Heart-Profit ERP
July 03, 2024, 02:22:30 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Prijs op de pakbon klopt niet.  (Read 3747 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« on: April 23, 2008, 12:02:09 pm »

Bedrijf: HVC

Als ik op verkooporder 20080416178 kijk dan zie ik op regel 8 sinaasappel per kist tegen de normale prijs staan. Als ik echter de pakbon print dan wordt de prijs met de inhoud vermenigvuldigd. Hoe kan dit nu.
De prijs staat netjes per V op de verkooporder.

Kan iemand eventjes kijken?
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: April 25, 2008, 09:34:28 am »

Hmm... Leuker kunnen we het niet maken...

Destijds is voor jullie het inkopen met een prijs per Verschijningsvorm ontwikkeld. Aan de Verkoopzijde is dit al jaren mogelijk, doch middels een prijs per COL. Omdat hiervan achteraf is bepaald dat die term fout is, is aan de Inkoopzijde e.e.a. niet ontwikkeld als prijs per COL, maar als prijs per V.

Wat ik i.i.g. gemist heb, is dat "V" nu formeel als Faktuureenheid is opgenomen, en hebben we aan de Verkoopzijde nu én COL én V die beide hetzelfde doen.  smile Overigens is de opname van V als Faktuureenheid m.i. ook onzin, immers een prijs per COL of V zou altijd moeten kunnen, omdat die faktor altijd 1 is; formeel een andere Faktuureenheid aangeven is nodig t.b.v. kontroles m.b.t. de te koppelen Verschijningsvorm, die een aantal Faktuureenheden kan impliceren, en dan wel dezelfde eenheid moet afdwingen als het Artikel. V.w.b. COL geldt tegenwoordig overigens dat dat niet bij het Artikel als Faktuureenheid hoeft te zijn opgenomen om er toch een prijs voor te kunnen vastleggen, maar ja, da's een heel ander onderwerp).

Ervanuitgaande dat we tegenwoordig dus formeel een eenheid V hebben bij een Artikel, zal de prijs per V behoren te werken. Als de print op jouw Pakbon met de inhoud wordt vermenigvuldigd, dan is daar denkelijk iets niet aangepast m.b.t. de introduktie van de prijs per V.

Ik zal eens even kijken...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #2 on: April 25, 2008, 10:31:17 am »

Zie ook http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20105.0

Zonder variabele inhouden werkte een prijs per V feitelijk als "een prijs per aantal eenheden wat standaard in de betreffende verschijning zit".

Ofwel, jouw prijs van 15.95 / V wordt afgehandeld als een prijs van 15.95 per 90 ST, bij de gratie dat er 90 ST in een doos zitten.

Op diverse plekken in het systeem wordt zodra er een omrekening tussen Voorraad- en Verkoopeenheden van toepassing is, het aantal x winhoud vermenigvuldigd met een faktor die representatief is voor de betreffende omrekening.

Ofwel, stel dat je van KG naar Liters zou gaan, en je hebt 10 x 25 Kg geleverd dan wordt dat bijv. x 0,800 vermenigvuldigd (faktor tussen KG/L) om op het aantal liters uit te komen.

In dit geval reken je om van ST naar V, en heb je 2 x 90 ST geleverd. Via een faktor zou dit x 1/90e moeten, om weer op 2 uit te komen (2 x 90 x 1/90 = 2). Die faktor 1/90e wordt bepaald via die standaard omrekeningsprocedure, die 1 (Verschijning) deelt op het aantal stuks wat normatief in die verschijning zit (90).

Mooi... In bedrijf GELDER geef je netjes aan dat er 90 ST in een doos zitten, in HVC heb je e.e.a. zo ingericht dat er 1 ST in die doos zit.

Ofwel, de prijs wordt 2 x 90 x 1/1 = 180 x regelprijs i.p.v. 2 x 90 x 1/90 = 2 x de regelprijs.

Foutief ingericht dus.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: April 25, 2008, 10:38:12 am »

Overigens was er ooit al wel eens een escape ingebouwd v.w.b. "Prijs per COL" zodat daar niet via die faktor werd omgerekend, en direkt naar het aantal Verschijningen werd gekeken. Die escape heb ik aangepast zodat deze ook bij een prijs per V zo werkt.

Overigens zou het m.i. overal zo behoren te werken dat er helemaal niet via een faktor wordt omgerekend, maar, voor die methode zal wel gekozen zijn omdat anders de prijs per V op honderden plekken in het systeem zou moeten worden afgehandeld.
« Last Edit: April 25, 2008, 10:58:12 am by Wouter Rijnbende » Logged

Heart-Profit company ID : HA
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #4 on: April 28, 2008, 04:06:53 pm »

De prijs klopt nu inmiddels wel op de pakbon maar nu nog het probleem in de managementoverzichten.

Als ik in HVC een gerealiseerd managementoverzicht opvraag van artikel/verschijning 100150/KST56ST dan staat deze marge gigantisch in de min, veroorzaakt door de prijs van een verschijning maal de inhoud.
Maarrr, op de verkooporder, IC inkooporder gaat alles goed.

Waarom klopt mijn managementoverzicht niet?
Kan dit aangepast worden?
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #5 on: April 29, 2008, 07:00:20 am »

Het verschil op je Pakbon betrof enkel de "weergave". Er was op zich niets verknald of i.d.
De onjuiste weergave omdat er werd omgerekend o.b.v. een onjuiste inhoud.
Ik zou zeggen, kontroleer dus eerst eens even of deze Artikel-/Verschijning helemaal goed staat ingericht.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #6 on: April 29, 2008, 07:11:08 am »

Quote
Ik zou zeggen, kontroleer dus eerst eens even of deze Artikel-/Verschijning helemaal goed staat ingericht.
Artikel/verschijning staat goed ingericht. Dat had ik nl. het eerste ingericht.
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #7 on: April 29, 2008, 07:27:28 am »

Welke verkooporder zit het probleem? Of allemaal?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #8 on: April 29, 2008, 07:37:33 am »

In alle verkooporders waarop artikel 100150/KST56ST verkocht is, in bedrijf HVC in periode 21-4 t/m 26-4.


Logged

Heart-Profit company ID : GE
YK
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 328


View Profile
« Reply #9 on: April 29, 2008, 10:25:56 am »

Wat vul je allemaal in bij het opvragen van het Verkoopoverzicht Gerealiseerd ?
Logged

Heart-Profit company-ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #10 on: April 29, 2008, 03:26:25 pm »

Opgelost.  Wink
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.044 seconds with 19 queries.