je het voor me uitvoeren
Logged

Heart-Profit company ID : WA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #8 on: May 15, 2008, 10:48:53 am »

Hmm ... 40+ is wellicht geen 40, maar laten we het maar eens proberen verder uit te werken. Vraag :

Denk jij dat je het mogelijk kunt maken om vanuit je MES systeem op (nog te bepalen) punten tussentijds gereed te melden ?

Ik weet nog niet 100% zeker of we daar iets mee kunnen, maar ik heb het gevoel dat we daardoor die 40 uur kunnen halen (lees : de + verdwijnt) *plus* dat je daarmee nauwkeuriger zou kunnen zijn. Ik bedoel, zie jouw eigen "berekening" in de eerste post, die dan kan vervallen (maar zal verworden tot iets wat "voorspellend" wordt). Dus :

Als je op gezette momenten (nog te bepalen dus), de Produktieorder deels gereed weet te melden, weet het systeem plots wat er daadwerkelijk verbruikt is. Dit wordt dan onafhankelijk van de efficiency, eventuele stilstand enz., maar op welk moment het ook is, relatief aan de totaal verachte hoeveelheid output weet je dus hoeveel grondstof er is verbruikt (normatief op basis van de opgeboekte output), en weet je důs wanneer je moet bijbestellen. E.e.a. uiteraard met een soort Bestelniveau (dat je niet stil komt te staan).

Nogmaals, of dit werkelijk nuttig is kan ik nog niet overzien, maar geeft s.v.p. eens aan of jij dit kunt realiseren (en of je dat wilt, c.q. of het "uit kan").
Wat mij betreft mag het zo zijn (is zelfs verkiesbaar denk ik) dat je dit voor alle lijnen op hetzelfde moment doet. Bijvoorbeeld ieder uur, of iedere 4 uur enz. (ook dit nog verder uit te werken). Dit zou ervoor kunnen zorgen dat jij het volledig geautomatiseerd doet.
Merk op dat het stapsgewijs opboeken van de output versus achteraf in één keer zoals je nu zult doen, voor het eindresultaat niets zal uitmaken. Wčl zul je als bonus meekrijgen dat je in Profit voor iedere lijn kunt zien hoever de Produktieorder is (hiervoor bestaat ook funktionaliteit die dit inzichtelijk maakt -> is een jaartje terug ontwikkeld en zal je niet kennen).

Wat denk je ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Werny
Helper
*
Offline Offline

Posts: 46


View Profile WWW
« Reply #9 on: May 15, 2008, 11:10:52 am »

De behoefte wordt nu berekend door de resterende output op een Produktieorder.
Daarbij wordt het gereed produkt per hele verschijningsvorm opgeboekt.
Dus als we voor een Produktieorder 10 pakketten moeten maken en er zijn inmiddels 3 pakketten geproduceerd dan zijn deze pakketten ook opgeboekt in Profit. Als er een pakket klaar is dan wordt deze ook direct geboekt.
De resterende output is dan 7 pakketten. We hebben dan nog voor 7 pakketten aan grondstoffen nodig.
Logged

Heart-Profit company ID : WA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #10 on: May 15, 2008, 11:23:08 am »

Samengevat : dus eigenlijk werkt dit al, en hooguit doe je het niet op gezette tijden, maar op basis van gerede pakketten (voor ieder pakket neem ik aan). Toch ?

Zo ja, wat vind je van dit idee ?
Je hebt dan dus niet op voorhand alle Inkooporders (voor bijvoorbeeld de hele maand), maar je zit ook altijd goed en gaat niet uit de pas lopen (bij bijv. efficiency verschil).

Boek je dan ook iedere keer de input zo nauwkeurig als mogelijk ? of gebeurt dit normatief (en ga je op basis van kwaliteits verschil alsnog uit de pas lopen ?).

Probeer s.v.p. iedere vraag te beantwoorden. smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Werny
Helper
*
Offline Offline

Posts: 46


View Profile WWW
« Reply #11 on: May 15, 2008, 12:11:50 pm »

Samengevat : dus eigenlijk werkt dit al, en hooguit doe je het niet op gezette tijden, maar op basis van gerede pakketten (voor ieder pakket neem ik aan). Toch ?
Ja, elke keer als er een pakket klaar is dan wordt het gereed produkt opgeboekt en de werkelijk gebruikte grondstoffen afgeboekt.
Aan het einde van elke dienst moet de operator in ons MES-systeem per lijn 8 uur verantwoorden. Dit kan door:
1 Gereed produkt: Het aantal lengten wat hij gemaakt heeft voor het pakket waar ze mee bezig zijn. Het gereed produkt wordt niet in Profit opgeboekt, omdat het geen hele verschijningsvorm is. De grondstoffen en bewerkingen worden wel afgeboekt in Profit.
2 Uitval: wordt opgeboekt in Profit en de grondstoffen en bewerkingen voor het uitval worden afgeboekt in Profit
3 Stilstand: Er vinden geen boekingen plaats in Profit.


Quote
Zo ja, wat vind je van dit idee ?
Je hebt dan dus niet op voorhand alle Inkooporders (voor bijvoorbeeld de hele maand), maar je zit ook altijd goed en gaat niet uit de pas lopen (bij bijv. efficiency verschil).
Met het recept wordt de werkelijkheid behoorlijk goed benadert (incl uitval%). Doordat de behoefte wordt bepaald door de resterende output, lopen we niet uit de pas.

Quote
Boek je dan ook iedere keer de input zo nauwkeurig als mogelijk ? of gebeurt dit normatief (en ga je op basis van kwaliteits verschil alsnog uit de pas lopen ?).
Zie uitleg hierboven

Quote
Probeer s.v.p. iedere vraag te beantwoorden. smile
Anders nog? smile
Logged

Heart-Profit company ID : WA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #12 on: May 15, 2008, 05:44:26 pm »

Nee, prima !
Het is intussen doorgenomen hier, en het lijkt erop dat we dit kunnen gaan laten werken.
Als het minder dan 40 uur mocht worden, zal dat niet in rekening worden gebracht. Vind je dat goed ?
Kiss
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Werny
Helper
*
Offline Offline

Posts: 46


View Profile WWW
« Reply #13 on: May 16, 2008, 10:01:50 am »

OK. Alleen even wachten op onze inkooporder.

Houdt de behoefterun er ook rekening mee dat het bijprodukt weer gerecycled wordt, waardoor er dus minder grondstoffen ingekocht hoeft te worden.
Logged

Heart-Profit company ID : WA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #14 on: May 16, 2008, 10:33:00 am »

Als dat nu ook al gebeurt : ja.
Als dat nu niet gebeurt : nee.

Pas dus s.v.p. op dat we het nu alleen hebben over wat mijn laatste posts behelsen (ik heb al van Wouter gehoord dat je er nog meer aan wilde hangen (met zijn opmerking dan wordt het 100+ uur)), waar het nu dus allemaal niet om gaat (maar hoeft m.i. ook niet).

Dat van het Bijprodukt moet natuurlijk wel, mits dat nu ook al gebeurt.
?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.029 seconds with 20 queries.